Co ovlivňuje konverzní poměr PPC reklam na e-shopy
PPC reklama je jedním z nejčastějších zdrojů návštěvnosti pro e-shopy. Jak dosáhnout toho, aby byla co nejefektivnější?

Většina současných e-shopů používá k oslovování zákazníků PPC reklamu. Jde o velice účinný, rychlý, a pokud je vše provedeno správně, tak i velice nákladově efektivní způsob propagace, který umožňuje získat nové zákazníky i oslovit ty stávající. Každý PPC inzerent dobře ví, že základem úspěšného PPC marketingu je vytvoření dobře strukturovaných kampaní s relevantními klíčovými slovy a poutavým reklamním textem. PPC kampaň musí používat správné strategie nabídek i vylučovací klíčová slova, aby dosáhla co nejvyšší relevance. Přesto však, i když jsou všechny tyto věci provedeny správně, existuje ještě mnoho dalších faktorů, které mohou výkonnost PPC reklamy negativně ovlivnit.

Jedním z hlavních problémů je například nepříliš dobrá uživatelská zkušenost s cílovou stránkou. Dalšími faktory, které ovlivňují výkon PPC reklam, jsou ceny produktů, náklady na dopravu a také nabídky konkurence. Jak se s těmito výzvami vypořádat?

Příliš vysoké ceny snižují konverzní poměr

Jsou vaše ceny příliš vysoké? Lze podobné výrobky koupit jinde za nižší cenu? Pokud ano, možná je čas přehodnotit strukturu vašich cen. Je možné, že pokud snížíte své marže, přesto zvýšíte své celkové zisky: je přece lepší prodat 1 000 produktů se ziskem 50 korun, než 100 se ziskem 100 korun. Většina zákazníků v ČR v průzkumech uvádí, že cena je pro ně jedním z nejdůležitějších faktorů.

Jak si stojí vaše ceny ve srovnání s konkurencí? Určitě stojí za to pravidelně monitorovat ceny v konkurenčních obchodech, tedy v těch, které provozují PPC reklamy na stejná klíčová slova a pravidelně se ve výsledcích vyhledávání objevují vedle vás.

Důležité je také zvážit cenu za dopravu. Zákazníci nemusí nutně očekávat dopravu zdarma, ale aktivně ji vyhledávají. Pokud je však cena za dopravu příliš vysoká a konkurenční e-shopy ji nabízejí například od určité hodnoty nákupu zdarma, stojí za zamyšlení, jestli se této ceně nepřizpůsobit, nebo ji ještě nezlepšit. Pokud vám to marže dovolí, můžete třeba nabídnout dopravu zcela bezplatnou.

Problémy s přiřazováním a sledováním konverzí

Při měření výkonu placeného vyhledávání se neustále objevují problémy se sledováním konverzí. Ty mohou být způsobeny nejen technickými problémy, ale také tím, že zákazník před samotnou konverzí přijde na web několikrát, než se rozhodne výrobek koupit. Kterému marketingovému kanálu poté konverzi připsat?

Představte si například, že návštěvník přijde na váš e-shop z PPC reklamy, výrobek jej zaujme, ale zatím jej nekoupí. Poté přijde skrze online vyhledávač zadáním názvu výrobku, aby si doplnil některé informace, a nakonec, když váš e-shop již dobře zná, přijde prostřednictvím napsání adresy vašeho e-shopu do adresního řádku v prohlížeči a produkt si koupí. Který z přístupů ovlivnil konverzi nejvíce?

Běžné atribuční modely, nazývané „last click“, by přisoudily zásluhu na konverzi poslední návštěvě, přičemž té první z PPC reklamy by nepřiřkly žádnou váhu. PPC reklama by se tak mohla zdát jako neúčinná, což ale rozhodně není pravda. Bez první návštěvy by pravděpodobně ke konverzi vůbec nedošlo. Je proto lepší při analýze výkonu mezi jednotlivými marketingovými kanály zvolit jiný atribuční model, například takový, který rozdělí „kredit“ za získání konverze mezi všechny zúčastněné marketingové kanály buď rovnoměrně, nebo v určitém poměru.

Problémy s přiřazováním a sledováním konverzí

Příliš dlouhá doba přepravy

Zákazník, který si objednává zboží z e-shopu, jej chce mít doma co nejdříve. I proto volí většinou způsob přepravy, který je nejrychlejší. Je proto potřeba dát zákazníkům najevo, že se snažíte o co nejrychlejší vyřízení jejich požadavku. Měli byste viditelně deklarovat, že produkt odešlete na jejich adresu ještě v den objednávky. Pokud zákazníci nebudou ujištěni, že obdrží svou objednávku tak rychle, jak jen to je možné, mohou se obrátit na konkurenci, která rychlé dodání garantuje. Měli byste také na e-shopu mít více možností dopravy – od České pošty, která ovšem není příliš známá kvalitou svých služeb, až po různé přepravní společnosti. Neměl by chybět ani osobní odběr ve výdejním místě, kterému dává přednost většina lokálních zákazníků.

Závěrečné myšlenky

I když děláte vše pro optimalizaci vašich PPC reklam, existují další faktory, které mohou negativně ovlivnit konverzní poměr vašeho webu. Můžete sice zkusit investovat více peněz, abyste na své stránky přivedli více návštěvníků a zvýšili tak své příjmy, ale mnohem lepší možností je identifikovat všechny problémy a odstranit je, abyste zvýšili míru konverze. Jednoduchou úpravou vašeho webu tak dokážete zlepšit příjmy ze všech marketingových kanálů najednou.

 

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Vlastimil Malík

Foto zdroj: pixabay.com

 

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Upgates
FastCentrik
Shoptet
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
ecomail
Mailchimp