
Víte, co je vektorové bodování, a jak vlastně funguje princip vyhledávání pod taktovkou umělé inteligence? V tomto článku najdete odpověď na otázku, proč se statistiky návštěvnosti vašich webových stránek propadají, i když děláte optimalizaci pro vyhledávače správně, a dozvíte se, jak zachránit situaci v rámci nových pravidel hry.
Málokdo bral varování vážně
Různí specialisté už delší dobu upozorňují na riziko výsledků vyhledávání řízených AI, která používá relevantní textové pasáže bez uvedení zdrojů, a na zcela novou podstatu vyhledávání spočívající v bodování virtuálních vektorů. Jenže spousta marketérů to buď nechápe nebo ignoruje a soustředí se dál na tradiční taktiky jako signály EEAT, zpětné odkazy a obnovování obsahu.
Jestli si také pořád plně neuvědomujete, že vaše obvyklé SEO strategie už nemají žádný dopad, tak se rychle probuďte. To, co se dnes děje, je kompletní ”překopání” samotné podstaty fungování webu a hodnocení stránek.
Správu klíčových slov nahrazuje vkládání vektorů
Na přelomu let 2023 a 2024 začal Google pomalu zavádět dnešní režim umělé inteligence (AI Mode), aniž by kolem toho dělal nějaký velký mediální ”humbuk”. A stejně tak ani pořádně nevysvětlil, jak vlastně AI ve vyhledávání funguje.
Co je režim umělé inteligence Google?
Do Google AI Mode se přepnete v horní části vyhledávání vedle obrázků, videí a dalších sekcí. Zatím je dostupný pouze v USA a Indii, ale dá se očekávat, že v řádu měsíců jej budou moci vyzkoušet i uživatelé v České republice.
Režim řízený umělou inteligencí rozděluje na pozadí webový obsah do jednotlivých pasáží (odstavců), a ty vkládá do obrovského digitálního vícerozměrného prostoru jako číselné vektory. Když někdo zadá vyhledávací dotaz, AI jej také přemění na vektor a pak pomocí kosinové podobnosti (měření úhlu mezi dvěma vektory) určuje, která z uložených textových pasáží je nejblíže otázce.
A teď to hlavní a nejdůležitější:
- V tomto novém módu, který má podle některých expertů do poloviny roku 2026 zcela ovládnout vyhledávací prostředí, už nejde o lexikální shodu klíčových slov, ale o geometrickou relevanci. Google v režimu AI nehodnotí celé stránky, ale pouze jednotlivé pasáže obsahu, tedy vektory. Ty, co jsou nejblíže danému dotazu, pak zobrazí v odpovědích, díky kterým uživatelé obvykle už nemusí klikat na jiné webové stránky.
Tato zásadní změna pak ještě ukrývá hlubší význam: stěžejním faktorem viditelnosti už není hodnocení obsahu, ale vkládání obsahu, neboli jeho přizpůsobení přeměně na vektory.
Jak vypadají vektory vnoření?
Vektor vnoření je matematické vyjádření významu textové pasáže. Algoritmy Google převádějí obsah na dlouhé číselné seznamy představující sémantický kontext textu. Ve vícerozměrném prostoru pak vzdálenost mezi vektory (číselná podobnost) ukazuje, jak jsou si významově blízké.
Google už nehledá přesnou shodu klíčových slov a frází, ale porovnává vektory vnoření vyhledávacích dotazů s vektory vnoření obsahových pasáží. Díky tomu rozpozná souvislost na základě širšího kontextu, nepřímo vyřčených významů a celkového záměru.
Textový odstavec nemusí nutně obsahovat určitá slova, aby jej umělá inteligence považovala za relevantní. Podstatné je, aby se jeho vektor v ohromném sémantickém prostoru nacházel co nejblíže vektoru vyhledávacího dotazu.
Jaký je rozdíl mezi vkládanými vektory a klíčovými slovy?
Zatímco klíčová slova jsou zaměřená na přesnou shodu, vektory vnoření se zaměřují na význam. Tradiční SEO staví na smysluplném rozmístění relevantních klíčových slov po celé stránce, režim AI ovšem hledá shodu sémantického významu dotaz a textu pomocí vektorů vnoření. To znamená, že text může být úspěšný, i když v něm nejsou stejná slova jako v dotazu, ale úzce se shoduje s jeho významem.
Tento pokrok má za následek, že mnoho SEO strategií je prakticky ze dne na den zastaralých a nefunkčních. Stránky mohou být kvalitně vytvořené a bohaté na klíčová slova, ale přesto nevykazují požadovaný výkon, pokud význam do nich vložený neodpovídá záměru vyhledávacího dotazu.
V čem SEO zaostává a co bude dál?
Celé to není jen o tom, že Google změnil pravidla hry, ale i o tom, že si toho SEO marketéři vlastně ani nevšimli.
Nevykládejte si signály špatně
Jakmile se začala propadat návštěvnost a klesat hodnocení, SEO pracovníci si mysleli, že je to kvůli přísnějšímu posuzování kvality nebo úpravě základního algoritmu Google. Proto zintenzivnili práce na obvyklých taktikách: vylepšovali signály EEAT, aktualizovali nadpisy a občerstvili stránky. Odstranili nekvalitní nebo duplicitní obsah, zlepšili interní odkazy a udělali SEO audity.
Jenže tyto jejich metody fungovaly v dřívějším prostředí. Řešily následky, tedy ztrátu viditelnosti a návštěvnosti, a ne příčinu těchto problémů: sémantický drift.
Sémantický drift znamená, že vektor vašeho obsahu, tak jak jej vidí AI, už nesouhlasí s vyvíjejícími se vektory záměrů vyhledávacích dotazů. Tento odklon dosud používané SEO nástroje neodhalí, protože se děje v již zmíněném mnohorozměrném prostoru, který je jim skrytý.
Nejde o chyby či nedostatky v HTML kódu vašich webových stránek a nespravíte to navýšením počtu zpětných odkazů ani proházením klíčových slov na stránkách. Potíže totiž nevznikly jen kvůli změnám platformy souvisejícím s umělou inteligencí, ale také proto, že marketéři tyto změny zcela nestrategicky přehlédli.
Důvody zaváhání:
- Špatné pochopení záměrů Google a propadu viditelnosti,
- Přílišné spoléhání na rychlé opravy bez hlubšího vhledu,
- Podceňování dřívějších prognóz o vyhledávání a vkládání pasáží.
SEO pracovníci uvěřili tomu, že stačí dodržovat doporučení Google: tvořit užitečnější obsah, psát pro lidi a ”prořezávat” starý či nefunkční obsah. Jenže jejich přesvědčení se s nástupem umělé inteligence do vyhledávání zhroutilo jako pověstný domek z karet. Není však nutné podléhat panice a pocitu bezmocnosti.
Ne všechna doporučení jsou od toho, aby se bez rozmyslu dodržovala
Google po zavedení umělé inteligence do vyhledávání zúčastněným sdělil, aby se soustředili na tvorbu ”užitečného obsahu”. Takže jste poslechli a přizpůsobili texty tak, aby měly lidštější tón, byly lépe čitelné a odpovídaly na všemožné otázky uživatelů.
Už tou dobou byl ale ”užitečný obsah” definovaný matematicky podle toho, nakolik jeho vektor souhlasil s vektorem AI neboli tím, jak umělá inteligence chápe zadaný uživatelský dotaz. Výrazným poklesem viditelnosti na to doplatily tisíce nově upravených webů a proč? Protože se při zdokonalování obsahu nikdo neptal, jestli bude geometricky ladit se záměrem vyhledávání.
Pokud byla hra s klíčovými slovy vaší oblíbenou činností při optimalizaci pro vyhledávače, zapomeňte na ni. Je to tvrdé a nemilosrdné: musíte začít uvažovat matematicky.
Návod na nové SEO: Jak optimalizovat pro vyhledávání AI
Co o umělé inteligenci v SERP víme
- Režim AI je ”hmatatelný” a dá se měřit. Můžete odhadovat podobnost vektorů vložení, testovat pasáže s vyhledávacími dotazy v prostředí AI nebo vizualizovat principy řazení výsledků v odpovědích AI pomocí nových specializovaných SEO nástrojů.
- Obsah musí ladit nejen tematicky, ale i sémanticky. Příklad: Dvě stránky o nejlepších pobytech v termálních akvaparcích mohou být podobné z pohledu použitých slov, ale když bude jedna zaměřená na rodinnou dovolenou a druhá na regeneraci seniorů, jejich vektory se rozejdou.
- Nejdřív souznění, pak autorita. Režim umělé inteligence nejdřív vybere relevantní obsahové pasáže a až poté se zabývá pořadím autority webů. Jestliže nebude váš vektor dostatečně podobný vektoru dotazu, nezáleží na tom, jakou má web autoritu.
- Optimalizace na úrovni odstavců. Optimalizovat celé webové stránky už je málo. Každá část obsahu musí mít svůj jasný význam.
Jak sledovat klíčová data v režimu AI
Jedním z prvních nástrojů, který dokázal měřit, jestli se obsah dostává do znalostních bází velkých jazykových modelů (LLM), byl Profound. Umožňoval kontrolu viditelnosti pro modely AI a SEO odborníkům dával signály o tom, že systémy umělé inteligence zpracovávají a generují výsledky úplně jinak, než byli dosud zvyklí.
Chybělo tomu ale vysvětlení. Díky Profound jste se sice dozvěděli, že váš obsah byl zahrnut do školících dat LLM, ale už vám neřekl proč. Nedokázal nasimulovat chování algoritmů umělé inteligence, natož aby vám poradil, co máte dělat pro větší přítomnost v jejích odpovědích.
Ovšem jsou i tací, co na to šli jinak. SEO platforma Market Brew se místo sledování toho, co je viditelné uvnitř systémů AI, zaměřila na vnitřní logiku fungování těchto systémů. Podařilo se jí vytvořit vyhledávací modely nastiňující směřování Google ke vkládání pasáží a vektorovému bodování.
Už v roce 2023 šlo o:
- Rozdělení obsahu stránek na konzistentní pasáže,
- Vytváření vektorů vložení,
- Výpočty kosinové podobnosti,
- Algoritmy tematického shlukování.
Simulační nástroje umožnily SEO odborníkům postoupit od otázky: Jsem přítomen v odpovědích umělé inteligence? k zamyšlení: Proč nejsem přítomen v odpovědích umělé inteligence? a ještě lépe ke zkoumání: Co můžu dělat pro zvýšení svých šancí?
Kdo nezaspal a začal používat takové nástroje už tehdy, má ohromnou výhodu. Nezaskočil ho výpadek viditelnosti a návštěvnosti, protože se soustředil na vektorové zarovnání a významové pokrytí obsahu dlouho předtím, než ostatní vůbec zjistili, že je to důležité. Dneska je tento náskok neocenitelný.
Dvě vysvětlení jedné budoucnosti
SEO neumírá. Převratná úprava pravidel hry zvané vyhledávání jej přeměnila se ze slovesného umění na aplikovanou geometrii a marketéři se pořád snaží nový přístup dohnat.
Nyní tak mohou platit dvě skutečnosti:
- Google ”čistí” prostor pro své vlastní digitální služby, nové reklamní produkty a monopol na umělou inteligenci sbírající data z celého webu.
- Spousta SEO specialistů pořád nahání stíny slov v neúprosně geometrickém světě vyhledávání.
Má-li být režim umělé inteligence novým vyhledávacím prostředím, musíme mít sofistikované nástroje odhalující, jak opravdu funguje. Vědět to, že došlo k nějakým změnám, nestačí. Hledání cesty k úspěchu neskončilo, je však potřeba dívat se na ni novým pohledem.
Zdroj: searchengineland.com, searchenginejournal.com, marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Martin Kulhánek
Foto zdroj: AI, pixabay.com