Konec falešných recenzí a matoucích slev. Jak se přizpůsobit novým pravidlům pro e-shopy?

e-shop
Již brzy vstoupí v platnost Evropská směrnice, jejímž cílem je posílení ochrany spotřebitele v rámci členských zemí. Co přináší a co to znamená pro majitele e-shopů?

Možná už jste zaznamenali, že evropské instituce připravily směrnici, jejímž úkolem je posílení ochrany spotřebitele v rámci členských zemí. Ačkoliv už je právní předpis na evropské úrovni hotový, čeští e-shopeři se s jeho praktickými důsledky ještě příliš nesetkali. Jestli zatím přesně nevíte, co všechno nová směrnice obnáší, nemusíte se příliš obávat. Jde totiž o soubor opatření, které každý poctivý provozovatel už dávno podržuje. Teď však před těmi, kteří si s férovostí nelámou hlavu, budou mít oporu v zákoně.

Pojďme si tedy přehledně shrnout, co všechno nová směrnice, která by měla vstoupit v platnost ještě v roce 2022, přinese. Ještě před několika týdny se v této souvislosti nejčastěji skloňovalo datum 28. května 2022. Skutečnost je ale taková, že český parlament legislativní proces nestihl. Proto směrnice vstoupí v platnost až později. Rozhodně ale neuškodí být připraven už nyní. A jaké největší změny novinka přinese? Přehledný článek vám přináší e-shopová platforma Upgates.

Uvádění skutečných slev

Nenávratně skončí velmi oblíbená praxe, kterou typicky praktikovali prodejci elektroniky. spočívala v tom, že obchodníci měsíce ukazovali v podstatě nereálnou slevu, kterou vypočítali z původní prodejní ceny zboží. Můžeme si představit například televizi, která byla uvedena na trhu za 19 990 korun. Po půl roce už se ale běžně prodává okolo 14 tisíc korun. Prodejci ale jako původní cenu stále uváděli počátečních 20 tisíc korun.

Recenze pouze od skutečných nakupujících

Ani tato praxe nebyla žádnou výjimkou. Řeč je o recenzích, které nevytvořili skuteční nakupující. Různá pozitivní hodnocení si totiž internetových obchodník mohl s klidem psát sám. S připravovanou směrnicí už ale půjde o praktiku mimo zákon. Všechny recenze totiž budou muset být zcela autentické a napsané skutečnými zákazníky.

e-shopy

Transparentní řazení produktů

Produkty internetoví obchodníci nejčastěji řadí podle ceny, případně podle prodávanosti. V takovém případě je naprosto zřejmé, jakým klíčem jsou produkty seřazeny. Stále častěji se však v e-shopech můžete narazit na řazení podle doporučení. V takovém případě není zcela jasné, proč se produkty zobrazují právě v tomto pořadí. Velmi často totiž ve skutečnosti produkty seřadil podle přání nebo finanční motivace dodavatele. I tuto praxi nová směrnice zkomplikuje. Prodejce totiž bude muset zcela jasně uvést, na základě čeho vám produkty seřadit. U volby “od nejlevnějších” nebo “od nejprodávanějších”, je to jasné. U doporučeného řazení ale bude muset e-shoper nově uvést, co jej k takovému řazení vedlo. Zřetelně tedy bude muset napsat například: “tyto produkty jsou řazeny na základě osobní preference prodejce”.

Štěstí bude přát připraveným

Ze všech těchto řádků je zřejmé, že nejde o pravidla, která by výrazně zkomplikovala život poctivého internetového podnikatele. Spíše jde na legislativní páku, která bude namířena na všechny nepoctivé prodejce.

Navíc e-shopy, které ke svému online prodeji využívají platformu na pronájem e-shopu Upgates mohou být v klidu. Tento populární systém bude totiž na změny včas připraven. Přesvědčit se o tom můžete jednoduše sami. Na prvních 30 dní zdarma.

Více článků z blogu