Pochopte co chtěl uživatel svým dotazem říci
Pochopení záměru, s jakým uživatel vyhledává konkrétní klíčové slovo, zjednodušuje celý proces SEO. Jak porozumět záměrům uživatele a kategorizovat jednotlivá klíčová slova podle záměru?

Smyslem vyhledavačů je poskytnout uživatelům co nejrelevantnější výsledky na jejich dotazy. Jak ale vyhledavač pozná, jaký obsah je relevantní a co vlastně uživatel svým dotazem myslel? Klíčovým bodem je pochopení záměru, který stojí za vyhledáním klíčového slova. Vyhledavače mají pokročilé algoritmy a k dispozici velké množství dat, která analyzují, aby dokázaly určit, co vlastně chce uživatel skutečně najít a které výsledky jsou pro dané klíčové slovo nejlepší.

Abychom dokázali efektivně optimalizovat webové stránky a poskytli uživatelům přesně ten obsah, který skutečně hledají, je potřeba porozumět nejen tomu, jaká klíčová slova uživatelé do vyhledavačů zadávají, ale také tomu, jaký obsah chtějí skutečně najít. V tomto článku se podíváme na to, jak třídit klíčová slova na základě záměru, díky čemuž budete moci nabídnout uživatelům lepší obsah než vaše konkurence a tím vylepšit nejen SEO, ale i obsahový marketing.

Pochopení záměru vyhledávajícího uživatele

V mnoha případech je pochopení záměru vyhledávajícího uživatele poměrně jednoduché. Pokud vlastníte pizzerii na malém městě, a někdo zadá do vyhledavače „pizza“ a jméno vašeho města, je zde docela velká šance, že poskytujete přesně to, co zákazník hledá. Bohužel, ve většině případů jsou ta nejlukrativnější klíčová slova vysoce konkurenční a umístit se s nimi na předních místech vyhledávání, ať už pomocí SEO, nebo PPC, je poměrně náročné a drahé. Navíc u těchto často příliš obecných klíčových slov nemáte jistotu, co uživatel skutečně hledá a jestli budete schopni uspokojit jeho potřeby. Naštěstí existují i další slova, která dokážou lépe vyjádřit záměr uživatele a která nejsou tak konkurenční a drahá. Jediné, co potřebujete, je lépe porozumět záměru, který se za hledanými klíčovými slovy skrývá.

Prvním krokem je pochopení tří kategorií vyhledávacích dotazů: navigační dotazy, informační dotazy a transakční dotazy. Většinu dotazů, které uživatelé do Googlu zadávají, si můžeme zařadit do jedné z těchto kategorií.

Navigační vyhledávací dotazy

Typickým příkladem navigačního dotazu je zadání klíčového slova „Seznam“ nebo „Google“ přímo do adresního řádku. Jde o vyhledávání prováděné s úmyslem přejít přímo na konkrétní webovou stránku, nebo dokonce konkrétní stránku na webu. Tento typ vyhledávacího dotazu zadávají většinou uživatelé, kteří již vědí, co chtějí, a jdou si pro to.

Ve spojení se jménem značky (např. „Elektro Novák“) jde o velmi hodnotnou návštěvnost, která často vede ke konverzi, takže se ujistěte, že se na vaši značku nebo jméno vaší firmy zobrazujete na prvním místě ve výsledcích vyhledávání.

Pokud se jedná o název konkrétního produktu (např. vysavač XY 4000 turbo), je zde příležitost dostat se do výsledků vyhledávání spolu s jinými firmami nabízejícími stejný produkt a potenciálně budovat povědomí o značce. Pokud máte dobře napsané tagy title a description, popřípadě vaše stránka obsahuje strukturovaná data, můžete dokonce získat kliknutí, přestože vaše stránka není na nejvyšších pozicích.

Informační vyhledávací dotazy

Záměrem, který stojí za těmito vyhledávacími dotazy, je snaha získat více informací o produktu nebo o problému, který zákazníka trápí. Tento typ dotazů se většinou vyskytuje v horní části marketingového funnelu.

Při výzkumu vhodných klíčových slov se snažte identifikovat dotazy, které se týkají produktu nebo služby, kterou poskytujete. Poté vytvořte obsah, který na tyto otázky obšírně a podrobně odpovídá, nebo poskytuje informace o těchto určitých tématech.

Například:

• Proč je produkt XY lepší než jiný produkt?

• Možnosti využití pro produkt XY.

• Produkt XY a jeho využití při řešení problému.

Tento způsob propagace vám umožní získat pozornost cílového publika, budovat povědomí o značce, důvěryhodnost a návštěvnost webových stránek. Můžete také použít tuto návštěvnost pro získávání potenciálních zákazníků například prostřednictvím e-mailingu (zařazení do newsletteru). Oblíbenou strategií je také použití této návštěvnosti k určení zájmových oblastí a vytvoření remarketingového seznamu, pomocí kterého můžete generovat potenciální zákazníky, popřípadě inzerovat váš produkt nebo službu.

Pamatujte, že hledající, kteří zadávají tento typ dotazu, nemusí být zatím připraveni koupit to, co prodáváte, takže konverzní poměr může být nižší. To ale nevadí, návštěvníci získají povědomí o vaší značce, a až se rozhodnou pro koupi, mohou přijít přímo za vámi.

Obchodní nebo transakční vyhledávací dotazy

Komerční nebo transakční dotazy se týkají konkrétní akce, která je vaším konečným cílem, což ve většině případů znamená nákup produktu. Tyto vyhledávací dotazy většinou obsahují výrazy jako „koupit“, „cena“, „sleva“ a nacházejí se v poslední, nejužší části marketingového funnelu. Akce, která je vaším konečným cílem, závisí na formě podnikání konkrétní firmy, a kromě prodeje může zahrnovat například stažení aplikace, přihlášení do newsletteru a podobně.

Transakční klíčová slova jsou vysoce komerční povahy, a proto mají nejen vysokou hodnotu, ale také jsou samozřejmě nejdražší a nejvíce konkurenční. Je proto důležité nejen zacílit na tato klíčová slova, ale také zajistit, aby návštěvníkovi, který dorazí na vaše stránky, nestálo nic v cestě k dokončení jeho cíle.

Marketingový funnel

 

Nejednoznačná klíčová slova a osobní výsledky

Ne všechna klíčová slova můžeme zařadit do jedné z výše zmíněných kategorií. U některých není skutečný záměr vyhledávajícího vůbec jasný. Vezměte si například „hubnutí“. Pokud uživatel hledá „hubnutí“, co přesně chce najít?

  • Diety?
  • Cvičení?
  • Prášky na hubnutí?
  • Pomoc profesionálního výživového poradce?

Možná si hledající není zcela jistý, co vlastně chce najít, a jenom zkoumá téma, o kterém toho zatím moc neví.

Pokud záměr uživatele není jasný, Google obvykle zobrazí výsledky, které pokrývají širokou škálu potenciálních odpovědí. Výsledky hledání pro „hubnutí“ budou zahrnovat různé recepty, diety, odborné články o škodlivosti obezity a podobně. Google také přizpůsobuje výsledky vyhledávání na základě vašich předchozích dotazů nebo historie stránek, které jste v minulosti navštívili.

Pokud bude mít Google pocit, že má představu o vašem záměru nad rámec toho, co je implicitně uvedeno ve vašem klíčovém slově, může výsledky vyhledávání přizpůsobit tak, aby vykazovaly lepší výsledky.

Jak zjistit, co chce uživatel ve skutečnosti najít

Záměr uživatele není vždy 100% jasný a je snadné se v něm splést. Můžete například klasifikovat klíčová slova jako komerční, přestože ve skutečnosti mohou být informativnější povahy. Nejlepším způsobem, jak zjistit, co většina uživatelů konkrétním vyhledávaným výrazem zamýšlí, je zeptat se Googlu. Google má totiž k dispozici obrovské množství dat o jednotlivých vyhledáváních, ví, jak na zobrazené výsledky lidé klikají, jaká je míra okamžitého opuštění, a na základě těchto dat dokáže s vysokou přesností odvodit, co uživatel svým dotazem zamýšlel a jaký obsah chtěl najít.

"Pro odhalení toho, jak konkrétní slovní spojení vnímá samotný Google, jej zkuste vyhledat a poté prozkoumejte výsledky vyhledávání. Tímto způsobem dokážete lépe porozumět tomu, jaký záměr Google konkrétnímu slovnímu spojení přisuzuje, a pomocí této informace můžete vylepšit vaši SEO strategii. "

Možná zjistíte, že slovní spojení, které jste dříve považovali za komerční, nezobrazuje příliš mnoho komerčních výsledků, naopak je vyhledaný obsah téměř výhradně informativní.

Při výzkumu klíčových slov se tak zaměřte nejen na běžné metriky, jako je objem hledání, konkurenčnost a cena za proklik, ale zkontrolujte zajímavá klíčová slova také z hlediska záměru. Analyzujte výsledky, které Google vrací při vyhledávání těchto slov, rozdělujte je do kategorií podle uživatelského záměru a poté na jejich základě vytvořte kvalitní obsah, který by tomuto záměru odpovídal.

Pochopení záměru hledajících vylepší vaše SEO

Základním prvkem úspěšných SEO kampaní je pochopení záměru uživatelů a vytvoření co nejlepšího obsahu, který těmto záměrům bude odpovídat. Se správně zvoleným typem obsahu dokáže vaše stránka lépe uspokojit potřeby návštěvníků, což ocení nejen oni, ale také vyhledavače, které vás odmění vyšší návštěvností.

Pochopení záměru, který stojí za vyhledáváním klíčových slov, na která optimalizujete, zjednodušuje a zefektivňuje celý proces SEO. Pokud se pokusíte o optimalizaci stránek na klíčová slova, která uživatelé hledají s jiným záměrem, než jaký stránky nabízejí, budete odsouzeni k neúspěchu.

Vytváření obsahu, který se dobře umisťuje ve výsledcích vyhledávání a přivádí na vaši stránku návštěvníky, vyžaduje naprosto jasné pochopení toho, co hledající vlastně potřebuje.

Jakmile pochopíte záměr, můžete přezkoumat svůj stávající obsah a hledat zde příležitosti k jeho vylepšení, tak aby více odpovídal potřebám návštěvníků. Pokud bude vaše odpověď na otázku položenou uživatelem tou nejlepší a nejužitečnější, bude pak zbytek optimalizace stránek mnohem snazší.

 

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Vlastimil Malík

Foto zdroj: pixabay.com

 

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Upgates
FastCentrik
Shoptet
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
ecomail
Mailchimp