
Na webu MediaGuru vyšel nový článek, který detailně rozebírá dopad čínských e-commerce gigantů typu Shein a Temu na český trh. Z textu vyplývá, že tyto mimoevropské online tržiště již připravily české e-shopy až o 15 % tržeb. Situace se navíc může zhoršovat – americká administrativa zvažuje vysoká cla, což by mohlo přesměrovat pozornost čínských platforem ještě více směrem k Evropě. V článku se vyjadřuje i ředitel agentury PPC Profits Tomáš Čupr, který v článku upozorňuje, že mladá generace se o původ zboží, etiku výroby či ekologii příliš nezajímá – rozhodujícím faktorem je pro ně nízká cena a šíře nabídky. Tento posun v nákupním chování výrazně nahrává právě mimoevropským hráčům, kteří nabízejí agresivní cenovou politiku a rychlou distribuci zboží.
Tomáš Čupr dále zdůrazňuje nutnost nastavení férových pravidel pro čínská tržiště působící v EU – od daňové spravedlnosti až po ekologické a bezpečnostní standardy. Upozorňuje na problémy, jako jsou neplacení DPH, nedostatečná regulace výrobků nebo porušování pracovních práv. Bez těchto pravidel budou evropské e-shopy i nadále znevýhodněny.
Nástup těchto velkých agregátorů podle něj přispěje k postupné konsolidaci české e-commerce scény. Malé e-shopy, které nemají výraznou přidanou hodnotu, mohou začít mizet z trhu. Výhodu však mohou získat lokální výrobci, unikátní značky nebo obchodníci se špičkovým zákaznickým servisem.
Z článku vyplývá, že české e-shopy čekají výzvy, ale také příležitosti. Klíčem k přežití je podle Čupra zaměření na loajalitu zákazníků, diverzifikaci dodavatelů a optimalizaci nákladů. Plný text najdete na MediaGuru.cz, kde se můžete podívat na celý analytický přehled včetně komentářů odborníků.