Už jste slyšeli pojem metaverse? Oficiální definice podle Cambridge Dictionary praví, že jde o počítačem generovaný virtuální svět, kde mohou lidé prostřednictvím avatarů interagovat s aplikacemi nebo ostatními avatary v 3D prostředí, které více či méně napodobuje realitu. Metaverse tedy posouvá svět virtuální reality na další úroveň. Ale kromě zábavy nabízí i úžasné možnosti i v oblasti marketingu.
Ohlédnutí do historie
Výraz metaverse se poprvé objevil v románu Neila Svensona Snow Crash, který vyšel v roce 1982. Nicméně už americký spisovatel sci-fi románů Stanley Weinbaum nechává ve své knize Pygmalion’s Spectacles z roku 1935 hlavního hrdinu zkoumat fiktivní svět pomocí brýlí, které poskytují zrak, zvuk, chuť, hmat a čich. V roce 1956 vytvořil Morton Heilig první stroj pro virtuální realitu, Sensorama Machine, který kombinoval 3D video se zvukem, vůněmi a vibrujícím křeslem. A od té doby vývoj technologie, původně určené pro zábavní průmysl, pokračoval neuvěřitelným tempem. Proč netěžit z jejích schopností i v dalších oblastech?
Využití metaverse v marketingu
Technologie metaverse je kombinací několika inovativních technologií, jako je umělá inteligence, rozšířená realita, virtuální realita, IoT a 5G. V podstatě jde o 3D virtuální svět nabízející uživatelům naprosto pohlcující mediální zážitek. Kromě mimořádných zážitků v oblasti zábavního průmyslu však metaverse nabízí mocnou zbraň i pracovníkům marketingu. Ti mohou pomocí marketingových technik metaverse propůjčit reklamě zcela nový a pokročilý rozměr. Mohou zkoumat nové hranice a zprostředkovat uživatelům dokonalý zážitek ze značky.
Díky marketingu v prostředí metaverse lze značku digitálně propagovat dosud nebývalým způsobem. Je možné cílit na publikum stejně u PPC marketingu, ale tyto reklamy lze umístit na billboardy uvnitř metaverse jako při tradičním marketingu. Budoucnost marketingu s využitím metaverse je nezměrná. Proto je důležité začít využívat jeho výhod co nejdříve.
Marketingové techniky metaverse pro dokonalý zážitek ze značky
Vzhledem k tomu, že metaverse je virtuální, je neustále aktivní. Mezi jeho klíčové atributy patří obsah vytvářený uživateli, kompletní funkčnost a samostatnost, virtuální a individuální identity, využití technologií lidského rozhraní, otevřený a sdílený svět a plně funkční ekonomika zahrnující digitální měnu, kryptoměnu nebo NFT. Marketing a reklama v metaverse nabízejí nová místa pro nákup a samozřejmě i nové způsoby propagace. Chcete-li začít využívat metaverse v marketingu, můžete využít těchto technik:
- Replikace marketingu realizovaného v reálném životě v prostředí metaverse
- Vytvoření aktiv značky v prostředí metaverse
- Začlenění her do strategie
- Vytváření živých prostředí
- Prodej digitálních produktů pro avatary metaverse
1. Replikace marketingu realizovaného v reálném životě v prostředí metaverse
Zavedení metaverse neznamená, že byste měli upustit od marketingových strategií v reálném životě. Naopak. Dá se říci, že velké množství marketingových technik v metaverse vychází z nejúspěšnějších již používaných technik a metod. Schopnost úspěšně replikovat marketingovou strategii využívanou v reálném životě v prostředí metaverse vám pomůže zajistit adekvátní povědomí o značce, a navíc vám poskytne nástroj pro cílenou reklamu a umožní získat plnou pozornost cílové skupiny.
2. Vytvoření aktiv značky v prostředí metaverse
Firmy, které chtějí zaujmout uživatele a zprostředkovat jim jedinečnou zkušenost, musejí investovat do vytvoření identity značky. A to mohou realizovat i v metaverse. Prostřednictvím vytvoření výrazných aktiv značky v metaverse mohou zvýšit povědomí o své značce a odlišit ji od ostatních. K podpoře identity značky v metaverse lze využít tzv. NFT tokeny, sběratelské mince atd. Ve skutečnosti můžete v metaverse dokonce otevřít prodejny své značky a budovat tam svou přítomnost.
3. Začlenění her do strategie
Metaverse je v podstatě vzrušující hra ve virtuální realitě. Tentýž prvek vzrušení lze promítnout i do marketingové strategie v prostředí metaverse. Jednou z vysoce účinných možností je vytvoření miniher v rámci metaverse, které upoutají pozornost vašeho publika. Ty mohou zahrnovat například fotbal, módní přehlídky, hry na vaření a mnoho dalšího. Berte to jako „hru ve hře“. Uživatele můžete pomocí bodů, herních karet nebo aktiv značky motivovat, aby se vraceli hrát další úrovně her a zůstali ve spojení s vaší značkou.
4. Vytváření živých prostředí
Marketingové strategie v metaverse by se neměly omezovat jen na přednastavené scény. Můžete se pustit do vytváření vzrušujících živých prostředí, ve kterých mohou uživatelé komunikovat s vaší značkou i mezi sebou navzájem v reálném čase. Zamyslete se nad možností pořádání akcí, koncertů, party nebo videoakcí v metaverse. V případě dobře promyšleného návrhu mohou takové akce přinést stejnou míru zábavy a socializace, jakou lidé zažívají v reálném světě. Díky živým událostem v metaverse můžete přilákat spoustu příznivců, zviditelnit svou značku, a dokonce ji prodávat.
5. Prodej digitálních produktů pro avatary metaverse
Jedna z nejlepších marketingových strategií metaverse zahrnuje vytváření digitálních avatarů, které uživatelé potřebují v prostředí metaverse a které si mohou různě upravovat. Firmy mohou této příležitosti využít tím, že pro své avatary vytvoří digitální produkty a budou z nich generovat příjmy. Můžete vytvořit jakýkoli druh digitálního produktu – od oblečení až po různé doplňky. A pro účely platby můžete vygenerovat QR kódy, jejichž prostřednictvím lze provést platbu stejně jako v reálném světě.
Jste připraveni prozkoumat techniky metaverse marketingu pro své podnikání?
Žijeme v době, kdy se technologie rychle vyvíjejí. Metaverse se nepodobá žádné jiné marketingové strategii. Umožňuje vytvořit svět speciálně pro produkt nebo službu a provést zákazníky dokonale pohlcujícím zážitkem. Je však potřeba mít na mysli, že marketingové kampaně vyžadují čas, úsilí a v neposlední řadě i značný kapitál. Marketing v prostředí metaverse nenahrazuje klasické marketingové strategie, nýbrž je doplňuje. Vytváření marketingových kampaní v metaverse, které začleňují zkušenosti z reálného života, může vést k obrovskému marketingovému úspěchu. Pokud chcete získat náskok před konkurencí, měli byste zvážit výše uvedené marketingové techniky metaverse. Neváhejte a pusťte se do toho! Vytvořte pro své publikum jedinečné zážitky se značkou. Na vás i na ně čeká nesmírně vzrušující svět.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com