storytelling
Digitální storytelling pomáhá propojit čísla s emocemi, aby značka efektivně komunikovala s klienty a zůstávala relevantní pro své stávající i budoucí zákazníky.

Přečtěte si našeho průvodce digitálním storytellingem a aplikujte ho na své podnikání.

Co je storytelling v digitálním marketingu

Digitální storytelling (vyprávění příběhů) je marketingová taktika, která může přivést značku k životu. Příběhy mají moc překvapit a inspirovat, jsou nezapomenutelné a nutí nás přemýšlet. Pomáhají nám zapamatovat si pojmy a myšlenky způsobem, který čísla nedělají. Propojení této taktiky s digitálními médii umožňuje značkám předat své nápady a prodávat snáze produkty zákazníkům. 

Myšlenka je taková, že pokud zákazníci koupí to, co říkáte, koupí i to, co prodáváte, tedy věří vašim slovům a příběhům natolik, že je pro ně koupě vašich produktů nebo služeb tím nejlepším možným způsobem, jak uspokojit vlastní potřeby. Tímto způsobem lze lépe vysvětlit, jak produkt nebo služba, kterou firma poskytuje, zlepší život zákazníků. Digitální storytelling je vnímán jako nadčasová dovednost, která mění způsob, jak se zákazníci rozhodují o nákupu.

Jak na efektivní digitální storytelling

Výběr vhodného tématu

Potenciál digitálního vyprávění spočívá v tom, jak je značka schopná sdílet svůj příběh. Uvěřitelný příběh, se kterým se zákaznici ztotožní, by měl odpovědět na následující otázky:

  • Co vaše značka symbolizuje?

  • Co mají přinést vaše produkty či služby cílovým zákazníkům?

  • Co nabízíte lepšího než vaše konkurence a proč by u vás měli zákazníci nakupovat?

Pro výběr vhodného tématu storytellingu je dobré posbírat relevantní data o zákaznících. Máte kamennou provozovnu? Využít v tomto případě můžete například poskytování bezplatného Wi-Fi připojení zákazníkům výměnou ze základní informace, které vám poslouží právě k tvorbě důvěryhodného příběhu.

Výběr postavy, která bude značku reprezentovat

Vyberte si postavu, která bude figurovat ve vašem příběhu. Díky tomu lépe propojíte značku s vašimi zákazníky a vybudujete si důvěryhodnost u potenciálních zákazníků. Příběh s definovanou postavou, která se v rámci storytellingu opakuje, dodává lidský dotek a posiluje sdělení značky.

Postava, která bude ve vašich příbězích vystupovat, může být například osoba, která by mohla představovat jednoho z vašich potenciálních zákazníků. V rámci příběhu může pokládat otázky, které si reální zákazníci kladou, a odpovědi na ně získat přímo v tomto příběhu. Pro příklad si představte člověka, který má chuť na něco sladkého a zdravého a nalezne v každém obchodě vaše bio ovocné tyčinky, dokonce i ve stánku v kempu.

Vybranou postavou může být také odborník, který vaši značku reprezentuje a odpovídá na otázky, které by mohly zákazníky napadnout. Můžete si to představit na příkladu banky, kdy je postavou storytellingu bankéř, který zná řešení na veškeré klientské dotazy a umí efektivně poradit s financováním čehokoli. 

Do storytellingu můžete zapojit i samotného majitele značky (CEO), který může zákazníkům vylíčit příběh značky a zároveň účel, za kterým byla založena.

Zákazníci na prvním místě

Předmětem vašeho sdělení by mělo být vždy uspokojení zákaznických potřeb. Smyslem digitálního vyprávění příběhů je udělat ze zákazníka hrdinu příběhu. Reklamy by se tak neměly soustředit přímo na produkt nebo službu, ale měly by klást důraz na zkušenosti, které vaše produkty nebo služby zákazníkům poskytnou, aby byly v životě šťastnější.

Měření dopadu digitálního storytellingu

Naučit se vyprávět příběhy o vaší značce by neměl být konec vašeho snažení. Měli byste se také naučit měřit jejich dopad, abyste zjistili, zda je pro vás storytelling efektivní. 

Jaké metriky sledovat při měření dopadu digitálního storytellingu?

  • Metriky zapojení: Lajky, zhlédnutí, komentáře, uložení, sdílení – to vše by vás mělo zajímat. Zjistíte díky tomu, jak vaše příběhy rezonují s publikem, zda jsou přesvědčivé a zda vyvolávají požadované reakce.

  • Míra konverze: Analyzujte, zda vaše vyprávění vede k požadovaným akcím (návštěvy webu, nákupy, volání, registrace a další).

  • Zpětná vazba od zákazníků: Sbírejte zpětnou vazbu od zákazníků. Provádějte průzkumy a využívejte přímou komunikaci.

  • Pochopení příběhů: Zjistěte, zda vaše publikum správně pochopilo vaše příběhy a vyhodnocujte, jak si je pamatují. Vaším cílem je totiž, aby mělo vyprávění trvalý dopad na to, jak vaše publikum chápe vaši značku.

  • Růst publika: Sledujte analytiky růstu vašeho publika, což odhalí, jak úspěšný je váš storytelling.

  • Konkurenční analýza: Srovnávejte úsilí o vyprávění příběhu s vašimi konkurenty. Analyzujte především zapojení, dosah a efektivitu.

  • Mapování zákaznické cesty: Mějte přehled o nákupní cestě vašich zákazníků a identifikujte kontaktní body, ve kterých hraje roli vyprávění příběhu. Následně vyhodnoťte, jak vaše vyprávění přispívá k vedení zákazníků prodejní cestou a ovlivňuje jejich rozhodovací proces

  • Vnímání značky: Měřte, jak se mění vnímání vaší značky před a po implementaci storytellingu do vašeho marketingu.

  • Analýza návratnosti investic: Vyplatí se vám investovat čas a úsilí do storytellingu? Rostou vám prodeje a tržby? Vyhodnocujte pravidelně návratnost investic (ROI).

  • A/B testování: Testujte různé verze příběhů. Porovnávejte, jak na ně publikum reaguje, pokud se změní postava, zápletka a téma či prostředí vyprávění.

Empatie hraje důležitou roli v digitálním storytellingu

V digitální době, kdy mezi sebou společnosti soutěží o pozornost, hraje empatie, tedy schopnost hlubokého emocionálního propojení značky s jejím publikem, obrovskou roli. 

Proč hraje empatie tak důležitou roli?

  • Porozumění publiku: Základem úspěšného storytellingu je porozumění publiku, jeho obávám a zranitelnostem.

  • Vytváření příbuzných postav: Vytvoření empatického vyprávění s postavami, které se podobají vaším reálným zákazníkům, je tím správným směrem, kudy se vydat.

  • Emoce: Empatie využívá emoce, které mohou prožívat vaši zákazníci. Emoce navíc dělají příběh poutavější a zapamatovatelnější.

  • Budování důvěry ve značku: Pokud do strategie vaší značky zahrnete empatii, pak si snadněji získáte důvěru tím, že prokážete péči o potřeby svých zákazníků.

  • Prezentace pozitivních výsledků: Empatické vyprávění vybízí nejen ke zdůrazňování problémů, ale také k hledání cest a pozitivních řešení.

  • Podpora inkluzivity: Empatie hraje důležitou roli v podpoře inkluzivity, jelikož zajišťuje citlivost vůči rozdílům ve společnosti.

Analýza publika jako krok číslo jedna

Předtím, než se vůbec pustíte do vytváření empatických příběhů, je zapotřebí vyhodnotit, ke komu bude vaše řešení putovat. Je zapotřebí shromáždit data o zákaznících, provést jejich analýzu a vytvořit si jasnou představu o tom, kdo je váš zákazník. Vhodným krokem je vytvořit si marketingovou personu, která bude reprezentovat jednotlivé zákazníky.

K analýze publika využijte nástroje, jako je Google Analytics 4, statistiky ze sociálních sítí a platformy pro zpětnou vazbu zákazníků. Získané informace vám pomohou k tvorbě ideálního příběhu, který zaujme přesně vaši konkrétní zákaznickou základnu.

Vizuální podoba storytellingu vede k lepší zapamatovatelnosti

Digitální vyprávění by nemělo být omezeno pouze textem, zapojit můžete také další multimediální prvky, jako jsou videa, obrázky, infografiky a další a interaktivní obsah. Vaše příběhy tak budou působit více autenticky a zákazníci si je lépe zapamatují.

Využijte skutečné příběhy zákazníků

Jednou z velmi účinných strategií je zapojit do vašeho příběhu skutečné zkušenosti vašich stávajících zákazníků. Oslovte je a poproste je, aby sdíleli skutečnou zpětnou vazbu. Příběhy ze skutečného života zvyšují autentičnost značky a vytvářejí větší emocionální propojení. Lidé tak budou mít pocit, že jejich problémy dokážete opravdu vyřešit.

SEO hraje důležitou roli

Při tvorbě storytellingu nesmíte zapomenout ani na to, aby bylo možné vaše příběhy najít online. Začleňte proto do své strategie osvědčené SEO principy a oslovte širší publikum. Příběhy tak nejen zaujmou, ale budou i generovat organickou návštěvnost z vyhledávačů.

Propojení s influencery

Pokud znáte influencery, kteří jsou v souladu s hodnotami vaší značky, může být vaše partnerství výhodné, jestliže chcete dostat svou značku mezi širší publikum. Influencer může propůjčit storytellingu svůj hlas či tvář a zvýšit důvěryhodnost vašich produktů a služeb. Vybírejte však jen ty, kteří působí autenticky a jejichž cílová skupina se protíná s tou vaší.

Měřte své úspěchy

Když už máte vymyšleno, jak bude celý storytelling vypadat, přichází na řadu zapřemýšlet nad tím, jak budete měřit jeho úspěšnost. Stanovte si jasné cíle a používejte analytické nástroje k měření zapojení, míry konverze a celkového dopadu vašich sdělení na publikum. Jen tak můžete zajistit, že vaše strategie zůstane účinná.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Gabriela Soukupová

Foto zdroj: pixabay.com

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Upgates
FastCentrik
Shoptet
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
ecomail
Mailchimp