optimalizace konverzního poměru
6 tipů jak optimalizovat konverzní poměr (CRO) pro stránky s nízkou návštěvností. Přečtěte si jak na to!

I weby s nízkou návštěvností mohou mít lepší konverzní poměr. Naše CRO tipy prokazatelně fungují. vyzkoušejte ověřené triky, jak vydělat peníze i malém webu.

Aby vám internetové stránky vydělávaly, potřebujete mít "dostatečně vysokou návštěvnost". Ta je ale také nezbytná pro postupy optimalizace založené na datech, jako je optimalizace konverzního poměru CRO.

Obyčejné testovací CRO spoléhají na provoz webových stránek, aby bylo možné provést testy. Odvozování dat z webového provozu není pro zavedené podniky jako je Mall, Alza či Amazon, kde každý den získávají tisíce i miliony uživatelů, žádný problém. Co ale dělat, když jste majiteli malého či úplně nového webu? Optimalizace pro weby s nízkou návštěvností je náročnější. Ale určitě to neznamená, že malé weby by se měly vzdát optimalizace konverzní a uchýlit se k implementaci náhodných statistik. Naopak! Níže uvedené tipy a techniky CRO prokazatelně fungují i na nových webech, které mají zatím takřka nulovou návštěvnost.

Jak na potíže s optimalizací webů s nízkou návštěvností

Pro testování a zajištění chodu webu tak, aby zajišťoval příjmy, je nutné sbírat data. Zlepšení hodnocení webových stránek za účelem zvýšení návštěvnosti může pomoci získávání nových dat. Tato cesta je však pro nové či malé podniky finančně a časově náročná. Ale také nemůžete čekat na to, až se web "sám" dostane do vyhledávačů a získá potřebou návštěvnost.

Náročné je u takto malých webů samotné provádění CRO. Takové stránky mají menší výsledky a při provádění testů s malými výsledky trvá dlouho, než dosáhnou statistické významnosti. Kromě toho vyvolání testů v době, kdy ještě web nedosáhl statistickou významnost, představuje riziko falešného výsledku. Což potenciálně zničí jakýkoliv pokrok, který chcete v průběhu času dosáhnout. To je primární důvod, proč je A/B testování a optimalizace pro weby s nízkou návštěvností tak náročné.

Tipy pro stránky s nízkou návštěvností

Pokud máte osvědčené tipy CRO, narazíte na mnoho obecných doporučených postupů CRO, které dobře fungují právě na webech s vysokou návštěvností. Těmito radami se rozhodně řídit nemůžete. Jak tedy postupovat ve chvíli, kdy s webem teprve začínáte nebo se snažíte vybudovat návštěvnost?

1. Spusťte testy s nízkou úrovní spolehlivosti

Správně zvolená úroveň spolehlivosti je nejdůležitější součástí statistik. Ukazuje vám, jak pravdivé jsou výsledky vašich testů a jak jste chráněni před implementací falešných výsledků. Čím vyšší úroveň spolehlivosti zvolíte, tím vyšší je pravděpodobnost, že výsledek testu je pravdivý.

V Praxi to vypadá zhruba následovně:

Test mezi vzorky A a B probíhá s 95% spolehlivostí. (tyto údaje říkají, že vzorek A je lepší než B) V 95% je reálná šance, že tento výsledek bude přesný a vzorek A bude ve skutečnosti lepší, než B. Pouze v 5% bude výsledek nepravdivý, když vzorek B bude lepší než A.

Při provádění testů na různých vzorcích musíte zvolit úroveň spolehlivosti, která nakonec rozhodne o velikosti vzorku. 95% úroveň spolehlivosti je průmyslovým standardem při provádění CRO testů. To ponechává pouze mizivých 5% nebo jednu z 20 pravděpodobnosti, že výsledky testů CRO budou falešné.

Jenže tato hodnota vyžaduje právě vysokou návštěvnost, aby výsledek opravdu fungoval. Weby s nízkou návštěvnosti s touto hodnotou počítat nemohou. Být si 95% jistý přesností výsledků testu vyžaduje velkou velikost vzorku a při spouštění testů na webech s nízkou návštěvností je velikost vzorku vzácným zdrojem. V takovém případě doporučuji snížit úroveň spolehlivosti, aby se zmenšila velikost vzorku pro dosažení statistické významnosti.

Výhodou snížení úrovně spolehlivosti má vliv i na časovou délku provádění testů. Z toho je dobré těžit! Vy budete mít výsledky k dispozici dříve a o to dříve s nimi můžete začít pracovat. U snížení spolehlivosti však můžete ohrozit přesnost výsledků. Je jen na vás, jak se rozhodnete. Zda jste ochotni vyměnit přesnost testů s časem. Za mě určitě není od věci začít testovat na 85% nebo dokonce 80% úrovni spolehlivosti. Kratší testování je pro váš web s nízkou návštěvností účinnější a ze strategického hlediska lepší, než čekat na velký vzorek, který vám vypočítá 90% nebo 95% spolehlivost.

konverzní poměr

2. Používejte přizpůsobení s dynamickými daty

Personalizace je důležitou strategií CRO a může vést ke zvýšení počtu konverzí, aniž byste museli mít tisícovou návštěvnost denně. Věděli jste, že až 66% zákazníků očekává online zapojení personalizované podle jejich předchozího chování na webu? Naučte se s personalizací pracovat tak, abyste získali požadované výsledky. V praxi to znamená, že vám poskytuje dynamický obsah návštěvníkům webu. Tento obsah více odpovídá jejich preferencím a lépe s nimi souzní. Poskytování dynamického obsahu je také přístup založený na datech, který se nespoléhá na webový provoz.

Personalizace staví na datech získaných z různých zdrojů, jako je:

  • chování vašich návštěvníků i jinde na internetu
  • historie vyhledávání
  • interakce na webu
  • umístění
  • demografická informace
  • sociální interakce
  • data CRM
  • a další

I personalizace však potřebuje testování a optimalizaci. Testy zde ale nejsou tak závislé na návštěvnosti.

3. Sledujte mikrokonverze

Konverze se skládá ze spousty mikro konverzí, vedoucích k jedné makro konverzi, která je pro vás jako majitele webu klíčová. Mikro konverze jsou postupné kroky, které představují zájem uživatele o vaši značku.

Sledování těchto mikrokonverzí je dobrým krokem při optimalizaci webu s nízkou návštěvností. Protože k menším konverzím dochází častěji a jsou pro vás v tu chvíli větší, než jedna makro konverze. Váš obchod může mít například vyšší míru přidání do košíku než dokončené objednávky. Nebo na svých stránkách získáte vyšší počet bezplatných zkušebních registrací, než prémiové registrace. Sledování těchto malých konverzí vám poskytne vyšší základní konverzi, na které budete moci dále stavět.

Obecně platí pravidlo, že zvýšení základní konverze snižuje velikost vzorku potřebnou k dosažení statistické významnosti a provedení úspěšného testu. Výsledky mikrokonverzí vám vyměňuje přesnost za možnost provést úspěšný test. Jak tedy správně sledovat mikrokonverze a zjistit, že vaše úsilí je z hlediska profitu webu ziskové?

Zaměřte se na mikrokonverze jako na součást celé cesty uživatele. Optimalizujte tyto hodnoty tak, abyste zlepšili celkový uživatelský dojem z vašich stránek.

4. Nebojte se velkých změn

Testování malého webu má velké výhody. Naučte se z nich čerpat co nejvíce. Na co se tedy dále zaměřit? Sice nemáte možnost testování drobných prvků a získat tak podrobné informace o preferencích vašich uživatelů. Ale upřímně. V této chvíli se bez těchto dat úplně s přehledem obejdete. Ale také to neznamená, že nebudete A/B testovat vůbec!

Nebát se aplikovat drastické změny ve vaší variaci může vést ke zvýšení nárůstu vaší primární proměnné. To znamená, že pokud implementujete velkou změnu ve své variantě, je pravděpodobnější, že zaznamenáte výraznější změnu základní konverze. Změn může být mnoho. Od strategické změny designu, uzpůsobené přímo na věkovou kategorii vašich reálných návštěvníků, přes změnu uživatelského rozhraní, až po kompletní změnu struktury webu.

Otestujte drobné změny mezi vzorky A a B vašich stránek. Rozdíl v konverzi bude malý. Vzorek A může mít 5% konverzi, ale B může představovat 5,5% konverzi. Při nedostatku velké velikosti vzorku není 0,5% nárůst konverze dostatečně znatelný, aby bylo možné učinit závěr, že vzorek B je lepší než vzorek A, a provést jej.

Jestliže se ale rozhodnete na svůj web v této chvíli implementovat rozsáhlou změnu, můžete si všimnout nárůstu mezi kontrolou a variací. Vzorek A (kontrola) může mít základní konverzi 5 %, zatímco vzorek B se značnou změnou může generovat konverzi 45 %. To by ukázalo 40% nárůst a znamenalo by to, že vzorek B je lepší než A, a odtud se můžete propracovat nahoru.

5. Nezapomeňte na Testování použitelnosti

Testování použitelnosti nebo uživatelů zahrnuje testování webových stránek, abyste odhalili třecí body a zjistili, jak dobře slouží vašim návštěvníkům. Tato účinná metoda vám pomůže odhalit důležité oblasti pro vylepšení na vašich stránkách a zlepšit celkovou uživatelskou zkušenost.

Testování použitelnosti je zkrátka nezbytné pro webové stránky všech měřítek. Užitečná je zejména pro weby s nízkou návštěvností. K provádění testů vyžaduje pouze hrstku lidí a stále přináší smysluplné výsledky.

Jediným účelem vylepšení UX je zvýšit konverze. Proto se neustále snažte vylepšovat uživatelské prostředí pomocí testování použitelnosti. Pouze dejte pozor, jaké účastníky si pro test použitelnosti vyberete. Je ideální, pokud se účastníci testu shodují s vaší osobou cílového kupujícího. Pokud ani tyto údaje nemáte, je důležité, aby vaši návštěvníci alespoň trochu věděli, jaké zaměření váš web má a dali svým chováním smysluplná data pro výsledek testu.

6. Vyzkoušejte integrované formuláře zpětné vazby

Účelem CRO je neustále optimalizovat vaše stránky pro lepší uživatelský zážitek. Aby se návštěvníci na vašich stránkách cítili dobře a přesně věděli, jak provést potřebou konverzi, je důležité mít dobré UX. To by mělo být zohledněno při optimalizaci konverzí. Velké podniky utrácejí velké finanční výdaje k tomu, aby porozuměli svým návštěvníkům. Vám stačí sledovat, jak se vaši návštěvníci na webu pohybují, co je zajímá a na co cílí. Podle toho jednoduše upravíte cestu tak, abyste z jejich chování nejvíce profitovali.

Nasaďte formuláře zpětné vazby. Pomůže vám pochopit chování uživatelů a také vás nebude stát velké finanční výdaje. Pomocí těchto formulářů můžete získat přehled o tom, jak vaše cílová skupina vnímá váš web a jaké má potřeby. Při bližším zkoumání můžete odhalit trendy uživatelského chování, které pak mohou vést váš proces optimalizace.

Pozor ale na to, jak budou formuláře vypadat a kdy se budou čtenářům zobrazovat. Ve formulářích musíte mít správně zvolené otázky, abyste zjistili, zda shromážděná zpětná vazba posune vaši kampaň správným směrem. Také je nutné formuláře se zpětnou vazbou správně načasovat, abyste uživatele nefrustrovali.

Závěrem

Optimalizace konverzního poměru je proces, který jde ruku v ruce s daty. Při testování se opírá o údaje shromážděné prostřednictvím návštěvníků webu. U stránek s nízkou návštěvností jsou data omezená. Máte tedy k dispozici jen malou velikost vzorku a kvalitativní testy mohou být nespolehlivé. To ale rozhodně není důvod k tomu, se CRO úplně vzdát.

Optimalizační tipy a strategie mohou pomoci ke zvýšení konverzí bez ohledu na to, jakou návštěvnost váš web má. Strategie zahrnují statistické přístupy, jako je snížení odchylek či snížení úrovně spolehlivosti. Dobrou volbou je použití formulářů pro testování použitelnosti nebo zpětnou vazbu, nabízející stejně cenné informace.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Vlastimil Malík

Foto zdroj: pixabay.com

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Upgates
FastCentrik
Shoptet
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
ecomail
Mailchimp