
Hodnotitelé kvality webů ve společnosti Google dostali nařízeno, aby si začali všímat stránek s hlavním obsahem vytvořeným automatizovanými nebo generativními nástroji umělé inteligence. Jakmile takové stránky objeví, ohodnotí je podle nové direktivy jako stránky s nejnižší kvalitou.
Toto opatření je začleněné do aktualizace Pokynů pro hodnocení kvality vyhledávání vydané v lednu 2025. Novinky na madridské konferenci Search Central Live představil John Mueller, šéf týmu Google Search Relations, a níže najdete souhrn těch nejvýznamnější z nich.
Nová oficiální definice: Generativní umělá inteligence
Aktuální verze hodnotitelských pokynů poprvé v historii obsahuje definici a rámec pro generativní AI. V dokumentu je popsaná jako užitečný nástroj, který však mohou lidé zneužít.
O generativní umělé inteligenci se autoři dokumentu zmiňují v části Důležité definice:
- “Generativní umělá inteligence je typ modelu strojového učení (LM), který dokáže využít získané poznatky z příkladů k vytvoření nového obsahu, jako je text, obrázky, hudba nebo kód. Různé nástroje využívají tyto modely k vytváření generovaného obsahu. Generativní umělá inteligence může být užitečným nástrojem pro tvorbu obsahu, ale stejně jako jakýkoliv jiný nástroj může být i zneužita.”
Změny a rozšíření definice spamu
Způsob, jakým Google definuje spamové stránky, je nyní výrazně přepracovaný. Místo původní sekce o automaticky generovaném obsahu se nyní v pokynech objevily nové podsekce, zaměřené na škálovaný a neodborný obsah i možné zneužívání za pomoci umělé inteligence.
Pokyny pro hodnocení jsou díky aktualizaci z počátku roku 2025 více sladěné se značnými změnami v kvalitě vyhledávání Google oproti loňsku.
- Zneužití domény s vypršenou platností: “Když je doménové jméno s vypršenou platností zakoupeno a znovu použito primárně ve prospěch nového majitele webu hostováním obsahu, který uživatelům poskytuje malou nebo nulovou hodnotu.”
- Zneužití reputace webu: “Když je obsah třetí strany publikovaný na hostitelském webu především kvůli již zavedeným signálům pro hodnocení daného hostitele, které si web vysloužil díky obsahu první strany. Cílem této taktiky je, aby se obsah umístil lépe, než by se mohl umístit samostatně.”
- Zneužívání škálovaného obsahu: “Vytváření velkého množství obsahu s malým úsilím nebo originalitou bez úprav nebo ruční správy.” Zde je jako jeden z příkladů automatizovaných nástrojů používaných k těmto účelům zmíněná generativní AI.
- Mass Content (MC) bez originality a přidané hodnoty: Tato sekce pokynů zahrnuje nekvalitní parafrázovaný obsah pro široké publikum, který je vytvořený s minimálním nebo žádným úsilím a nemá přínos pro uživatele webových stránek. Často pochází od generativní AI nebo jiných nástrojů automatického generování.
John Mueller k tomu ve své prezentaci uvedl:
- “Nejnižší hodnocení se uplatňuje, pokud je veškerý nebo téměř veškerý obsah stránky (text, obrázky, zvuky, videa…) zkopírovaný, parafrázovaný, vložený, generovaný automaticky nebo pomocí umělé inteligence, případně znovu zveřejněný z jiných zdrojů s malým nebo žádným úsilím, originalitou a přidanou hodnotou pro návštěvníky webových stránek. Takové stránky by měly mít nejnižší hodnocení, a to i v případě, že web připisuje autorství obsahu jinému zdroji.”
Jak má hodnotitel poznat, že obsah je vytvořený automaticky nebo generovaný umělou inteligencí? Pro takové odhalení neexistují žádné konkrétní normy, nicméně v aktualizovaných pokynech jsou k dispozici nová doporučení týkající se toho, že pomocí automatizovaných nástrojů lze tvořit parafrázovaný obsah přeformulováním nebo shrnutím obsahu jiných stránek.
“Parafrázovaný obsah může být mnohem hůře rozpoznatelný. Pravděpodobně je takový, když:
- Uvádí pouze obecně známé informace nebo obecně známá fakta,
- Má vysoký překryv s webovými stránkami na zavedených zdrojích jako Wikipedie, referenční weby apod.,
- Signalizuje, že shrnuje pouze konkrétní stránku, například diskuzi na fóru nebo zpravodajský článek, bez další přidané hodnoty,
- Obsahuje výrazy nebo jiné náznaky poukazující na shrnovaní či parafrázovaní generativními nástroji umělé inteligence.”
Rozdíl mezi nízkým a nejnižším hodnocením
Nová sekce pokynů vysvětluje, kdy obsah ještě není až tak špatný, aby dostal nejnižší hodnocení, ale zaslouží si hodnocení nízké. V čem spočívá odlišnost?
- Nízké hodnocení: Část MC (mass content) je použitá znovu, ale bylo vynaloženo alespoň minimální úsilí při úpravách obsahu.
- Nejnižší hodnocení: Téměř všechen MC je zkopírován nebo parafrázován bez jakéhokoliv úsilí a snahy o přidanou hodnotu.
Pokyny pro hodnotitele kvality pak představují také některé příklady přepracovaného obsahu:
- “Znovu zveřejněné příspěvky na sociálních sítích s minimem dalších komentářů či diskuzí.”
- “Stránky s obsahem z jiných zdrojů (vložená videa nebo znovu připnuté obrázky) s nízkým počtem dalších komentářů nebo diskuzí a nízkou úrovní správy tohoto obsahu tvůrci stránek.”
- “The best seznamy založené na recenzích a přehledech s malým množstvím originálního obsahu.”
Google usiluje o to, aby hodnotitelé označovali nekvalitní obsah, který se snaží vypadat jako originální, ale nesplňuje standardy pro přínosný uživatelský zážitek.
Sledování ”vatového” obsahu
Do hodnotitelské příručky je nově zanesená také takzvaná ”vata”, tedy zcela zbytečný obsah, který jen beze smyslu vyplňuje prostor webové stránky aniž by byl nějak užitečný.
- “Filler (výplňový obsah) může uměle nafukovat a vytvářet stránku, která se jeví jako bohatá, ale postrádá obsah hodnotný pro návštěvníky webu.”
Takový obsah nemusí být přímo škodlivý, ale dostane nízké hodnocení už je kvůli tomu, že brání snadnějšímu přístupu ke skutečně hodnotným informacím. Což platí zejména u cílených stránek, kde se užitečný relevantní obsah skrývá pod reklamami, sáhodlouhými banálními úvody nebo přespříliš dlouhými odstavci. Kontroloři budou posuzovat:
- Výplňový obsah na exponovaných místech webových stránek, odvádějící pozornost od hlavního sdělení,
- Stránky vypadající delší a obsáhlejší díky přehnanému odsazování jejich prostoru.
Důležitým kritériem bude, jak rozvržení stránky a návaznost obsahu (ne)pomáhají návštěvníkům stránky dosáhnout zamýšleného cíle.
Žádné přehánění ani zavádějící informace
Google si teď prostřednictvím hodnotících osob o poznání více posvítí také na nepravdivě přehnaná nebo klamavá tvrzení o webech a tvůrcích jejich obsahu. A nemusí jít ani o zcela zřetelný podvod, stačí ”přifukovat” realitu.
- “Zavádějící informace o webových stránkách nebo autorech obsahu jsou pádným důvodem pro nejnižší hodnocení.”
I když nejde o úplné lhaní, ale přehánění je zřetelné (nadnesené reference, falešně vytvořená odbornost), hodnocení webu se významně snižuje.
- “Někdy se informace o webových stránkách nebo poskytovateli obsahu zdají být přehnané nebo mírně zavádějící, jako třeba tvrzení o osobních zkušenostech a odborných znalostech nadsazená jen proto, aby zapůsobila na návštěvníky webových stránek.”
Hodnotitelé se mají více zaměřit na to, co na webu skutečně vidí, a na externí zkoumání, než aby věřili sdělením, která mnohdy ani nelze brát vážně.
- “Hodnocení podle znaků EEAT by mělo být založené na samotném MC, informacích zjištěných během výzkumu reputace nebo na doložitelných referencích, a ne jen na tom, že se na stránkách píše: Jsem expert.”
Jakmile hodnotitel usoudí, že prezentované dovednosti a kvalifikace vypadají spíš jako marketingový trik než věrohodné údaje, ví, co má dělat.
- “Pokud shledáte informace o webových stránkách nebo tvůrci obsahu přehnanými nebo mírně zavádějícími, mělo by být použito nízké hodnocení.”
Další změny po aktualizaci pokynů
- Stránky nejnižší kvality: “Nejnižší hodnocení se vyžaduje, pokud je webová stránka vytvořena ve prospěch vlastníka webu (například za účelem finančního zisku) s velmi malým nebo žádným pokusem o prospěch návštěvníků nebo jiný prospěšný účel.”
- Klamavý účel stránky, klamavé informace o webu, klamavý design: Tuto sekci Google přepracoval a doplnil o další signály, přehledně rozdělené v tabulce a seznamu.
- Nízké hodnocení pro recepty: Stránky s kuchařskými recepty obdrží nízké hodnocení, pokud budou plné nesouvisejícího obsahu a vyskakujících či vsunutých reklam.
- Zakázané blokování reklam: Hodnotitelé musí mít vypnuté veškeré blokování reklam v internetovém prohlížeči používaném při hodnocení prohlížených webových stránek. Což se týká třeba Chrome, který některé reklamy blokuje automaticky.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Martin Kulhánek
Foto zdroj: pixabay.com