
Pojem Metadata by měl znát každý, kdo se někdy třeba jen opřel o SEO. Jde o především o Meta Title a Meta Description doplněné dalšími informacemi o stránce.
Stejně jako všechny webové stránky, mají svá metadata také obrázky a fotky umístěné na webu. Z údajů se dozvíme, co se na obrázku nachází či děje, kdo je jeho autorem nebo jak jsou nastavená autorská práva. Pomocí těchto informací mohou uživatelé svůj vizuální vjem snadněji pochopit a velmi důležité jsou také pro vyhledávací roboty. Naučte se přidávat tagy k obrázkům a posuňte se zase o kus dopředu.
Typy obrázkových metadat
Na výběr máte z několika různých metod, jak publikovat obrázkové tagy.
Strukturovaná data
Přestože strukturovaná data používaná i pro další prvky na stránce nemají přímý vliv na hodnocení webu, pomáhají vyhledávačům obrázkový obsah správně identifikovat, čímž zlepšují výsledky obrázků v SERP.
Strukturovaná data pro obrázky můžete mít jako v jiných případech ve formátech JSON-LD, RDFa nebo Microdata. Jsou přímo součástí stránky a ne obrázku, takže by se měla vyskytovat na každé stránce obsahující obrázek.
Při samotném označení strukturovaných dat na stránce je už ale Google následně nemusí znát na jiné stránce se stejným obrázkem. Je potřeba použít typ ImageObject a poté vlastnost contentURL.
Zadat pak musíte také minimálně jeden z těchto údajů:
- Tvůrce,
- Autorská práva,
- Licence,
- creditText.
Když kliknete na fotku zobrazenou v SERP, roztáhne se postranní panel, a tam se nachází bližší informace o obrázku i odkaz na web, ze kterého pochází. Právě tyto údaje pochází ze strukturovaných dat.
Standard IPTC pro fotky
Pro tvorbu metadat obrázků můžete využít globální standard IPTC. Ten má jasně dané schéma pro strukturu tagů, vlastnosti fotek i pole, díky čemuž je obrázkový obsah snadno dohledatelný a přístupný.
Podle dřívějšího oznámení chce Google využívat metadata standardu IPTC k označování obrázků vytvořených umělou inteligencí. V obrázcích Google by pak taková díla mohla být vhodná pro zobrazení štítku vygenerováno AI.
Informace EXIF
Datový standard EXIF (Exchangeable Image File Format) shromažďuje podrobnější údaje o původu fotografie, jako jsou třeba rozměry v pixelech, nastavení fotoaparátu, datum a čas pořízení snímku i jiné.
Automatická obrázková metadata standardu EXIF obvykle najdete u fotografií pořízených mobilním telefonem.
Vliv obrázků na posuzování webu
Ovlivňují tedy metadata obrázků hodnocení webu, nebo ne? Ovlivňují, i když nepřímo. Tím, že dodají větší hodnotu a důvěru obrázku zobrazenému v SERP, mohou přispět k prokliku. Už jen to je pádným argumentem pro jejich optimalizaci.
Ta má za cíl, aby uživatel kliknul na obrázek a navštívil web, kde si jej zobrazí v plné velikosti (a pokračuje k nákupu) nebo jej na základě licence stáhne. Pokud dosáhnete lepší míry prokliku díky štítkům souvisejícím s metadaty obrázků, je zde zřejmý pozitivní vliv optimalizace na výsledky hodnocení.
Co hodnotí vyhledávače?
Metadata obrázků jsou důležitým faktorem SEO, zvlášť pokud potřebujete dostat maximum z jejich potenciálu nebo je nabízíte přímo jako svůj produkt. V takových případech je velmi důležité vybavit obrázky údaji o autorských právech a licenční smlouvou upravující jejich další použití.
Chcete-li mít skvěle hodnocené obrázky proto, abyste jejich prostřednictvím získali více potenciálních zájemců o váš produkt nebo službu, věnujte pozornost následujícím faktorům přímo ovlivňujícím hodnocení. Ještě předtím však nezapomeňte zvolit správný formát obrázku (JPEG, PNG, GIF, BMP, WebP…).
Rychlost
Rychlost načítání stránek patří k nejdůležitějším aspektům úspěšného webu. Když se váš obrázkový obsah bude načítat pomalu a dlouho, trpí tím i celá stránka a s velkou pravděpodobností dojde ke zhoršení metrik Core Web Vitals.
Alternativní text
Pod značkou alt je ukrytý text, vysvětlující, co se na obrázku nachází. Vyhledávací platformy se snaží pochopit obsah obrázků, s čímž jim dnes zdatně pomáhá AI, nicméně alternativní text má stále své uplatnění. Když vyhledávač nerozumí obrázku, tak textu určitě ano.
Příkladem může být využití nástrojů pro čtení z obrazovky a hlasových asistentů. Když uživatel z nejrůznějších důvodů nemůže obrázek vidět, tak mu jej přečtou. Alternativní text je vhodný k podrobnějšímu popisu obrázku pomocí jazyka, který používá vaše publikum.
Název obrázku
Ano, i to, pod jakým názvem máte obrázkové soubory uložené, může vylepšit jejich hodnocení.
Dejte si tu práci a všechny obrázky relevantně pojmenujte podle toho, co na nich je. Opět tak nasměrujete roboty k lepšímu porozumění vašeho obsahu.
Konečné resumé: tagy obrázků jsou pro SEO významné
I když si můžete myslet, že z pohledu hodnocení webu máte jen velmi málo důvodů k optimalizaci obrázkových metadat, existuje spousta faktorů, proč to udělat. Ty úzce souvisí se SEO, takže je na vašem zvážení, zda a jaké tagy ke svým obrázkům připojíte.
Případné změny pak stejně jako v případě jiných činitelů, které mohou ovlivnit výkon webu, sledujte a testujte.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Martin Kulhánek
Foto zdroj: pixabay.com