Historie cílení reklamy v obsahové síti
Od listopadu 2012 je možné v Skliku cílit reklamu v obsahové síti na zvolená umístění.

Cílení na umístění v Skliku

Historie cílení reklamy v obsahové síti

Až do listopadu 2012 bylo cílení reklamy v obsahové síti Skliku naprosto zvrácené a logika cílení zcela opačná. Namísto toho, abyste si vybírali weby, na které chcete svou reklamu zacílit, reklama byla automaticky cílena na celou obsahovou síť a vy jste mohli pouze explicitně vyřazovat weby, na které cílit nechcete. Takový přístup zcela postrádá veškerou logiku a byl oproti intuitivnímu a přesnému cílení např. v AdWords naprosto nekonkurenční. Je tedy velmi dobře, že si Seznam.cz tento zásadní nedostatek uvědomil a co víc, dokázal jej ve svém Skliku i přepracovat, což vzhledem k rozsahu této reklamní sítě jistě nebylo jednoduché.

Zvrácené cílení na celou obsahovou síť s možností vyloučit určité weby v Skliku zůstalo. V Nastavení kampaně tak můžete stále zaškrtnout políčko Obsahová síť a třeba s odstupem času vyhodnotit efektivitu a výkon jednotlivých webů, na kterých se Vaše reklama zobrazovala. Následně pak eliminovat weby neefektivní s nízkým výkonem nebo nerelevantním cílením. Staromilci tak mohou postupovat stejně jako dříve - pokud jim tento přístup vyhovuje, aplikace je zdá se zpětně kompatibilní (což je dobře, byť možná půjde o dočasné řešení).

Automatická umístění

Novinkou v Skliku jsou tzv. automatická umístění a vlastní umístění, jimž odpovídá v hantýrce AdWords velmi podobný název zvolená umístění. Automatická umístění jsou jak už název napovídá selektována systémem bez nutnosti Vašeho zásahu. Sklik podle Vašich klíčových slov sám vybere nejvhodnější weby a stránky, na kterých by se reklama mohla zobrazit a přitom byla relevantně zacílená. Ve výchozím nastavení kampaně je toto automaticky zapnuto. Ideální je nechat vše zapnuté i u nových kampaní a sbírat po nezbytně nutnou dobu data pro vyhodnocení a následný krok, kterým je optimalizace umístění.

Domény z automatických umístění můžete po čase snadno přesunout do umístění vlastních. Je potřeba rozlišovat domény skutečně až na úroveň subdomén. Cílení na domena.cz zajistí rekurzivní zobrazení reklamy jak na domena.cz, tak i na www.domena.cz nebo blog.domena.cz. Naopak cílení na www.domena.cz eliminuje zobrazení inzerce na domena.cz nebo tema.domena.cz.

Vlastní umístění

Druhou novinkovou možností cílení v rámci obsahové sítě Sklik jsou vlastní umístění. Můžete si vybrat buď celý web, resp. doménu, nebo jen subdoménu (třeba blog.domena.cz), část nebo sekci webu (např. blog.domena.cz/hracky) a dokonce lze cílit i na jednu jedinou konkrétní stránku (např. domena.cz/clanek-o-ppc.html). V rámci vlastních umístění můžete kombinovat cílení s a nebo bez využití klíčových slov. Pokud Vám jde o grafickou bannerovou reklamu na podporu značky, budete zřejmě chtít zobrazit banner na vícero místech bez dalšího omezení cílení. Naopak u výkonnostních kampaní s konverzním cílem využijete kombinace vlastních umístění s klíčovými slovy.

Trochu nejasnou variantou cílení je pak kombinace vlastních umístění a automatických umístění. Dle slov vývojářů Skliku je tato volba vhodná pro maximální pokrytí reklamní sítě a zároveň přizpůsobení ceny za proklik dle výkonů na jednotlivých umístěních. Výhodou je, že pak máte kompletní detailní statistiky, což u samotných automatických umístění není. Z našeho pohledu je to však velmi nevyzpytatelná varianta plná skrytých úskalí. Rozhodně je lepší zvolit buď starý způsob cílení, především pro zachování kontinuity Vašich stávajících kampaní nebo vybrat jeden ze dvou výše uvedených modelů cílení - buď automaticky nebo ručně. Vlastní umístění sice vyžaduje více práce, ale v důsledku je dle našeho názoru flexibilnější, efektivnější a výkonnější.

Statistiky umístění

V nové záložce nazvané Umístění uvidíte výkon a efektivitu Vaší inzerce na vybraných webech. Zde už je práce velmi intuitivní a přímočará - můžete přidávat nová umístění a vyloučit ta, která nejsou efektivní a nepřináší Vám buď zajímavou návštěvnost nebo tolik potřebné konverze. Výmluvná ikonka BETA oznamuje, že jde o novinku a nemusí tak fungovat bechybně, jelikož není zřejmě ještě zcela dostatečně odzkoušena. Jak moc bude žhavá novinka Skliku konkurovat ohromné a promyšlené reklamní síti AdWords ukáže až čas.

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Upgates
FastCentrik
Shoptet
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
ecomail
Mailchimp