Co je to jedinečná obchodní nabídka
Jedinečná prodejní nabídka (USP) je způsob, jakým svým zákazníkům sdělíte, kdo jste a proč jste lepší než vaši konkurenti. Jak toto sdělení vytvořit?

Díky internetu mají zákazníci tisíce možností, jak získat to, co jim nabízíte. Jednou z možností. jak vystoupit z davu průměrných konkurentů, je jedinečná obchodní nabídka. Jedinečná obchodní nabídka neboli USP může lidem říct, co mohou očekávat, když s vámi budou obchodovat. Je to způsob, jak se rychle představit a navázat kontakt s ideálními zákazníky. Jedná se vlastně o krátký slogan, který poutavým způsobem ukáže potenciálním zákazníkům, co mohou od vaší firmy očekávat. Jediným problémem je, že mnoho firem nezná správný způsob, jak vhodnou USP vytvořit.

Pokud má vaše společnost USP, je to způsob, jakým svým zákazníkům sdělujete, kdo jste a proč jste jiní. Pokud vaše společnost nabízí oproti konkurenci například kvalitnější, cenově dostupnější nebo technologicky vyspělejší řešení - pak by se tento detail měl objevit v prodejní nabídce.

Unikátní prodejní nabídka by měla obsahovat tři klíčové parametry - které to jsou?

USP by měla být unikátní

Vaše USP nebude fungovat, pokud nevyzdvihne to, co vás činí jedinečnými. Když jste poprvé psali svůj podnikatelský plán, velkou část procesu tvořilo vysvětlení, proč je vaše společnost výjimečná a čím se odlišujete od konkurence. To by se mělo promítnout do vašeho USP.

Prodej

Součástí vašeho USP musí být prodej vašeho zboží nebo služeb. A co je ještě důležitější, měla by prodávat vaši firmu. Namísto dlouhého psaní, které vysvětluje, proč stojí za to si váš produkt koupit, vám stačí jedna věta, která vystihne vše.

Obchodní návrh

Samotné slovo naznačuje něco, co není příliš agresivní nebo vlezlé. Představte si to jako návrh spolupráce potenciálnímu zákazníkovi. To je koneckonců to, co děláte. Žádáte zákazníka, aby vám dal šanci tím, že vám dovolí ukázat, čím jste výjimeční. Pokud to uděláte správně, získáte obchod.

Proč vaše společnost potřebuje USP?

Pravdou je, že jedinečná obchodní nabídka může vaší společnosti významně pomoci. USP může:

  • okamžitě ukázat lidem, kdo jste,
  • vyjádřit hlas vaší značky,
  • zdůraznit, čím vynikáte,
  • ukázat, za čím si stojíte.

Pokud chcete, aby vaše firma byla známá něčím konkrétním, můžete to vyjádřit pomocí jedinečné obchodní nabídky. Část povědomí o značce se točí kolem toho, že si vás zákazníci spojují s určitou vlastností. Vaše USP vysvětlí, co je touto vlastností, a pomůže vaší značce stát se rozpoznatelnou.

Jak můžete využít jedinečnou prodejní nabídku?

Jedinečná obchodní nabídka je tu od toho, aby spotřebitelům řekla, kdo jste, co děláte a proč jste jasnou volbou. Bez ohledu na to, jak jsou formulovány, každá USP se snaží o totéž: přeměnit návštěvníka na zákazníka. Vžijte se na chvíli do situace spotřebitele. Pokud si chcete koupit nové reproduktory, pravděpodobně už přesně víte, co chcete. Hledáte vysoce kvalitní, velkou sadu reproduktorů kompatibilní s technologií Bluetooth - stačí jen najít správnou společnost, která vám ji nabídne. Pokud narazíte na firmu, která má USP vypovídající o kvalitě, velikosti a technickém zaměření společnosti, může to být ta správná nabídka, která vás dokáže přesvědčit.

Pokud se vám podaří vytvořit podobně kvalitní USP, dokážete sebrat zákazníky vašim konkurentům, kterým bude vaše nabídka připadat mnohem lepší. Jedinečnou obchodní nabídku můžete umístit kamkoli, kam budete chtít:

  • Na webové stránky
  • Na vizitky
  • Na stránky na sociálních sítích
  • Do infografiky

Vždy je dobré umístit svou jedinečnou obchodní nabídku na svůj web, nejlépe na jeho domovskou stránku. Možná by vaše USP mohlo být i v plovoucím záhlaví, aby si lidé při procházení vašeho zboží a služeb mohli připomenout, čím jste výjimeční.

Obvykle uvidíte USP v blízkosti loga nebo názvu společnosti. To pomáhá posílit spojení mezi nimi. Když si zákazník přečte název vaší firmy a vaše USP dohromady, bude je mít v hlavě spárované. Až si na vás příště vzpomene, vybaví se mu vaše USP.

Jak vytvořit jedinečnou obchodní nabídku

Jak vytvořit jedinečnou obchodní nabídku?

Poté, co jste se o USP dozvěděli více, můžete si vymyslet svou vlastní. Chcete, aby vaše firma vynikala, abyste mohli růst a dosahovat dalších úspěchů. Můžete samozřejmě sestavení USP svěřit marketingové firmě, ale pokud máte trochu kreativního ducha, s trochou brainstormingu a úsilí si můžete vymyslet výjimečnou USP sami. Nikdo přece nezná vaši firmu lépe než vy. Víte, v čem jste jedineční, proč by si lidé měli vybrat právě vás a jak využít nejlépe vaše schopnosti.

Definujte svou cílovou skupinu

USP vás má spojit s těmi správnými lidmi. Pokud víte, kdo tito lidé jsou, pak jsou vaše šance na sestavení úspěšné USP mnohem vyšší. Zamyslete se nad vlastnostmi, které lidé u vašeho produktu hledají, a nad tím, čím je možné vaši cílovou skupinu charakterizovat:

  • Věk
  • Pohlaví
  • Zájmy
  • Socioekonomické zázemí (vzdělání, majetkové poměry)

Pochopte, čím jste výjimeční

Poté, co si uvědomíte, s kým mluvíte, musíte pochopit, čím jste výjimeční. Zeptejte se sami sebe:

  • Za jaké věci lidé vaši firmu chválí?
  • Co je hlavním zaměřením vaší značky?
  • Proč by si někdo měl vybrat právě vás a ne vaši konkurenci?

Ujistěte se, že jste během tohoto kroku opravdu upřímní sami k sobě. Lhaní by vám pouze uškodilo.

Až budete vymýšlet seznam toho, co vás činí výjimečnými, je dobré vybrat několik klíčových předností. Právě kolem nich se bude točit vaše USP. USP je v podstatě kvalitní popis produktu celé vaší společnosti.

Podívejte se, co dělá vaše konkurence

Součástí znalosti toho, co vás činí jedinečnými, je vědět, co dělá - a hlavně nedělá - vaše konkurence. V tomto případě jsou vaší konkurencí podniky, které vám mohou přebrat potenciální zákazníky.

Zapátrejte a odhalte, čím jsou výjimeční. Snažte se svým zákazníkům nabídnout to, co vaše konkurence opomíjí. Pokud všichni ostatní nabízejí například nejkvalitnější produkt, pak možná může být vaší šancí nabídnout cenově nejdostupnější variantu. Na konci tohoto kroku byste měli mít k dispozici ucelený seznam konkurence, spolu s informacemi, čím je výjimečná a jak z toho těží.

Zamyslete se nad tím, proč by si někdo vybral právě vás

Nyní, když víte, co dělají ostatní, a máte představu o tom, čím jste výjimeční vy, zkuste se na svou firmu podívat očima vašeho potenciálního zákazníka. Proč byste si jako zákazník měli vybrat právě vaši firmu? Buďte k sobě upřímní - pokud nedokážete najít smysluplný důvod, je něco špatně.

Odpověď na tento krok vám napoví, na jaké body se musíte zaměřit. Možná zjistíte, že tento krok přináší jiné odpovědi než seznam toho, čím je podle vás vaše podnikání výjimečné. Pokud tomu tak je, pak byste měli vaši obchodní strategii změnit.

Možná se ukáže, že to, o čem si myslíte, že je prodejní výhodou, vás nijak neodlišuje od ostatních. V takovém případě ovšem o žádnou výhodu nejde.

Brainstorming různých způsobů vyjádření USP

Nyní přišel čas na to hlavní - vytvoření jedinečné obchodní nabídky. Vezměte několik kreativních lidí a vydejte se do konferenční místnosti - je čas na brainstorming. Jak vypadá brainstorming? Nadhazujte nápady a zapisujte vše, co bylo řečeno.  Po sepsání nápadů začněte vyřazovat ty, o kterých víte, že se neprosadí. Je dobré začít s dlouhým seznamem převážně špatných nápadů, aby později mohly vyniknout ty dobré.

Předkládejte různé nápady - nezapomeňte, že USP je váš jedinečný způsob prezentace toho, co dělá vaši firmu výjimečnou. Zapisujte věty, které vystihují nápady, o nichž jste přemýšleli dříve.

Vyberte ty nejlepší

USP může být pouze jedna věta nebo několik slov. Je čas vzít všechny dobré nápady a vybrat z nich ten nejlepší. Soustřeďte se na sdělení a ujistěte se, že je zřetelně jasné a výstižné i v několika málo slovech. Tento krok je nejtěžší a může vám zabrat nejvíce času. Ale až s ním budete konečně hotovi, budete mít k dispozici kvalitní USP - takže se vám vložené úsilí jednoznačně vyplatí.

Vaším cílem je vytvořit jedinečnou obchodní nabídku, která bude krátká, poutavá a výstižná. Něco, co si lze snadno zapamatovat. Když lidé přemýšlejí o vašem oboru, měla by jim v mysli vyskočit vaše značka a vaše USP.

Na co byste měli pamatovat při vymýšlení USP?

Pokud se vám při procházení výše uvedených kroků nedaří, nepropadejte panice. Pro vaši firmu je to velký krok a není snadné ho udělat. Projděte si níže uvedené tipy, které vám při vytváření vlastního USP pomohou.

Nebojte se být osobní

Definovali jste své ideální publikum, takže je v pořádku být osobní. Mluvte o myšlenkách, konceptech a problémech, které jsou vaší cílové klientele blízké. Pokud například provozujete e-shop, konkurujete všem ostatním na internetu. Znalost trendů vám při marketingu pomáhá. Využití nákupních trendů vaší cílové skupiny vám umožní personalizovat vaši jedinečnou obchodní nabídku.

Mít široce zaměřené USP vám nic nepřinese. Vaším cílem je mít osobní nabídku, která vypadá, jako byste mluvili přímo k ideálnímu zákazníkovi.

Je v pořádku, že si dáte s vymýšlením USP na čas

Mnoho lidí se snaží proces vymýšlení USP uspěchat. Někdy vás dobrý nápad napadne rychle, ale nikdy byste neměli tento proces pevně časově omezovat. Pokud se nemůžete rozhodnout, dejte tomu čas. Koneckonců, tato jedinečná obchodní nabídka definuje celé vaše podnikání. Je proto nezbytně nutné, aby byla co nejdokonalejší a promyšlená.

 

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Vlastimil Malík

Foto zdroj: pixabay.com

 

Více článků z blogu

7 mocných výhod PPC reklamy

Objevte svět PPC reklamy - strategie s nízkým rizikem a vysokým ziskem pro B2B, B2C i neziskové organizace. Vyzkoušejte ji nyní a doplňte své marketingové úsilí.
Přečíst článek

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Upgates
FastCentrik
Shoptet
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
ecomail
Mailchimp