Technické problémy webu berou výkon i peníze. Jak jim předcházet?

technické SEO
Ztrácí váš web výkon kvůli mizernému webhostingu? Naučte se řešit technické potíže s fungováním stránek a nepřicházejte o zisky ani o důvěru.

Kvalitní webový hosting je jedním ze základních předpokladů úspěšného online podnikání. Má přímý vliv na provoz webu a rychlost načítání stránek, čímž zároveň ovlivňuje uživatelský zážitek i zkušenost se značkou.

Nikdo nestojí o rozladěného nespokojeného zákazníka, snižování počtu konverzí ani o ztrátu dobrého jména. To všechno může způsobit špatný hosting, proto je více než nutné vybrat si poskytovatele, který zajistí, že se vám náklady na fungování webu vyplatí.

Přečtěte si, jaký má webhosting dopad na celkové výsledky online byznysu, jaké jsou největší problémy, a jaké funkce využít pro co největší návratnost této investice.

Prověřte svého hostitele

Můžete mít web i SEO vyladěné k dokonalosti, ale neschopný poskytovatel webového hostingu všechen váš čas a snahu spolehlivě zmaří. A především čas je to, o co tady jde.

O kontrole u hostitele uvažujte, pokud vám data navzdory prováděné optimalizaci ukazují, že:

  • Web má vysokou míru okamžitého opuštění,
  • Nedochází ke konverzím,
  • Dlouhodobě se snižují příjmy.

Proč služby zkontrolovat?

Pomalým načítáním stránek, prostoji a nedostatečnou odezvou webu trpí jednak členové vašeho pracovního týmu, ale hlavně návštěvníci webu.

Pomalá webová stránka z pohledu marketingu a SEO způsobuje:

  • Zvýšenou míru okamžitého opuštění,
  • Ztrátu příležitostí ke získání zákazníka,
  • Mrhání časem při řešení technických problémů.

Čím více se zabýváte řízením různých nástrojů a panelů, tím více obchodních příležitostí vám uniká. 

Administrativní zátěž si můžete zmírnit výběrem hostitele, který nabízí sdruženou správu hostingu a domén v jedné platformě. Díky integraci nástrojů vám usnadní dohled nad webem i jeho správu.

Zjistěte, co brzdí načítání stránek

Mějte na paměti, že vaše stránky jsou v mnoha případech úplně prvním kontaktem potenciálního zákazníka s vaší značkou.

Pokud je web rychlý a spolehlivě funguje, ukazuje to na vaši profesionalitu a zvyšuje hodnověrnost značky. Když naopak budete uživatele zdržovat pomalým načítáním nebo výpadky, odradíte ho od nákupu i od další návštěvy.

Váš webhosting nesmí reputaci značky poškozovat. Má jí pomáhat k růstu.

Jak  objevit problémy

K dispozici máte různé nástroje pro rozpoznání a měření dlouho načítaných stránek. Vyzkoušejte Google PageSpeed Insights, GT Metrix nebo Lighthouse.

Díky nim získáte důležité metriky jako First Contentful Paint (FCP) a Largest Contentful Paint (LCP) ukazující rychlost načítání nejdůležitějších prvků stránek.

Zaměřte se také na zásadní ukazatel Time To First Byte (TTFB), tedy čas do prvního bajtu. Ten měří rychlost reakce webu na požadavky uživatelů.

Provádějte pravidelné testování výkonu, pokud možno v několika prohlížečích, na různých zařízeních i v místech s odlišným internetovým připojením. Odhalíte tak kritická místa způsobující problémy s načítáním. Na ty mohou poukazovat také vykázané vysoké počty okamžitého opuštění webu nebo krátké průměrné doby návštěv.

Neomezujte pásmo

Při výběru poskytovatele webového hostingu se rozhodujte mezi takovými, co nabízí neměřenou nebo škálovatelnou šířku pásma. To vám zaručí spolehlivý výkon webu i v časech nejhustějšího provozu na síti. Omezená šířka pásma může zejména začínajícím webům působit ve špičkách problémy.

Důležité je zajistit, aby uživatelská zkušenost návštěvníků stránek byla kdykoliv ve dne v noci příjemná a rostl úspěch vašeho SEO.

Aby weby fungovaly rychle a spolehlivě i při největším náporu, používají solidní hostitelé pokročilé technologie ukládání dat do mezipaměti s optimalizovanými konfiguracemi serverů. Všechny stránky by měly dosahovat konzistentní rychlosti, i když jich bude postupně přibývat s tím, jak vaše značka poroste. Udržet publikum v neustálém kontaktu pomáhají také sítě pro doručování obsahu (CDN) zrychlující načítání objektů na webu.

Odhalte časté či dlouhodobé výpadky

K vypátrání prostojů v provozu webu je potřeba porozumět jeho výkonu a použít správné nástroje. Na přerušení činnosti vás v reálném čase upozorní služby monitorování dostupnosti, které provoz nepřetržitě hlídají.

Pokud zjistíte, že dochází k častým výpadkům, najděte kódy chyb v protokolu webu a časová razítka s dobou, kdy web nefungoval.

V nejvytíženějších časech stačí být jen několik málo minut mimo provoz a ztrácíte důvěru uživatelů, kteří už váš web nejspíš nenavštíví, čímž přicházíte o peníze. Průběžné sledování výpadků je důležité pro zachování spolehlivosti a hodnověrnosti.

Poskytovatel webhostingu vám může nabízet spoustu různých funkcí, ale pokud nezabezpečí nepřetržitou provozuschopnost webu a nezajistí potřebnou podporu, nebude váš web výkonný ani efektivní tak, jak potřebujete.

Dohoda o úrovni služeb

Provozovatel vašeho hostingového serveru by vám měl garantovat dostupnost webu, rychlou odezvu i stálou online podporu prostřednictvím takzvané Smlouvy o úrovni služeb. Ta zajistí, že vaše stránky budou kdykoliv funkční a online.

Zajistěte silné zabezpečení

Nepodceňujte bezpečnostní opatření webu a mějte je na vysoké úrovni. Vaši zákazníci vidí, že vám záleží na jejich důvěře a ochraně soukromí.

Pověst značky dokáže zničit i jedno jediné pochybení, tím spíše, když kvůli němu dojde ke zneužití dat uživatelů.

Nenechte web zranitelný a vyhněte se hostitelům, kteří nepoužívají bezpečnostní certifikáty SSL nebo skenování malware a průběžně nezálohují data.

Nebezpečí špatného hostingu

Prolomení bezpečnostní ochrany webu může mít dalekosáhlé následky nejen pro vás, ale také pro vaše zákazníky.

Malware, phishingové útoky nebo odcizení dat znamenají okamžitou ztrátu důvěryhodnosti a celou řadu dalších problémů. Jejich náprava pak trvá dlouho a stojí hodně peněz. V mnoha případech je nutné zapojit specializované odborníky, od úřadů hrozí tučné pokuty a náprava pošramocené pověsti také není zrovna jednoduchá.

Stará se poskytovatel o bezpečnost?

Abyste získali přehled o nedostatcích při zajišťování bezpečnosti webu a o tom, jak aktivně hostitel přistupuje k realizaci ochranných opatření, proveďte si důkladné vyhodnocení jeho postupů a služeb.

Nástroje zabezpečení

Prověřte, zda má poskytovatel ve svých nabídkách zařazené nejdůležitější bezpečnostní funkce jako certifikáty SSL, brány firewall, automatické zálohování dat nebo skenování malware. Chybí-li některý z těchto prvků, hrozí vašemu webu riziko napadení.

Kontrola ”hrubou silou”

Vyzkoušejte zranitelnost stránek pomocí nástrojů Sucuri, Qualys SSL Labs nebo SiteLock. Ty odhalí případné slabiny v podobě špatně nakonfigurovaných nastavení, neopravených pluginů a zastaralého softwaru. Upozorní vás i na další potenciální problémy kvůli slabému šifrování, nákaze malwarem nebo odhaleným adresářům.

Pozorujte nečekané nárůsty provozu, změny kritických souborů a další neobvyklé aktivity na webu, signalizující možné narušení.

Hledání a odstraňování hrozeb

Přesvědčte se, jestli váš hostitel dělá proaktivní kroky k zabezpečení webu a snížení rizik pomocí implementovaných ochran.

  • Nabízí automatické aktualizace oprav potenciálních problémů?
  • Sleduje nově vzniklé hrozby a snaží se je aktivně blokovat?

Díky automatickému šifrování SSL, denním zálohám a soustavné kontrole malware zůstane váš web chráněný a vy budete mít klidnější spaní.

Funguje zákaznická podpora?

Dejte si pozor na webhosting bez náležité zákaznické podpory. Kvůli nedostatečné a nekonzistentní podpoře se mohou i drobnosti snadno změnit na velké problémy. Pokud poskytovatel hostingu nepřispěchá se včasnou odbornou pomocí, můžete řešit značné nepříjemnosti, které by se přitom daly jednoduše opravit hned při jejich objevení.

Pozdní nebo nekvalifikovaná podpora znamená delší výpadky, pomalejší stránky i nedostatečné zabezpečení, což vede ke zhoršení výsledků podnikání a poškození vaší pověsti.

Spolehlivý hostitel vám nabídne špičkovou podporu v režimu 24/7. Musí být neustále dostupná nejen mailem, ale i pomocí chatu nebo telefonu, abyste získali pomoc, kdykoliv ji potřebujete. Jen díky takové podpoře máte jistotu, že váš web správně funguje a jeho provoz nebrzdí výpadky.

Pozor na skryté poplatky

Ujistěte se, že vám nebudou účtovány žádné další příplatky za využívání základních hostingových funkcí:

  • Certifikace SSL,
  • Zálohování,
  • Přidaná šířka pásma.

Řada poskytovatelů webhostingu přitahuje nízkými vstupními cenami, ale následně si nechá platit za služby přímo ovlivňující provoz a bezpečnost webu. Ty by přitom měly být samozřejmou součástí celého servisního balíčku, jak jej nabízejí solidní hostitelé.

Příklady:

  • Návštěvnost vašeho webu roste a musíte si připlatit za dodatečnou šířku pásma.
  • Máte zvlášť zaplatit za bezpečnostní SSL certifikáty jako za nákladné doplňky.
  • V měsíčním vyúčtování najdete poplatek za nezbytné denní zálohování dat.

Takové praktiky vás stojí další peníze navíc a a dělají správu vašeho webu zbytečně složitější.

V případě kvalitních a prověřených poskytovatelů webhostingu jsou všechny hlavní funkce zahrnuté v základní nabídce, díky čemuž máte jistotu, že budou fungovat bez nechtěného navyšování nákladů na hosting.

Jak změnit poskytovatele webhostingu?

Přechod na jiný webhosting se může jevit jako velmi složitá až nemožná operace. Pokud je však nový poskytovatel solidní, pomůže vám s celým přesunem tak, aby byl co nejjednodušší a co nejméně nákladný.

Odrazovat vás mohou:

  • Technické překážky: Migrace dat je spojená s celou řadou různých úskalí souvisejících s přenosem obsahu, zamezení prostojů nebo zachování konfigurací. Díky vyhrazené podpoře přechodu může nový hostitel zajistit, aby tato akce proběhla hladce a bez komplikací.
  • Náklady na změnu: V případě nutnosti zaplatit stávajícímu hostiteli kompenzaci za předčasné ukončení smlouvy vyhledejte poskytovatele nabízejícího migrační pobídky. Ten odkoupí stávající smlouvu nebo poskytne kredit na doplacení zbývající částky.

Pamatujte, že webhosting má klíčový podíl na úspěchu či neúspěchu vašeho webu. Má-li váš současný hostitel nedostatky, vyhodnoťte si celou situaci, a když to bude nutné, neváhejte jej změnit.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Martin Kulhánek

Foto zdroj: pixabay.com

 

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Upgates
FastCentrik
Shoptet
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
ecomail
Mailchimp