fotografování jídla
Správně vyfotografované jídlo dokáže do vaší restaurace přivést zákazníky jako žádný jiný způsob propagace. Vzbudí v zákazníkovi nepodmíněný reflex, který jej dovede až do vaší restaurace.

Každý z nás asi dobře ví, že jíme také očima. Proto pokud se snažíme propagovat restauraci, nebo cokoli, co souvisí s jídlem, jsou fotografie jídla extrémně důležité, důležitější než text či cokoli jiného.

Vzhledem k tomu, že marketingovému prostoru dominují sociální média a webové stránky, je přitažlivá fotografie jídla klíčová pro odlišení značky a vytvoření skvělého dojmu pro vaše budoucí zákazníky. Jakmile uvidí fotografie vašeho jídla, měly by se jim okamžitě začít sbíhat sliny. Fotografie jídla můžete použít například na vytvoření bannerové reklamy, která vám pomůže získat nové zákazníky.

Abychom vám s tvorbou takových fotografií pomohli, vytvořili jsme tento návod, který vám pomůže tvořit ty nejlepší fotografie jídla pro Instagram a webové stránky.

Profesionální tipy a triky pro fotografování jídla

Abyste vytvořili dokonalou fotografii jídla, nemusíte být profesionální fotograf. Ať už jste majitelem blogu o jídle, stránky s recepty, nebo jste majitelem restaurace, tyto tipy pro fotografování jídla vám pomohou zviditelnit na internetu vaši značku a získat nové návštěvníky nebo zákazníky.

Během fotografování pořizujte více snímků

Pokud jde o fotografování jídla, jeden úhel prostě nikdy nestačí. Pořízení více záběrů jídla zajistí, že zachytíte hloubku a bohatost jídla a dostanete se ke všem detailům.

Nezapomeňte, že mít po fotografování na výběr z více možností je vždy lepší než nemít jich dostatek. Rozhodování, který snímek vybrat, tak bude mnohem snazší.

Používejte stativ

Stativ může být skvělým nástrojem, který zajistí, že vaše fotografie nebudou rozmazané nebo nekvalitní, protože fotoaparát zůstane stabilní a vy můžete správně zaostřit záběr. Stativy jsou běžně dostupné v různých cenových relacích, takže jde o jednoduchý doplněk, který však dokáže vaše fotografie velmi vylepšit.

I když se používání stativu může zdát relativně jednoduché, jeho správné nastavení může mít na vaše snímky velký vliv. Stativy lze nastavit v různých výškách a vždy je dobré zajistit správné vyvážení fotoaparátu.

Vždy překontrolujte pozadí záběru, abyste se ujistili, že zachytíte vše, co je třeba vyfotografovat, a předem udělejte několik zkušebních snímků, abyste stativ nastavili vzpřímeně.

Používejte správné nastavení fotoaparátu

Ať již používáte profesionální zrcadlovku nebo fotoaparát v mobilním telefonu, vždy je důležité správné nastavení. Existuje mnoho jednoduchých nastavení, která můžete upravit a výrazně tak zlepšit kvalitu a kompozici svých fotografií.

Rychlost závěrky: Rychlost závěrky označuje dobu, po kterou je závěrka fotoaparátu otevřená. Obvykle se udává v sekundách nebo zlomcích sekundy. Rychlejší závěrka může pomoci zlepšit kvalitu fotografií a vede k celkově ostřejšímu snímku. Čím kratší čas, tím více světla budete potřebovat. Možná budete muset experimentovat s různými rychlostmi závěrky vašeho fotoaparátu, abyste pochopili, co funguje nejlépe, ale stojí za to věnovat tomu nějaký počáteční čas.

Clona: Clona určuje množství světla při průchodu objektivem na obrazový snímač. Menší hodnota clony vede k tomu, že objektivem prochází méně světla, zatímco při větších hodnotách je tomu naopak. Správně zvolená clona může pomoci snížit přeexponovanost a zajistit, aby vaše fotografie měla vyvážené osvětlení. Při fotografování vyzkoušejte několik různých nastavení, abyste zjistili, co vede k nejlepším fotografiím.

Manuální režim a formát RAW: Většina fotoaparátů umožňuje i jiné možnosti než JPEG, například fotografie ve formátu RAW. Formát RAW je důležitý, protože na rozdíl od JPEG, který je ztrátově komprimovaný, obsahuje všechna data zachycená během expozice. Lze jej různými způsoby upravovat a převádět do formátu JPEG, čímž zůstane samotný soubor RAW nezměněn. Díky tomu získáte více možností při následné úpravě fotografií.

Nepoužívejte zoom: Ruční zoomování může ztížit získání záběru v požadované kvalitě, protože výsledná fotografie nemusí být tak zaostřená, jak byste si přáli. Chcete-li zajistit vysokou kvalitu fotografie, raději přibližte fotoaparát k objektu, než abyste používali zoom.

Použijte nastavení mřížky: Nastavení mřížky má zásadní význam pro získání správných úhlů a zajištění správné kompozice záběru. Ujistěte se, že máte zapnuté nastavení mřížky, aby vaše fotografie vypadaly co nejlépe.

Nastavení expozice: Nastavení expozice vám pomůže získat nejlepší úhly a osvětlení, aby jídlo na fotografii skutečně vyniklo, zejména na místech, která jsou příliš světlá nebo příliš tmavá.

Zvolte správný úhel záběru: Úhel, který zvolíte pro svou fotografii, může mít zásadní vliv na to, jak snímek dopadne. Proto je důležité podívat se na všechny možnosti a vyzkoušet různé úhly, abyste zjistili, jak fotografie vycházejí a co funguje dobře. Pokud si nejste jisti, jaký úhel je pro vaši fotografii ten správný, zde je několik možností:

Fotografujte z nadhledu: Úhel z nadhledu je pro fotografování jídla vždy skvělý, pokud chcete, aby snímky měly větší hloubku. Snímky jídla z nadhledu mohou vypadat skvěle a poskytnout divákům představu o tom, jak vypadá celé jídlo.

Snímání zblízka: Pokud je v jídle mnoho drobných detailů, jako jsou bylinky, přílohy a další drobnosti, mohou být snímky zblízka lepší. Talířem můžete pohybovat a pořizovat detailní záběry, abyste zjistili, co se pro fotografii nejlépe hodí.

fotoaparát

Dobré osvětlení je pro fotografování jídla základ

Osvětlení může při fotografování znamenat rozdíl mezi dobrou a špatnou fotkou a fotografie jídla není výjimkou. Správné osvětlení může mít vliv na to, jak jídlo vypadá, na kompozici samotné fotografie i na její vizuální přitažlivost. Jak na to?

Přirozené denní světlo: Přirozené světlo je vždy jednou z nejoblíbenějších možností fotografování, zejména na Instagramu, a to z dobrého důvodu. Přirozené světlo v blízkosti okna může také pomoci s hloubkou ostrosti, protože budete chtít rozostřit pozadí a soustředit pozornost diváka na samotné jídlo.

Nepoužívejte osvětlení zepředu: Pokud je zdroj světla přímo před objektem, může to vést k méně jasné a méně vizuálně přitažlivé fotografii. Proto se tomuto typu osvětlení raději vyhněte.

Rozptýlené světlo: Rozptýlené přirozené světlo bývá jednou z nejlepších možností, jak vytvořit krásné fotografie jídla. Dosáhnete jej umístěním předmětů (například průsvitných závěsů) mezi zdroj přirozeného světla a samotný objekt.

Umělé světlo: Umělé světlo může být řešením pro slabě osvětlené prostory. Můžete použít zdroje světla, například různé reflektory, které dokážou dodat snímku více detailů.

Správný stín umožní jídlu na fotografii vyniknout

Stíny pomáhají dodat fotografii větší hloubku a pomáhají zlepšit celkovou strukturu a kompozici snímku a zároveň zvýraznit detaily objektu. Stíny můžete vytvořit v závislosti na tom, kde je umístěn zdroj světla vzhledem k fotografovanému objektu.

Ostrost stínů závisí na intenzitě světla, jeho pomocí můžete ostrost stínů snadno upravit.

Zvýrazněte barvy potravin

Barevné pokrmy bývají vizuálně velmi přitažlivé. Čím je pokrm barevnější, tím spíše přitáhne pozornost návštěvníka. Pokud chcete, aby barvy vašeho pokrmu na fotografii opravdu vynikly, zvažte použití pozadí, jako je papír na pečení nebo pergamenový papír, které působí neutrálně, a díky němuž barvy pokrmu na fotografiích vypadají živěji.

Přemýšlejte o pozadí pro fotografování jídla

Zatímco papír na pečení nebo pergamenový papír mohou sloužit jako jeden typ pozadí, existuje i mnoho dalších možností, pokud jde o pozadí pro fotografování. Hlavním pravidlem pro výběr pozadí je zvolit něco neutrálního, co nebude v rozporu s fotografovaným objektem a neodvede pozornost od samotného objektu. Mezi některé možnosti patří např.:

  • Přírodní pozadí, které navodí autentičtější prostředí. Do pozadí můžete naaranžovat různé předměty, které s jídlem souvisí.
  • Ubrus na stůl, který je pro fotografování jídla vždy solidní volbou. Můžete zvolit vzorované, například květované ubrusy pro letnější, piknikovou atmosféru, nebo jednobarevné, například bílé nebo černé, které zvýrazní jídlo.

Používejte pravidla kompozice

Kompozice fotografií je zásadním aspektem, který je třeba brát v úvahu při jakémkoli druhu fotografování, včetně fotografování jídla. Můžete přidávat různé prvky, aby kompozice vynikla a vaše fotografie byly vizuálně atraktivnější.

Kompozice se týká způsobu uspořádání prvků fotografie, takže je třeba zajistit rovnováhu mezi jednotlivými prvky jídla, způsobem jejich uspořádání a použitými rekvizitami nebo jinými prvky.

Snažte se, aby bylo pozadí fotografie více trojrozměrné, a vytvořte iluzi hloubky výběrem zajímavého popředí a pozadí pro váš objekt.

Správné naaranžování jídla

Fotografie není jen o samotném jídle, ale také o tom, jak je nastaven záběr, barvy, či aranžmá jídla. Když se tyto tři prvky spojí v jeden celek, vznikne příležitost vytvořit fantastické snímky, při kterých se budou zákazníkům sbíhat sliny, jen co je uvidí. Správné nastavení kompozice, od úhlů až po pozadí, je součástí celého procesu.

Aranžování jídla

Každý dobrý šéfkuchař vám řekne, že máme tendenci hodnotit jídlo podle toho, jak je naaranžované, ještě dříve, než ho ochutnáme. Správný výběr talíře a správné naaranžování jídla je proto velice důležité.

Některé pokrmy mohou vypadat lépe z blízkého horního pohledu než z dálky. Pokud naaranžujete fotografii tak, abyste fotografovali spíše střed jídla než jeho strany, může být fotografie zajímavější a přitáhnout pozornost ke způsobu zpracování pokrmu.

Předměty okolo: Vždy se zamyslete nad tím, jaké předměty ho obklopují. Můžete použít rekvizity a další předměty, které jídlo kreativně zarámují, například bylinky a květiny, nebo nádobí, a vytvořit tak zajímavé záběry.

Buďte kreativní

Na Instagramu či jiných sociálních sítích naleznete obrovské množství fotografií jídla. Abyste v této nelehké konkurenci obstáli a udrželi si před ní náskok, budete muset být co nejvíc kreativní.

Vyzkoušejte během fotografování různé úhly a pozadí a zaměřte se také na možnosti úprav a dalšího následného zpracování, jako je jas, kontrast, expozice, filtry a další úpravy, které vám pomohou vytvořit skutečně krásné fotografie jídla.

Vylepšete pokrm různými dekoracemi, jako jsou čerstvé bylinky

Dekorace a rekvizity mohou pomoci vylepšit pozadí a kompozici snímku a pomoci fotografovanému pokrmu vyniknout. Kolem talíře můžete například naaranžovat větvičku čerstvých bylinek, jako je rozmarýn a tymián, nebo cokoli jiného, co souvisí s fotografovaným jídlem, čímž talíř ozdobíte.

Přidejte do snímku lidský prvek

Není pochyb o tom, že sociální vliv hraje obrovskou roli v tom, jak vnímáme fotografie a obrázky, zejména obrázky jídla. Zahrnutí lidských prvků do fotografie ji může učinit osobnější a usnadní lidem představit si sebe sama u jídla.

Můžete například pořídit fotografii přátel, kteří si pochutnávají na pokrmu, s větším důrazem na pokrm, nebo mít na pozadí fotografie šťastné lidi, abyste ukázali atmosféru místa.

Vytvořte příběh jídla

Příběh jídla může být skvělým způsobem, jak podrobněji ukázat jídlo, seznámit s ním ostatní a přinést jiný druh vizuální atraktivity. Při tvorbě příběhu o jídle můžete například dekonstruovat ingredience a ukázat je jednu po druhé, nebo vytvořit vizuály podobné receptům, které ostatním ukážou, jak jídlo připravit a jaké ingredience do něj patří.

Příběh jídla může být obzvláště úspěšný na sociálních sítích, jako je Instagram, protože je to způsob, jak vizuálně zaujmout uživatele a vytvořit přesvědčivý obsah, který ostatní naláká k vyzkoušení pokrmu.

Fotografie jsou jedním z nejlepších způsobů propagace jídla

Správně vyfotografované jídlo dokáže do vaší restaurace přivést zákazníky jako žádný jiný způsob propagace. Taková fotografie je pro marketing restaurace naprosto neocenitelná. Pokud se vám podaří vhodně zachytit jeho lákavý vzhled, máte vyhráno. Jakmile kdokoli z vašich potenciálních zákazníků uvidí fotografie jídla, které nabízíte ve své restauraci, nebude mít pokoj, dokud jej neochutná naživo.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Vlastimil Malík

Foto zdroj: pixabay.com

 

 

 

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Upgates
FastCentrik
Shoptet
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
ecomail
Mailchimp