CTA neboli výzva k akci (z anglického spojení Call to action) představuje způsob, jak vyzvat zákazníka, aby provedl to, co po něm žádáte – ať už je to přihlášení se k odběru newsletteru, objednání zboží nebo využití vaší služby. Nejčastěji funguje ve formě tlačítka, na které když zákazník klikne, provede danou akci – jedná se tedy o všechna ta tlačítka na webu typu „Vložit do košíku“, „Přihlásit se k odběru newsletteru“ nebo třeba „Zažádat o nezávaznou schůzku“. Jsou ale tato tlačítka účinná?
Proč je třeba zlepšovat výzvu k akci?
Výzva k akci se objevuje až ve spodní části marketingového trychtýře, tedy tehdy, kdy zákazník už takzvaně propadl sítem až dolů, a dostal se po složitém pátrání na internetu až k vám. Teď už je tedy přesně tam, kde ho potřebujete mít, tak přeci není potřeba nic řešit. A to je právě ten omyl, kterého se řada marketérů a majitelů webů dopouští. Ani v tomto kroku totiž není vůbec jisté, že jste zákazníka „lapili do sítě“ – i v tuto chvíli může jednoduše stránku zavřít a váš web opustit, aniž by provedl požadovanou akci.
►Chcete-li si udržet zákazníka a dovést ho až k úspěšně dokončené akci, musíte optimalizovat své CTA. Jen tak se vám podaří přeměnit potenciálního zákazníka v reálného zákazníka, zvýšit relevanci pro vyhledávače, a tím také zvýšit své konverze.
Vytvářejte popisné výzvy k akci
Chcete-li zlepšit uživatelský dojem z vašich stránek a dosáhnout podstatně lepších prodejních výsledků, je třeba začít se věnovat vytváření popisných CTA. Zaberou vám určitý čas – tato investice se vám ale mnohonásobně vrátí v podobě nových zákazníků. Jak na to?
Buďte konkrétní
Výzvy k akci se mohou objevovat v jakékoliv části stránky – mohou být dokonce i v metapopisku, v popisu produktu, nebo součástí hlavního obsahu. Většinou se však jedná o obecné formulace, které jsou nevýrazné a vlastně ničím speciální. Chcete-li zvýšit hodnotu CTA a zároveň dát i vyhledávačům jasně najevo, že vaše výzva k akci je relevantní jak pro uživatele, tak pro vyhledávače, musíte změnit strategii. A stačí k tomu pouze drobnost – změnit obecnou výzvu na konkrétní. Pokud například chcete zákazníky vyzvat, aby si prohlédli vaši nabídku mobilních telefonů Apple, nestavte výzvu jako „Prohlédněte si naši nabídku telefonů“, ale jako „Prohlédněte si naši nabídku telefonů Apple“. Zákazníkovi tak jasně sdělíte, co ho po kliknutí na tlačítko čeká – protože pokud si chce zakoupit telefon Samsung, je pro něj vaše nabídka zbytečná. Zároveň také říkáte Googlu, kam vede vaše výzva k akci, čímž přidáváte vašemu webu na relevantnosti.
►U každé konkrétní výzvy k akci, kterou na web vkládáte, si ověřte, že opravdu směřuje tam, kam uvádíte. Vytvářejte klidně několik různých výzev k akci, každá z nich ale vždy musí obsahovat to, co slibujete. V opačném případě přijdete nejen o zákazníka, ale i o důvěru ze strany vyhledávačů.
Ukotvěte zákazníka
Vaším cílem při vytváření CTA by mělo být udržet zákazníka na vašem webu stůj co stůj. Měli byste proto vytvářet takové výzvy, které je provedou vaším webem, seznámí je s vašimi nabídkami a zároveň je popostrčí na jejich cestě, kterou jste pro ně už předem navrhli. Způsob, jakým toho dosáhnout, je poměrně snadný – vytvořte specifické výzvy k akci, u kterých jednoduše vytvoříte další bod důvěry. Co to znamená? Představte si situaci, kdy zákazník kliknul na vaši výzvu k akci, ale nedostal to, co hledal – jednoduše si z vaší nabídky nevybral. V tuto chvíli musíte být o krok napřed, než on, a nabídnout mu náhradní řešení. Stačí, když na stránku umístíte další výzvu k akci, která ho jasně nasměruje k dalšímu kroku a zabrání mu v opuštění webu. Jak by měla taková výzva k akci vypadat? Třeba takto: „Nenašli jste, co jste hledali? Seznamte se s naší nabídkou XY, třeba v ní najdete přesně to, co pro svůj domov/kancelář/auto potřebujete“. Nebo třeba: „Nenašli jste, co jste hledali? Třeba vás zaujme naše inspirativní nabídka, která vnese klid a pohodu do vaší domácnosti.“
Pro vytváření tohoto typu CTA je dobré projít si analýzy, pomocí kterých můžete snáze odhadnout, jakou nabídku by mohl chtít uživatel zobrazit jako další – a na základě těchto zjištění vytvořit výzvu k akci. Vždy pamatujte na to, že text, který v CTA uvedete, musí být relevantní pro stránku, na kterou zákazníka přesměrujete.
►Splníte-li reálná očekávání vašich zákazníků, dosáhnete větší pravděpodobnosti úspěšné konverze, a to i tehdy, když zákazník nedostane hned to, co chtěl.
Využijte předčítání obrazovky
Většina majitelů webů už si zvykla na to, že uživatelé nenavštěvují jejich stránky jen prostřednictvím počítače, ale také přes mobilní telefony, a zareagovali na to tím, že pravidelně kontrolují responzivní zobrazení – tedy to, zda se jejich webové stránky zobrazují správně i na malém displeji mobilu či tabletu. Málokdo už však přemýšlí nad tím, že weby navštěvují i lidé, kteří nevynikají dokonalými technickými znalostmi při obsluhování webu, nebo dokonce mají určitá omezení, jako je například vada zraku. A přitom průzkumy Practical Ecommerce hovoří poměrně jasně: v roce 2020 byly celosvětově zrealizovány více než dvě miliardy online obchodů, přičemž 3 procenta z nich byla uskutečněna pomocí předčítání obrazovky. Byť by se toto procento mohlo zdát zanedbatelné, je třeba uvědomit si, že se jedná o 60 milionů online prodejů, které pravděpodobně provedli lidé se zrakovým postižením, což rozhodně není malé číslo. A jak tento fakt využít? Jednoduše začleňte možnost předčítání obsahu na váš web a nabídněte tím svým zákazníkům něco navíc. Protože lidé, kteří se spoléhají na čtečky obrazovky, nemusí mít vůbec žádný benefit z vašeho vizuálního obsahu – je-li vaše CTA pojmenováno nejednoznačně, člověk se zrakovým postižením si může myslet, že se ho daná výzva netýká. Proto musíte říct přesně to, co chcete. Pokud tak neučiníte, mohou uživatelé zůstat zaseknutí v daném bodě, což znamená, že riskujete ztrátu konverze.
►Tato technika vám může pomoci odstranit překážky na cestě vašich zákazníků, bez ohledu na to, zda spoléhají na čtečku obrazovky či nikoliv. Kromě toho vám také může pomoci zlepšit váš uživatelský dojem.
Pár slov závěrem
Z předchozích řádků je jasné, že to nejdůležitější, co musíte pro získání většího množství konverzí udělat, je říct jasně návštěvníkovi vašeho webu, co má dělat. A pokud i tak nedosáhne toho, co by chtěl, nabídněte mu alternativu. Pokud se vám to podaří, máte z větší části vyhráno. Uzpůsobte svůj web tak, aby byl přehledný, s jednoduchou a jasnou orientací – a to i pro lidi se zrakovým postižením. Vylepšete zákaznickou zkušenost výše uvedenými tipy, které vám zaberou pouze pár hodin času, ale mohou přinést spoustu nových zákazníků. A to rozhodně stojí za to.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com