Udržte si nejlepší SEO dovednosti ve světě AI. Jak na to?

Udržte si nejlepší SEO dovednosti ve světě AI. Jak na to?
Přečtěte si, které taktiky optimalizace pro vyhledávače jsou efektivní při prolínání SEO a GEO, a jak zůstat konkurenceschopní v dobách umělé inteligence.

Umělá inteligence už nějakou dobu ovlivňuje hledání odpovědí, produktů či značek a mění samotnou podstatu objevování informací. V tomto článku se dozvíte, jak chápat nové požadavky optimalizace i jak využít své nynější schopnosti nezbytné pro tradiční SEO v novém prostředí řízeném AI.

Prolínání kompetencí SEO a GEO

Jako specialisté na tradiční optimalizaci pro vyhledávače (SEO) se budete muset v této hektické době nejspíš postarat také o generativní optimalizaci pro vyhledávače (GEO). Výhodou je, že obě mají stejný cíl, uživatelé stále hledají to, co potřebují, a vy s vašimi dosavadními znalostmi a po získání těch nových zvládnete obě disciplíny najednou.

Cíle

Při práci na SEO i GEO vám jde především o to, abyste zvyšovali svou viditelnost. To znamená zobrazení značky v klasických výsledcích (SERP) a ve výsledcích generovaných AI na základě vyhledávání relevantních informací, produktů nebo služeb.

Vaším cílem v obou případech je zvýšit viditelnost značky, zlepšit relevanci a sladit nabídku se záměry vyhledávajících uživatelů.

Chování

Co se týče chování spotřebitelů, tak v něm také najdete zřejmou podobnost. Lidé aktivně něco hledají, ať už chtějí odpověď na konkrétní otázku, vědět více o daném tématu nebo třeba koupit boty, porovnávat značky a najít oblíbené stránky pro nakupování.

Přestože mezi klasickými vyhledávači a velkými jazykovými modely (LLM) existují poměrně velké rozdíly, obě technologie slouží uživatelům v aktivní fázi hledání, na rozdíl od pasivního oslovování prostřednictvím reklam nebo e-mailového marketingu.

Osvědčené dovednosti pro obě optimalizace

Protože cíle a chování uživatelů při tradičním vyhledávání i za asistence umělé inteligence jsou podobné, využijete při ladění obou variant některé postupy, které už dobře znáte a ovládáte.

Analýza uživatelského záměru

V rámci SEO i GEO je pro vás důležité nejprve pochopit, proč a jak vaše potenciální publikum používá vyhledávací platformy. Což obnáší odhalení dotazů, které vám uživatelé svým hledáním poskytují, a určení odpovědí, které chtějí dostat. Při tradiční optimalizaci k tomu využijete analýzu klíčových slov, identifikujete hledané výrazy a potom je testujete. Tak zjistíte, jaký druh záměru přiřazuje vyhledávač každému dotazu a jaké výsledky se na dané klíčové slovo zobrazují.

U GEO je tento proces skoro stejný. I když se uživatelské dotazy mohou lišit, identifikujete je obdobnou metodou. Pomocí příslušných softwarových nástrojů najdete typy výzev zadávaných modelům AI a následně prozkoumáte, za jakých okolností se vaše nebo konkurenční značka objevuje v odpovědích chatbotů. Podle toho budete šířit a vylepšovat svou online přítomnost a reputaci značky tak, aby ji LLM prezentovaly efektivněji.

Obsahová strategie

Dosavadní vyhledávače a nově i umělá inteligence upřednostňují kvalitní, užitečný a důvěryhodný obsah, pomáhající uživatelům co nejlépe vyřešit jejich potřebu nebo problém.

Takže základem všeho je pro vás vyšperkovaná obsahová strategie splňující očekávání spotřebitelů na jakémkoliv místě v digitálním prostoru. Což by pro vás neměl být problém, pokud už SEO nějakou dobu děláte a víte, že ”obsah je král”.

Technické SEO

Stejně jako klasické vyhledávací stroje, tak i modely AI se potřebují snadno dostat k vašemu webovému obsahu. Kvalitní technické zázemí stránek tvoří naprostý základ pro to, aby byl obsah pro algoritmy umělé inteligence dohledatelný a srozumitelný a dokázaly jej správně interpretovat.

To znamená, že své zkušenosti s technickým SEO uplatníte i v případě GEO.

Digitální PR

Více než kdykoliv dřív je nyní nezbytné, abyste co nejvíce využívali možnosti digitálního PR k posilování reputace, autority a důvěryhodnosti své značky. Jestli chcete u AI uspět, budete dělat to, co doteď, jenom mnohem intenzivněji.

Už vám nebudou stačit pouze vysoce kvalitní zpětné odkazy. Umělou inteligenci zajímá, jak se o vaší značce mluví jinde a jak stejné jsou tyto informace napříč nejrůznějšími zdroji.

Dovednosti pro zapojení umělé inteligence do práce na SEO

Jestli jste to ještě neudělali, tak rychle začněte uvažovat o tom, jak zapojíte nástroje AI do svých aktivit na optimalizaci pro vyhledávače. Pokud je ignorujete, budete zakrátko koukat svým konkurentům z dálky na záda.

Efektivní automatizace

Když jste dřív chtěli automatizovat nějaké SEO postupy, potřebovali jste umět programovat v Pythonu. Dnes máte díky umělé inteligenci automatické operace na dosah ruky, což s sebou ovšem nese i jistá rizika. Jde o to, že při zvyšování efektivity své práce se nemůžete na AI úplně spolehnout.

Jakýkoliv kód vygenerovaný umělou inteligencí musíte nejprve podrobit důkladným zátěžovým testům a zjistit, jak automatizace interaguje s vašimi daty. Příklad: Vytvoříte automatizaci výzkumu klíčových slov, pořádně ji neotestujete a nastanou problémy, třeba když AI polovinu dat o klíčových slovech vynechá. Nebo zadáte svá SEO data modelu LLM, aby vám vygeneroval měsíční report, ale neúmyslně přitom porušíte pravidla zabezpečení podnikových dat.

Promptní inženýrství

Abyste mohli umělou inteligenci využívat opravdu efektivně, musíte nejdřív pochopit, jak rozumí vašemu zadání (promptům) a jak podle něj generuje obsah a formát svých odpovědí.

Tvorba kvalitních a relevantních výzev pro AI je cenná dovednost, protože díky ní dokážete formulovat prompty s vyjádřením požadovaných detailů a důležitých drobností.

Znalost nástrojů AI

Když nebudete vědět, jak s umělou inteligencí správně zacházet, a znát její možnosti i omezení, nedokážete ji do svých pracovních postupů smysluplně zapojit. Promarníte spoustu času snahou o získání zbytečných odpovědí a utopíte se v samotné konverzaci ohromeni tím, co chatbot dokáže.

Jakmile ale přijdete LLM ”na kloub” a zjistíte, co můžete očekávat, dostanete požadované výstupy, odhalíte chybné interpretace v odpovědích a bez problémů rozpoznáte případné halucinace.

Dovednosti pouze pro GEO

Některé postupy zajišťující úspěšnou generativní optimalizaci pro vyhledávače si ze SEO nepřenesete, protože jste je doteď ještě ani neznali. Jestli chcete s jistotou ovládat obě disciplíny, musíte těm novým nejdřív porozumět, osvojit si je a dál je aktivně rozvíjet.

Fungování LLM

Mechanické principy LLM se od činnosti tradičních vyhledávacích robotů podstatně liší. Umělá inteligence výrazně jinak:

  • Shromažďuje data do svých znalostních bází.
  • Rozpoznává nové informace a generuje odpovědi.

Pochopení rozdílů je zásadní pro to, abyste mohli v obou případech optimalizovat efektivně.

Chování uživatelů v LLM

Zacházení lidí s asistenty AI není stejné, jako když používají internetové vyhledávače. Dotazy pro LLM jsou obvykle pestřejší, specifičtější a psané v konverzačním tónu. Uživatelé mohou mít uloženou historii relací a své nejčastěji používané výzvy nebo v rámci konverzace přidávat souvislosti upřesňující původní dotaz.

Každá interakce tak může být naprosto jedinečná, a to i v případech, když chcete odpovědi na totožné dotazy. Snažte se porozumět tomu, jak tyto skutečnosti ovlivňují okamžitou analýzu výstupů generovaných AI a jak se tento proces liší od klasické analýzy klíčových slov.

Nezbytnost širokého záběru obsahu

Spotřebitelé využívající umělou inteligenci mohou nyní svou obvyklou cestu za nákupem urazit mnohem rychleji a v rámci jednoho ”rozhovoru”. Během několika málo minut se dostanou od popsání svého problému či potřeby k objevení vhodného řešení a porovnání jeho poskytovatelů až k rozhodnutí o nákupu.

To znamená, že ve vaší obsahové strategii musíte mít důkladně podchycenou každou fázi prodejního trychtýře, tedy povědomí, porovnání, nákup i propagaci. A to nejen na svém webu, ale zhusta i mimo něj. Což obnáší zajištění podrobných recenzí, přesných srovnávacích článků i aktuálních cen jak v rámci vlastních webových stránek, tak v co největší části online prostoru prostřednictvím zdrojů třetích stran.

Vzhledem k tomu, že riziko dezinformací je zde podstatně vyšší než z pohledu tradičního SEO založeného na umisťování podle vlastních klíčových slov, musíte se postarat, aby maximum zmínek o vaší značce v digitálním prostředí bylo pravdivých, relevantních a aktuálních.

Stejné zmínky napříč prostředím

Zatímco dosud jste se při práci na SEO striktně vyhýbali duplicitě, aby vynikla jedinečnost každé stránky vašeho webu, dnes je situace trošku složitější. Modely umělé inteligence vyžadují konzistentní informace o značce ve všech zákoutích globálního webu.

Nejde samozřejmě o to, že by všechny online zmínky o vaší značce, ať už jsou kdekoliv, měly mít naprosto stejné znění. Nezbytné je, aby se stěžejní sdělení značky (i o značce) konzistentně objevovalo v nejrůznějších renomovaných a věrohodných zdrojích, ze kterých LLM čerpají data pro své učení. Díky tomu pak mohou informace interpretovat přesně tak, jak si přejete.

Jak udržet krok s tryskovým rozvojem prostředí

Tempo současných změn ovlivňujících SEO a GEO může vypadat šíleně, když si ale včas začnete osvojovat několik důležitých návyků, nebudete v následujících dnech, měsících a letech tolik překvapení.

Neustále se učte a vzdělávejte

Zahrňte čas určený ke vzdělávání sebe sama do své obvyklé pracovní rutiny. Můžete každý den přečíst jeden článek na téma SEO/GEO z důvěryhodného zdroje nebo si třeba jednou týdně poslechnout odborný podcast odhalující novinky v oboru.

Díky pravidelnému učení a zvyšování vlastní kvalifikace uniknete vyhoření a podaří se vám držet krok se změnami a přizpůsobovat se jim.

Destilujte informace

Procházejte chvíli příspěvky na profesní síti LinkedIn a budete si připadat jako při sledování politické debaty. Každý ”odborník” na generativní optimalizaci pro vyhledávače vášnivě obhajuje svoje názory, diskuze i rady jsou silně protichůdné a vy vůbec nevíte, co si z toho vybrat.

Neztrácejte čas čtením všech těchto výplodů a udělejte si vlastní úsudek. Zaměřte se na několik málo zdrojů, kterým můžete důvěřovat, a sledujte týdenní souhrny zásadních událostí v oboru. Díky tomu budete během svého vzdělávání vstřebávat pouze ověřené a relevantní informace, aniž byste čas učení promarnili zbytečným balastem.

Myslete dopředu

Je zřejmé, že SEO i GEO čeká další vývoj v souladu s tím, jak se bude vyvíjet celé digitální prostředí. Zůstat efektivní znamená být neustále zvědavý a zajímat se o to, kam věci směřují.

Nebojte se experimentovat a zkoušejte, co vás napadne. Testování je jedním z pilířů optimalizace, bez kterého nikdy nezjistíte, co a jak to zabírá na vaše zájmové uživatele. Udržujte si otevřenou mysl. Co funguje dnes, to za pět let nejspíš už zase fungovat nebude.

Zapojte se do komunity

Nebuďte pouhým pasivním konzumentem příspěvků na LinkedIn. Vstupte do komunity SEO profesionálů, oslovujte je, vyměňujte si zkušenosti a zúčastněte se přednášek či konferencí s odborníky, kteří se těší vaší pozornosti. Díky budování vztahů s dalšími SEO specialisty získáte jedinečné poznatky z praxe a poznáte, které taktiky opravdu fungují.

Prověřujte pracovní postupy

Přes zapojení umělé inteligence, přinášející vašemu SEO úsilí větší efektivitu, dělejte pravidelnou prověrku pracovních činností. Můžete objevit skryté mezery, efektivnější postupy i nové nástroje, lépe vyhovující vašim specifickým potřebám v rámci GEO. Tento agilní přístup vám usnadní optimalizaci i přijetí nových technologií.

Přizpůsobení SEO strategie éře umělé inteligence

Neberte umělou inteligenci jako existenční hrozbu. Přistupujte k ní jako ke spolupracovníkovi, naučte se ji efektivně používat a neustále experimentujte.

GEO je intenzivně se rozvíjející odnož SEO, a i když představuje významný posun v prostředí vyhledávání, neznamená to, že SEO kvůli němu skončilo nebo snad ”zemřelo”.

Doteď jste se dokázali přizpůsobit každé změně. Tato si žádá jen trochu víc času, zvědavosti a zarputilosti. Ale není nezvládnutelná.

Zdroj: searchengineland.com, searchenginejournal.com, marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Martin Kulhánek

Foto zdroj: AI, pixabay.com

 

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Upgates
FastCentrik
Shoptet
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
ecomail
Mailchimp