
Pořádný jarní úklid spojený s likvidací nepořádku po zimě se hodí nejen vašemu obydlí, potažmo tělu či mysli, ale i vašemu webu. Ten se může poměrně rychle zaplnit zastaralým obsahem, který přestal být optimalizovaný, a má tak jen minimální přínos. Naučte se obnovit a znovu nastartovat hodnotný obsah, aby byl zase užitečný pro návštěvníky i pro vás.
Proč aktualizovat obsah? 5 jasných důvodů
Kromě toho, že váš obsahový materiál bude mít ”novou svěží tvář”, existuje i celá řada dalších důvodů, proč obnovovat obsah pro uživatele i vyhledávací roboty.
Ti první jsou rádi za užitečnější a hodnotnější čerstvé informace, ti druzí ocení aktuální zdroje, data a zmínky. Jestli přemýšlíte nad výhodami a nevýhodami recyklace starého obsahu, následující argumenty vás mohou přesvědčit, že jde o dobrou a prospěšnou věc.
Nové příležitosti pro návštěvnost
Opravdu důkladné obnově obsahu předchází obsahový audit, který odhalí slabě hodnocené stránky se zbytečně nevyužitými klíčovými slovy (KW).
Dejme tomu, že máte na svém blogu příspěvek, který byl svého času na prvním místě na KW nejlepší strategie PPC reklam, ale dnes už se nachází až na páté příčce. Přitom ale stránka není hodnocená na nejlepší PPC marketingové strategie. A to je šance, jak nové KW začlenit do obsahu.
Cílení na větší počet klíčových slov přináší více možností pro pozvednutí návštěvnosti. Díky obnově optimalizujete obsah v souladu s novými a trendovými výrazy, čímž se vám podaří oslovit více uživatelů a potenciálních zákazníků.
Pokropení ”živou vodou”
Vzpomínáte si na ten báječný článek s ohromným úspěchem, který jste publikovali na blogu před sedmi lety? Nenechte jej zmizet v propadlišti dějin, vdechněte mu nový život a dejte zase sílu.
Aby získal novou návštěvnost a zapojení čtenářů, bude zapotřebí troška aktualizace:
- Pozměňte název,
- Obnovte zdroje,
- Opravte interní odkazy,
- Zařaďte čerstvé statistiky,
- A tak dále…
Po obnovení může být obsah opět zajímavý a přitažlivý i pro současné uživatele. Nabídněte jim článek na sociálních sítích, v e-mailu i jinými cestami a přiveďte je na svůj web.
Restart provozu, zapojení a výkonu
I když je vaše aktualizace obsahu spíš reaktivní než proaktivní, vůbec to nevadí. Když provoz na stránce klesne, zkontrolujte, proč se to stalo, a najděte možnosti nápravy pomocí vylepšení klíčových slov v obsahu stránky.
Ke ztrátě provozu nedochází vždy jen kvůli změnám algoritmů, ale často za ni může právě zastaralý obsah. Když zaznamenáte výrazný pokles provozu na blogu nebo stránkách služeb, můžete je pro zvýšení návštěvnosti osvěžit kvalitnějšími metadaty, lepšími zdroji a principy EEAT.
Spokojení vyhledávací roboti
Nejen vy, ale i robot Google má rád čerstvou nezkaženou stravu. A to v podobě nového relevantního obsahu užitečného pro uživatele, který je v případě potřeby také pravidelně aktualizovaný.
Což ovšem neznamená, že byste měli rychle začít všechen starší obsah ”na oko” obnovovat, abyste se zavděčili SEO.
Google zásadně neschvaluje používání praktik, které uměle zastírají stáří obsahu.
- Měníte datum publikace stránek, aby vypadaly nově, bez výraznějších změnách v obsahu?
- Přidáváte neustále nový obsah a zároveň odstraňujete ten starší, aby web budil čerstvější dojem?
Přestaňte se zabývat zbytečnostmi, které vám stejně nepomohou, a místo toho se raději soustřeďte na efektivnější vylepšování obsahu kvalitními, hodnotnými a užitečnými informacemi. Datum v článcích měňte jenom v případech, kdy to opravdu dává smysl.
Když zajistíte, aby váš obsah ladil se současným děním a vyhovoval nárokům Google na aktuálnost, dočkáte se odměny v podobě lepšího hodnocení a větší návštěvnosti.
Souznění se zájmy spotřebitelů
Zákazníci mají své vrtochy a jejich potřeby se v souvislosti s přicházejícími trendy, novými technologiemi a řadou dalších faktorů neustále mění.
Obsah na webu tak může rychle stárnout, protože někdejší trendy už neplatí, nástroje nefungují a příběhy mizí v nenávratnu.
Typickým příkladem je covidová pandemie, během které prudce stoupl zájem uživatelů o práci na home office. Roky uplynuly, práce na dálku je dnes běžnou skutečností a objem vyhledávání takových dotazů se zase zmenšil.
Díky aktualizaci obsahu budete stále ”in” a přilákáte hodnotné zákazníky, protože jejich zájmy a trendy ve vyhledávání se mění.
8 kroků ke kvalitní aktualizaci obsahu
Jak obnovujete starý obsah pro zvýšení návštěvnosti, zapojení a konverzí? Vše opět začíná důkladným obsahovým auditem, který vám ukáže, co funguje a co musíte zlepšit. Pak už je to na vás, jak precizně potřebné úpravy provedete.
1. S rozmyslem odstraňte nevýkonné věci
Osekávání obsahu spočívá v mazání nebo archivaci takového materiálu, který už negeneruje žádné přínosné výsledky z pohledu návštěvnosti, prodejů či jiných cílů. Než se do něčeho takového ale pustíte, podívejte se na celou operaci pohledem kompletní obsahové strategie a promyslete, co je opravdu potřeba vyhodit.
Nejdřív za pomoci Google Search Console najděte stránky s nízkou nebo nulovou návštěvností a stránky, jejichž výkon dlouhodobě klesá. Data si přeneste do tabulky pro snadnější porovnání a určení priorit při aktualizaci.
Následně si tyto stránky a články pečlivě projděte. Pátrejte po zastaralých informacích, slabém obsahu, metadatech bez optimalizace, nefunkčních odkazech a tématech, která už nesouvisejí se zaměřením vaší značky.
Teprve na základě tohoto průzkumu se rozhodněte, které stránky aktualizujete, a které spojíte s jinými. Pro znovuzískání hodnotné návštěvnosti je vždycky lepší už vytvořený obsah upravit a použít jinde, než jej nadobro odstranit.
Když uznáte, že obsah je vážně beznadějný, ještě jednou jeho smazání zvažte. Možná by stačilo starou URL adresu jen přesměrovat na novější, která je relevantní a aktivní.
Práci na ”prořezávání” obsahu průběžně kontrolujte. Sledujte, u kterých stránek došlo k přepracování, které byly sloučené, a které úplně odstraněné a pozorujte dopad těchto změn na výkon webu. Časem může likvidace nevýkonného obsahu zvýšit celkovou kvalitu webu a zlepšit hodnocení stránek s nejvyššími výkony.
2. Přidejte nová klíčová slova
Váš starý obsah ve většině případů pravděpodobně nebude úplně k zahození. Stačí mu nový text s aktuálními informacemi společně s optimalizovanými klíčovými slovy a hned má další šanci k přilákání většího počtu návštěvníků.
Nejdřív podobně jako ve výše popsaném postupu najděte ve službě Google Search Console stránky se slabým výkonem. Zaměřte se na ty, které bývaly na pozicích 1 až 4 a propadly se, případně na ty, které ze strany 1 ve výsledcích vyhledávání ”odcouvaly” na stranu 2. Podle nich pak určete klíčová klíčová slova vykazující pokles.
Nejspíš budete muset optimalizovat metadata těchto stránek a jejich body content neboli hlavní obsah, abyste oživili sílu klíčových slov a opětovně je smysluplně začleněnili do obsahu.
Během kontroly KW můžete také odhalit promeškané příležitosti související s cílením vašich konkurentů. Pomocí nástrojů pro SEO, jako je Semrush a jemu podobné, prověřte obsah konkurence a zjistěte, na jaké související výrazy cílí a ve vašem seznamu chybí.
Máte například blogový příspěvek, který vykazuje solidní hodnocení pro marketingové nástroje sociálních médií. Což je dobré, ale zároveň přicházíte o příležitosti jako třeba:
- Tipy na úspěch v prostředí sociálních sítí,
- Nejlepší strategie pro sociální sítě,
- Marketing na sociálních sítích pro zapojení uživatelů.
Rozšířením seznamu klíčových slov a správným cílením oslovíte širší publikum a zvýšíte návštěvnost webu.
3. Dejte do pořádku odkazy
K nejsnadnějším způsobům, jak aktualizovat zastaralý obsah, patří obnova historických odkazů. Ty mohou vést k neplatným či nepravdivým zdrojům informací v podobě externích článků nebo cizích i vlastních webových stránek.
Když najdete starší článek na téma Nejlepší marketingové nástroje pro Instagram, a odkazujete z něj na statistiku z roku 2017 nebo na popis strategie, která je od roku 2020 nefunkční, nastal čas dát odkazům čerstvější zdroje.
Stejně tak v případech, kdy staré odkazy vedou ke konkrétním online nástrojům, na novinové články nebo na podobně pradávné stránky na vlastním webu.
Prověřte odkazy, jestli:
- Jsou živé a vedou na existující webové stránky,
- Pořád souvisejí s tématem,
- Nejsou starší než 3 roky.
Posílat čtenáře na nefunkční stránku nebo nerelevantní zdroj informací rozhodně nechcete. Provádějte kontrolu odkazů v obsahu alespoň jednou za rok a zajistěte, aby všechny správně fungovaly.
4. Zrevidujte a zlepšete vnitřní propojení stránek
S tím, jak obsahu neustále přibývá, upadají postupně starší články v zapomnění a přestává se na ně odkazovat. Což je ale škoda, protože s jejich pomocí můžete přilákat nové návštěvníky do historických oblastí webu.
V ideálním případě povede z každého nového článku odkaz na nedávný obsah s aktuálním tématem i na stále hodnotný a užitečný obsah staršího data. Nejde o to za každou cenu odkazovat na starý obsah, ale spíš o to, udržet neustále viditelný ten ”nadčasový”.
V této souvislosti věnujte u strategie interního propojení pozornost:
- Osiřelým stránkám: když najdete obsah, na který nevedou smysluplné interní odkazy, snažte se je na webu někam umístit.
- Správnému textu kotvy: Umístěte kotvu odkazu na popisný text vystihující, kam proklik vede.
- Logické navigaci: Mějte interní odkazy aktuální a relevantní a udržujte jejich logickou strukturu pro nekomplikovaný návštěvnický zážitek.
5. Přidejte nové poznatky, fakta a data
Podstatou obnovení obsahu je, že bude znovu vysoce hodnotný pro ty, kdo jej najdou. SEO vám pomůže s objevením relevantních příspěvků zájmovými uživateli, ale nenahradí případnou ”slabotu” obsahu. Obzvlášť s přihlédnutím k tomu, jak Google upřednostňuje doporučované principy EEAT.
To znamená, že pokud chcete obsah aktualizovat opravdu svědomitě, musíte si texty přečíst a rozhodnout, u kterých se vyplatí přidáním nových údajů zvyšovat hodnotu.
Připravte se na možné:
- Rozpracování někdejších hlavních bodů,
- Přidávání nejnovějších poznatků z oboru,
- Nové odkazování vedoucí k souvisejícím příkladům a příběhům,
- a také k odborným posudkům, rozhovorům, podcastům nebo užitečným nástrojům.
Využitím těchto prvků zlepšíte návštěvnický dojem a zároveň posílíte signály EEAT, díky čemuž budou vyhledávací nástroje Google brát váš obsah za důvěryhodný a autoritativní.
Toto posuzování se může jevit jako hodně subjektivní, takže jednoduše zadejte do vyhledávače klíčové slovo, na které v souvislosti s obnovovaným obsahem chcete cílit, a prozkoumejte obsah nejlépe hodnocených a nejvýše umístěných stránek.
- Je v konkurenčních článcích víc konkrétních tipů, postřehů a příkladů?
- Mají kreativnější a poutavější zpracování?
- Čím vylepšit vlastní obsah, aby předčil ten konkurenční?
Při analýze můžete narazit i na zcela nové zdroje pokrývající shodné téma lépe než vy ve starší verzi stránky. To vám dává příležitost odkazovat na nejnovější informace i rozšířit a obohatit svůj obsah o další klíčové sekce.
Budete-li takto postupovat, vaše snaha se zúročí. Ať už v podobě lepšího hodnocení, širší viditelnosti nebo větší návštěvnosti.
6. Doplňte originální vizuální prvky
Když už je váš obnovený textový obsah tak dobrý, jak jen může být, a SEO jste vyladili k dokonalosti, nastal čas přemýšlet nad dalším posunem.
Začněte přidávat kreativu v podobě jedinečných obrázků, videí, infografik či citací.
Řekněme třeba, že máte perfektní článek na téma Nejvýraznější trendy domácích dekorací pro rok 2025, ale ve výsledcích vyhledávání pořád kolísá na pozicích 2 až 3. Co pro jeho posun můžete udělat?
Zvažte třeba vytvoření poutavého tematického videa, ve kterém trendy dekorací představíte a doplníte je odborným doporučením interiérového designéra.
Konkurenti takové video nemají a vám může zvýšit návštěvnost prostřednictvím karty Videa na Google nebo kanálu YouTube. Podobně můžete například zrecyklovanou studii obohatit originální novou infografikou zachycující nejdůležitější body textu.
Tím čtenářům nabízíte další média, pomocí kterých se mohou zapojit, případně je i sdílet na sociálních sítích.
Pokud tápete, jak zvýšit úroveň svého obsahu, zvažte zvednutí jeho hodnoty vizuálními prvky. Díky nim získáváte více zapojení, dostáváte se na další kanály (sociální sítě…) a upevňujete své hodnocení v SERP.
7. Zapracujte na gramatice, formátování a čitelnosti
Zlepšit svůj starý obsah můžete také přeformátováním textů, které mívaly především v počátcích SEO podobu nekonečného toku písmen, až články při otevření vypadaly jako ”textová stěna”. Dnes už to tak nejde. Čtenáři chtějí přehledné příspěvky, které mohou snadno skenovat očima, chápat je a orientovat se v nich.
Pokud značnou část vašeho obsahu tvoří sáhodlouhé články bez jakékoliv propracovanější struktury, zkuste je zatraktivnit pomocí následujících metod:
- Rozdělte text na menší odstavce popisnými relevantními nadpisy.
- Z dlouhých souvětí udělejte kratší a výstižnější věty.
- Přidejte souhrn článku umožňující rychlou orientaci v jednotlivých sekcích.
- Využijte odrážky a číslované seznamy.
- Zkraťte odstavce na dvě nebo tři navazující věty, aby se daly snadno ”přelétnout” očima.
- Pomocí obrázků nebo videí vizuálně rozdělte dlouhé textové pasáže.
- Použijte tučný text nebo kurzívu ke zvýraznění důležitých myšlenek a bodů v obsahu.
- Začleňte do obsahu jasné výzvy k akci (CTA) navádějící čtenáře k dalším krokům.
- Důkladně zkontrolujte gramatiku, opravte chyby, překlepy a špatně poskládané věty.
Díky kontrole kvality starého obsahu můžete provést rychlá a nenáročná vylepšení zvyšující výkon stránek, uživatelský dojem i šance na větší zapojení a prodeje.
8. Vylepšete a použijte znovu
Snadným způsobem, jak obnovit starý obsah, je jeho přepracování a publikování v upravených formátech na jiných platformách. Nejlépe se k tomu hodí starší články z blogu, ze kterých uděláte kratší příspěvky použitelné na sociálních sítích a také videoobsah.
Nejdříve vytvořte z klíčových poznatků v článku krátké texty použitelné jako příspěvky na sociálních sítích. Pomocí nástrojů jako Canva přidejte do grafiky či kolotočů (Instagram) zásadní citace a důležitá sdělení.
Nemusíte vymýšlet nic nového, stačí předělat to, co už máte.
Další možností, jak oživit článek, je nasadit do něj dlouhé video disponující potřebnými náležitostmi z pohledu SEO. Pro scénář použijete samotný článek a po zveřejnění videa na YouTube získáte další zdroj návštěvnosti.
Chcete-li jít ještě dál, delší video smysluplně rozstříhejte na menší části, a ty použijte jako Instagram Reels nebo YouTube Shorts. Někdo svá videa nahrává dokonce i do aplikací Spotify nebo Apple Podcasts jako samostatné podcasty. To může pomoci strategii opětovného použití.
Díky přepracování prodloužíte životnost obsahu a oslovíte nové publikum napříč kanály a platformami. Pamatujte, že použití toho, co už máte, vám ušetří spoustu času i úsilí, než kdybyste jedinečný obsah pro každý kanál vyráběli zvlášť a od začátku.
Obnovujte, optimalizujte, opakujte
Je vysoce pravděpodobné, že na svém webu máte starý obsah, který by ještě mohl přinášet slušné výsledky, když mu dáte šanci.
Nenechte takový cenný obsah zmizet a oživte jej pomocí těchto nenáročných obnovovacích taktik.
Obnovujte obsah alespoň jednou za rok, abyste zachytili promarněné příležitosti. Při aktualizaci můžete objevit:
- Nová klíčová slova pro cílení,
- Nové publikum k oslovování,
- Nové studie pro reference,
- Nové způsoby, jak zvýšit návštěvnost stránek.
Šetřete finanční prostředky i čas a zlepšujte výsledky pomocí efektivního obnovení obsahu.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Martin Kulhánek
Foto zdroj: pixabay.com