Češi stále neutrácejí tolik, co před pandemií

Češi stále neutrácejí tolik, co před pandemií
Maloobchodní tržby v Česku rostou pomaleji, než se očekávalo, a stále nedosahují předpandemické úrovně. Jaké jsou prognózy na rok 2025?

Na Faei.cz vyšel článek o tom, že maloobchodní tržby v Česku sice meziročně rostly, ale stále nedosahují úrovně před pandemií. Listopadové výsledky zaostaly za očekáváním analytiků, přičemž meziměsíčně dokonce mírně klesly. Spotřebitelská poptávka zůstává opatrná, lidé utrácejí více za nepotravinářské zboží, léky a kosmetiku, ale šetří na elektronice a potravinách. Největší nárůst zaznamenali prodejci pohonných hmot. Ekonomové očekávají pozvolný růst spotřeby domácností v roce 2025, podpořený rostoucími reálnými mzdami a stabilní inflací. Přesto maloobchodní sektor čelí výzvám a zpomalení dynamiky růstu. 

Kromě Lukáše Kovandy, hlavního ekonoma Trinity Bank, analytika Raiffeisenbank Víta Mikuška a ekonoma KB Kevina Tran Nguyena je v článku použit i názor Tomáše Čupra, ředitele společnosti PPC Profits, která je jedním z lídrů on-line marketingu v Česku. „V poměrně slušném meziročním růstu listopadových tržeb se naplno projevila předvánoční atmosféra a listopadové slevové akce vrcholící Black Friday,“ zhodnotil údaje statistiků ve svém vyjádření pro faei.cz Tomáš Čupr.

Silnější tržby podle něj odrážejí znovu nastartovaný růst reálné mzdy, kdy je inflace pod kontrolou a nominální mzdy rostou velmi slušným tempem. „Velká část domácností proto odložila své obavy z ekonomické situace, lidé naopak mají chuť utrácet a spotřeba domácností se tak na konci roku stala hlavním tahounem opatrného růstu ekonomiky,“ sdělil Čupr.

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Upgates
FastCentrik
Shoptet
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
ecomail
Mailchimp