ČÍNSKÉ E-SHOPY: Mladí kašlou na ekologickou stopu a lidská práva

ČÍNSKÉ E-SHOPY: Mladí kašlou na ekologickou stopu a lidská práva
Mladí nakupují na čínských e-shopech a kašlou na ekologii i lidská práva. Jak Shein a Temu berou českému e-commerce miliardy a co to znamená pro trh?

Článek na Neviditelném Psu se zabývá alarmujícím fenoménem masivního nástupu čínských internetových tržišť, jako jsou Shein nebo Temu, která už ukradla českým e-shopům 10 až 15 % jejich tržeb. Tento trend, silně poháněný především mladou generací, která na těchto platformách uskutečňuje téměř třetinu svých nákupů, představuje pro tuzemské obchodníky vážnou hrozbu. Experti se obávají, že kroky americké administrativy, které by mohly vést k celní válce, by mohly paradoxně posílit přítomnost čínských e-shopů v Evropě na úkor USA.

Tomáš Čupr, ředitel marketingové agentury PPC Profits, zdůrazňuje, že za obrovským úspěchem těchto čínských gigantů stojí jejich agresivní cenová politika a široký výběr zboží. Zarážející je však podle něj to, že pro mladou generaci při těchto nákupech ustupuje do pozadí zájem o bezpečnost výrobků, ekologickou stopu nebo dodržování lidských práv. Jedinými rozhodujícími faktory se stávají nízká cena a rozmanitost nabídky, což otevírá otázky ohledně etického spotřebitelského chování.

Čupr dále upozorňuje, že potenciální celní válka s USA by mohla mít nečekaný dopad na evropský trh. Čínská tržiště, která stahují svou reklamu ze sociálních sítí v USA, by se mohla ještě více zaměřit na Evropu. To představuje problém, protože Evropa prý není připravena na narovnání nerovných podmínek hry, z nichž čínské e-shopy v současnosti těží. Tyto nerovnosti se týkají nejen daňové oblasti, kde unikají miliardy eur na DPH, ale i dalších klíčových aspektů.

Klíčové pro férové fungování čínských tržišť na evropských trzích je podle Čupra sjednocení podmínek a schopnost vynutit dodržování evropských pravidel a zákonů. Mimo daňové úniky jde o zásadní otázky, jako je ekologická stopa, nedodržování pracovních podmínek a lidských práv, bezpečnost výrobků, používání nebezpečných materiálů, a dokonce i nedostatečné testování výrobků či absence odpovídajících manuálů. Tato problematika poukazuje na komplexnost výzvy, kterou čínská tržiště pro evropské spotřebitele i obchodníky představují.

Masivní nástup těchto agregátorů navíc přispěje ke konsolidaci českého e-commerce trhu, který je s přibližně 50 tisíci e-shopy na obyvatele jedním z nejvíce saturovaných v Evropě. I když Český statistický úřad zaznamenal v prvním čtvrtletí letošního roku nárůst tržeb internetových obchodů o 16,1 %, což převyšuje celkový růst maloobchodních tržeb (3,3 %), naznačené problémy s čínskými e-shopy mohou mít dlouhodobě negativní dopad na domácí prostředí.

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Upgates
FastCentrik
Shoptet
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
ecomail
Mailchimp