Jak Google hodnotí vaše stránky?

Jak Google hodnotí vaše stránky
Podívejte se, proč ani ta nejlépe vybraná klíčová slova nejsou všechno. A jak chování uživatelů, záměr, strojové učení a další podněty utvářejí moderní SEO.

Jaké nejpodivuhodnější věci ovlivňuje hodnocení SERP

Lidé mají často zastaralé názory a představy o tom, jak Google hodnotí stránky. Většina majitelů webů se drží zastaralých metod. Proč? Protože jsou známé. Protože jsou dobře dostupné. Protože jsou tisíckrát ověřené. A navíc jsou mezi „SEO specialisty“ stále hodně rozšířené. 

Problém je v tom, že Google neustále upravuje požadavky a nikdo pořádně neví, jak současný systém funguje. 

Stále máme tendenci zdůrazňovat klíčová slova jako důležitý faktor pro hodnocení. Ale záleží na nich v současné době tolik, jak si myslíme? A pokud ne, na co bychom se tedy měli konkrétně zaměřit? 

Důležité parametry pro výsledky hledání 

  • Pokud se podíváme na nejlepší výsledky vyhledávání, zjistíme, že v top 10 jsou výsledky, které v sobě obsahují tři adresy URL vytvořené uživateli. 
  • Dalším typem výsledku je hodnocení vydavatelů pomocí seznamů. Ve výsledku vyhledávání nejsou žádné e-shopy, včetně velkých společností. 

Proč je toto hodnocení na Googlu?

Pokud vás překvapilo, že Google hodnotí adresu URL, o které si myslíte, že by na stránce 1 neměla být, patrně přistupujete k SEO se zastaralými názory. Jak k SEO přistupovat? Zde je několik signálů hodnocení, které jsou v současnosti důležité. 

Faktory ovlivňující hodnocení 

Autorita

Google dává přednost zavedeným značkám. Ať se nám to líbí, nebo ne, známé značky mají vždy větší šanci umístit se ve výsledcích vyhledávání na lepších příčkách než méně známé weby. 

Zde jsou věci, které jsou často spojovány s autoritativními weby s dobrou značkou v SERP:

  • Lepší branding znamená lepší CTR lidé s větší pravděpodobností kliknou na značku, kterou znají, protože jí důvěřují. Pokud ji uvidí v SERP, kliknou na adresu URL větší společnosti než na neznámou (nebo méně známou) značku. 
  • Přirozeně citované a odkazované internetové stránky z jiných webových stránek v relevantních kontextech – říkáme to stále dokola: na zpětných odkazech pořád hodně záleží! Pokud je to jen trochu možné, umístěte kvalitní zpětné odkazy na relevantní weby. Ale pozor, kvantita není kvalita! Stačí opravdu minimum kvalitních zpětných odkazů
  • Webové stránky napojené na sociální sítě – v dnešní době naprostá nezbytnost. Pokud web není propojený s Facebookem, Instagramem, sítí X (dříve Twitter), TikTok či YouTube, jako by ani neexistoval!

Jak správně zabezpečit webové stránky?

Pokud chcete, aby vaše stránky působily věrohodně, je třeba na ně umístit transparentní redakční zásady, zásady dopravy a vrácení, stránku o ochraně osobních údajů, informace o vašem týmu a o tom, kdo napsal/zkontroloval text na celém webu. Nezapomeňte všechny tyto věci přehledně umístit do jednotlivých sekcí. Tak, aby byly viditelné po celém webu. Například v záhlaví nebo zápatí. Pamatujte, že důležitost EEAT se liší v závislosti na zaměření, ale použití osvědčených postupů je vždy dobrou volbou. 

Jak moc záleží na SEO?

SEO už v dnešní době není samostatný marketingový kanál. Pokud chceme budovat SEO, musíme spolupracovat s dalšími marketingovými funkcemi. Jedině tak se nám podaří vybudovat silnou značku v SERP. 

Chování uživatele

Někteří se při budování SEO zarputile brání zaměřit se na chování uživatelů, protože neexistuje žádná účinná taktika, jak jej zlepšit. 

Ano. Často je jednodušší držet se známých (a dnes už bohužel dávno zastaralých) taktik, i když nefungují, než zkoumat nové a nejisté přístupy.

V tomto článku jsme si ale řekli, že Google ve svém hodnocení používá údaje o „interakci uživatele“. Navíc se můžeme dozvědět z úniků Google Data Warehouse API, že Google shromažďuje data o „lastLongestClicks“, „goodClicks“, „badClicks“ atd. 

Kromě toho jsou dalšími důležitými hodnoticími signály souvisejícími s chováním uživatelů ve výsledcích vyhledávání také NavBoost a Glue. A zdá se, že Google používá v hodnocení údaje o clickstreamu prohlížeče Chrome. 

Všechny tyhle indicie nás vedou ke stejnému závěru. Na chování uživatelů opravdu hodně záleží. 

Při budování SEO bychom se měli zaměřit na chování uživatelů na stránce. Využít k tomu můžeme například nástroje Lucky Orange nebo Hotjar. Tyto nástroje nám pomohou lépe pochopit to, jak uživatelé pracují se stránkou. 

Pomocí těchto statistik pak můžeme testovat nejrůznější nápady, jak zlepšit celkový uživatelský dojem a zvýšit hodnocení. Kromě toho je pro SEO zásadní testování míry prokliku CTR. 

Strojové učení

Strojové učení je složité na vysvětlení. Proto si jako názornou ukázku vezmeme studii Facebooku z roku 2013. 

„Studie Cambridgeské univerzity ve spolupráci s Microsoftem zjistila, že se celkem jednoduše dá za pomoci dostupných informací z „Líbí se mi“ vytvořit předpovědi o osobních vlastnostech sledujících. Velmi překvapující je pak přímá souvislost mezi „Líbí se mi“ a tím, jak vysoké mají lidé IQ.“

Ve vyhledávání strojové učení nepochybně identifikovalo některé vzorce, které nemusí dávat smysl, ale z hlediska strojového určení tyto vzorce smysl dávají. Pokud má například stránka modrá tlačítka, může se uživatelům dotyčná stránka líbit více. (Toto je pouze příklad pro vysvětlení myšlenky, který není založen na skutečném výzkumu.)

V tomto segmentu můžeme udělat pramálo. Ale určitě stojí za to analyzovat, podívat se na stránky a pokusit se najít nějaké důležité vzory. Osobně ve strojovém učení nevidím pro budování SEO příliš mnoho praktických tipů, ale určitě tu vidím vysvětlení, proč se do něj některé věci zařazují. 

Záměr uživatele

Záměr uživatele je bezpochyby nejdůležitějším hodnoticím signálem. Alespoň co se týče těch signálů, které můžeme ovládat. 

Není to tak dlouho, co jsem si všimla, že blogy a Reddit se v SERP objevují často. Hodně často. A jsou hodnoceny podle toho, co jsme považovali za čistě transakční nebo komerční klíčové slovo. 

Analyzujte záměr vyhledávání a ujistěte se, že vaše stránky pokrývají různé záměry. 

Pokud jsou v SERP, na které cílíte, blogy, měl by váš obsah obsahovat co nejvíce informací. I když se jedná o stránku kategorie produktů. 

Jestliže je ve výsledcích obsah vytvořený uživateli, možná i vy budete chtít mít na svých stránkách recenze nebo povolit komentáře pod blogy.

Chyby a testy

Pokud se nějaký web na Googlu umístí, neznamená to, že se tam udrží. Ve chvíli umístění na nějaké lepší příčce vstupuje do hry mnoho faktorů. Google pravděpodobně testuje URL a shromažďuje důležitá data. 

Co v této chvíli dělat? Vyčkejte. Rozhodně nedoporučuji dělat nějaké unáhlené závěry. Mnoho lidí má tendenci při zjištění lepšího umístění ve vyhledávači začít zběsile kontrolovat statistiky a dělat změny (v dobré víře, že k lepšímu). Pokud jste ve svých analýzách objevily nějaké chyby, vyčkejte. Sledujte, jak se Google s chybami vypořádá a počkejte na jeho verdikt. 

Na závěr

Časy ve vyhledávání se změnily. Musíme dělat totéž. Nastavte si v hlavě, že je důležité nebát se nových trendů. Nechte čtenáře/zákazníky, aby komentovali vaše nabízené produkty a služby. Sledujte chování svých návštěvníků a upravujte stránky tak, aby byly pro návštěvníky co nejpřehlednější a nejpoutavější. V SEO je toho víc, než se na první pohled může zdát. A už dávno nejde pouze o klíčová slova a tradiční taktiky. 

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Kristýna Franclová

Foto zdroj: pixabay.com

 

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Upgates
FastCentrik
Shoptet
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
ecomail
Mailchimp