Facebook marketing
Propagace firmy na Facebooku. Je lepší facebooková stránka, nebo profil? Přečtěte si článek a zjistěte více.

Nejen Googlem živ je člověk. Chcete-li mít jistotu, že zaujmete a obsáhnete cílový trh (i ve vaší lokalitě), optimalizujte svou přítomnost na Facebooku. Objevte společně s námi, zda je pro vaši firmu lepší facebooková stránka, či spíše profil, a jak je založit a efektivně využívat.

Prosadit se na lokálním trhu není snadné. Konkurence je obrovská, a tak se majitelé firem snaží vytvořit co nejlepší marketingové strategie, aby vynikli. Prvním krokem, kam většina živnostníků zamíří, obzvláště pak tehdy, když chtějí oslovit to nejbližší publikum v okolí, je Google – zde si aktivují účet Moje firma na Googlu a spoléhají na to, že je lidé najdou. Tento krok je určitě skvělý, ale není dostačující. Možná vás překvapí, že více než dvě třetiny uživatelů Facebooku týdně vyhledávají stránky místních podniků a organizací v blízkosti. A to už je rozhodně skvělá příležitost, kterou byste si neměli nechat utéct.

Proč zrovna Facebook?

Pokud si kladete otázku, proč je zrovna Facebook tou platformou, na kterou byste měli směřovat své marketingové aktivity, pak vám odpovíme prostřednictvím čísel, která mluví za vše a nepotřebují dalšího vysvětlování:

  • Více než 2,91 miliardy lidí na celém světě aktivně používají Facebook ke spojení a sdílení zkušeností.
  • V současné době používá Facebook více než 200 milionů firem k marketingovým aktivitám směřujícím k podpoře jejich podnikání.
  • Facebook se neustále drží na předních příčkách nejpoužívanějších platforem sociálních sítí. Jeho mateřská společnost Meta vlastní čtyři z pěti předních platforem včetně Facebooku, WhatsAppu, Instagramu a Facebook Messengeru.

Stránku, nebo profil na Facebooku?

Jestliže se rozhodnete přesunout část svých marketingových aktivit na Facebook, budete muset vyřešit otázku, zda si založíte osobní profil nebo stránku. Facebookové stránky a profily totiž mají různá zamýšlená použití a je nezbytné porozumět každému z nich, abyste si mohli vybrat nejlepší způsob, jak prezentovat svou firmu online a spojit se se současnými i budoucími zákazníky, propagovat akce a slevy a sdílet informace o svém podnikání.

Podíváme-li se na tyto dvě varianty optikou samotného Facebooku, pak vězte, že:

  • Profil je místo na Facebooku, kde můžete sdílet informace sami o sobě. Můžete zde uvádět například informace o tom jaké jsou vaše zájmy, publikovat fotky a videa, uvést, jaké je aktuální město, kde žijete, a které město je vaším rodným.
  • Stránka je pak místem na Facebooku, kde se mohou umělci, veřejné osobnosti, firmy, značky, organizace a neziskové organizace spojit se svými fanoušky nebo zákazníky. Když někdo lajkne stránku na Facebooku nebo ji bude sledovat, mohou se mu začít zobrazovat jakékoliv aktualizace, které se na této stránce odehrají, v jejich news feedu.

Pokud tento popis shrneme, pak jsou profily na Facebooku pro osobní použití pro sdílení zkušeností a obsahu mezi přáteli a rodinou. Nechcete-li sdílet své osobní údaje se svými zákazníky nebo řešit hranice mezi firemní stránkou a osobním profilem, je nezbytné vytvořit samostatnou stránku pro vaši firmu.

Pozor na skupiny

Dalším jedinečným aspektem Facebooku jsou jeho Skupiny, které by se neměly zaměňovat s Facebook stránkou ani je místo ní používat!

Jak na facebookovou stránku?

Nyní už je tedy jasné, že pro své marketingové aktivity budete potřebovat na Facebooku vytvořit stránku. Stejně jako facebookový profil je i facebooková stránka zdarma, je však důležité zvážit, jak chcete svou firmu prostřednictvím Facebooku propagovat. Nejčastějším důvodem přechodu na Facebook je investice do facebookových PPC reklam, díky kterým získáte větší viditelnost, a zajistíte si tak potenciální zákazníky, které potřebujete, a oslovíte svůj cílový trh.

Vytvoření facebookové stránky v jednoduchých krocích

Ať už patříte k ostříleným facebookovým matadorům, nebo naopak nemáte ještě s Facebookem moc zkušeností, vytvořit firemní stránku na Facebooku zvládnete zcela bez potíží. Poradíme vám, jak na to pomocí jednoduchých kroků:

  1. Přidejte si stránku ke svému profilu
    Abyste si mohli vytvořit firemní stránku, musíte mít na Facebooku vytvořený svůj osobní účet, s kterým bude stránka propojena – osobní profil na Facebooku ale zůstane soukromý (a pokud stránku na Facebooku budou spravovat jiní lidé, mohou k přístupu na ni použít svůj profil – stačí je přidat jako zaměstnance nebo správce).
    Přihlaste se tedy do svého účtu (případně se zaregistrujte, pokud jste tak ještě neučinili), klikněte v horním menu na Nabídku a ve sloupci Vytvořit klikněte na Stránka.
     
  2. Vyplňte informace
    Následně budete přesměrováni na novou obrazovku pro vytvoření stránky, kde po vás budou vyžadovány informace o úvodní stránce na Facebooku.
    Do části Název stránky zadejte název své firmy a poté zadejte kategorii, která vaši firmu nejvíce vystihuje – vybrat můžete tři různé kategorie relevantní pro vaši firmu. Facebook vám zároveň pomůže tím, že jakmile začnete psát klíčová slova, která budou odkazovat na vaši firmu, poskytne vám své návrhy.
    Následně zadejte krátký popis o délce až 255 znaků do části Bio, kde řeknete lidem o tom, čím se vaše firma zabývá, a klikněte na Vytvořit stránku.
     
  3. Přidejte obrázky
    Nahrajte titulní fotku, kterou všichni zájemci uvidí, jakmile budou hledat firmy ve vaší kategorii, a obrázek stránky, který uvidí lidé, když přejdou na vaši stránku.

Poté, co si prohlédnete, jak se tyto obrázky zobrazují, klikněte na Uložit.

  1. Propojte účty
    Jakmile máte vytvořenou stránku a přidané úvodní fotky, můžete svůj účet propojit s dalšími platformami – WhatsAppem a Instagramem. Můžete také přidat své uživatelské jméno a vlastní adresu URL – tedy to, co mohou lidé použít k vyhledání vaší firmy na Facebooku. Vaše uživatelské jméno může mít až 50 znaků, minimálně však musí obsahovat alespoň pět znaků bez mezer a podtržítek. Poté klikněte na Vytvořit své uživatelské jméno.
     
  2. Doplňte další informace
    Nyní, když už máte vytvořeny všechny nezbytnosti, přichází ten pravý čas na to, abyste doplnili zbývající informace o vaší firmě. Vyplňte otevírací dobu, vaši lokalitu a odkaz na váš web. Nezapomeňte přidat tlačítka tam, kde je to nutné, abyste zákazníky nasměrovali k tomu, co chcete, aby na vaší stránce udělali. Pokud budete chtít tyto informace doplnit později nebo je chcete aktualizovat, můžete přejít na Spravovat stránku a kliknout na Upravit informace o stránce.

Facebook

Vytvořením stránky to nekončí

Založení vlastní firemní stránky je teprve začátek – aby fungovala tak, jak má, je třeba optimalizovat ji pro vyhledávání a zahrnout užitečné informace pro návštěvníky, které vám dopomohou k tomu, aby vás návštěvníci nacházeli častěji a stali se vašimi zákazníky.

  • Vyplňte všechna dostupná pole přesnými informacemi – vaše stránka na Facebooku by měla být rozšířením vašeho webu, stejně jako váš firemní profil Google.
  • Vaše stránka musí odrážet aktuální a přesné informace, které mohou zákazníci použít ke kontaktování vaší značky a interakci s ní.
  • Vytvořte několik úvodních příspěvků a začněte oslovovat potenciální zákazníky. Pokud chcete, aby si lidé při návštěvě vaší firemní stránky na Facebooku přečetli něco konkrétního, můžete si připnout příspěvek do horní části stránky.
  • Vytvořte si hlavní video nebo vysílejte naživo o akcích, slevách nebo důležitých informacích. Výhodou živého vysílání je, že když tak učiníte, živé video se dostane do horní části zpravodajského kanálu vašich sledujících.
  • Chcete-li na svou stránku nahrávat videa, ujistěte se, že jsou dlouhá přibližně 30 sekund – zvýšíte tak pravděpodobnost, že je zákazníci budou sledovat celou dobu. Potřebujete-li zveřejňovat delší videa, neměla by přesáhnout 90 sekund. Když zveřejníte videa přímo na Facebook, přehrají se automaticky, jakmile uživatelé Facebooku procházejí stránkou.
  • Pozvěte své přátele na Facebooku, aby dali vaší stránce To se mi líbí a začali lajkovat vaše příspěvky. Připojte se také ke skupinám na Facebooku ve vaší místní komunitě, aby se lidé postupně dozvídali o vaší firmě.

Komunikace je základ

Stejně jako v životě, i v online světě je velmi důležitá možnost komunikace. A současní zákazníci chtějí více způsobů, jak efektivně komunikovat s firmou. Proto je opravdu velmi důležité vytvořit plán pro správu zpráv a dalších forem zapojení, jako jsou příspěvky, komentáře a recenze. Jakmile budete mít plán na optimalizaci zapojení zákazníků, můžete na svou stránku přidat možnost zanechání recenze a posílání zpráv vaší firmě.

  • Pro nastavení možnosti přidávat recenze přejděte do části Karty a přidejte nebo odeberte sekci recenze.
  • Chcete-li na svou stránku přidat možnost odesílání zpráv, přejděte na Nastavení stránky a poté na Obecné.

Plánujte a zkoumejte

Abyste měli dokonalý přehled o tom, jak si vaše firma na Facebooku vede, je kromě pravidelného vkládání příspěvků, které je třeba důkladně si naplánovat, také potřeba pravidelně měřit výkon. K tomu vám skvěle poslouží Meta Business Suites, kde můžete plánovat a spravovat příspěvky na Facebooku i Instagramu, vytvářet reklamy a sledovat statistiky a trendy. Chcete-li plně využít možnosti optimalizace vaší facebookové stránky, využijte dostupné analýzy a začleňte klíčová slova do celé své stránky a příspěvků.

Odpovědi na nejčastější dotazy

Na předchozích řádcích jsme vám poskytli stručného průvodce, jak si nejen vytvořit stránku na Facebooku, ale zároveň ji optimalizovat tak, aby přilákala co nejvíce sledujících a zákazníků. Možná se vám teď v hlavě honí řada dotazů, kdy tápete, jak na to. Připravili jsme pro vás proto na závěr ještě odpovědi na nejčastější dotazy, s kterými se při zakládání firemního profilu na Facebooku hojně setkáváme.

Jaký zvolit profilový obrázek?

Ideálním profilovým obrázkem firemní stránky na Facebooku je vaše logo. Vhodné jsou i profesionální fotografie produktů nebo služeb, které poskytujete, a to ve vysokém rozlišení. Facebook doporučuje použít obrázek o velikosti 170 x 170 pixelů a formát .png. Vždy však myslete na to, že obrázek se zobrazuje v malém kruhu, takže se ujistěte, že bude při zobrazení vypadat dobře na mobilu i na počítači.

Jakou velikost má mít titulní fotka facebookové stránky?

U titulní fotografie Facebook uvádí, že ideální obrázek pro zobrazování na počítači by měl mít šířku 820 a výšku 312 pixelů. Pokud si jej však zákazníci budou zobrazovat na mobilních zařízeních, bude se zobrazovat s šířkou 640 a výškou 360 pixelů. Pravidlem pak je, že je třeba vybrat poutavou titulní fotku, protože je to první věc, kterou uživatelé uvidí, když kliknou na vaši stránku.

Jak sdílet příspěvky z účtu na Instagramu na stránku na Facebooku?

Každý, kdo přidá instagramový účet na facebookovou stránku, musí být správcem stránky na Facebooku. Ujistěte se, že účet na Instagramu je také firemním/profesionálním účtem. Poté můžete kliknout na svůj profilový obrázek a přejít do nastavení a poté kliknout na „Účet“ a „Sdílení s jinými aplikacemi“ – následně můžete sdílet příspěvky ze svého účtu na Instagramu.

Jak přepínat mezi osobním profilem a stránkou na Facebooku?

Jakmile se přihlásíte na Facebook, můžete kliknout na svůj profilový obrázek v pravém horním rohu a vybrat stránku, kterou chcete použít, čímž se otevře informační kanál této stránky. Chcete-li přepnout zpět do svého profilu, klikněte na možnost Přejít v pravé horní části stránky a klikněte na profilovou fotku.

Co jsou to tlačítka na Facebooku?

Facebooková tlačítka jsou skvělým způsobem, jak si přizpůsobit svou firemní stránku na Facebooku, a umožnit tak zákazníkům, aby vás kontaktovali a zarezervovali si službu nebo obchod. K jejich začlenění a úpravě stránky však potřebujete mít přístup k účtu jako správce, editor nebo moderátor. Vytvoření tlačítka výzvy k akci je skvělý způsob, jak dát zákazníkům jasně vědět, co chcete, aby udělali, například „Zarezervujte si termín“ nebo „Zavolejte ihned“.

Jaké další nástroje nabízí Facebook firmám?

Facebook nabízí celou řadu nástrojů, které vám pomohou optimalizovat vaši firemní stránku na Facebooku. Ty jsou určeny pro vlastníky webových stránek, vývojáře aplikací a obchodní partnery, včetně inzerentů a dalších, aby mohli integrovat s Facebookem, měřit své produkty a služby a lépe oslovit lidi, kteří používají nebo by mohli mít zájem o jejich produkty a služby.

Shrnutí na závěr

Facebook je ideální sociální platformou pro budování povědomí o vaší firmě a získávání nových zákazníků. Správné využití marketingových schopností Facebooku na sociálních sítích je zásadní pro vybudování autority vaší značky a pro kontakt s potenciálními i stávajícími zákazníky. Použití správného typu stránky vám umožní získat přístup k nástrojům a funkcím vytvořeným pro firmy, jako je ta vaše. Proto do své marketingové strategie na Facebooku začleňte výše uvedené tipy a vytvořte si tu nejoptimalizovanější a nejefektivnější stránku, která vám přinese přesně to, po čem toužíte.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Vlastimil Malík

Foto zdroj: pixabay.com

 

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Upgates
FastCentrik
Shoptet
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
ecomail
Mailchimp