Stavové kódy HTTP: Které jsou pro Google opravdu důležité?

Stavové kódy HTTP: Které jsou pro Google opravdu důležité?
Členové týmu Google Search Relations prozradili, které stavové kódy HTTP mají vliv na SEO, a které naopak vyhledávač vůbec nesleduje. Jaký je výsledek?

V nedávném podcastu Search Off the Record publikovaném týmem odborníků na vyhledávání a optimalizaci webů ze společnosti Google zaznělo, jak vyhledávací algoritmy zpracovávají kódy stavu webových stránek (HTTP). O kategoriích těchto kódů, ve kterých mají i SEO profesionálové občas zmatek, diskutovali Gary Illyes a Martin Splitt.

Jak Google pracuje s některými kódy HTTP

Specialisté Google neřešili všechny stavové kódy HTTP, ale zaměřili se především na ty, co mohou SEO pracovníkům působit potíže.

Martin Splitt v rozhovoru připomněl:

  • „Tyto stavové kódy jsou důležité především pro majitele a provozovatele webů a pro experty na SEO, protože vyprávějí příběh o tom, co se stalo, když přišel konkrétní požadavek na server.“

V podcastu došlo na odhalení několika zajímavých poznatků k tomu, jak Google specifické kódy stavu webových stránek zpracovává.

Kódy 100: nikoho nezajímají

Jak vyšlo najevo, prohledávače Google si vůbec nevšímají takzvaných informačních kódů kategorie 1xx, které ještě nejsou přímou odpovědí serveru, a to včetně těch novějších, jako je HTTP 103 Early Hinst (prvotní nápověda).

Gary Illyes k tomu řekl:

  • „Procházíme odpovědi, aniž bychom si všimli, že některá z nich je v režimu 100. Místo toho si všímáme až dalších stavových kódů, které nejsou v kategorii 100.“

Z toho vyplývá, že zavedení prvotní nápovědy sice může zlepšit uživatelský zážitek (rychlost načítání stránky), ale nemá přímý prospěch pro práci na SEO.

Přesměrování: Snazší, než se může zdát

SEO profesionálové často dlouze přemýšlí nad tím, jaký typ přesměrování pro konkrétní stránky použít (HTTP 301, 302, 307, 308). Vyhledávači Google jde však hlavně o to, jestli je přesměrování krátko- nebo dlouhodobé.

Gary Illyes uvedl:

  • „Konkrétně ve vyhledávání Google to bereme z pohledu jakože ano, jedná se o přesměrování. Při kanonizaci nám záleží na tom, jestli to má být dočasné nebo trvalé, ale jinak zkrátka pouze vidíme, že jde o přesměrování.“

Tato skutečnost nijak nesnižuje důležitost používání kódů přesměrování, ale spíš než konkrétní kódové číslo je pro Google podstatnější rozlišení mezi chvilkovým a stálým přesměrováním.

Chybové kódy: Obvyklý postup

Kategorie stavových kódů značících chybu 4xx funguje ve vyhledávači standardně, jak jste zvyklí.

Google stále stejně zpracovává chybové kódy jako 404 (nenalezeno) nebo 410 (trvale odstraněno) a jejich využívání je při efektivní správě procházení nadále nepostradatelné.

Diskutující v podcastu pro pobavení publika zmínili také stavový kód chyby 418 (jsem konvice na čaj). Jedná se o někdejší aprílový žert geeků v oboru internetových standardů, který nijak neovlivňuje SEO.

Chyby v GSC: Hlubší ponor

Celá řada ”nevysvětlitelných” síťových chyb v Google Search Console (GSC) má svůj původ ve spodnějších technických úrovních pod HTTP.

Jak Gary Illyes vysvětlil:

  • „Sem tam se v Search Console objevovaly podivné zprávy naznačující, že se něco děje se sítí. Ve vrstvách, o kterých je řeč, se něco takového opravdu může stát.“

Jakmile se vám zobrazí chyby procházení související se sítí, budete nejspíš muset prověřit protokoly nižší úrovně jako jsou TCP, UDP nebo DNS.

Co v podcastu nebylo, ale je stejně důležité

Odborníci Google ve svém rozhovoru nevěnovali pozornost řadě dalších kódů, které jsou podstatné pro vyhledávač i pro SEO. Jsou to třeba:

  • Kód 200: OK, vše v pořádku, úspěšná odpověď serveru,
  • Kódy 500: Chyby na straně serveru, které mohou mít vliv na procházení a indexování stránek,
  • Kód 429: Příliš mnoho požadavků, dochází k omezení rychlosti webu,
  • Další speciální kódy.

Užitečné poznatky pro SEO

Přestože podcast nebyl komplexním průvodcem problematikou stavových kódů HTTP, vzešlo z něj několik podstatných informací využitelných při ladění SEO.

  • Při přesměrování dbejte na rozlišení, zda jde o krátkodobou nebo trvalou záležitost.
  • Neztrácejte čas s optimalizací kódů 1xx pro potřeby Google.
  • V případě hlášení síťových chyb v GSC prozkoumejte hlubší protokolové vrstvy.
  • Dál v souladu s pravidly používejte standardní stavové kódy včetně těch, o kterých se zde nezmiňujeme.

Nové webové technologie s HTTP/3 a QUIC se neustále rozšiřují a vyvíjí. Když porozumíte tomu, jak algoritmy a roboti Google vnímají jejich používání, usnadní vám to efektivnější řízení technického SEO bez zbytečných komplikací při práci.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Martin Kulhánek

Foto zdroj: pixabay.com

 

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Upgates
FastCentrik
Shoptet
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
ecomail
Mailchimp