
Optimalizace on-page je jedním z nezbytných základů každé pořádné SEO strategie. Poznejte klíčové obsahové i technické prvky, které potřebujete na svých stránkách zdokonalit, a těšte se z rostoucí návštěvnosti, tržeb a zisků.
Co je to on-page SEO?
Podstatou on-page SEO jsou úpravy různých částí webové stránky vedoucí k větší viditelnosti ve vyhledávání, kvalitnějším uživatelským zážitkům a bezproblémovému pochopení obsahu vyhledávači. Tato veledůležitá disciplína má několik aspektů, jejichž optimalizací dosáhnete na lepší výsledky.
Jsou to:
- Kód,
- Obsah,
- Design stránky,
- Zdroje a citace,
- Navigační prvky,
- Pokyny pro procházení a indexování.
SEO na stránce máte plně pod vlastní kontrolou, proto nepodlehněte mylné představě, že jej děláte hlavně pro vyhledávače. Naopak, přehnaná optimalizace třeba v podobě nadměrného přeplnění obsahu klíčovými slovy může znepříjemnit uživatelský zážitek a znehodnotit výsledky stránky.
Snažte se, aby si návštěvníci odnášeli z vašeho webu příjemnou zkušenost, díky které se i rádi vrátí. Skvělý uživatelský zážitek se promítá také do hodnocení webu, proto se při optimalizaci soustřeďte především na lidi. Dnešní sofistikované vyhledávače to poznají a o to lépe vás budou hodnotit.
Jejich úkolem je co nejrychleji zobrazit co nejvíce relevantní výsledek na vyhledávací dotaz, a to ve formátu, jaký je pro uživatele nejlépe stravitelný. Pokud na stránce vytvoříte takové rozhraní, které toto umožňuje, úspěch SEO vás nemine.
Navrhujte a tvořte obsah tak, aby efektivně poskytoval užitečné informace, uspokojoval potřeby uživatelů a byl přístupný všem, i když třeba zrovna nemají nejrychlejší internetové připojení nebo je trápí nějaké zdravotní omezení.
Které prvky na stránce byste měli optimalizovat
Obsahová část
- Nadpisy,
- Meta titulky,
- Meta popisky,
- Vlastní obsah,
- Interní odkazy,
- Externí odkazy,
- Podrobnosti ze zákaznických dotazů a reakcí,
- Obrázky (alt texty, popisky, názvy).
Technická část
- Názvy klikatelných prvků (anchor texty),
- Rychlost načítání stránky,
- Kanonické odkazy,
- Tagy pro roboty,
- Schéma (strukturovaná data).
Obsahové komponenty pro on-page SEO
Obsah webové stránky může být text, obrázek, video, zvuk i jakákoliv jejich kombinace. Vyhledávače pak při zkoumání webu mohou využívat:
- Slova,
- Vztahy mezi nimi,
- Fráze s odkazy na jiné stránky,
- Další obsah utvářející celkový obraz stránky.
Nebavíme se přitom o umělé inteligenci, ale o tradičních vyhledávacích mechanismech (MUM, BERT), tedy pokročilém strojovém učení vyžadujícím co nejkvalitnější obsah přirozený pro uživatele. Uvědomte si, že ne každá stránka vašeho webu musí být optimalizovaná tak, aby usilovala o první místo ve výsledcích vyhledávání. Například homepage (domovská stránka) se může klidně zobrazovat jenom v rámci značkového vyhledávání a stránky jako poděkování za nákup a podobné můžete z indexace úplně vyloučit.
Soustřeďte se na optimalizaci produktových stránek, služeb, blogových příspěvků a kategorií. Homepage s kvalitní navigací využijte pro předání autority těmto důležitým stránkám prostřednictvím textových odkazů a přímých nabídek.
Následující kontextové prvky obsahu vyžadují posouzení jak z pohledu SEO, tak z pohledu návštěvníků stránky.
Nadpisy
Nadpisy nebo také H tagy (H1, H2, H3…) značí, jaké je téma konkrétní stránky a jejích jednotlivých sekcí. Tvořte je jasně, jednoduše a srozumitelným jazykem, aby návštěvníci i vyhledávače hned pochopili, o čem daná stránka je. Vyhněte se klíčovým SEO slovům a frázím, značkovým výrazům, složitým slovním spojením a příliš odborným termínům.
Dnešní vyhledávače a modely umělé inteligence rozumí na základě entit souvislostem a přirozené řeči, které využívají při generování výsledků nebo odpovědí. V nadpisech tak můžete používat synonyma a příbuzné výrazy pro klíčové slovo stránky a stroje si je spojí s ústředním tématem.
Nadpisy jsou velmi důležité také pro hlasové vyhledávání, asistenty nebo čtečky obrazovky. Když se bude chtít návštěvník se zrakovým postižením dozvědět, co na stránce je, ale vy nemáte vyladěné nadpisy a spoléháte se na obrázky, nedáváte mu šanci objevovat váš obsah.
Příklad: Nabízíte SaaS produkt zrychlující systém a do nadpisu napíšete: Projeďte cílovou čárou jako první. Čtečka nadpis přečte, ale uživatel absolutně neví, o čem je řeč, protože si to nemá s čím spojit. Zvlášť, když na stránce nejsou optimalizované podpůrné obrázky, ale jen text. Podobně takovému nadpisu nerozumí ani vyhledávače, kterým chybí jakýkoliv kontext. Když ale napíšete: Rozjeďte své systémy XYZ 10krát rychleji pomocí řešení ABC, bude každému jasné, o co jde.
Na stránce by měl být pouze jeden nadpis H1. Nepoužívejte tagy H1 pro navigace, menu, v patičce stránky ani když potřebujete v textu zvětšit velikost písma. Výjimkou je stránka blogu obsahující více příspěvků s vlastním H1, což se dá vyřešit pokročilým kódováním. Máte-li na homepage blogu výpis příspěvků, pak H1 je název celé stránky Můj blog a názvy příspěvků by měly být H2 jako podsekce hlavní stránky.
Nadpisy H2 rozšiřují ústřední myšlenku z H1. Pokud je téma stránky zanesené v H1 například židle, nemusíte jej neustále opakovat v H2. Napište: Příjemné posezení nejen u jídla a souvislosti vysvětlete v následujícím textu. Dodržujte hierarchii nadpisů a pod H2 dejte H3 potom H4 a tak dále. Z H4 můžete přejít na další nadpis H3, ale i na nový H2.
Meta titulky
Meta titulky se zobrazují jako modrý odkaz ve výsledcích vyhledávání. Lákají uživatele ke kliknutí na vaši stránku a vyhledávačům říkají, o čem stránka je. Titulek by měl odpovídat názvu stránky H1, ale nemusí být nutně úplně stejné.
Při psaní titulků se nespoléhejte pouze na počet znaků, který vám ukáže většina příslušných SEO nástrojů. Délka se při zobrazování ve výsledcích vyhledávání (SERP) měří v pixelech a je jasné, že ”m” nebo ”w” zabere o dost víc místa než ”i” nebo ”t”. Některé titulky tak mohou obsahovat až 60 znaků, zatímco jiné se musí omezit třeba na 55.
Nikdy netvořte meta title jako dlouhý výčet jednotlivých klíčových slov, jak se to dělalo v pravěku vyhledávání. Místo toho testujte, jak dělat titulky odpovídající uživatelským vyhledávacím dotazům, abyste hledající přiměli ke kliknutí právě na váš odkaz. Titulky jasně definují téma a obsah stránky také pro vyhledávače, tím pádem mají velký význam i z pohledu SEO.
Meta popisky
Přestože popisky přímo neovlivňují hodnocení a pozici webu ve výsledcích vyhledávání, pro on-page SEO jsou zásadním prvkem. Upřesňují a rozvíjejí titulky, a když jsou dobře napsané, pomáhají získávat větší počet prokliků a vyšší návštěvnost.
To znamená, že když bude váš popisek kvalitní a vysoce relevantní, může generovat víc kliknutí než webová stránka s vyšším hodnocením, která je nad vámi, ale má špatný popisek.
Obsah
Dnešní moderní webový obsah, to nejsou jen texty, ale také fotky, obrázky, videa, zvuky a jakékoliv další typy médií umístěných na stránce. Tvořte výstižný, přehledný a užitečný obsah, kterým potěšíte uživatele a pomůžete vyhledávačům s rozhodnutím, kdy zobrazit vaši stránku správnému publiku používajícímu konkrétní vyhledávací dotaz.
Pokud důležité informace schováte za hromadu zbytečného slovního balastu nebo budete místo pomoci zákazníkovi srozumitelným jazykem používat honosný branding, lidé vás nepochopí a odejdou a Google bude mít potíže s rozpoznáním účelu takové stránky.
Textový obsah formátujte pomocí:
- Odstavců,
- Tabulek,
- Číslovaných seznamů,
- Odrážkových seznamů.
Při psaní textů si nemusíte příliš lámat hlavu s počtem a hustotou klíčových slov z pohledu SEO. Tato měřítka posuzují pouze nástroje určené k hodnocení obsahu, nikoliv vyhledávače jako Google nebo Bing. Berte text jako fundovanou odpověď na konkrétní uživatelskou otázku, svá tvrzení podpořte fakty a daty a odkazujte na relevantní webové stránky, blogy nebo výzkumy. A to i v případě, že se jedná o nové stránky, které ještě nemají u vyhledávačů vybudovanou autoritu.
Dejme tomu, že zařadíte do textu odkaz na článek uznávaného experta v oboru, zveřejněný na jeho novém blogu. Přímý odkaz na jeho práci je vždycky lepší, než kdyby vedl na web nějakého odborného magazínu. Při řešení strategie externích odkazů berte v potaz kvalitu webu, autora i jeho obsahu.
Citace jako součást textového obsahu mají podpořit vaše tvrzení. Mělo by jít o odborné studie a příklady související s tématem vaší stránky, pocházející z důvěryhodných recenzovaných zdrojů. Nedávejte do citací definice termínů z odborného žargonu, ty vysvětlujte přímo v textu.
Z pohledu odpovědí umělé inteligence je nanejvýš důležité, abyste v textu byli přesní, konkrétní a dotahovali svá tvrzení do konce. Když napíšete, že nejlepší je zelená, nikdo neví v čem a proč. Zatímco když napíšete, že nejlepší je zelená, protože podporuje výkon a po 5 letech je její prodejní hodnota 10× větší, než prodejní hodnota žluté, bude to každému jasné.
Díky tomu, že uvedete kvalitní zdroje a v obecných tvrzeních vysvětlíte jak a proč, mají čtenáři důvod k tomu, aby váš obsah dál konzumovali, a vyhledávače řízené umělou inteligencí aby jej vstřebávali a indexovali.
Interní odkazy
Interní čili vnitřní odkazy vedou z jedné stránky vašeho webu na jinou. Vyhledávače díky nim lépe chápou téma stránky, které odkazy dál rozvíjejí. Vylepšují také strukturu webu a dělají jej kompaktnějším.
Interní odkazy se nachází v:
- Hlavním menu,
- Textovém obsahu,
- Patičce stránky,
- Drobečkové navigaci,
- Tlačítkách a výzvách k akci,
- Odkazech na postranním panelu,
- Přesměrování,
- Kanonických URL.
Proveďte audit vnitřních odkazů na svém webu, abyste neodkazovali ze stejných slov na různé stránky nebo do řetězců přesměrování. Když je fráze s odkazem v informačním textu, veďte odkaz na vysvětlení nebo průvodce. Pakliže se fráze s odkazem nachází v prodejním textu ve fázi, kdy je uživatel připravený ke konverzi, veďte odkaz na nákupní nebo konverzní stránku.
Interní odkazy teoreticky mohou také přenášet autoritu jedné stránky, vybudovanou pomocí kvalitních zpětných odkazů, na další odkazovanou stránku. Dbejte na to, aby vnitřní odkazy na vašich stránkách byly přirozeně umístěné tam, kde jsou pro návštěvníky přínosné. To znamená například nasadit odkaz pro definici určitého pojmu až na konec odstavce, než jej dávat doprostřed.
Jedna ze SEO teorií říká, že odkazy v menu a patičce stránky mívají větší hodnotu a autoritu než odkazy v textu. Má to tak být proto, že:
- Nachází se na každé stránce jako součást šablony.
- Obsahují důležitá klíčová slova.
- Jsou navigační.
Což by mohlo fungovat, záleží však na konkrétním webu a situaci, což si ve svém případě můžete sami otestovat pomocí svých dat a kontrolních skupin publika. Budujte strategii interních odkazů tak, aby byly přínosné pro uživatele a nedívejte se na ně z pohledu hodnocení SEO.
Externí odkazy
Když nějaká webová stránka poskytuje hodnotný obsah, který užitečně obohatí váš text o další znalosti, nebojte se na ni odkazovat. Odkazování na různé (důvěryhodné) zdroje a prameny je běžnou součástí optimalizace pro vyhledávače.
Když vám někdo za odkaz na svůj web platí, označte takový odkaz příslušným atributem sponzored. Když objevíte dobrý zdroj informací, ale nachází se na webu, kterému úplně nedůvěřujete, použijte atribut nofollow.
Podrobnosti z dotazů a reakcí zákazníků
Pakliže na svém webu nabízíte produkty od jiných lidí či firem, vyhledejte si recenze, dotazy i stížnosti zákazníků, kteří už si je pořídili. Jejich postřehy pak smysluplně začleňte do specifikací a popisů produktů. Tím pomůžete potenciálním zákazníkům s rozhodováním a spolu s tím signalizujete vyhledávačům toužícím po neotřelých perspektivách a zážitcích, že váš obsah je pro uživatele hodnotnější než obsah konkurenčního webu.
Může se jednat o funkčnost, způsob použití, kompatibilitu nebo třeba rozdíl mezi skutečnou barvou zboží v reálu a na fotografiích. Všechny tyto informace jsou pro nakupující přínosné a mohou být vaší výhodou.
Obrázky (alt texty, popisky, názvy)
Každou fotku či obrázek na svém webu pojmenujte podle toho, co zobrazuje nebo co se na něm odehrává. Pokud máte obrázek zahrnutý v metadatech (nemusí být nutně také na stránce) pro zobrazování při sdílení stránky na sociálních sítích, jeho název by měl odpovídat tématu příspěvku.
Když obohatíte obsah infografikou, grafem nebo diagramem, využijte alt text k vysvětlení, co znázorňuje a co se z něj návštěvník dozví. Nestačí obrázek jen pojmenovat. Díky alt textu si jej mohou ”prohlížet” i lidé používající hlasové asistenty a lépe jej pochopí také vyhledávací stroje.
Technické náležitosti SEO na stránce
Jedná se o neviditelné prvky, které pomáhají vyhledávačům lépe pochopit vaše stránky a jejich uživatelské prostředí. Nebudeme se přitom bavit o robots.txt, sitemap.xml nebo .htaccess, což sice jsou klíčové aspekty technického SEO, ale neřeší přímo to, co se nachází na webové stránce. Při své práci na optimalizaci se s nimi také nesetkáváte každý den.
Názvy klikatelných prvků (anchor texty)
Klikatelné prvky na stránce jsou tlačítka, odkazy, výzvy k akci (ikony, e-maily, telefonní čísla…) nebo odeslané formuláře pojmenované podle dané akce. Vyhledávače podle nich poznají, které stránky jsou určené ke konverzím a jaká mají odkazované stránky témata, podobně jako v případě vnitřních odkazů.
Vyhledávače podle klikatelných prvků a provedené akce mohou potenciálně také určit, jestli jde o přímou, nebo jen informativní či kontextovou konverzi.
Rychlost načítání stránky
Rychlost načítání ovlivněná ukládáním do mezipaměti, prioritou načítání, odložením, nebo líným načtením je zásadní veličina pro kvalitní uživatelský zážitek, a to hlavně na mobilních zařízeních. Jenže sto lidí = sto názorů, a tak zatímco jedni nedají na rychlost načítání dopustit, druzí říkají, že Core Web Vitals nejsou všechno a SEO vyžaduje důležitější věci.
Například respektovaný stratég digitálního marketingu Adam Riemer z amerického Washingtonu říká, že tyto faktory vstupují do hry, až když vyhledávače objeví stejně kvalitní obsah na dvou (nebo více) webových stránkách a tehdy upřednostní tu, která se rychleji načítá a je dřív interaktivní.
Kanonické odkazy
Meta tagy kanonické odkazy pomáhají vyhledávačům rozpoznat duplikovaný obsah a určit, na které stránce se nachází hlavní a oficiální verze obsahu. Používat je budete, když:
- Máte stejné produkty nebo články ve více kategoriích.
- Provádíte A/B testy s podobným nebo identickým obsahem na dvou různých rozvrženích.
- Publikujete (syndikujete) svůj obsah na webech třetích stran.
- Máte na webu stránky založené na parametrech, a ty nejsou zakázané v robots.txt nebo vyhledávače z jakéhokoliv důvodu pokyny pro jejich procházení a indexaci ignorují.
Kanonické odkazy jsou velmi důležité při migraci webových stránek, protože vyhledávačům ukazují, kde se nové stránky nachází.
Meta roboti
Meta roboti jsou tagy umístěné v sekci <head> webové stránky, které vyhledávačům říkají, jestli mají stránku indexovat, a jestli mají sledovat odkazy na stránce, nebo je brát jako nofollow. Zatímco soubor robots.txt kontroluje přístup na stránku a určuje, kam prohledávač (crawler) smí a kam ne, meta robots povolují, co může se stránkou dělat, když už na ní je.
Například dočasná vstupní stránka s promo akcí může být označená noindex a follow. Nechcete ji indexovat protože za týden už nebude platná, ale jsou na ní důležité vnitřní odkazy vedoucí třeba k produktům a potřebujete, aby byly funkční. S tagy meta robots nakládejte s rozmyslem a vždy se ujistěte, že jsou správně provedené a nepoškozují SEO.
Základní pravidla pro meta roboty:
- Když potřebujete, aby se vaše stránka zobrazovala ve výsledcích vyhledávání delší dobu, nechte ji indexovat.
- Když odkazy na stránce vedou jinam na váš web, nejsou placené a chcete, aby byly sledované, zajistěte jejich funkčnost.
- Když je stránka nehodnotná nebo dočasná a bez důležitých vnitřních odkazů, označte ji noindex.
- Když máte na stránce odkazy vedoucí na partnerské weby (placené i neplacené) nebo do dočasných složek, opět bez interních odkazů, použijte nofollow pro celou stránku, než byste se mořili se značením každého odkazu zvlášť.
Schéma
Pomocí schéma strukturovaných dat vyhledávačům sdělujete, o čem stránka je a co na ní návštěvník zažije. V kódu můžete definovat cokoliv od místa, kde nabízíte své služby, přes přesné určení těchto služeb až třeba po umělecké dílo vytvořené známou osobností.
Použitelných schémat máte k dispozici několik stovek, mezi nimi například:
- Provozní dobu,
- Prodej vstupenek,
- Recenze,
- Recepty,
- Videa na stránce,
- Varianty barev nebo rozměrů na produktových stránkách,
- A spousta dalších.
Všechna dostupná schémata se nachází na globálním webu Schema.org. Pokud tam nenajdete takovou variantu, která by přesně odpovídala potřebám vaší stránky, můžete si pomocí dalších typů vytvořit vlastní schéma, aby vyhledávače přesně pochopily, co uživatelům nabízíte.
Když se stane, že doporučené schéma není vzhledem ke stránce relevantní, musíte chybu opravit, protože hrozí negativní dopad na váš web.
On-page SEO neustále vylepšujte
Pakliže optimalizujete byť jen několik z výše uvedených prvků, pomůžete svým webovým stránkám k lepšímu umístění ve vyhledávání. Pokud to ale vezmete poctivě a od základů, jak je popsáno v tomto článku, posouváte stránky na ty nejlepší pozice ve výsledcích.
Budete-li se řídit těmito prověřenými postupy pro optimalizaci na stránce, měli byste zaznamenat o poznání lepší viditelnost webu a přivádět na něj podstatně kvalifikovanější návštěvníky.
Zdroj: searchengineland.com, searchenginejournal.com, marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Martin Kulhánek
Foto zdroj: AI, pixabay.com