
Na blogu systemylogistiky.cz vyšel alarmující článek "Obchodníci, oborová sdružení a politici řeší konkurenci online tržišť", který se zabývá agresivním nástupem čínských internetových tržišť jako Shein a Temu na český trh. Podle odhadů expertů již odebraly českým e-shopům 10–15 % tržeb. Článek upozorňuje, že nedávné kroky americké administrativy a hrozba celní války mohou vést k tomu, že se tato tržiště ještě více zaměří na Evropu, přičemž těží z nerovných podmínek. Oborová sdružení a čeští podnikatelé proto apelují na politiky, aby zajistili nastavení férových pravidel.
Tomáš Čupr, ředitel marketingové agentury PPC Profits, v článku zdůrazňuje, že situace akceleruje a mladší generace už v těchto mimoevropských obchodech realizuje téměř třetinu svých nákupů. Zarážející je, že při těchto nákupech často ustupují do pozadí dříve zmiňované hodnoty jako bezpečnost, ekologická stopa nebo lidská práva, a do popředí se dostává pouze široký výběr a nízká cena. Tento jev vyvolal intenzivní diskuse v celém českém e-commerce sektoru, což vyústilo i v seminář na půdě Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, kde se sešli zástupci podnikatelů, spotřebitelských organizací a státní správy.
Hlavním problémem, který v parlamentu popsali Jan Vetyška z APEK a Tomáš Prouza z SOCR ČR, je dlouhodobé selhávání v kontrole a vymáhání existujících pravidel. Klíčové jsou daňové a celní výjimky, především pro bezcelní dovoz balíčků do 150 eur, a praktická beztrestnost přeshraničních prodejců za nedodržování zákonných povinností. Český stát tak podle odhadů loni přišel o devět miliard korun na neodvedených daních a poplatcích, a s růstem objemu prodejů z Číny se očekává ještě vyšší letošní výpadek. Vetyška zdůrazňuje, že problémem není absence legislativy, ale její nedostatečné vymáhání.
Tomáš Prouza varuje před důsledky nečinnosti, kdy zahraniční platformy nenesou žádnou odpovědnost, zatímco poctiví čeští obchodníci jsou pod bedlivou kontrolou a zatíženi byrokracií. Produkty z čínských e-shopů tak mohou být o 30–40 % levnější právě díky ignorování českých a evropských pravidel, včetně DPH, recyklačních poplatků, bezpečnosti výrobků a pracovních podmínek. Tomáš Čupr apeluje na sjednocení podmínek a schopnost vynutit dodržování evropských zákonů ve všech aspektech.
Článek také předpovídá, že nástup velkých agregátorů povede ke konsolidaci českého e-commerce trhu, kde malé e-shopy budou pomalu končit, jelikož v konkurenci čínských gigantů nebudou mít pro klienty dostatečnou přidanou hodnotu. Současná nejistota způsobená celní hrozbou ze strany USA dále zasáhne e-shopy prodávající zboží s vysokým podílem dovozu. Cestou, jak se bránit těmto výkyvům, je podle Tomáše Čupra budování silné značky, loajality klientů, diverzifikace dodavatelů a optimalizace nákladů.