podvodné kliky na vaše PPC reklamy
Představa útoku nepřátelských botů, které klikají na vaše PPC reklamy a ruinují váš marketingový rozpočet, je jistě nejhorší noční můrou každého, kdo používá k propagaci svých produktů PPC reklamu v obsahové síti.

Problém podvodných kliků v PPC je často diskutovaný problém. Představa útoku nepřátelských botů, které klikají na vaše PPC reklamy a ruinují váš marketingový rozpočet, je jistě nejhorší noční můrou každého, kdo používá k propagaci svých produktů PPC reklamu v obsahové síti. Měli byste se začít bát?

Mnoho online marketérů se bojí používat automatické umisťování PPC reklam v obsahové síti právě kvůli riziku podvodných kliků.

Podvodné kliky na PPC reklamy – co vám hrozí?

Pokud ve svém účtu Adwords zvolíte zobrazování reklam v obsahové síti, budou se vaše reklamy zobrazovat nejen ve výsledcích vyhledávání Google, ale také na stovkách tisíc cizích stránek, které jsou zapojeny v Google Adsense. Zobrazováním reklamy v obsahové síti můžete oslovit obrovské množství lidí, ale ne vždy je to ku prospěchu věci. Jelikož majitelé stránek zapojených v síti Adsense mají z každého kliknutí na vaši reklamu peníze, přirozeně se snaží své stránky upravit tak, aby lidé klikali co nejvíce. Reklamy se umisťují tak, aby přitahovaly pozornost, nebo aby naopak co nejvíce splývaly s obsahem stránky. Co na tom, že občas kliknou omylem. Zadavatele reklamy to však stojí zbytečné peníze za návštěvníka, který o inzerovaný produkt nemá zájem. Někteří se dokonce zapojují do různých pokoutních sítí, ve kterých si majitelé stránek navzájem klikají na reklamy, popřípadě k tomuto účelu používají různých botů, které se tváří jako živí návštěvníci.

Google sice používá velmi propracované metody, jak tyto podvodné kliky eliminovat, a přistižený majitel stránek doživotně přichází o svůj Adsense účet, přesto však tento neblahý fenomén v určité míře stále přetrvává.

Většina online marketérů tak cílení na obsahovou síť buď vypíná úplně, nebo nastavuje silně omezující pravidla pro stránky, na kterých se reklama může zobrazovat. Vyplatí se však tato snaha? Testy ukazují, že reklamy v obsahové síti mají skutečně o něco vyšší cenu za proklik (CPC), ale mohou přinést výrazně vyšší množství konverzí, díky kterým vyděláte o hodně víc.

Jak zjistit, že na vaše CPC reklamy kliká podvodný bot?

Jedním z hlavních signálů, které by vás měly varovat, je abnormálně vysoké CTR vašich reklam, popřípadě náhlé bezdůvodné zvýšení CTR.  Bot totiž většinou při každé návštěvě stránek kliká na reklamy, zatímco běžný uživatel ne.

Získejte maximum ze zobrazování reklam v obsahové síti

Jak nastavit zobrazování reklam v obsahové síti tak, aby pro nás nebylo hrozbou, nýbrž naopak zdrojem zisku? Statistiky ukazují, že 25 % webových stránek, na kterých se zobrazí vaše Adwords reklama, nezíská za rok více než 1 klik. Znamená to, že obrovské množství internetových stránek, na kterých se zobrazují reklamy Adsense, je zcela zbytečný balast, který má nerelevantní návštěvnost, a zobrazování vaší reklamy zde nepřináší kýžený efekt. Manuální odstraňování těchto nežádoucích stránek by však byla marná a nikdy nekončící práce, se zcela neodpovídajícím výsledkem. Vypnutím zobrazení v obsahové síti se však dobrovolně připravíte o velké množství náštěvníků.

Klíčem je nastavit správné možnosti cílení

Cílení je způsobem, jak určit, na kterých stránkách se má vaše reklama zobrazovat. Cílit můžete podle mnoha kritérií, která pomohou eliminovat návštěvníky, kteří klikli omylem, popřípadě je pravděpodobné, že o koupi vašeho produktu nemají zájem.

Můžete si vybrat publikum nebo místa kde, nebo komu se reklama zobrazí. Můžete vybírat podle věku, rodičovství, pohlaví. Popřípadě podle zájmů uživatelů. Můžete si například zvolit, že chcete, aby se reklama zobrazovala ženám matkám mezi 20 a 30 lety, které se zajímají o módu. Přestože Google ve skutečnosti neví, co děláte a o co se zajímáte, ale protože sleduje vaše chování na internetu, dokáže vaše zájmy poměrně přesně odhadnout.

Můžete také cílit podle klíčových slov, témat webů nebo konkrétních URL, kde se má nebo nemá vaše reklama zobrazovat. Je možné také cílit zobrazení reklamy pouze na uživatele z některé lokality, nebo zamezit zobrazování reklamy na webech obsahujících některá témata, klíčová slova, popřípadě koncovku domény. Pokud jsou vaše aktivity soustředěny primárně na český trh, je vhodné zakázat zobrazování reklam na všech doménách prvního řádu s výjimkou .cz, popřípadě .sk. Je vhodné také omezit zobrazování pouze na uživatele z Česka nebo Slovenska. Návštěvník z Ruska nebo Číny si u vás sotva něco koupí, a navíc jsou tyto země nechvalně známé vysokou mírou podvodných kliků. Zabijete tak dvě mouchy jednou ranou, zbavíte se návštěvníků, kteří o váš produkt nemají ve skutečnosti zájem, a navíc se zbavíte zdroje, ze kterého hrozí útoky botů. Přesnějšího zacílení dosáhnete také tím, že omezíte zobrazování reklam pouze na stránkách, které úzce souvisí s tématem vašeho podnikání.

Automatické cílení – ano, či ne?

V možnostech můžete nastavit také automatické cílení. Pokud zvolíte tuto možnost, Adwords se bude snažit zvolit automaticky co nejvíce uživatelů, u kterých se dá předpokládat, že budou mít zájem o váš produkt. Pro automatické cílení je typický mnohem větší dosah vašich reklam, ovšem za cenu o něco horšího výkonu. Kampaně s automatickým cílením mají většinou vyšší CPC, nižší hodnotu konverzí, nižší konverzní poměr a vyšší cenu za konverzi, oproti tomu ale vaše reklamy uvidí mnohem větší počet lidí a váš obrat může být mnohem vyšší. Samozřejmě to s sebou přináší negativum v podobě vyšších nákladů na marketing, ale v celkovém pohledu se může jednat o ziskovou strategii.

Nezapomínejte na remarketing

Jelikož většina návštěvníků vašeho webu si napoprvé nic nekoupí, je dobré se jim po čase připomenout vhodně nastavenou remarketingovou kampaní. Pokud nastavíte remarketing správně, oslovíte jenom ty návštěvníky, kteří mají o váš produkt skutečný zájem, a navíc můžete eliminovat potenciální škodlivé roboty a podvodné kliky. Vytvořte si v Google analytics publikum z návštěvníků, kteří si zatím nic nekoupili, ale eliminujte ty, kteří nestrávili na stránce více než 3 vteřiny. Poté je importujte do Adwords a spusťte remarketingovou kampaň. Pokud prodáváte produkt, o který by zákazník mohl mít zájem opakovaně, můžete použít podobné podmínky pro remarketingovou kampaň cílenou na zákazníky, kteří už u vás v minulosti nakoupili. Vytvořením publika s použitím kritérií, jako jsou bounce rate nebo čas strávený na stránce, automaticky vyloučíte drtivou většinu podvodných kliků, a navíc oslovíte jen potenciální zákazníky, kteří mají o vaše zboží opravdu zájem.

 

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Upgates
FastCentrik
Shoptet
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
ecomail
Mailchimp