Webové standardy: Proč jsou důležité pro SEO?

Webové standardy: Proč jsou důležité pro SEO?
Jaký význam mají webové standardy při optimalizaci stránek pro vyhledávače? Přečtěte si, co řekli odborníci z Google o tom, jak SEO těží z technických předpisů.

V nedávné relaci podcastu Search Off the Record, který zábavně a neformálně tvoří tým Search Relations z internetového impéria Google, probírali autoři své poznatky o webových standardech. V rozhovoru přišla řada na důvody vzniku a používání nezbytných standardů i na jejich přínos optimalizaci a diskutující také dali trošku nahlédnout do zákulisí zásadních rozhodnutí Google ovlivňujících, jak optimalizujeme webové stránky. Co jste se v pořadu mohli dozvědět?

Proč se z webových protokolů stávají standardy?

Google prostřednictvím organizace Internet Engineering Task Force (IETF) standardizoval soubor robots.txt, ovšem protokol Sitemap.xml ponechal jako neformální. Což naznačuje, jak společnost definuje protokoly vyžadující zavedení oficiálních standardů.

Gary Illyes v podcastu na adresu Sitemap trošku uštěpačně poznamenal:

  • “Soubor robots.txt měl jistou výhodu, protože jsme věděli, že různé parsery mohou tyto soubory také rozdílně analyzovat a zpracovávat. Se souborem Sitemap je to jako s… no zkrátka je to jednoduchý soubor XML a s ním se nemůže tolik věcí pokazit.”

Tato slova leccos naznačují o prioritách Google. Protokolům, které mohou mást platformy, se dostává více pozornosti než těm, které léta kvalitně fungují i bez formálně stanovených standardů.

Přínosy standardizovaných protokolů pro SEO

Nastavení standardů souborů robots.txt znamená pro technické SEO hned několik jasných plus:

  • Konzistentní chápání: Odlišné vyhledávače a robotické systémy nyní soubory robots.txt interpretují více jednotněji.
  • Zpřístupněné zdrojové kódy: Jak Illyes uvedl, zveřejnění zdrojového kódu programu určeného k analýze souborů robots.txt umožnilo masové rozšíření standardu mezi vývojáře, vyhledávače i nástroje.
  • Jednodušší použití: Podle odborníků z Google se provozovatelé webů díky standardizaci “mnohem méně zatěžují tím, jak ty zatracené soubory tvořit.”

Tyto výhody zjednodušují a zefektivňují práci na technickém SEO, což oceníte především při správě obsáhlých webů s mnoha stránkami.

Jak vznikají webové standardy?

Standardizační procesy organizací jako IETF, W3C a WHATWG jsou otevřené a jejich úplné dokončení trvá i několik let. Tato zdlouhavost zajišťuje bezpečnost, srozumitelnost a širokou použitelnost nových standardů.

Gary Illyes to vysvětlil:

  • “Musíte ukázat, že věc, na které pracujete, skutečně funguje. Dochází ke spoustě postupných a opakovaných kroků, což celý proces notně zpomaluje. Je to ale z dobrého důvodu.”

Důležité je, že Google nebrání zainteresovaným osobám ve spolupráci na těchto procesech standardizace. Díky tomu se mohou odborníci na SEO sami podílet na vytváření protokolů, které používají každý den.

Bezpečnostní normy webových standardů

Procesy řeší také složité bezpečnostní aspekty protokolů. Když společnost Google vyvíjela standard robots.txt, nastavila pro něj limit 500 kilobajtů, aby zabránila potenciálním problémům hrozícím z příliš velkých souborů.

Illyes říká:

  • “Když čtu návrh nového standardu, dívám se na něj tak, jako bych chtěl zneužít přesně to, co norma popisuje.”

Webové standardy stanovují bezpečnostní hranice, které před možnými útoky chrání jak vaše webové stránky, tak i nástroje, které s nimi interagují.

Co si z toho vzít

Z rozhovoru inženýrů společnosti Google vyplynulo několik zásadních poznatků užitečných pro SEO profesionály, kterými bude dobré se zabývat.

  • Při tvorbě direktiv v souboru robots.txt buďte co nejpřesnější, protože Google do tohoto standardizovaného protokolu investoval nemalé prostředky.
  • Nechte soubor před jeho implementací zkontrolovat volně přístupným nástrojem pro analýzu robots.txt od společnosti Google.
  • Pamatujte, že soubory Sitemap jsou flexibilnější a netrpí tolik potížemi při interpretaci různými systémy.
  • Chcete-li se pustit do tvorby nových protokolů pro standardizaci, spojte se s některou z organizací pro webové standardy.

Vyhledávací roboti pro svou práci nadále potřebují technicky kvalitní weby. Proto je porozumění základním principům webových protokolů čím dál víc důležité i pro úspěch SEO. Jeho výkon přímo ovlivňují bezpečnost, konzistence a snadné použití, což jsou také zásadní aspekty technické specifikace webu.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Martin Kulhánek

Foto zdroj: pixabay.com

 

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Upgates
FastCentrik
Shoptet
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
ecomail
Mailchimp