Co znamená chyba 404 a jak ji opravit?
Najděte a odstraňte nefunkční odkazy na vašem webu. Zlepšíte uživatelský zážitek návštěvníků a ulehčíte práci vyhledávačům. Přečtěte si, jak na to.

Jistě se vám to již někdy stalo: kliknete na odkaz a těšíte se, až si přečtete obsah internetové stránky. Ale místo toho, abyste získali požadované informace, objeví se hláška, že požadovaná stránka není dostupná. Tato chyba se označuje jako 404 - stránka nenalezena.

Chyba 404 je stavový kód HTTP, který znamená, že stránku, na kterou jste chtěli získat přístup, se na serveru webové stránky nepodařilo najít.

Věděli jste, že vyhledávače, jako je například Google, získají o webové stránce negativní dojem, pokud obsahuje příliš mnoho chyb 404?

Proč byste měli zabránit vzniku chyb 404?

Chybový kód 404 je jednou z nejotravnějších věcí, na které mohou návštěvníci na vašem webu narazit. Kromě negativního uživatelského zážitku však může mít vysoký počet odchodů z důvodu nefunkčních odkazů i negativní vliv na SEO vaší stránky.

Pokud uživatel klikne na vaši stránku a za několik sekund ji opustí, Google si bude myslet, že váš výsledek neodpovídá tomu, co uživatel hledal. V důsledku toho zařadí vaši stránku ve výsledcích vyhledávání níže. Navíc velký počet neexistujících stránek brání správnému procházení a indexaci webu.                 

Co je chyba 404?

Pokaždé, když se pokusíte přejít na odkaz na webu nebo navštívit web, vlastně říkáte serveru, který se někde nachází, aby vám poslal stránku. Pokud například napíšete do řádku webového prohlížeče microsoft.com, říkáte tím serveru Microsoftu, že chcete zobrazit jeho domovskou stránku.

Server pak na váš požadavek odpoví tím, že vám pošle zpět požadovanou stránku. Tento systém komunikace se nazývá HTTP. Existují různé typy stavových kódů odpovědi HTTP. Všechny označují, zda byl konkrétní požadavek HTTP úspěšně dokončen, a pokud ne, tak proč. Existuje pět tříd:

  • Informační odpovědi (100-199)
  • Úspěšné odpovědi (200-299)
  • Přesměrování (300-399)
  • Chyby klienta (400-499)
  • Chyby serveru (500-599)

Aby bylo jasno, když se na obrazovce objeví chybová zpráva HTTP 404, znamená to, že server je sice dosažitelný, ale konkrétní stránka, kterou hledáte, nikoli. V podstatě se jedná o stránku, která neexistuje nebo je nefunkční. Chyba 404 se může zobrazit mnoha různými způsoby. Někdy může mít webová stránka dokonce svoji vlastní naprogramovanou chybovou stránku, která vám sdělí, že obsah nebyl nalezen a napoví, co byste měli dělat dál.

Proč se mi zobrazuje chybový kód 404?

Proč se mi zobrazuje chybový kód 404?

Jedním z typických důvodů pro chybovou zprávu 404 je odstranění stránky z webu. Může však také jít o přesunutí na jinou URL adresu a nesprávně provedené přesměrování. U externích odkazů se může stát, že doména expiruje a cílový web přestane existovat. Je bohužel běžné, že webové stránky své externí odkazy pravidelně nekontrolují, což vede k tomu, že se uživatelé snaží dostat na mrtvý odkaz. Proto by správci webů měli provádět pravidelnou údržbu webových stránek

Jak mohou chyby HTTP 404 poškodit hodnocení a pověst webových stránek?

Stalo se vám někdy, že jste při hledání nějakých informací přišli na stránku, která vám zobrazila chybu 404? Co jste v tu chvíli udělali? Je pravděpodobné, že jste stránku zavřeli a pokračovali ve vyhledávání informací jinde. Takto se na internetu chová většina uživatelů.

Čím více stránek 404 na webu máte, tím méně času uživatelé na webu stráví. A čím déle máte na webu nefunkční odkaz, tím více uživatelů se s chybou setká.

Algoritmy vyhledávačů věnují zvláštní pozornost tomu, jak se uživatelé na vašem webu chovají. Jejich online chování hraje významnou roli v procesu hodnocení stránek. A chyba 404 je jednou z nejvíce frustrujících věcí, se kterou se mohou vaši návštěvníci setkat. Jakmile uvidí, že obsah, ke kterému se snaží dostat, je nedostupný, opustí váš web navždy a přejdou k vaší konkurenci.

Kromě negativního uživatelského zážitku může mít vysoká míra opuštění webu kvůli nefunkčním odkazům negativní vliv i na vaši SEO. Pokud uživatel vstoupí na vaši stránku, ale brzy ji opustí, aniž by kamkoli kliknul, signalizuje to algoritmu Google, že váš výsledek neodpovídá tomu, co uživatel skutečně hledal. V důsledku toho zařadí vaši stránku ve výsledcích vyhledávání níže.

Jak odhalit a vysledovat nefunkční odkazy?

Pokud chcete zvýšit uživatelský komfort svých návštěvníků, připravte se na vyhledávání a opravu odkazů 404 na svých stránkách. Zbavení se chyb 404 bude mít nepochybně pozitivní dopad na vaše hodnocení. Jaké nástroje použít?

Google Search Console

Služba Google Search Console představuje snadný způsob, jak odhalit stránky 404, abyste je mohli opravit. Chcete-li odhalit všechny stránky 404, musíte provést následující:

  • Přihlaste se ke svému účtu.
  • Přejděte do části Chyby při procházení → Diagnostika.
  • Klikněte na možnost Nenalezeno a zobrazí se seznam chyb 404.

Screaming Frog

Analýza vašich webových stránek pomocí nástroje, jako je Screaming Frog, vám může poskytnout spoustu informací. Stačí si nástroj stáhnout do počítače, vložit URL adresu webu, kterou chcete analyzovat, a začít zjišťovat problémy.

Jak opravit chybu 404?

Existuje vysoká pravděpodobnost, že se na vašich webových stránkách nějaké chyby 404 vyskytují. To je zcela normální, obzvláště u webů, které jsou v provozu již déle.  Vašim úkolem však je tyto chyby průběžně odhalovat a opravovat. Co nejrychlejší oprava chyb je zásadní, aby na ně uživatelé pokud možno nenarazili. Jak na to?

Přesměrujte chybějící stránku

Nejjednodušším a nejsnadnějším způsobem, jak opravit chybu 404, je přesměrovat stránku na jinou. Tento úkol můžete provést pomocí přesměrování 301. Možná se ptáte, co je to 301? Je to stavový kód, který signalizuje prohlížeči, že obsah byl trvale přenesen na jinou URL adresu.

Opravte odkaz

Chybovat je lidské a chyby se mohou stát každému z nás. Mnoho chyb 404 je způsobeno špatně zadanou URL adresou. V takovém případě není nic snazšího, než chybu v adrese opravit.

Obnovte odstraněné stránky

V některých případech lidé přijdou hledat stránku, kterou jste na svém webu smazali. Pokud lidé požadují stránku, která již na webu není, můžete se pokusit ji obnovit. Pokud však máte důvod, proč stránku na vašem webu již nechcete (například stránka produktu, který již neprodáváte), přesměrujte stránku pomocí stavového kódu 301 na stránku, která existuje a je relevantní. Pokud by tato stránka měla zpětné odkazy vedoucí z jiných webů, přidáte nové stránce autoritu a zlepšíte její pozici ve vyhledávání.

Pravidelná údržba webu, rychlé odhalení a oprava chyb zjednoduší a urychlí jeho indexaci roboty vyhledávačů, stejně tak jako uživatelský zážitek vašich návštěvníků. Obojí bude mít pozitivní efekt na vaši pozici ve vyhledávání a zvýšení návštěvnosti.

 

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Vlastimil Malík

Foto zdroj: pixabay.com

 

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Upgates
FastCentrik
Shoptet
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
ecomail
Mailchimp