Co v článku najdete
Zatímco v uplynulých letech se ve znalostních panelech dominujících výsledkům vyhledávání (SERP) zobrazovaly především fyzické (známé) osoby, nyní mohou jejich sílu naplno využívat i firemní a podnikové subjekty. Poradíme vám, jak aktivovat panel znalostí pro vaši značku a mít jej zajímavý a vizuálně přitažlivý, aby co nejvíc zapůsobil na vaše publikum ve spodní části prodejního trychtýře.
Prvky ovlivňující znalostní panel pro podniky
Abyste mohli zlepšovat viditelnost značky a poskytovat důležité informací svým zájmovým uživatelům prostřednictvím firemních znalostních panelů, musíte nejdřív splňovat celou řadu různých kritérií. Během roku 2025 přišel Google se dvěma zásadními novinkami, když pro firmy uvolnil horizontální panel a do vertikálního panelu přidal nové karty výrazně rozšiřující spektrum možností. Tyto karty se zobrazují podle uvážení algoritmů Google.
Snažte se aktivovat karty panelů provedením optimalizace prvků ovlivňujících jejich zobrazení a při té příležitosti si udělejte čas i na vylepšení všech ostatních aspektů panelu znalostí.
Zaměřte se na:
- Horizontální karty znalostního panelu (nové),
- Vertikální karty znalostního panelu (nové),
- Filtrační tlačítka (nové),
- Popisy,
- Atributy,
- Klíčové osoby firmy (nové),
- Sociální profily,
- Hodnocení obchodu,
- Zákaznické recenze,
- Videorecenze,
- Vlastní videa,
- Skóre důvěryhodnosti,
- Související entity,
- Trendové entity,
- Sekci Lidé také hledají,
- Přehledy od AI,
- Popisy z více zdrojů řízené AI (již brzy).
Horizontální karty panelu znalostí
Vodorovně umístěné panely se fyzickým osobám zobrazují už přes pět let, ale firmy je získávají až od začátku roku 2025. V současné době je tak aktivace podnikového panelu o poznání snadnější než dříve.
Obvyklá podoba horizontálního panelu:
- Levá strana: 4 až 6 fotografií, které můžete obměnit pomocí tradičních SEO technik na příslušných stránkách svého webu.
- Prostřední část: Domovská stránka webu (připomíná nezbytnost optimalizace pro značku).
- Pravá strana: Karty s dynamickým obsahem zaměřené na potenciální i stávající zákazníky (videa, čerstvé články, telefonní číslo zákaznického oddělení a tak dále).
Chcete-li se zobrazovat v horizontálních kartách panelů, potřebujete mít:
- Primární domovský zdroj dat (homepage, stránka O nás, profil),
- Jednotnou vizuální identitu napříč celým digitálním prostředím,
- Aktivní profily na sociálních médiích,
- Pravidelné zmínky o značce ve zpravodajství,
- Pevné dlouhodobé údaje v diagramu znalostí Google (zakladatelé, datum založení, místo založení…).
Vertikální karty panelu znalostí
Nově přidané karty znalostního panelu v pravém sloupci se zatím zobrazují zcela nepředvídatelně a spouštějí se častěji na mobilních než na desktopových zařízeních.
Tyto karty nahrazují dřívější textové atributy jako:
- Služby zákazníkům,
- Mateřské nebo dceřiné organizace,
- Zakladatelé.
Tlačítka filtrování
Interaktivní tlačítka pro filtrování konkrétních podtémat souvisejících s výsledky vyhledávání najdete buď přímo v panelu znalost, nebo poblíž něj v SERP.
Zobrazí se, když algoritmy Google objeví užitečné souvislosti mezi značkou a dalšími relevantními entitami (produkty, historie, akcie…), a po kliknutí se vám načte kompletní nová stránka SERP s tematicky zúženými výsledky.
Popis společnosti
Máte-li svou vlastní stránku v internetové encyklopedii Wikipedie, popis vaší společnosti ve vertikálním panelu znalostí bude pravděpodobně tvořit několik prvních řádků z této stránky. Google se však v čím dál větší míře spoléhá na informace shrnuté z webu umělou inteligencí a význam Wikipedie pro znalostní panely a podniky, které je chtějí získat, tak začíná významně klesat.
Do popisu společnosti navrženého AI se můžete dostat prostřednictvím perfektně vyladěné, jasné a aktuální sekce O nás na svém webu. V dohledné době budou nejspíš zavedeny také popisy generované umělou inteligencí z několika různých zdrojů.
Atributy
Google ve znalostním panelu nezobrazuje všechny atributy, které shromáždil, ale jen ty, o kterých je přesvědčený, že jsou přesné a pro uživatele relevantní.
Pokud chcete, aby se u vaší značky zobrazovaly pouze konkrétní vybrané atributy, jasně je zdůrazněte v sekci O nás a podpořte je informacemi z dalších oficiálních zdrojů.
Klíčové osoby společnosti
Ve znalostních panelech značek zobrazuje Google stále častěji také generální ředitele, finanční, marketingové a další nejvyšší manažery společností, pokud mají svůj osobní znalostní panel a algoritmy je dokážou s firmou propojit.
Je to důležitější než se zdá, protože počet lidí s osobním panelem znalostí se mezi červnem 2023 a červnem 2024 čtyřnásobně zvýšil, což ukazuje, jak Google masivně rozšířil své rozpoznávání a "algoritmické uznávání" jednotlivců jako významných entit.
Týká se to především vedoucích pracovníků na úrovni ředitel ve velkých korporacích a osob spojených s firmami v kategorii YMYL (Your Money, Your Life), to znamená finance, zdraví, bezpečnost, právo, klíčové zprávy a státní aparát.
Jméno dané osoby je současně klikatelným odkazem vedoucím na její "značku" ve výsledcích vyhledávání. To ukazuje, jak je důležitá optimalizace osobní identity pro významné osoby společnosti, protože díky ní aktivuje Google manažery ve firemním znalostním panelu.
Profily na sociálních sítích
Na monitoru počítače se zobrazují čtyři ikony podnikových profilů na sociálních platformách a na displeji mobilního telefonu jich můžete vidět i pět nebo šest. Tedy pokud je máte a Google je dokáže správně přiřadit k vaší značce.
Výběr sociálních sítí do panelu znalostí je u každé společnosti individuální. Ovlivňují jej počty sledujících, objem publikovaného obsahu, zapojení nebo míra obsahu generovaného samotnými uživateli. Máte-li na jedné sociální platformě několik profilů pro různé země, jazyky, oddělení nebo produkty, nemusí se algoritmům dařit je s vaší firmou propojovat. Ujasněte si, pro které publikum je ten který profil určený, a na svých webových stránkách jasně definujte vztah mezi konkrétním profilem a publikem.
Hodnocení obchodu
Pokud je značka úzce spjatá s vlastním e-shopem či jinou platformou pro prodej zboží, zobrazí se ve znalostním panelu hodnocení online prodejny s odkazem na její stránku v rámci Google Store. Tam mohou být umístěná videa, produkty, další informace i shrnutí sekce O nás.
Zákaznické recenze
Algoritmy sbírají ohlasy zákazníků z různých recenzních stránek po celém webu. Pro optimalizaci recenzí najděte nejsilnější hodnotitelské platformy ve vašem odvětví a udržujte na nich vysoké skóre firmy. S tím souvisí také proaktivní správa online reputace značky, protože některé stránky pro hodnocení nevyžadují ověřené zkušenosti zákazníka s firmou.
Videorecenze
Když je značka úzce propojená s vašimi produkty, mohou se v panelu znalostí objevovat zákaznické videorecenze.
Věnujte se jim, protože správa reputace videí s uživatelsky generovaným obsahem (UGC) se stává čím dál více důležitějším aspektem vaší marketingové strategie.
Atributy zásad
Pokud je Google přesvědčený, že jim správně rozumí, zobrazuje také podniková pravidla, jako jsou podmínky dodání, možnosti platby nebo možnosti vrácení zboží.
K aktivaci zobrazení těchto atributů musíte mít zásady prodeje jasně definované a jednoduše přístupné na svých webových stránkách.
Vlastní videa
Jestli provozujete vlastní kanály na sociálních sítích s videoobsahem a zaznamenáváte solidní míru zapojení, objeví se videa z těchto kanálů ve znalostním panelu. YouTube a další platformy zaměřené na video představují velmi cenný prostor pro vyhledávání značek, proto neváhejte investovat do tvorby a publikování kvalitních poutavých a relevantních videí na svých sociálních kanálech.
Trendové entity
Do zobrazovaných trendových entit mohou patřit produkty a teoreticky i jakékoliv související a relevantní kategorie entit.
Přestože není úplně přesně jasné, podle čeho algoritmy tyto entity vybírají, zásadní roli pravděpodobně hraje objem vyhledávání.
Související entity
V případě souvisejících entit se může jednat o příbuzné produkty, jakou jsou třeba nejnovější modely automobilů. Google ovšem může zobrazit jakoukoliv kategorii úzce spjatou s vaší značkou.
Volba kategorie závisí na síle a relevanci vztahu. Výběr souvisejících entit můžete ovlivnit posílením své přítomnosti v diagramu znalostí Google. Entity v konkrétní kategorii se mohou také měnit.
Lidé také hledají
V sekci Lidé také hledají jsou zobrazeni vaši přímí konkurenti, které algoritmy považují za nejrelevantnější. Tento výběr se vám nejspíš nebude moc zamlouvat, ale jeho změna není jednoduchá a vyžaduje nejprve hluboké zamyšlení, proč Google takovou volbu provedl.
Zvažte tyto aspekty:
- Jak komunikujete: Pokud není komunikace vaší značky konzistentní napříč digitálním prostorem, může to způsobovat nejasnosti.
- Jak je vaše značka klasifikovaná: Máte-li v Google Business Profile (GBP) a na oborových či recenzních platformách chybně registrovanou kategorii, zvažte její překlasifikování.
- Sdílené publikum: Algoritmy mohou zobrazovat konkurenční značky, jestliže s nimi sdílíte podobné publikum nebo trh.
Změna této sekce ve znalostním panelu je nejsložitější a zabere nejvíc času. Vyžaduje kompletní přesun značky z jedné kategorie v grafu znalostí do jiné, což může trvat celý rok i déle.
Přehledy od AI
Tato nová funkce SERP se někdy zobrazí zároveň se spuštěním pravého (vertikálního) panelu znalostí a obvykle nebývá vidět, když je zobrazený i horizontální panel znalostí.
V přehledech od AI se stále častěji objevují velké korporace, které mají aktivní firemní profil Google (GBP).
Popisy z více zdrojů řízené AI
Popisy generované z více různých zdrojů pod taktovkou umělé inteligence byly zatím k vidění pouze u entit fyzických osob, ovšem lze předpokládat, že se brzy rozšíří i na další entity. Google využívá Gemini pro kombinování více popisů z různých zdrojů.
To znamená, že pokud jste se dosud v případě popisů pro znalostní panel spoléhali pouze na jeden zdroj (například stránku Wikipedie), budete muset optimalizovat informace o firmě na všech platformách, ze kterých může AI čerpat, a to včetně vašeho webu.
Optimalizace celé digitální stopy značky je zásadním krokem. Díky němu zajistíte, že popis zobrazovaný v panelu znalostí je skutečným odrazem narativu vaší firmy.
Optimalizujte pro znalostní panely hned teď. Vydělávají vám peníze
Mnozí stále vnímají podnikový panel znalostí jako metriku marnivosti, ovšem nemohou být dál od pravdy, protože pro úspěch vašeho podnikání je v dnešní době nezbytný.
Kdo nejspíš hledá vaši firmu:
- Zákazníci, které si potřebujete udržet díky silné image značky.
- Potenciální zákazníci, které musíte přesvědčit o svých kvalitách.
- Obchodní partneři, na které potřebujete udělat co nejlepší dojem.
Každý z nich patří do vašeho zájmového publika s nejvyšší prioritou, tedy takového, které posouvá váš růst a zlepšuje vaše hospodářské výsledky. A dobře optimalizovaný panel znalostí fungující jako jakési "razítko osvědčení" od Google jim může pomoci s jejich rozhodnutím.
Znalostní algoritmy a grafy znalostí Google se neustále vyvíjejí a mění a popisy generované umělou inteligencí jsou uměle vytvářené na základě dostupných informací. AI pravděpodobně bude také ovlivňovat atributy, vztahy i nové entity.
Čím déle budete optimalizaci odkládat, tím těžší pro vás bude udržet si kontrolu nad panelem znalostí své značky a nad jeho vlivem.
Zdroj: searchengineland.com, searchenginejournal.com, marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Martin Kulhánek
Foto zdroj: AI, pixabay.com