SEO obsah
Základním a nejdůležitějším principem SEO je kvalitní obsah. Je také jediným, který bude zcela jistě fungovat i v budoucnosti.

Základním a nejdůležitějším principem SEO je kvalitní obsah. Je také jediným, který bude zcela jistě fungovat i v budoucnosti. Algoritmy vyhledávačů se mění, faktorů, které ovlivňují pozici stránky v SERP, je několik stovek a stále více se uplatňuje posuzování kvality stránek pomocí umělé inteligence a strojového učení. Tento trend bude v budoucnu zcela jistě pokračovat, ale vždycky to bude hlavně kvalitní obsah, o který půjde především.

Oborem budoucnosti je SEO copywriting

Kvalitní obsah s vysokou přidanou hodnotou pro návštěvníky je pro úspěch webového projektu natolik důležitý, že dal vzniknout novému oboru zvanému psaní obsahu s ohledem na SEO neboli SEO copywriting.

Psaní takzvaných SEO článků nezískalo v minulosti zrovna nejlepší zvuk. Bylo spíše synonymem pro články s nekvalitním obsahem, přecpané klíčovými slovy v nejrůznějších tvarech. Dnes, kdy vyhledávače dokážou stále více rozumět textům na webových stránkách, se také obsah vyvíjí tak, aby uspokojil nároky jak návštěvníků, tak vyhledávačů.

Dřívější běžný postup udělat vyčerpávající analýzu klíčových slov a poté je pokud možno všechny umístit do textů v přesně stanoveném poměru, aby nebyla překročena doporučená hustota klíčových slov, už dnes nemá velký význam. Algoritmy Google dokážou chápat významy klíčových slov, jejich vzájemné vazby i používání v přeneseném významu.

Pište texty, které přinesou návštěvníkům užitek

S ohledem na schopnosti vyhledávačů se klíčová slova stávají méně a méně významným faktorem. Mnohem důležitější než použití všech variant klíčového slova je to, aby byl článek přitažlivý pro návštěvníka. Pokud se příliš soustředíme na klíčová slova a jejich procentuální zastoupení v textu, většinou získáme článek, který byl napsán spíše pro roboty vyhledávačů než pro skutečné návštěvníky. A to v dnešní době opravdu nestačí.

Úkolem kvalitního textu není jen přilákat návštěvníky, ale uspokojit i jejich potřeby, jak nejlépe to jde, a v ideálním případě je proměnit v zákazníky.

Abyste napsali skvělý článek, který přiláká roboty vyhledávačů a přitom zajistí maximální užitek nejen vašim návštěvníkům, ale tím, že je promění v zákazníky, také vám, je nutné zvládnout několik důležitých podmínek.

Hledání klíčových slov, která fungují

Klíčová slova jsou stále důležitou součástí SEO strategie, nejsou však natolik důležitá jako dříve. Když zkoumáte nová klíčová slova pro svůj článek, neuvažujte pouze nad počtem hledání a konkurenčností, ale také nad tím, jestli daná klíčová slova dokážou přesvědčit návštěvníka, aby se stal zákazníkem a utratili na vaší stránce své peníze. Mnoho webmasterů dělá zásadní chybu v tom, že se soustřeďuje pouze na optimalizaci textu, ale méně už na to, aby byl text zajímavý a čtivý. Pokud zadáváte text externímu copywriterovi, přesvědčte se, zda tématu, o kterém píše, opravdu rozumí. V opačném případě totiž často získáte text, který sice obsahuje správná klíčová slova, ale nepřináší návštěvníkům žádný užitek, je nudný a nezajímavý. Návštěvník poté zklamaně odchází, protože nenašel to, co hledal. A to není pro váš projekt vůbec dobré.

Samozřejmě, díky zpětným odkazům můžete vaše stránky protlačit na vyšší pozice ve vyhledávačích, ale samotné pozice ještě nic neznamenají. Jak se vašim návštěvníkům obsah líbí? Přečtou si článek celý, nebo odcházejí předčasně? Sdílejí vaše články na sociálních sítích, zanechávají komentáře? Klikají na akční tlačítka, to znamená, že mají zájem o nabízený produkt, nakupují? Toto vše jsou příznaky, že váš obsah je kvalitní, v opačném případě děláte něco špatně.

SEO copywriting

Sjednoťte styl psaní v rámci jednoho projektu

Všechny texty na stránce by měly působit stejným dojmem, který vyjadřuje postoj vaší značky. Pokud bude každý z vašich článků psán jiným stylem, nepůsobí to na vaše návštěvníky dobře. Proto je občas riziko najímat si na psaní firemních textů několik externistů, z nichž každý píše trochu jinou formou. Nezáleží na tom, jak velký je váš byznys. Vždycky se snažte pomocí SEO textů propagovat i svou značku a styl. Užitečnou metodou, jak sjednotit psaní článků na vašem webu a dát mu jednotný styl, je sjednotit výrazové prostředky, které používáte. Pokud na stránkách používáte spíše neformální tón komunikace se zákazníky, udržujte tuto formu na celém webu. Kvalitní copywriter by se měl umět tomuto stylu přizpůsobit a napsat článek tak, aby přesně zapadnul do stylu stránky. Za použití vhodných slov, stylu a tónu bude schopen komunikovat myšlenku, která přesně vyjádří váš postoj. Používat v rámci jednoho webu shodné výrazové prostředky je velmi důležité, protože to zvyšuje důvěru návštěvníka ve váš projekt. A návštěvník, který vám důvěřuje, se mnohem snadněji stane zákazníkem, což by mělo být hlavním cílem všeho snažení.

Poznejte svou cílovou skupinu co nejlépe

Kvalitní text nemusí být jen dobře napsaný. Předevšímse musí správně trefitdo vkusu svého publika. Soustřeďte se proto nejen na to, co chcete vyjádřit, ale také na to, co vaše publikum chce slyšet, v tomto případě spíše číst. Z tohoto důvodu je nezbytně nutné své návštěvníky poznat co nejlépe. Zjistěte, co je trápí, jaké jsou jejich problémy a touhy, a pak jim je pomocí vašeho textu pomozte vyřešit. Pokud jim dokážete jakkoli pomoci, rádi se stanou vašimi loajálními zákazníky a budou vás doporučovat svým přátelům a známým. Abyste poznali, co vaše návštěvníky trápí, nemusíte dělat žádnou složitou analýzu klíčových slov. Stačí sledovat, co vaši zákazníci na stránce hledají, jaké vkládají komentáře, nebo s jakými dotazy se obracejí na zákaznický servis.

Poznejte svou cílovou skupinu

Pokud s nimi dokážete navázat kontakt a hovořit k nim jazykem, kterému rozumějí, máte mnohem větší šanci, že je dokážete proměnit ve své zákazníky. Pokud však tuto hozenou rukavici necháte ležet na chodníku, vaše konkurence ji zcela určitě zvedne a vy tak zcela zbytečně přijdete o peníze.

Poctivost a autentičnost je to, co návštěvníci hledají

Mohlo by se zdát, že autentičnost a poctivost nejsou věci, na kterých by v technicky pojatém SEO příliš záleželo. Avšak v případě kdy chceme naplnit své stránky obsahem, který by přinášel nejen návštěvnost, ale také konverze, měla by tato dvě slova stanout v popředí našeho zájmu. Mohou totiž znamenat rozdíl mezi běžným návštěvníkem a platícím zákazníkem.

Existuje spoustu způsobů, jak přivádět návštěvníky na vaše stránky, ale přimět je, aby si něco koupili, je už mnohem těžší. Lidé jsou stále více seznámeni se zavádějícími obchodními metodami a přimět je ke koupi produktu pomocí běžných manipulativních taktik již dnes příliš nefunguje. Pokud však návštěvník z vašeho postoje a celkového vyznění stránky vycítí, že to s ním myslíte poctivě a že mu vaše stránky mohou skutečně pomoci, přesvědčit jej, aby se stal vašim zákazníkem, už nebude tak těžké. V opačném případě pravděpodobně ztratíte své zákazníky dříve, než se vám je podaří získat.

Snažte se, aby vaše články měly hlavu a patu

Aby si váš obsah udržel přitažlivost pro návštěvníky, měli byste věnovat pozornost správné struktuře textu. Pokud budou vaše prsty na klávesnici rychlejší než vaše myšlenky, snadno se vám přihodí, že budete bloumat od tématu k tématu, váš článek se stane nepřehledným a pro čtenáře nezajímavým. A od nezajímavých článků nemůžete očekávat ani návštěvnost, ani konverze. Jakmile začnete psát, sestavte si nejprve podrobnou osnovu. Napište si nadpisy jednotlivých odstavců a popřemýšlejte, jakým způsobem budete téma a hlavní myšlenky článku sdělovat svým čtenářům, abyste si udrželi jejich pozornost.

Měřte a vyhodnocujte

Jednou z nejdůležitějších činností, která odděluje úspěšné online podnikatele od neúspěšných, je důkladné měření a vyhodnocování vašich snah na poli SEO. Zjistit, která stránka vašeho webu si vede nejlépe a proč, je velmi důležité. Zjistíte tak, co funguje a co ne, kde byste měli přidat a kde ubrat, a také zjistíte, jaký obsah stránek mají uživatelé raději a na jaké články a témata se zaměřit v budoucnu.

Nejde však jen o počet návštěvníků. Důležité jsou také další metriky, jako je počet konverzí a konverzní poměry, doba, kterou uživatelé stráví na stránkách, počet stránek vašeho webu, který průměrný uživatel zhlédl, nebo procento okamžitého opuštění stránky. To vše vám dokáže napovědět, jak si váš obsah vede v porovnání s konkurencí. Z těchto dat můžete získat cenné údaje o tom, jaké chyby jste udělali v minulosti a poučit se z nich do budoucna. Můžete také odhalit fungující strategie a použít je na zbytek webu nebo na další podobné projekty.

Udržte si zájem čtenářů

Kvalitní obsah je informačně bohatý, ale dlouhé články mají tendenci návštěvníky nudit. Udržet jejich pozornost během delších článků může být poněkud obtížné. Existují však techniky, jak se s tímto problémem úspěšně vypořádat. Nejúčinnějším způsobem, jak si udržet pozornost, je prokládat článek různými prvky, které přitáhnou čtenářovu pozornost, nebo ho přinutit k nějaké akci, například kliknout myší či posunout stránku scrollovacím kolečkem. To je také jeden z důvodů, proč některé stránky rozdělují dlouhé články na několik stránek, mezi kterými se pohybujete kliknutím na tlačítka. Udržet pozornost pomáhá také vizuální rozčlenění textu pomocí zajímavých obrázků nebo jiných prvků. Zde je několik dalších tipů, jak na to:

  • Různé seznamy a výčty položek
  • Nadpisy různé úrovně
  • Zajímavá videa vztahující se k tématu
  • Část textu jiným nebo tučným fontem
  • Zajímavosti typu „Víte že,...?“
  • Různé kvízy a otázky
  • Užitečné tipy

Jakmile vylepšíte váš SEO text některým z výše uvedených tipů, uvidíte, jak se zlepší vaše statistiky, minimálně v délce doby, kterou uživatelé stráví na vaší stránce, a ve snížení okamžitého opuštění stránky.

Buďte lepší než vaše konkurence

SEO je závod, ve kterém vítězí jen ti nejlepší. Nestačí být stejně dobrý jako vaši konkurenti. Musíte být lepší než oni. A psaní obsahu se to týká také. Mnoho webmasterů pečlivě studuje svou úspěšnější konkurenci a poté se snaží kopírovat to, co je podle jejich názoru dostalo na vrchol. Je to sice také cesta ke zlepšení, ale na vrchol vás to v žádném případě nedostane. Touto cestou se vydávají stovky dalších, takže skončíte maximálně v poli průměrných.

Cestou úspěchu je důkladná analýza konkurence a vylepšení toho co dělají. Pečlivě prostudujte, co a jak váš konkurent dělá, co dělá dobře a co špatně, a potom to začněte dělat lépe. Někdy to znamená vybočit ze zaběhnutých kolejí a začít dělat věci jinak. Pokaždé, než začnete psát další článek, prostudujte, co o tématu píše konkurence, a přemýšlejte, co na něm udělat lépe. Protože lepší obsah znamená lepší SEO.

zdroj: seo.com, marketingland.com, searchenginemarketing.com

Autor: Martina Rosenkrancová, Petr Hádek a kolektiv

foto zdroj: pixabay.com

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Upgates
FastCentrik
Shoptet
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
ecomail
Mailchimp