11 tipů pro SEO, jak se neztratit v novém Režimu AI od Google

jak se neztratit v novém Režimu AI od Google
Nově zaváděný generativní Režim AI ve vyhledávání Google opět posouvá hranice možného. Připravte se na něj včas pomocí 11 praktických rad pro vaši optimalizaci.

Přečtěte si, co potřebujete vědět o režimu umělé inteligence, do kterého se (po spuštění v České republice) přepnete úplně nahoře ve vyhledávání Google. Jak konverzační vyhledávací rozhraní mění pravidla hry a jak se musíte přizpůsobit, jestli chcete v prostředí řízeném AI uspět?

SEO pořád žije!

Také jste po nástupu umělé inteligence do vyhledávání propadli zoufalství z toho, že optimalizace pro vyhledávače to má spočítané a zmizí v propadlišti dějin? Rozbouřené vody se od té doby uklidnily a mohli jste si oddechnout, ale jen částečně. Vyhledávání pod taktovkou AI je totiž pořád velkou neznámou, ovšem dnes už alespoň částečně víme, jak na něj.

Nemusíte být zrovna datový inženýr a mít pokročilé znalosti o tom, jak vypadá virtuální vektorový prostor nebo jak fungují takzvané modely hustého vyhledávání. Úplně bude stačit, když své dosavadní SEO strategie (přesně tak, SEO nezemřelo) přizpůsobíte vývoji vyhledávacího prostředí a změnám v chování uživatelů.

Což znamená přijmout aktualizované postupy, inovativní aplikace a také jiné metody měření úspěchu. Přesto, že v současnosti většina lidí režim AI ještě nepoužívá a vyhledávání s využitím umělé inteligence pokrývá jen zhruba 1 % veškeré návštěvnosti většiny značek, je naprosto nezbytné připravit se na budoucnost. Ovšem s vědomím, že důležité je vítězit právě teď.

Umělá inteligence bude bezpochyby dál rozšiřovat svou působnost, takže jestli chcete dnes vyhrávat a zároveň být nachystaní na zítřek, osvojte si následující metody a co nejdřív je zahrňte do své SEO práce.

1. Budujte silnou tematickou autoritu

Staňte se uznávaným odborníkem ve svém oboru prostřednictvím spousty užitečného obsahu, který dopodrobna zkoumá a vysvětluje vaše hlavní témata a podtémata. Snažte se být tím nejspolehlivějším a nejkomplexnějším zdrojem informací pro zájmové uživatele.

Zajistěte přirozené vnitřní odkazy rozvíjející obsah do dalších vrstev a provádějící návštěvníky i umělou inteligenci vaším webem jako po srozumitelné strukturované mapě. Usilujte o dosažení toho, aby algoritmy AI objevily vaši značku v souvislosti s co největším počtem relevantních vyhledávacích dotazů.

Při tvorbě obsahu přestaňte pouze přidávat klíčová slova, ale soustřeďte se na objasňování skutečných pojmů a myšlenek i vztahů mezi nimi. Vaše odbornost a znalosti musí být jedinečně srozumitelné a hodnotné pro lidi i pro systémy umělé inteligence.

2. Pěstujte pověst značky všude, kde to jde

V současné době už nad značnou částí procesu vyhledávání nemáte úplnou kontrolu. Proto se zaměřte na to, co ovlivnit můžete: vaši značku a její reputaci napříč online prostorem. Vytvářejte mohutnou a důvěryhodnou prezentaci své značky prostřednictvím různých kanálů, na kterých se nachází vaše publikum. Zapojte do akce digitální PR, abyste co nejvíc rozšířili svůj dosah.

Současně zajistěte také kvalitní strategii optimalizace pro vyhledávání na jednotlivých platformách, aby byl váš obsah dohledatelný všude tam, kde modely AI ”nasávají” informace. Potřebujete dosáhnou toho, že umělá inteligence bude považovat vaši značku za nejdůvěryhodnější a nejvíc relevantní zdroj, ať už uživatelé hledají něco konkrétního, nebo s AI jen konverzují a ta se snaží předvídat, co by je mohlo zajímat.

3. Zaostřete na uživatele

Režim AI Google je zaměřený především na lidi, jejich spokojenost a komfortní zážitek při vyhledávání. Váš přístup proto musí být také takový, tedy upřednostňující na prvním místě uživatele. Odpovědi AI budou maximálně personalizované a vycházející i z dalších zdrojů Google, jako jsou Mapy, Gmail, nebo YouTube.

Umělá inteligence bude vnímat uživatelské ”digitální otisky prstů”, což jsou stopy v online prostoru zahrnující:

  • Historii vyhledávání a kliknutí,
  • Předchozí interakce s různým obsahem,
  • Momentální polohu,
  • Demografické údaje.

Dnes je více než důležité dělat pro své zájmové potenciální zákazníky to nejlepší, jak to Google ostatně už nějakou dobu doporučuje.

4. Tvořte unikátní originální obsah

Pouhé kopírování stávajícího úspěšného obsahu od konkurence už vám rozhodně stačit nebude. Musíte vyniknout díky vlastnímu, hodnotnému obsahu podpořenému principy EEAT.

Bezpodmínečně byste měli:

  • Využívat pouze vlastní nebo zakázková data.
  • Zahrnovat exkluzivní nabídky.
  • Prezentovat související odborné znalosti v rámci daného tématu.
  • Poskytovat obsah, který není už ”stokrát” vytvořený a publikovaný jinde.

5. Dívejte se za obzor hodnocení a kliknutí

Definice úspěchu ve vyhledávání se v moderním online světě posouvají dál od pouhého počtu kliknutí na webovou stránku.

Google tvrdí, že uživatelé, kteří se nespokojí jen s odpovědí v přehledech od AI a kliknou na váš odkaz, jsou angažovanější, mají větší zájem a na webu pak stráví delší čas. Zatím to však neprokázal nějakým přehledem vypovídajících dat.

Nicméně doporučení, abyste se snažili pochopit plnou hodnotu návštěv vašeho webu, stále zůstává v platnosti. Sledujte klíčové ukazatele výkonu (KPI) v dolní části prodejního trychtýře a jejich trendy. Což není ani tak o objemu návštěvnosti jako spíše o:

  • Transakcích,
  • Vygenerovaných leadech,
  • Celoživotní hodnotě zákazníka.

K tomu, abyste dokázali vyčíslit návratnost investic, bude nutné nejdřív porozumět kvalitě a hodnotě návštěv z vyhledávání řízeného umělou inteligencí.

6. Zkontrolujte aktuálnost a podstatu svého obsahu

Relevantní obsah webu odpovídající jeho tématu je v nové éře vyhledávání vším. Provádějte obsahové audity, strategicky odstraňujte starý nebo nepodstatný obsah, aktualizujte ten stávající a doplňujte nové poznatky. Díky tomu optimalizujete celkovou tematickou hodnotu webu.

Zajistěte, aby váš obsah poskytoval co nejaktuálnější a nejvšestrannější odpovědi na potřeby uživatelů v souladu s tím, jak umělá inteligence interpretuje informace. Díky průběžnému udržování vysoce relevantní a aktuální obsahové knihovny prokazujete odbornost a získáváte si důvěru uživatelů i umělé inteligence.

7. Přeneste se nad rámec objemu vyhledávání

Režim umělé inteligence dokáže rozpoznat i takový záměr vyhledávání, který uživatel výslovně nesděluje. Při určení přesahujícím počáteční výzvu využívá:

  • Původní jasně vyjádřený dotaz uživatele,
  • Historii hledání a souvislosti.

Přestože zatím nemůžeme objem vyhledávání klíčových slov úplně ignorovat, konverzační vyhledávání v režimu umělé inteligence zanedlouho velmi pravděpodobně způsobí, že tyto objemy budou méně přesné až zavádějící.

Nesoustřeďte se pouze na klíčová slova a počty jejich hledání. Místo toho svou energii investujte do:

  • Tvorby sémanticky bohatého obsahu,
  • Zkoumání souvisejících témat a rozmanitých uživatelských záměrů,
  • Poskytování detailních odborných znalostí.

8. Začněte uvažovat o agentech AI

Sice to ještě bude nějakou dobu trvat, ale s vysokou pravděpodobností jednou komunikaci mezi vaším publikem a vámi převezmou agenti umělé inteligence. To znamená, že každý uživatel si přizpůsobí agenta AI svým potřebám a bude se spoléhat víc na něj než na webové stránky.

Agenti AI kromě dnes již standardních odpovědí a konverzace s lidmi dokážou na základě úzké personalizace dotáhnout do konce i různé akce jako třeba:

  • Sehnat a zakoupit lístky na fotbalový zápas.
  • Registrovat vás v nově otevřeném fitness centru.
  • Rezervovat místo v restauraci.
  • Pořídit vám nová sluchátka do uší.
  • A spoustu jiných věcí.

Z těchto agentů se dřív nebo později stanou osobní asistenti a vy byste zavčasu měli začít přemýšlet o tom, jak pro ně budete optimalizovat obsah a zážitky.

9. Obohaťte texty o další obsahové prvky

Režim AI Google umí syntetizovat informace nejen z textů, ale i z obrázků, videí a zvukových záznamů. Pokud chcete, aby byl váš obsah maximálně viditelný, dohledatelný a relevantní, udělejte jej strategicky různorodý.

To obnáší:

  • Optimalizaci fotek a obrázků pomocí alt textů a odpovídajících popisků,
  • Tvorbu poutavých videí a jejich jasných přepisů,
  • Natáčení podcastů a jiných zvukových formátů.

Vzhledem k tomu, že umělá inteligence chce poskytovat bohaté a mnohostranné odpovědi, je pro vás klíčové zajistit, aby tyto obsahové zdroje informací byly snadno objevitelné a zřetelně souvisely s vašimi tématy. Jestli zůstanete pouze u textů, reálně vám hrozí, že vás modely AI budou v tomto pestrém a dynamickém informačním prostředí přehlížet.

10. Zaměřte svou pozornost na CRO a UX

Vyhledávání řízené umělou inteligencí snižuje organickou návštěvnost webových stránek, čímž se pro vás každý návštěvník stává mnohem žádanějším a cennějším.

Pomocí optimalizace konverzního poměru vylepšíte své webové stránky tak, aby měl každý příchozí co nejsnadnější cestu k provedení požadované akce neboli konverze. Což může být například:

  • Odeslání formuláře,
  • Dokončení nákupu.

Když takto optimalizujete uživatelský zážitek, budete mít poutavý přívětivý web a návštěvníci se na něm snadno intuitivně zorientují.

Přesvědčte se, že vaše stránky netrpí pomalým načítáním, obsahují jasné a zřetelné výzvy k akci (CTA) a poskytují bezproblémovou návštěvu, aby příchozí mohli jednoduše a bez překážek provést konverzi.

11. Efektivně spolupracujte s ostatními

Pokud hodláte vítězit v roce 2025 i v následujících letech, musíte rozbít uzavřená pracovní sila těch, kteří se na tom mají podílet. Jedinou cestou dopředu je spolupráce se sdílením znalostí a dovedností. Od tvůrců obsahu přes SEO specialisty, oddělení digitálního PR, programátory až po analytiky nebo tým zákaznické podpory.

Ti všichni musí táhnout za jeden provaz aby značce zajistili:

  • Viditelnost pro umělou inteligenci,
  • Udržení tempa s neustálými změnami,
  • Včasné reakce na to, co funguje, a co ne.

Zdroj: searchengineland.com, searchenginejournal.com, marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Martin Kulhánek

Foto zdroj: AI, pixabay.com

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Upgates
FastCentrik
Shoptet
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
ecomail
Mailchimp