Weby zastarávají a je třeba je pravidelně upgradovat, abychom zajistili jejich dokonalou funkčnost. Zastaralé nebo neaktuální webové stránky nejsou dobré pro uživatele, a tím pádem zhoršují také vaše pozice ve vyhledávačích. Někdy však upgrade nestačí a je nutné přistoupit k migraci webu. Jak na to?
Upgrade designu, změna domény kvůli re-brandingu nebo nezbytné sloučení webových stránek – to vše může vyžadovat migraci webových stránek. S tolika proměnnými se však může zejména u větších a složitých webů zvýšit potenciál chyb – jak z hlediska optimalizace pro vyhledávače (SEO), tak z hlediska funkčnosti webu – pokud na ně majitelé stránek nejsou předem připraveni. Zde je několik nejdůležitějších doporučení, která byste měli při migraci webu zvážit.
Co dělat při migraci webu
Při migraci webu je třeba splnit mnoho úkolů, ale pro zachování pozic v žebříčku jsou rozhodující následující:
Proveďte soupis starých URL adres
Před zahájením procesu migrace by měli majitelé webů sestavit seznam všech svých současných URL adres. Tím vytvoříte základní úroveň, kterou můžete použít pro srovnání s novým webem. Provedení této inventury také odhalí chyby URL, jako jsou stavové kódy 400/500 nebo zacyklené či dlouhé řetězce přesměrování, takže je důležité tuto inventuru udělat. SEO specialisté mohou tato data získat pomocí některého z mnoha bezplatných nástrojů pro procházení webu.
Srovnání starých pozic
Migrace webu téměř vždy vede ke změnám v hodnocení, a pokud neznáte původní hodnocení, může být obtížné zjistit, co tyto změny vůbec způsobilo. Proto je dobré poznamenat si hodnocení starého webu, abyste mohli porovnat své pozice a veškeré výkonnostní metriky, které můžete mít. Budete chtít spustit analytické přehledy a zeptat se sami sebe: „Jaké mám právě teď pozice? Jak si vede můj web a jak se budu moci posunout dál?“
Vytvořte zálohu starého webu
Majitelé stránek by měli pravidelně zálohovat své weby, ale během procesu migrace je to ještě důležitější. Pokud se na novém webu něco pokazí, budete potřebovat starou verzi, abyste se mohli vrátit zpět. Marketéři by se měli poradit s vývojářem, aby se ujistili, že je vše provedeno správně.
Naplánujte navigaci a strukturu nového webu
Struktura webu je pro úspěch SEO rozhodující. Na novém webu by měla být struktura odkazů s hierarchií stránek, která umožní uživatelům i robotům vyhledávačů efektivně a co nejrychleji dostat se na požadovaný obsah. Až budete připraveni přenést obsah na nový web, nezapomeňte odstranit chyby zjištěné během procesu kontroly a ujistěte se, že je vše připraveno k přenosu.
Čemu se při migraci webových stránek rozhodně vyhnout
SEO specialisté se někdy mohou nechat natolik unést velkým množstvím úkolů během migrace, že nedokážou nový web nastavit tak, aby byl úspěšný. Zde je několik velkých chyb, pokud jde o převod starého webu na novou verzi.
Neodstraňujte starý web
Mnoho majitelů stránek může být v pokušení starý web po zprovoznění nového webu smazat, ale je mnohem lepší ponechat jej v provozu, aby se zajistil přenos veškerého obsahu a signálů. Mít starý web v provozu a zajistit jeho přesměrování na novou verzi je v těchto počátečních fázích velmi důležité také pro případ, že by se něco pokazilo.
Nepoužívejte soubor robots.txt zkušebního webu
Před spuštěním nového webu naostro nepoužívejte soubor robots.txt zkušebního webu, který by mohl bránit vyhledávačům v indexování webu. Vždy je lepší mít před spuštěním nového webu naživo připravenou novou verzi k nahrání.
Neplánujte migraci v době, kdy máte nejvyšší návštěvnost
Majitelé webů by se měli vyhnout migraci v době, kdy mají vysokou úroveň návštěvnosti. To může narušit zkušenost (UX) velkého množství vašich uživatelů a v konečném důsledku vést k velkým ztrátám návštěvnosti. Volte k migraci noční hodiny, víkendy, zkrátka období, kdy je nejméně lidí online. Nepropadejte panice, pokud hodnocení klesne.
Po migraci webu téměř vždy dojde k poklesu v hodnocení, což je v pořádku. Pokud nedošlo k závažné chybě – například k problému s přesměrováním ze starého webu – měly by být tyto výkyvy dočasné. Google a další vyhledávače potřebují čas, aby váš web znovu pročetly a vzaly změny na vědomí.
Nějakou dobu bude trvat, než Google zjistí, co je váš web zač. Migrace stránek je složitá už ze své podstaty, ale nemusí být pro vaše SEO katastrofální. Při správném plánování mohou marketéři a majitelé stránek po přesunu využívat výhod zcela nového webu.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com