Viditelnost ve vyhledávání AI? 6 způsobů, jak ji zlepšit

Viditelnost ve vyhledávání AI? 6 způsobů, jak ji zlepšit
Nezaspěte dobu a přizpůsobte SEO novému prostředí řízenému umělou inteligencí, aby vaše webové stránky zůstaly pořád viditelné. Poradíme vám, jak na to.

Také se potýkáte s jednou z největších marketingových výzev dneška, tedy s viditelností webu v odpovědích generovaných umělou inteligencí? Chybí vám dostatečné kapacity na plnou podporu rozsáhlých aktivit souvisejících s generativní optimalizací pro vyhledávače (GEO) pod taktovkou AI? Neklesejte na mysli, protože existuje několik snadno proveditelných postupů, jak se s tím vypořádat. Poznejte šest nenáročných taktik, díky kterým bude váš obsah stravitelný pro nové vyhledávací algoritmy, relevantní pro nástroje umělé inteligence a hodnotnější pro vaše publikum.

1. Zaměřte se na long-tailová klíčová slova

SEO není mrtvé a vyhledávání Google má pořád stěžejní význam, ovšem s překotným vývojem online prostředí se mění tradiční analýza a výběr klíčových slov (KW). Místo soustředění na vysoce objemná a konkurenční slova či fráze začněte stavět optimalizaci na klíčových slovech s "dlouhým ocasem" (long-tail), odpovídajících konverzačním dotazům a zpracování přirozeného jazyka.

Uživatelé při vyhledávání stále více používají celé otázky či složité fráze a vyhledávací modely s AI tyto konkrétnější dotazy se zřejmým záměrem upřednostňují před samostatnými klíčovými slovy. Takzvané long-taily navíc obvykle nemívají tak vysokou konkurenci, což usnadňuje běžným webovým stránkám umístění ve výsledcích vyhledávání.

Google uvádí, že 15 % veškerého denního vyhledávání tvoří dotazy, které algoritmy nikdy předtím neviděly. To značí, že mezi lidmi existuje poptávka po čerstvém specializovaném obsahu optimalizovaném pro nové a potenciálně rostoucí trendy ve vyhledávání.

Jak se tomu přizpůsobit

  • Jděte na nižší úroveň: Přestaňte ignorovat klíčová slova s menším objemem vyhledávání. Doba, kdy jste automaticky filtrovali KW jen proto, že nedosahují vaše libovolně nastavené minimum, je pryč. Musíte mapovat více výrazů s nižším měsíčním objemem vyhledávání, než kdykoliv předtím.
  • Buďte konverzační: Věnujte čas nalezení relevantních konverzačních dotazů na místech jako je sekce Lidé se také ptají ve výsledcích vyhledávání (SERP), prozkoumejte nástroje jako AnswerThePublic i diskuze v oborových skupinách na platformě Facebook. Chcete-li být online autoritou pro dané téma, snažte se zodpovídat co nejvíce dlouhých otázek, které k tomuto tématu lidé mají.
  • Používejte různé varianty: Optimalizujte sémantické vyhledávání pomocí souvisejících frází, synonym a obměn přirozeného jazyka zahrnutých do vašeho obsahu.
  • Zařaďte často kladené otázky: Vytvořte v obsahu svých stránek strukturované sekce s nejčastějšími dotazy (FAQ) a přidávejte do nich více skutečných dlouhých otázek.

2. Zlepšete srozumitelnost a strukturu obsahu

Modely AI extrahují z obsahu webových stránek stručné a strukturované informace. Pro zvýšení viditelnosti ve vyhledávání s využitím umělé inteligence, a také pro zlepšení uživatelského prostředí (lidé dnes chtějí věci rychleji než kdy dříve) by měl být váš obsah přehledný, organizovaný a jasně shrnutý.

Jak se tomu přizpůsobit

  • Upravte procesy tvorby: Začleňte klíčové poznatky na začátek stránky, pište jasná a stručná shrnutí hlavních sekcí a čleňte texty pomocí správné struktury nadpisů (H1, H2, H3…).
  • Doplňte přehled kapitol: V případě delších článků umístěte na stránku Obsah, to znamená přehled jednotlivých kapitol s odkazy vedoucími na konkrétní části textu. Odkazy výrazně vylepšují uživatelský zážitek.
  • Aktualizujte stávající obsah: Kromě optimalizace struktury zkvalitňujte také obsah, který už na webu máte, pomocí nových poznatků a aktuálních informací. Abyste si při vylepšování SEO a viditelnosti v prostředí AI ušetřili práci, využijte pro aktualizaci starších článků některý z nástrojů umělé inteligence.

Zavedení těchto postupů může výrazně zvýšit přítomnost vašeho obsahu v odpovědích umělé inteligence a odkazování na něj.

3. Poskytujte vyvážený a nezaujatý pohled

Modely umělé inteligence jsou trénované na ohromných datových sadách a navržené tak, aby se vyhýbaly zkreslení, zvažovaly různé úhly pohledu a poskytovaly vyvážené, snadno stravitelné souhrny. To platí především v případech, kdy uživatelé chtějí od AI konkrétní doporučení nebo srovnání produktů či služeb.

Pokud používáte ChatGPT, možná jste si všimli častého shrnutí kladů a záporů v odpovědích. To značí, že vyvážený a nezaujatý obsah bude umělou inteligencí citovaný s větší pravděpodobností.

Jak se tomu přizpůsobit

  • Klady a zápory: Jasně ve svém obsahu uvádějte přednosti i nevýhody a silné i slabé stránky předmětných produktů/služeb.
  • Tabulky: Jestliže něco porovnáváte, přidejte přehlednou souhrnnou tabulku, která je přínosná jak pro uživatele, tak pro extrahování obsahu umělou inteligencí.
  • Srovnávací jazyk: Používejte méně absolutních tvrzení a více srovnávacích formulací, protože AI upřednostňuje neutrální jazyk před definitivními názory. Tam, kde to dává smysl, si pomozte frázemi jako nejlepší pro…, ideální když… a podobnými.
  • Protiargumenty: Kvůli potenciálním obavám lidí poskytujte svým obsahem komplexnější úhel pohledu tím, že zařadíte sekce ve stylu: Fakta ke zvážení, Kdy se to nevyplatí a tak podobně.

4. Optimalizujte technické SEO

Umělá inteligence neprochází váš web v reálném čase jako tradiční vyhledávací roboti, ale částečně se spoléhá na sémanticky bohatý a dobře strukturovaný obsah, aby stránky mohla přesně prezentovat. To znamená, že kromě kvality a optimalizace obsahu je nanejvýš důležité také vyladěné technické SEO, které určuje, jestli je váš obsah přístupný a dá se interpretovat.

Kai Blum, globální SEO manažer společnosti Mailchimp, k tomu říká:

  • „Nyní je vhodná doba na zdvojnásobení úsilí o technické SEO. Pevně věřím, že weby, které lze snadno procházet a rychle se načítají, dosahují lepších výsledků ve vyhledávání s využitím umělé inteligence. Kromě toho je zlepšení uživatelského prostředí zvýšením rychlosti načítání stránky vždy dobrou investicí. A uspořádání schématu kódu na celém webu je téměř samozřejmostí.“

Jak se tomu přizpůsobit

  • LLMS.txt: Ještě než začnete uvažovat o souboru LLMS.txt jako o alternativě robots.txt pro umělou inteligenci, měli byste vědět, že zatímco soubor robots.txt obsahuje přesné pokyny pro Googlebot a ten je beze zbytku dodržuje, tak nelze s jistotou říci, jak a zda vůbec se budou platformy umělé inteligence řídit pokyny v souboru LLMS.txt. Je to však potenciální příležitost ke zobrazování obsahu a informací, které prostřednictvím tradičního procházení nejsou přímo dostupné. Může se jednat o informační kanály s daty o produktech, API inventáře, obsah zákaznické podpory, dokumentaci pro vývojáře a podobné.
  • Schematické značení: Schéma značení poskytuje jednoznačné signály o významu obsahu, což usnadňuje vyhledávacím nástrojům řízeným umělou inteligencí zobrazování přesných a relevantních informací z vašich webových stránek. Používejte schémata článků, návodů, produktů, často kladených otázek, recenzí, událostí, mluvených odkazů, navigace a místních firem. Automatizujte přidávání a škálování schémat pomocí pluginů v CMS nebo generátorů strukturovaných dat. Zařaďte schematické značení do svého standardního procesu tvorby nového obsahu a zároveň procházejte starší hodnotný obsah a schéma k němu přidávejte.
  • Prohledávatelnost a indexace: Uživatelé, vyhledávače ani nástroje AI nemohou porozumět vašemu obsahu, když se jim nepodaří jej najít nebo k němu nemají přístup. Zajistěte logickou architekturu webu a silnou strukturu vnitřních odkazů, zrušte zbytečná přesměrování, udržujte v pořádku soubor robots.txt a postarejte se o rychlé načítání stránek.
  • JavaScript: Zatímco tradiční vyhledávače při procházení webových stránek vykreslují programovací jazyk JavaScript, roboti s umělou inteligencí to nedělají. Zařiďte, aby byl váš důležitý obsah vykreslený na straně serveru nebo viditelný v nezpracovaném HTML. Pouhé načítání pomocí JavaScript už dnes nestačí.

5. Řiďte se daty

Umělá inteligence je trénovaná tak, aby upřednostňovala důvěryhodné a autoritativní informace. Díky přístupu založenému na datech zvýšíte věrohodnost svého obsahu, který tak bude pro AI atraktivnější. Využívání vlastních originálních dat a poznatků v obsahu vám navíc umožní odlišit se od ostatních v prostředí, kde je stále těžší rozpoznat, co vytvořil člověk a co stroj, co je podvrh a co skutečnost.

Jak uvádí specialistka na umělou inteligenci Britney Muller:

  • „Budoucnost patří autentickým hlasům, které přinášejí jedinečné perspektivy. Ve světě, kde umělá inteligence dokáže generovat nekonečné množství obecného obsahu, se být zapamatovatelně lidský stává vaší největší konkurenční výhodou. Zaměřte se na to, abyste byli skutečně citovatelní, spíše než technicky optimalizovaní. Nejde jen o další posun ve vyhledávání. Je to návrat k tomu, na čem skutečně záleží: říct něco, co stojí za to opakovat.“

Jak se tomu přizpůsobit

  • Používejte proprietální data: Pokud je to možné, zahrnujte do obsahu pouze vlastní data vzešlá ze svých výzkumů, případových studií nebo jiných vlastních zdrojů. Vytvářejte originální a jedinečné datové sady, díky kterým váš obsah vynikne a nabídne něco skutečně hodnotného v prostředí plném nekvalitního a opakovaného obsahu.
  • Citujte zdroje: Uvádějte autoritativní důvěryhodné zdroje a aktuální informace. Při citování externích zdrojů odkazujte přímo na původní data a zmiňte je ve svém obsahu. Používáte-li při škálování obsahu umělou inteligenci, ujistěte se, že nebudete mít problém s autorskými právy.

6. Sledujte a měřte

Chystáte-li se vynaložit úsilí na zvýšení vaší viditelnosti umělou inteligencí, pak budete chtít také vědět, jestli se vám to daří. Což zjistíte pouze sledováním dopadu svých aktivit a jeho průběžným měřením v čase. Jasná data jsou pro vás klíčová také ve chvíli, kdy potřebujete argumenty pro úpravu rozpočtu nebo další zdroje na optimalizaci webu pro AI.

Zamyslete se nad tím, co vaši vedoucí pracovníci nebo klienti potřebují vidět, aby to akceptovali. I když se třeba nebudete hned bavit o rozpočtu, jednotná a jasná struktura reportingu je pro vás vždycky užitečná.

Optimalizací značek pro AI vyhledávání a generativní modely se zabývá společnost Scrunch AI. Její generální ředitel a spoluzakladatel Chris Andrew vysvětluje, že zvyšovat viditelnost je možné:

  • „Povzbuzujeme organizace, aby se zaměřily na to, co lze konkrétně měřit - návštěvy robotů a agentů umělé inteligence, doporučující návštěvnost z vyhledávacích platforem s AI, jako jsou ChatGPT, Perplexity a další, a citace v odpovědích generovaných umělou inteligencí. U našich zákazníků neustále pozorujeme, že návštěvnost z vyhledávání s využitím umělé inteligence nejen roste - je také zdrojem návštěvnosti s nejvyšší mírou konverze. Značky, které tyto signály sledují už nyní, budou mít obrovskou výhodu, protože se nativní vyhledávání s využitím umělé inteligence stane normou.“

Jak se tomu přizpůsobit

  • Řídící panel: Nastavte si řídící panel nebo aktualizujte svůj stávající SEO řídící panel pro sledování metrik, jako je návštěvnost z doporučení LLM, nejvýznamnější zdroj návštěvnosti z doporučení LLM, poměr návštěv z organického vyhledávání vs. LLM a konverze z doporučení LLM.
  • Přehledy AI: Použijte Semrush nebo podobný nástroj ke sledování vaší přítomnosti v přehledech AI oproti konkurenci v průběhu času.
  • Nástroje: Zvažte možnosti pořízení nástroje Scrunch AI nebo Semrush AI SEO toolkit pro sledování viditelnosti napříč platformami s AI (ChatGPT, Gemini, Perplexity…). K dispozici máte mnoho různých platforem pro viditelnost v prostředí AI, takže vyzkoušejte demoverze několika z nich, abyste mohli porovnat funkce, cenu a hodnotu.

Pokročilé taktiky na posílení viditelnosti u AI

Jestliže chcete svou strategii optimalizace pro umělou inteligenci posunout ještě dál, vyzkoušejte následující dvě metody. Vyžadují sice víc práce, ale mají velký dopad.

Digitální PR k budování autority

Vyhledávače řízené umělou inteligencí berou při generování odpovědí v úvahu online zmínky, citace a autoritu značky. Díky silné strategii digitálního PR se v novém prostředí můžete stát důvěryhodným zdrojem.

  • Vaše digitální stopa se nyní měří podle toho, kdo o vás na webu mluví. Zmínky v sémanticky souvisejících konverzacích zvyšují pravděpodobnost, že se objevíte v odpovědích a přehledech AI.
  • Zmínky o značkách se stávají novými zpětnými odkazy. Google počítá odkazy, ale umělá inteligence počítá konverzace.

Nastavení a optimalizace stránky na Wikipedii

Internetová encyklopedie Wikipedie hraje ve světě digitálních informací klíčovou roli. Je jedním z nejčastěji používaných zdrojů pro trénování modelů umělé inteligence, pomáhá jim ověřovat fakta, definovat entity a hodnotit důvěryhodnost. Díky správně vytvořené a kvalitně zdrojově podložené stránce na Wikipedii můžete výrazně posílit online autoritu své značky a zvýšit šance, že na ni bude AI odkazovat v obsahu, který generuje.

Vytvoření a údržba stránky na Wikipedii ovšem není úplně jednoduchý úkol. Platforma má nastavená poměrně přísná pravidla pro významnost i zdroje a veškerý obsah musí mít neutrální encyklopedický tón. Pro úspěch je třeba zajistit promyšlenou strukturu stránky, silné zastoupení v renomovaných publikacích třetích stran a pravidelné aktualizace zajišťující přesnost a relevanci informací.

Přes počáteční značné úsilí je vaše přítomnost na Wikipedii velmi cenná pro dlouhodobý přínos v podobě viditelnosti, důvěryhodnosti a autority značky.

Co bude dál?

Chcete-li být v novém online prostředí vidět, musíte se vyhledávání řízenému umělou inteligencí přizpůsobit. Čím dřív provedete nezbytné úpravy, tím větší náskok získáte, protože umělá inteligence podobu vyhledávání a objevování obsahu neustále mění a bude měnit.

Zdroj: searchengineland.com, searchenginejournal.com, marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Martin Kulhánek

Foto zdroj: AI, pixabay.com

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Upgates
FastCentrik
Shoptet
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
ecomail
Mailchimp