e-shop
Má váš e-shop nedostatečný výkon? Přečtěte si, jak vám optimalizace produktových stránek pomůže zvýšit šanci na indexaci.

Během několika příštích let se pravděpodobně změní způsob, jakým vyhledávače indexují obsah. S tím, jak roste počet stránek na internetu, to bude asi nezbytné. Dostat se do indexu Google bude čím dál těžší. To v konečném důsledku znamená, že na konkurenčních trzích musíme pracovat chytřeji a vytvářet jedinečné nabídky s vyšší přidanou hodnotou, abychom se posunuli nad hranici hodnocení kvality, kdy Google vaši stránku bude ochoten indexovat.

Pro různé weby může indexace klíčových stránek znamenat různé věci. Pro e-shopy se však zužuje na dva typy stránek:

  • Stránka kategorie neboli stránka s výpisem produktů.
  • Stránka jednotlivých produktů neboli stránka s podrobnostmi o produktu.

Historicky mnoho webových stránek elektronických obchodů zavedlo podobné strategie - hromadně vybavit stránku kategorie nějakou formou "SEO obsahu" (který se většinou nachází ve spodní části stránky) a optimalizovanou H1.

Naopak jednotlivým produktovým stránkám se často věnuje méně pozornosti. U několika klíčových produktů mohou být napsány popisy produktů. Většinou je však naplnění obsahu stránky ponecháno osudu, nebo je zde pouze text od dodavatele, duplicitní na mnoha e-shopech.

Proč jsou signály indexace v elektronickém obchodě důležité

Nejprve chci objasnit, že když mluvíme o "indexovacích signálech", nemáme na mysli indexovací signály na úrovni stránek, které můžeme ovládat, jako jsou kanonické značky a značky noindex.

Mám na mysli signály, které můžeme generovat, když Google (a další vyhledávače) zpracovává váš web a obsah jednotlivých stránek produktu, aby zjistil, zda by bylo "dobré" dokument zařadit v rámci stránek s výsledky vyhledávání a na jaké dotazy.

Rozhodnutí o tom, zda je stránka (jednotlivý dokument HTML) dostatečně dobrá pro indexaci, se odvíjí od pojmu prahová hodnota kvality. Vyhledávače musí mít práh kvality, protože indexovat celý web je nemožné. Pokud chcete získat návštěvnost ze SEO, musí být váš web dostatečně kvalitní.

V elektronickém obchodě se bude laťka prahu kvality v různých odvětvích lišit (např. pro rychlou módu bude práh nižší než pro domácí zdravotnické vybavení).

Často se setkávám s chybou, že se práh kvality zaměňuje za E-A-T, přitom jde o širší kombinaci:

  • Zdroj obsahu (např. značka, subjekt).
  • Tematické relevance, autority a rozsahu obsahu.
  • E-A-T (jak ho známe a chápeme).
  • Historických údajů a faktorů.
  • Konkurenčního obsahu a hodnotové nabídky pro stejné vyhledávací dotazy.

Google také není lineární v tom, jak prezentuje SERP (stránku s výsledky vyhledávání). Stránka s výsledky konkrétního vyhledávání  může a nemusí obsahovat například:

    • Výsledky nákupů Google.
    • Karusel nejzajímavějších příběhů.
    • Výsledky elektronického obchodu, například Amazonu.
    • Informační výsledky.

To znamená, že Google zjevně vychází vstříc více běžným interpretacím a záměrům dotazu.

Tím, že poskytuje smíšené výsledky, musí mít také různé prahové hodnoty pro jednotlivé typy zdrojů výsledků - protože není možné porovnat výsledek Amazonu s náhodným výsledkem webové stránky pro porovnávání produktů. To je také důvod, proč je hodnocení obtížnosti klíčových slov v nástrojích třetích stran stále více zbytečné.

Vnitřní vazba mezi podpůrným obsahem a vašimi produktovými stránkami

Interní kotevní texty jsou důležité a podle mých zkušeností jsou často nedostatečně optimalizované a ponechané jako obecné výzvy k akci (CTA).

Mezi příklady obecných CTA patří "klikněte zde" a "zjistěte více". Google na to upozorňuje v článku Search Central z roku 2008 jako na "nepříliš optimální způsob odkazování".

John Mueller ze společnosti Google oficiálně prohlásil, že text kotvy použitý u interních odkazů dává společnosti Google kontext toho, čeho se stránka, na kterou je odkazováno, týká.

Popisný text kotvy, který se vztahuje k obsahu, v němž je umístěn, a je relevantní pro stránku, na kterou odkazujete, může Googlu pomoci lépe porozumět:

    • Kde se obsahová část nachází v ekosystému vaší domény.
    • Zda by měl být pro určitý dotaz zařazen před jinou stránkou. (Stejně jako se zaměřujeme na klíčová slova u konkrétních stránek, budou se stránky řadit na více zamýšlených či nezamýšlených klíčových slov.)

Vylepšení stránek s podrobnostmi o produktu pro lepší indexování

Mnoho webových stránek elektronických obchodů neinvestuje dostatečně do svých produktových stránek.

Na konkurenčních trzích většina těchto produktových stránek nenabízí jedinečné hodnotové nabídky a nedosahuje prahu kvality pro indexaci. Existuje několik způsobů, jak vylepšit produktové stránky a využít jedinečnou prodejní nabídku (USP) firmy a značky.

Dynamická metadata a informace o produktu

Řekněme, že USP vaší značky se zaměřuje na nabídku kvalitních produktů za nižší ceny a vyhledávací výrazy obsahují slova "sleva" a "levné".

Abyste prosadili nižší cenu v obsahu stránky a zvýšili počet prokliků z vyhledávačů, můžete do tagu title, nadpisu H2 a do textu zahrnout dynamické prvky, které budou zobrazovat aktuální cenu.

Obohacení obsahu

Mnoho produktových stránek má tendenci řídit se šablonovitými popisy produktů, což je pochopitelné, protože o je těžké napsat unikátní texty pro desetitisíce různých konkrétních produktů v e-shopu.

Produktové stránky však můžete obohatit prostřednictvím odborných recenzí nebo sekcí s radami a propojit je s E-A-T strategií webu a dalšími oblastmi obsahu.

Šampionát mezi proměnnými

Některé produktové řady mají stejný produkt, ale s více iteracemi a verzemi. Například trička jedné značky mohou být v různých barvách a velikostech.

Základní název produktu se tak často nemění, pouze číslo nebo název, ale přesto chcete, aby uživatelé měli k dispozici všechny verze.

Jednou z taktik, kterou můžete použít, je vytvořit mezi téměř duplicitními verzemi "šampiona" - obvykle nejnovější nebo nejprodávanější verzi produktu. Mezi jednotlivými verzemi pak přidávám interní odkazy, aby vyhledávače lépe pochopily vztah mezi jednotlivými verzemi.

Místo toho, aby verze produktů náhodně soupeřily o indexaci, signalizujete, která z nich je vaším šampionem pro větší konzistenci.

Závěr

Výše uvedené metody by neměly být chápány jako "kontrolní seznam". Místo toho byste měli využívat taktiky podle toho, co funguje pro vaši značku, váš web a kolik je třeba udělat, aby se misky vah přiklonily na vaši stranu a ve váš prospěch. Optimalizace stránek s podrobnostmi o produktu pro indexaci nakonec pousune váš e-shop výše v SERP a přivede vám nové zákazníky.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Vlastimil Malík

Foto zdroj: pixabay.com

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Upgates
FastCentrik
Shoptet
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
ecomail
Mailchimp