Google
O hodnotě H1 tagů jako faktoru hodnocení existuje mnoho protichůdných informací. Kdo má tedy pravdu?

O tom, jak Google vnímá obsah nadpisu H1, se v průběhu let vedlo mnoho debat a sporů. Objevila se spousta "osvědčených postupů" a doporučení týkajících se tagů H1 a jejich vlivu na umístění v Googlu. Patří mezi ně například následující:

  • Měli byste používat hodně nadpisů H1 s klíčovými slovy, abyste se na tato klíčová slova umístili výše.
  • Na jedné webové stránce byste měli mít pouze jeden nadpis H1, jinak vás Google potrestá algoritmickým snížením hodnocení.
  • Na začátku nadpisu H1 byste měli použít primární klíčové slovo, zatímco sekundární klíčová slova patří do podnadpisu H2 a dalších, abyste tím Googlu sdělili, na jaké výrazy se chcete umístit.
  • Nadpis H1 by měl být prvním textovým prvkem na stránce.

Co si z toho vybrat? Skutečně dokáže obsah nadpisů H1 ovlivnit významným způsobem vaši pozici ve výsledcích? A pokud ano, jak moc velký význam to má? Můžete zvýšit své pozice ve vyhledávání Google použitím správných klíčových slov v H1 tagu? A kolik tagů H1 byste vlastně měli na každé stránce použít?

SEO

Význam nadpisu H1 se pro Google v průběhu času měnil. Zatímco někdy v roce 1998 měl obsah nadpisu H1 velkou váhu jako faktor hodnocení, jak dokládá tato pasáž z výzkumné práce zakladatelů Google Sergeje Brina a Larryho Page The Anatomy of a Large-Scale Hypertextual Web Search Engine:

"U většiny populárních témat má jednoduché vyhledávání podle textu, které se omezuje na názvy webových stránek, obdivuhodný výkon, pokud jsou výsledky upřednostňovány podle PageRanku."

I po roce 2000 se algoritmy vyhledávačů snažily najít a pochopit vizuální struktury na stránce, které by mohly mít sémantický význam, jako jsou například nadpisy. Nadpisy H1 byly široce považovány za faktor hodnocení Google –a jejich optimalizace za klíčovou taktiku SEO.

Nadpisy a hustota klíčových slov v obsahu

Pro optimalizaci SEO byly důležité nadpisy H1 a H2 a hustota klíčových slov v obsahu. Internetové stránky brzy začaly být přecpané klíčovými slovy, za kterými se ztrácel původní význam textů. Není divu, že se to přestalo líbit nejen vydavatelům kvalitního obsahu, ale také uživatelům. Proto v roce 2011 přišla Google Panda. Tyto taktiky přestaly nejen fungovat, ale mohly ve skutečnosti zničit pozice celého webu. Google začal na první místo klást uživatelskou zkušenost návštěvníků a nekvalitní obsah z webů postupně vymizel.

V roce 2019 John Mueller z Google informoval webmastery, že Google používá tagy HTML, aby lépe pochopil, o čem webová stránka a její obsah jsou. „Na tom, kolik značek H1 použijete, nezáleží,“ řekl a uvedl, že váš web se bude umisťovat stejně dobře bez nadpisů H1 i s deseti nadpisy H1. Nadpisy H1 jsou skvělým způsobem, jak dát stránce lepší strukturu, aby se uživatelé i vyhledávače mohli na stránce lépe orientovat a pochopili, které části stránky patří pod různé nadpisy. Zejména v HTML5 je přítomnost více prvků H1 na stránce zcela normální a tak trochu očekávaná.

V srpnu 2020 se Mueller zabýval otázkou týkající se nadpisů H1 ve videu Google Webmaster Central. Jasně se zmínil o nadpisech jako o faktoru hodnocení a řekl, že nadpisy na stránce pomáhají Googlu lépe porozumět obsahu stránky. Nadpisy na stránce nejsou jediným hodnotícím faktorem, který Google používá, dívá se pochopitelně i na obsah samotný. Někdy však jasný titulek na stránce poskytuje Googlu o něco více informací o tom, čeho se daná stránka týká. Z jeho slov tedy plyne, že nadpisy mohou být velmi užitečné, protože pomáhají Googlu pochopit obsah a kontext obsahu webu.

V roce 2021 dokonce Google začal přepisovat titulky u některých stránek ve výsledcích vyhledávání. Namísto obsahu tagu Title začal používat právě obsah tagu H1.

Spamových taktik okolo nadpisů H1 si byl Google dobře vědom již v roce 2009. Webmasteři vytvářeli spousty nadpisů H1, plnili je klíčovými slovy a poté je pro uživatele maskovali pomocí CSS, aby vypadaly jako běžný text. Matt Cutts, tehdejší šéf týmu Google pro webový spam, varoval webmastery před tímto postupem. Tvrdil, že není špatné používat nadpisy H1, ale varoval před jejich zneužíváním.

Nadpis H1 by neměl být používán ke zvýrazňování klíčových slov, ale k tomu, k čemu je určen – jako nadpis.

V dávných dobách SEO byly textové prvky na stránce velmi důležitými faktory v algoritmu vyhledávání Google

Konkrétní použitá slova, jejich umístění na stránce, a velikost písma, kterými byla napsána, určovaly Googlu, jak jsou tato slova důležitá. Tímto způsobem Google určoval relevanci webové stránky pro daný dotaz. Na rozdíl od dnešní doby totiž tehdy Google neměl moc jiných podkladů, jak relevanci stránky posoudit. Bohužel, stejně jako mnoho jiných faktorů hodnocení, byly i nadpisy H1 rychle využity jako snadný způsob manipulace s hodnocením. Přílišná optimalizace H1 je dostala do hledáčku protispamovacího týmu, což vedlo k jejich znehodnocení.

V dnešní době tagy H1 a další strukturální prvky HTML stále pomáhají společnosti Google pochopit, jak se obsah na dané webové stránce jeví uživatelům. Stále pomáhají Googlu určit relevanci a sémantickou strukturu webové stránky.

Informují algoritmus o tom, o čem stránka je, pro koho je určena a proč je nebo není nejlepší odpovědí na daný dotaz. Nadpisy tedy rozhodně důležité jsou. Ovšem pokud se snažíte využít nadpisy H1 k tomu, abyste se probojovali na přední místa v SERPu tím, že jich použijete celou řadu, napěchujete je klíčovými slovy, nebo se pokusíte umístit do tagu H1 celou stránku, a pak to zamaskujete pomocí CSS, nebude to fungovat, a maximálně tak přivoláte na svou hlavu hněv Googlu.

Pokud jde o optimalizaci stránky, vaším hlavním cílem by vždy měl být uživatelský zážitek. To je pro Google nejdůležitější, a to platí jak pro značky H1, tak pro kvalitu obsahu, optimalizaci obrázků a jakýkoli jiný obsah webu.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Vlastimil Malík

Foto zdroj: pixabay.com

 

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Upgates
FastCentrik
Shoptet
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
ecomail
Mailchimp