Metaverse jako mocná zbraň marketingu

metaverze
Metaverse posouvá svět virtuální reality na další úroveň. Ale kromě zábavy nabízí i úžasné možnosti i v oblasti marketingu. Jak na to?

Už jste slyšeli pojem metaverse? Oficiální definice podle Cambridge Dictionary praví, že jde o počítačem generovaný virtuální svět, kde mohou lidé prostřednictvím avatarů interagovat s aplikacemi nebo ostatními avatary v 3D prostředí, které více či méně napodobuje realitu. Metaverse tedy posouvá svět virtuální reality na další úroveň. Ale kromě zábavy nabízí i úžasné možnosti i v oblasti marketingu.  

Ohlédnutí do historie

Výraz metaverse se poprvé objevil v románu Neila Svensona Snow Crash, který vyšel v roce 1982. Nicméně už americký spisovatel sci-fi románů Stanley Weinbaum nechává ve své knize Pygmalion’s Spectacles z roku 1935 hlavního hrdinu zkoumat fiktivní svět pomocí brýlí, které poskytují zrak, zvuk, chuť, hmat a čich. V roce 1956 vytvořil Morton Heilig první stroj pro virtuální realitu, Sensorama Machine, který kombinoval 3D video se zvukem, vůněmi a vibrujícím křeslem. A od té doby vývoj technologie, původně určené pro zábavní průmysl, pokračoval neuvěřitelným tempem. Proč netěžit z jejích schopností i v dalších oblastech?

Využití metaverse v marketingu

Technologie metaverse je kombinací několika inovativních technologií, jako je umělá inteligence, rozšířená realita, virtuální realita, IoT a 5G. V podstatě jde o 3D virtuální svět nabízející uživatelům naprosto pohlcující mediální zážitek.  Kromě mimořádných zážitků v oblasti zábavního průmyslu však metaverse nabízí mocnou zbraň i pracovníkům marketingu. Ti mohou pomocí marketingových technik metaverse propůjčit reklamě zcela nový a pokročilý rozměr. Mohou zkoumat nové hranice a zprostředkovat uživatelům dokonalý zážitek ze značky.

Díky marketingu v prostředí metaverse lze značku digitálně propagovat dosud nebývalým způsobem. Je možné cílit na publikum stejně u PPC marketingu, ale tyto reklamy lze umístit na billboardy uvnitř metaverse jako při tradičním marketingu. Budoucnost marketingu s využitím metaverse je nezměrná. Proto je důležité začít využívat jeho výhod co nejdříve.

Marketingové techniky metaverse pro dokonalý zážitek ze značky

Vzhledem k tomu, že metaverse je virtuální, je neustále aktivní. Mezi jeho klíčové atributy patří obsah vytvářený uživateli, kompletní funkčnost a samostatnost, virtuální a individuální identity, využití technologií lidského rozhraní, otevřený a sdílený svět a plně funkční ekonomika zahrnující digitální měnu, kryptoměnu nebo NFT. Marketing a reklama v metaverse nabízejí nová místa pro nákup a samozřejmě i nové způsoby propagace. Chcete-li začít využívat metaverse v marketingu, můžete využít těchto technik:

  1. Replikace marketingu realizovaného v reálném životě v prostředí metaverse
  2. Vytvoření aktiv značky v prostředí metaverse
  3. Začlenění her do strategie
  4. Vytváření živých prostředí
  5. Prodej digitálních produktů pro avatary metaverse

1. Replikace marketingu realizovaného v reálném životě v prostředí metaverse

Zavedení metaverse neznamená, že byste měli upustit od marketingových strategií v reálném životě. Naopak. Dá se říci, že velké množství marketingových technik v metaverse vychází z nejúspěšnějších již používaných technik a metod. Schopnost úspěšně replikovat marketingovou strategii využívanou v reálném životě v prostředí metaverse vám pomůže zajistit adekvátní povědomí o značce, a navíc vám poskytne nástroj pro cílenou reklamu a umožní získat plnou pozornost cílové skupiny.

2. Vytvoření aktiv značky v prostředí metaverse

Firmy, které chtějí zaujmout uživatele a zprostředkovat jim jedinečnou zkušenost, musejí investovat do vytvoření identity značky. A to mohou realizovat i v metaverse. Prostřednictvím vytvoření výrazných aktiv značky v metaverse mohou zvýšit povědomí o své značce a odlišit ji od ostatních. K podpoře identity značky v metaverse lze využít tzv. NFT tokeny, sběratelské mince atd. Ve skutečnosti můžete v metaverse dokonce otevřít prodejny své značky a budovat tam svou přítomnost.

3. Začlenění her do strategie

Metaverse je v podstatě vzrušující hra ve virtuální realitě. Tentýž prvek vzrušení lze promítnout i do marketingové strategie v prostředí metaverse. Jednou z vysoce účinných možností je vytvoření miniher v rámci metaverse, které upoutají pozornost vašeho publika. Ty mohou zahrnovat například fotbal, módní přehlídky, hry na vaření a mnoho dalšího. Berte to jako „hru ve hře“. Uživatele můžete pomocí bodů, herních karet nebo aktiv značky motivovat, aby se vraceli hrát další úrovně her a zůstali ve spojení s vaší značkou. 

4. Vytváření živých prostředí

Marketingové strategie v metaverse by se neměly omezovat jen na přednastavené scény. Můžete se pustit do vytváření vzrušujících živých prostředí, ve kterých mohou uživatelé komunikovat s vaší značkou i mezi sebou navzájem v reálném čase. Zamyslete se nad možností pořádání akcí, koncertů, party nebo videoakcí v metaverse. V případě dobře promyšleného návrhu mohou takové akce přinést stejnou míru zábavy a socializace, jakou lidé zažívají v reálném světě. Díky živým událostem v metaverse můžete přilákat spoustu příznivců, zviditelnit svou značku, a dokonce ji prodávat.

5. Prodej digitálních produktů pro avatary metaverse

Jedna z nejlepších marketingových strategií metaverse zahrnuje vytváření digitálních avatarů, které uživatelé potřebují v prostředí metaverse a které si mohou různě upravovat. Firmy mohou této příležitosti využít tím, že pro své avatary vytvoří digitální produkty a budou z nich generovat příjmy. Můžete vytvořit jakýkoli druh digitálního produktu – od oblečení až po různé doplňky. A pro účely platby můžete vygenerovat QR kódy, jejichž prostřednictvím lze provést platbu stejně jako v reálném světě.

Jste připraveni prozkoumat techniky metaverse marketingu pro své podnikání?

Žijeme v době, kdy se technologie rychle vyvíjejí. Metaverse se nepodobá žádné jiné marketingové strategii. Umožňuje vytvořit svět speciálně pro produkt nebo službu a provést zákazníky dokonale pohlcujícím zážitkem. Je však potřeba mít na mysli, že marketingové kampaně vyžadují čas, úsilí a v neposlední řadě i značný kapitál. Marketing v prostředí metaverse nenahrazuje klasické marketingové strategie, nýbrž je doplňuje. Vytváření marketingových kampaní v metaverse, které začleňují zkušenosti z reálného života, může vést k obrovskému marketingovému úspěchu. Pokud chcete získat náskok před konkurencí, měli byste zvážit výše uvedené marketingové techniky metaverse. Neváhejte a pusťte se do toho! Vytvořte pro své publikum jedinečné zážitky se značkou. Na vás i na ně čeká nesmírně vzrušující svět. 

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Vlastimil Malík

Foto zdroj: pixabay.com

Více článků z blogu

Napsali o nás na seznamzpravy.cz

Apple vrací Irsku miliardy na daních a Google čelí pokutě za monopolní praktiky. Rozhodnutí nejvyššího soudu EU signalizují konec nerušeného růstu technologických gigantů.
Přečíst článek

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Upgates
FastCentrik
Shoptet
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
ecomail
Mailchimp