Spotřeba domácností se stává hlavním motorem české ekonomiky

Spotřeba domácností se stává hlavním motorem české ekonomiky
Nová data ČSÚ ukazují růst maloobchodních tržeb, kterému pomáhá zejména e-commerce, levnější pohonné hmoty a rostoucí reálné mzdy.

Na webu faei.cz vyšel nový článek s názvem „Spotřeba domácností letos potáhne celou ekonomiku, který se věnuje aktuálním statistikám Českého statistického úřadu a vývoji v maloobchodním sektoru. Zveřejněná data ukazují, že tržby v maloobchodu v březnu meziročně vzrostly o 3,4 % a meziměsíčně o 0,6 %. K růstu přispěl především prodej pohonných hmot, nepotravinářského zboží a nákupy přes internet. Naopak tržby za potraviny klesly.

Podle ekonomů a odborníků oslovených redakcí je letos spotřeba domácností hlavním tahounem růstu české ekonomiky. Lukáš Kovanda z Trinity Bank uvádí, že české domácnosti se díky růstu reálných mezd vracejí k předcovidové kupní síle. Tomáš Čupr, ředitel marketingové agentury PPC Profits, dodává, že přes přetrvávající obavy z cen nebo nezaměstnanosti zůstává poptávka silná, přičemž nejrychleji roste segment e-commerce.

Ekonom Jan Vejmělek z Komerční banky upozorňuje na strukturální proměny spotřebního chování. Ačkoli celková spotřeba roste, citlivost na cenu zůstává patrná – zejména u potravin, jejichž prodeje klesly. Růst zaznamenává internetový prodej i nákupy pohonných hmot, což souvisí se zlevněním benzínu a nafty.

K článku přispěl také Dominik Kohut z PwC, který připomíná, že růst maloobchodu je částečně dán i nízkou srovnávací základnou z loňského roku. Vedle internetových nákupů se začíná oživovat i prodej automobilů. Stabilizace inflace pod třemi procenty podle Terezy Krček z Raiffeisenbank pomáhá domácnostem postupně využívat úspory, což podporuje další růst tržeb.

Očekávání pro zbytek roku zůstávají optimistická. Spotřeba domácností by podle expertů mohla růst tempem až čtyř procent a maloobchodní tržby se pravděpodobně dostanou nad úroveň z doby před pandemií. Spotřebitelská poptávka tak i nadále zůstává motorem české ekonomiky, což je pozitivní zpráva jak pro firmy, tak pro spotřebitele.

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Upgates
FastCentrik
Shoptet
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
ecomail
Mailchimp