TikTok algoritmus
Přečetli jsme si pokyny pro tvůrce a dokumentaci k newsroomu TikToku, abyste vy nemuseli. Zjistěte, co je to TikTok a jak vám pomůže zlepšit váš byznys.

Od svého debutu v roce 2016 se TikTok stal raketově rostoucí platformou sociálních médií a dobyl srdce milionů uživatelů po celém světě. Tato aplikace pro krátká videa přinesla revoluci v tvorbě obsahu a interakci mezi uživateli. S její neustálou expanzí a inovacemi se stala nedílnou součástí digitální krajiny. Pokud se zajímáte o to, jak využít potenciál této populární sociální platformy pro podporu vaší značky nebo podnikání, jste na správném místě. Přinášíme vám ucelený pohled na to, jak TikTok funguje, jaká jsou jeho jedinečná specifika a jak můžete tuto platformu integrovat do vaší strategie sociálních médií pro dosažení širšího publika a posílení interakce se svými sledujícími. Vstupte do světa TikToku a objevte nové možnosti pro tvorbu obsahu a propagaci, které tato dynamická platforma nabízí.


Nemusíte už zkoumat pokyny pro tvůrce ani probírat dokumentaci v newsroomu TikTok. V tomto článku vám poskytneme stručný přehled všeho, co jsme získali z těchto zdrojů, a podělíme se o cenné postřehy od zkušených TikTokerů, kteří excelují ve zvyšování zhlédnutí, aktivním zapojování uživatelů a rozšiřování sledovanosti svých videí. Od algoritmu TikTok po klíčová pravidla pro tvorbu úspěšného obsahu – všechny tyto informace naleznete v našem článku. Rozkryjeme tajemství úspěchu na této populární sociální platformě a pomůžeme vám rozhodnout se, zda může být TikTok prospěšným nástrojem pro propagaci a posílení identity vaší značky. Připravte se na hluboký ponor do světa TikToku a objevte, jak můžete využít jeho potenciálu pro růst a interakci se svým publikem.

Co je to algoritmus TikTok?

Algoritmus TikTok je doporučovací systém, který určuje, jaká videa se vám v aplikaci zobrazí. Jako každý dobrý algoritmus se snaží přinášet relevantní obsah, který se vám líbí na základě vašich zájmů.

Doporučovací systémy se v digitálním světě používají všude kolem nás a nejsou ničím novým. Mnoho platforem, včetně Netflixu, je používá k tomu, aby vám poskytovaly obsah, který se vám líbí nejvíce.

Účelem doporučovacího systému je sdílet obsah, který se uživatelům líbí, na základě jejich preferencí a preferencí lidí s podobnou demografickou strukturou.

Doporučovací systém a algoritmus TikToku se soustředí na stránku "Pro vás".

Co je to stránka Pro vás?

Kanál For You (neboli stránka For You nebo FYP) je proud videí, jedinečný a zájmům uživatele přizpůsobený kanál.

Ačkoli uživatelé TikToku uvidí stejná videa, váš FYP je zcela jedinečný a upravený pouze pro vás. 

Když otevřete aplikaci, přistanete na tomto kanálu jako první. Skvělou zprávou je, že interakcí s aplikací si můžete tvořit svůj vlastní FYP. 

Když se poprvé připojíte k aplikaci TikTok, váš FYP bude pravděpodobně sestaven podle zájmů v rámci vaší demografické skupiny na základě informací, které jste uvedli (tj. věk, pohlaví a zájmy).

Bude se jednat o široký přístup, dokud TikToku neukážete, co chcete vidět více.

Podívejme se na akce, které algoritmus ovlivňují.

Jak funguje algoritmus TikTok?

Dokumentace TikToku uvádí tři základní faktory, které ovlivňují algoritmus:

  • Interakce uživatele.
  • Informace o videu: Informace o videu, které se zobrazuje na obrazovce, a informace o videu, které se zobrazuje na obrazovce.
  • Nastavení zařízení a účtu.

Faktor 1: Interakce uživatele

Interakce uživatele zahrnují akce, které uživatelé provádějí u konkrétního videa. Tyto interakce mohou být negativní nebo pozitivní.

Pozitivní interakce způsobí, že aplikace zobrazí více stejných videí, a negativní interakce způsobí pravý opak. Více o negativních akcích a jejich vlivu na "Co algoritmus nezobrazí".

Mezi pozitivní interakce patří zapojení, jako např:

  • Odeslání komentáře.
  • Sledování účtu.
  • Líbí se mi video.
  • Doba sledování videa.

Pokud jako tvůrce víte, jak algoritmus TikToku funguje, víte, co od svých diváků požadovat, abyste zvýšili správný druh zapojení. 

Interakce uživatelů v praxi

V algoritmu TikToku je nesmírně důležité zapojení uživatelů, a to je něco, co tvůrci obsahu na této platformě dobře chápou. Jedním z klíčových prvků je možnost uživatelů stisknout tlačítko "sledovat". Tato interakce je pro tvůrce zvláště žádoucí, neboť téměř zaručuje, že uživatel bude nadále vidět jejich obsah v rámci svého feedu. Sledování nejenže posiluje propojení mezi tvůrcem a fanoušky, ale také aktivuje algoritmus, aby preferoval obsah daného tvůrce při sestavování obsahu pro uživatele. To znamená, že každý sledující představuje možnost pro tvůrce přiblížit se k širšímu publiku a zvýšit zhlédnutí svých videí. Sledování na TikToku tak slouží jako klíčový nástroj pro budování loajální komunity a rozšíření dosahu obsahu tvůrce.

Jak podpořit interakce s uživateli

Jako tvůrce tedy chcete podporovat interakce s uživateli. Toho můžete dosáhnout vytvářením skvělého obsahu, ale smysluplnou akci pasivních diváků můžete inspirovat i výzvou k akci.

Co je to výzva k akci

Výzva k akci na TikToku představuje klíčový prvek pro angažovanost a expanzi publika. Na této platformě, kde doba sledování hraje klíčovou roli, je výzva k akci nástrojem pro posunutí uživatelů k interaktivitě s obsahem tvůrce. Když divák projde obsah na stránce For You, a poté reaguje na výzvu k akci, například "podívejte se na mé další videa," dojde k jedinečnému přesměrování na profil tvůrce. Tímto způsobem se divák stává aktivním účastníkem, sleduje další videa a poskytuje zpětnou vazbu v podobě dalších sledování. Tato interaktivita vytváří příznivý signál pro algoritmus TikToku, což vede k tomu, že obsah tvůrce je považován za hodnotný a je preferován v sestavování obsahu pro další uživatele. Výzva k akci tak nejenom zvyšuje angažovanost a loajalitu sledujících, ale také působí jako strategický prvek pro rozšíření dosahu obsahu a získání pozornosti širšího publika.

Faktor 2: V případě, že se vám podaří získat informace o tom, že jste se dostali do kontaktu s uživatelem, můžete se obrátit na tzv: Informace o videu

Podle dokumentace TikToku zahrnují informace o videu následující údaje:

  • Zvuky
  • Titulky
  • Hashtagy
  • Popisy videa
  • Textové překryvy

Informace o videu v praxi

TikTok je známý svým spojením s trendovými zvuky. Pomocí trendového zvuku může algoritmus TikToku na základě předchozích interakcí s uživateli identifikovat skupinu lidí, kteří se pravděpodobně budou videem zabývat. Pokud uživatel sleduje video až do konce pokaždé, když je použit určitý zvuk, je pravděpodobné, že se mu obsah líbí a chce ho vidět více.

Informace o videu, zejména titulky, hashtagy a popisy, hrají klíčovou roli v úspěchu obsahu na TikToku. Tyto komponenty tvoří nezbytnou část strategie pro tvůrce obsahu na této populární sociální platformě. Titulky nejsou pouze prostředkem pro předání obsahu pro neslyšící diváky, ale také zvyšují dosah pro ty, kteří raději procházejí obsah TikToku bez zapnutého zvuku. Absence titulků by mohla výrazně omezit velikost publika a dosah videa. Současně je důležité nezapomínat na hashtagy a popisy, které hrají klíčovou roli při optimalizaci obsahu pro vyhledávání na platformě. V současném kontextu je patrný posun směrem k videím optimalizovaným pro vyhledávání, což znamená, že začleňování klíčových slov do popisů videí může výrazně zlepšit výsledky obsahu. Pro tvůrce obsahu na TikToku tak přichází nejenom doba, kdy je důležité zajistit titulky pro širší přitažlivost videa, ale také příležitost využít klíčová slova a optimalizovat popisy pro lepší viditelnost a dosah. 

Klíčová slova použitá v popisu videa, v rámci textového překryvu a v popisu videa sdělí TikToku, o čem video je. To vede k tomu, že se video "umístí" na správných vyhledávacích heslech v rámci vyhledávací funkce TikToku. 

Jak používat informace o videu 

Hlavní rada odborníků z TikToku zní: proveďte průzkum klíčových slov pomocí aplikace TikTok a poté klíčová slova použijte ve videu, titulcích a hashtazích.

Faktor 3: V případě, že se vám podaří získat informace o tom, že jste se dostali do kontaktu s uživatelem, můžete se obrátit na tzv: Nastavení zařízení a účtu

Společnost TikTok má jasno v tom, že nastavení zařízení a účtu mají v algoritmu nižší váhu. 

Mezi zjevnější faktory patří preference jazyka a nastavení země. Je logické, že uživatelé chtějí vidět videa v jazyce, kterým mluví.

TikTok do svého algoritmu zahrnuje také typ zařízení. Může preferovat zobrazování videí, která vaše zařízení dokáže bezproblémově přehrát, protože by to vedlo k pozitivnímu uživatelskému zážitku pro lidi používající starší telefony nebo menší obrazovky.

Klíčová slova a algoritmus TikTok

V posledních měsících se od uživatelů TikToku hodně mluvilo o změně algoritmu TikToku a o tom, že TikTok nyní upřednostňuje klíčová slova.

Pokud si dáte do vyhledávače heslo "TikTok Algorithm Change" (Změna algoritmu TikTok), najdete lidi, kteří říkají to samé - TikTok SEO se stává stále častějším tématem. 

Zajímavé je, že společnost TikTok ve své dokumentaci nikde nezmiňuje "klíčová slova" v souvislosti se svým algoritmem.

To však neznamená, že klíčová slova nejsou důležitá.

Není náhodou, že TikTok zvýšil počet znaků v popisech videí na 2 200 znaků. Ve svém oznámení prostřednictvím aplikace TikTok skutečně uvedl:

"Větší počet znaků dává tvůrcům šanci "generovat angažovanost a zároveň být lépe vyhledatelný a lépe doporučovaný divákům".

TikTok také zmiňuje titulky a hashtagy, které k FYP přispívají.

Popisky a hashtagy jsou slova, která pomáhají dávat videa do souvislostí. Pokud jsou titulky přispívajícím faktorem, naznačuje to, že slova - nebo klíčová slova - přispívají k umístění v algoritmu TikTok. 

Víme také, že uživatelé TikToku mohou omezit obsah na základě klíčových slov (o tom později).

TikTok SEO a Google

Další zkoumání TikTok SEO a toho, jak se projevuje na nejoblíbenější vyhledávací platformě na světě, společnosti Google. Provedli jsme několik testů, abychom prozkoumali, jak Google indexuje videa TikTok.

Při vyhledávání "TikTok recepty" ve službě Google byste očekávali, že se vám vrátí videa TikTok. Zjistili jsme však pravý opak. 

Google upřednostňoval webové stránky sdílející virální trendy receptů TikTok. TikTok se umístil se stránkou s označením na osmém místě vyhledávání. Vzhledem k relevanci k hledanému výrazu to není příliš silná pozice.

Ve výsledcích vyhledávání videa se TikTok umístil na šestém místě pod pěti videi na YouTube. Dává smysl, že Google upřednostní svůj vlastní kanál YouTube před TikTokem.

Stojí za zmínku, že všechna videa zařazená do tagu TikTok recepty obsahovala v popisku hashtag #recepty. Popisky pomáhají algoritmu TikToku třídit videa podle tématu a mohly by dokonce zvýšit viditelnost prostřednictvím vyhledávání Google.

Jak ukazuje snímek obrazovky, titulek obsahuje hashtag #recepty, což naznačuje, že klíčová slova jsou pro algoritmus TikTok relevantní.

Co to tedy znamená?

  • Tvůrci by měli v titulcích a hashtazích používat relevantní klíčová slova.
  • Podle dokumentace TikToku se popisky a hashtagy podílejí na algoritmu TikToku.
  • Chcete-li zvýšit viditelnost v Googlu, zvažte sdílení videa na jiných platformách, například na YouTube Shorts.

Vyvrácené mýty o algoritmu TikTok 

Pojďme si vyjasnit některé obecně rozšířené mylné představy o TikToku.

Mýtus: Musíte zveřejňovat příspěvky denně

Zveřejňování 1-3 videí na TikToku denně je častým doporučením pro nové uživatele TikToku. Pokyny TikToku však jasně říkají, že pro růst to není nutné.

Přesto může být užitečné testovat různá videa. Dokumentace TikToku radí, že pro udržení zájmu publika je užitečnější experimentovat se sdílenými videi a zveřejňovat kvalitní obsah.

Mýtus: Tvůrci ve fondu TikTok Creator Fund získají větší objevitelnost

Dobrá zpráva: Nemusíte být ve fondu tvůrců, abyste zvýšili své šance na objevitelnost. 

Ti, kteří jsou ve fondu tvůrců TikToku, mají větší šanci získat větší zapojení, ale je to proto, že tito tvůrci TikToku vědí, jak vytvářet skvělý obsah, který zapojuje komunitu.

Mýtus: TikTok je určen pouze pro krátká videa

Ačkoli TikTok začínal jako aplikace se sedmivteřinovými videi, maximální délka videa se od té doby zvýšila. 

V aplikaci můžete vytvářet videa dlouhá 15 sekund, 60 sekund nebo tři minuty.

Případně můžete vytvořit delší videa a nahrát je do aplikace TikTok.

TikTok se nezmiňuje o tom, že by si delší videa získala přízeň algoritmu, ale zdá se, že sdílí důvody, proč delší videa tvůrce zaujala.

Co algoritmus nezobrazí

Abychom dali TikToku za pravdu, podniká kroky k ochraně a diverzifikaci doporučení v FYP. 

Se systémem doporučení by se TikTok snadno stal opakujícím se a zobrazoval by pouze podobná videa. Stejně tak by se mohlo snadno stát, že by TikTok svým divákům zobrazoval nežádoucí obsah. 

Společnost TikTok přijímá opatření, aby se TikTok stal lepším místem pro všechny. Zde je seznam toho, co TikTok nebude v rámci FYP zobrazovat.

Duplicitní obsah

TikTok říká, že příliš mnoho čehokoli může být únavné.

Z tohoto důvodu TikTok nebude ve FYP zobrazovat duplicitní obsah. Diverzifikace FYP navíc udržuje uživatele vystavené různým nápadům a pohledům. 

Potenciálně problematická témata

Algoritmus TikToku pracuje tak, aby naplnil poslání platformy inspirovat kreativitu a přinášet radost. 

Aby toho dosáhl, vyhýbá se TikTok doporučování podobného obsahu kolem potenciálně problematických témat, jako jsou extrémní diety nebo fitness, smutek nebo rozchody. 

TikTok chce své uživatele chránit před zobrazováním obsahu, který může při společném sledování způsobit utrpení, ale jako samostatné video by mohl být v pořádku. 

Tento typ omezení pozitivně umocňují funkce "nezájem" a "filtrování podle klíčových slov".

Obsah označený jako "Nemám zájem“

TikTok umožňuje uživatelům kontrolovat, co chtějí nebo nechtějí na platformě vidět. 

Diváci mohou stisknout a podržet obrazovku na libovolném videu TikTok a vybrat některou z následujících možností:

  • Uložit video: Pozitivní ukazatel zapojení videa do algoritmu.
  • Vymazat režim: Vyzkoušejte, zda je video v pořádku, nebo zda je v pořádku: Zobrazit videa bez uživatelských jmen a titulků atd.
  • Nahlásit: Tato akce označuje, že video je v rozporu se zásadami komunity TikTok a je třeba se jím zabývat.
  • Nemá zájem: Tato akce říká algoritmu TikToku, že se vám jako divákovi určitý obsah nelíbí. Na oplátku ho uvidíte méně. 

Pokud divák klikne na možnost "Nemám zájem", můžete očekávat, že to ovlivní algoritmus a jeho FYP.

Obsah obsahující filtrovaná klíčová slova

Uživatelé mohou společnosti TikTok sdělit, co nechtějí vidět, tak, že přejdou do nabídky v pravém horním rohu a přejdou na Nastavení a soukromí > Předvolby obsahu > Filtrovat klíčová slova videa. 

Zde můžete přidat klíčová slova a filtrovat videa od uživatelů, které sledujete, a/nebo FYP. 

Obsah vytvořený osobami mladšími 18 let

V rámci svého závazku udržet aplikaci bezpečným místem pro všechny zavedl TikTok opatření na ochranu mladších uživatelů. 

Děti nebo dospívající mladší 18 let nemohou v kanálu Explore uvádět obsah - to znamená, že na jejich obsah a profily nemohou ostatní uživatelé TikToku tak snadno narazit.

7 tipů, jak pracovat s algoritmem TikTok a stát se virálním uživatelem

Někteří špičkoví tvůrci TikToku uvádějí několik osvědčených postupů pro vytváření videoobsahu, který by mohl získat přízeň algoritmu. 

Tip 1: Přejděte na účet TikTok Pro

Účty TikTok Pro poskytují tvůrcům podrobnější analytiku. 

Když si ho vytvoříte, budete mít k dispozici přehled o:

  • Týdenních a měsíčních zhlédnutích.
  • Růstu počtu sledujících.
  • Trendy videa.

Pokud jste milovníky podrobné analýzy, může být tato služba určena právě vám. 

Je však důležité poznamenat, že pokyny TikToku nedoporučují vytvářet obsah primárně na základě analýzy. Místo toho při tvorbě obsahu myslete na širší souvislosti.

Tip 2: Najděte si svůj výklenek

Nalezení niky na TikToku vám umožní lépe porozumět širšímu obrazu. 

Pokud víte, do jakého výklenku spadáte, můžete pomocí vyhledávacího panelu prozkoumat témata a přesně zjistit, která videa mají dobrou výkonnost, abyste mohli znovu vytvořit něco podobného.

Tip 3: Používejte správné hashtagy, přidávejte titulky a pište popisy videí.

Klíčová slova mají jednoznačně své výhody, jak jsme psali výše. 

Nezapomeňte přidat hashtagy vysoce relevantní pro vaše video nebo výklenek, abyste měli šanci objevit se v nejlepších seznamech klíčových slov.

Tip 4: Používejte trendové zvuky a hudbu

Bez ohledu na to, jak moc se algoritmus mění, hudba a trendové zvuky budou mít na platformě TikTok pravděpodobně své místo. 

Nezapomeňte, že trendové zvuky a hudba nejsou vždy o hlasových projevech a virálních tanečních pohybech. 

Můžete je využít k představení své značky, abyste se s nimi ve své nice ztotožnili a vynikli.

Tip 5: Vytvářejte vysoce kvalitní videa 

Nástroje pro úpravu v aplikaci TikTok umožňují uživatelům vytvářet a upravovat poutavá a vysoce kvalitní videa přímo v aplikaci. 

Tvůrci TikToku se vyjadřují, že je důležité, abyste zaujali hned na začátku, proto se snažte svá videa upravovat tak, aby uživatele zaujala během prvních tří sekund.

Tip 6: Zapojte se do komunikace s ostatními uživateli aplikace TikTok

Sekce komentářů je pokladnicí nápadů na videa! A na komentáře můžete odpovídat videem. 

Tato funkce vloží vaši odpověď do sekce komentářů ve formátu videa. 

Můžete se vsadit, že ostatní komentující mají stejné otázky, takže na ně pravděpodobně kliknou a připojí se k vašemu dalšímu videu.

Tip 7: Zveřejněte sérii

Poněkud v rozporu s trendem dlouhých videí mohou být stále účinná kratší videa v sériích. 

Proč by se firmy měly zajímat o TikTok

Pro firmy představuje TikTok atraktivní příležitost získat široké publikum a vytvářet rychlý růst díky unikátnímu algoritmu této platformy. TikTok se stal fenoménem sociálních médií díky své schopnosti umožnit rychlý a organický dosah obsahu. Bez ohledu na to, zda máte k této platformě pozitivní nebo negativní postoj, je třeba uznat, že TikTok nabízí prostor pro značky oslovit tisíce lidí během krátké doby. Algoritmus podporuje nejen vysoce kvalitní obsah, ale i jednoduchá videa natočená na kameru mohou dosáhnout významné viditelnosti. Tato flexibilita v obsahu poskytuje firmám široký prostor pro kreativitu a možnost vytvářet obsah, který rezonuje s cílovou skupinou. Pro každou firmu, která hledá inovativní způsoby, jak oslovit publikum a posílit svou digitální přítomnost, by mělo být zvažování TikToku jako součásti jejich marketingové strategie.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Vlastimil Malík

Foto zdroj: pixabay.com

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Upgates
FastCentrik
Shoptet
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
ecomail
Mailchimp