Google Analytics
23.7.2023 končí služba Universal Analytics od Google. Co to znamená pro majitele webů, kteří pro měření výkonu používali Google Analytics?

Služba Google Analytics je od roku 2005 zlatým standardem pro sledování výkonnosti webových stránek a marketingu. Pokud optimalizujete svůj web pro vyhledávače, nebo získáváte klienty pomocí PPC reklamy, údaje z Google Analytics jsou pro vás neocenitelné. V průběhu let společnost Google tuto platformu doplňovala a vylepšovala, nedávno však oznámila, že dojde k velkým změnám: K 1. červenci 2023 zmizí jedna z nejběžnějších instancí služby Google Analytics (Universal Analytics).

Spousta lidí, kteří službu Google Analytics používají každý den, si nyní nejsou jistí, co to pro ně znamená. Používají službu Universal Analytics? Jak do toho zapadá služba Analytics 360? Dotknou se změny jejich účtu? V tomto článku se pokusíme najít odpověď na následující otázky:

  • Co se mění, proč a kdy.
  • Jak zjistit, zda se to dotkne i vašeho účtu.
  • Co musíte udělat.
     

Co se mění


Jednoduchá verze: Od 1. července 2023 bude služba Universal Analytics nahrazena službou Google Analytics 4. Oficiální oznámení: Google oznámil, že "1. července 2023 již nebudou standardní vlastnosti služby Universal Analytics zpracovávat data. Po určitou dobu po 1. červenci 2023 budete ještě moci zobrazovat přehledy služby Universal Analytics. Nová data však budou proudit pouze do vašich vlastností Google Analytics 4." Trochu jiná situace nastává u platících klientů GA360. Ti mají ještě další tři měsíce odklad a sběr dat do Universal Analytics v jejich případě Google ukončí až k 1. říjnu 2023. Ovšem záleží u nich také na tom, kdy jim v průběhu roku 2023 skončí jejich roční smlouva. Google totiž už GA360 kontrakty pro Universal Analytics na další rok neprodlužuje. Přislíbil však, že v případě, že klienti budou pokračovat v užívání GA360 se smlouvou na Google Analytics 4, zachová ještě nejméně dalšího půl roku prémiové funkce GA360 i u jejich současných služeb Universal Analytics. Pojďme se na celou situaci podívat zblízka:
 

Co je to „služba“?
 

Jedná se o webovou stránku nebo aplikaci, kterou sledujete pomocí služby Google Analytics. Pokud v současné době používáte ke sledování svých webových stránek službu Universal Analytics, bude se tato vlastnost nazývat "služba Universal Analytics". Jakmile nastavíte GA4, budete mít pro stejný web "služba Google Analytics 4". Protože se UA a GA4 liší, máte pro každou vlastnost k dispozici jiné přehledy.

Google Analytics

Co je služba Google Analytics 4?
 

Abychom přesně pochopili, co je to GA4, je na místě malá lekce z historie služby Google Analytics.
 

  • Google Analytics: Vůbec první instance služby Google Analytics, která vyšla v roce 2005.
  • Universal Analytics (UA): V roce 2012 vyšla nová a vylepšená verze služby Google Analytics, která se stala výchozím typem služby Google Analytics.
  • Google Analytics 360: Je to softwarový balík, který kromě nástroje Universal Analytics obsahuje také nástroje Tag Manager, Optimize, Data Studio, Surveys, Attribution a Audience Center. Vyšel v roce 2016.
  • Google Analytics 4: Jedná se o nejnovější verzi nástroje Google Analytics, která vyšla 14. října 2020.
     

Jaký je rozdíl mezi UA a GA4?
 

Google Analytics 4 nenabízí jen více toho, co nabízí Universal Analytics. Je postaven jinak, aby odpovídal současným i budoucím potřebám v oblasti reportování a ochrany osobních údajů. Zde jsou některé rozdíly a výhody.
 

  • Sledování na základě událostí: Universal Analytics je založen na relacích, zatímco GA4 je založen na událostech. Jinými slovy, možnost sledovat události, jako jsou kliknutí na tlačítka, přehrávání videí a další, je v GA4 zabudována, zatímco v UA to vyžaduje pokročilé nastavení. To vychází z předpokladu, že zobrazení stránek není jedinou důležitou metrikou.
  • Sledování napříč zařízeními: UA byl vytvořen pro návštěvnost webových stránek pro stolní počítače, zatímco GA4 poskytuje firmám přehled o cestách zákazníků napříč všemi jejich webovými stránkami a aplikacemi.
  • Strojové učení: GA4 využívá technologii strojového učení ke sdílení poznatků a vytváření předpovědí.
  • Šetrnost k soukromí: Data UA se ve velké míře spoléhají na soubory cookie, GA 4 nikoli.
     

Jak poznám, že používám službu Universal Analytics?
 

Služba Google Analytics 4 vyšla 14. října 2020 a stala se výchozí službou, takže pokud jste svůj objekt vytvořili po tomto datu, pravděpodobně používáte GA4. Pokud jste používali analytiku před tímto datem, pravděpodobně používáte Universal Analytics. Pokud si nejste jisti, můžete zkontrolovat typ své služby kliknutím na šipku dolů v levém horním rohu účtu vedle názvu vašeho webu, poté se podívejte na ID měření:

  • ID služby Universal Analytics začíná UA a končí číslem.
  • Služby GA 4 mají pouze čísla.
     

Co musím udělat?
 

Pokud v současné době používáte službu Universal Analytics, je třeba udělat tři věci:
 

1. Co nejdříve přejděte na GA 4
 

I když máte více než rok času, než tato změna proběhne, je nejlepší provést přechod nyní, aby váš účet GA4 mohl shromažďovat data potřebná pro automatické přehledy.
Pokud v současné době používáte UA, budete chtít nastavit službu GA4 vedle stávající služby Universal Analytics. Použijte asistenta pro nastavení GA4 od společnosti Google, který vám nabízí možnost nastavení se stávajícím tagováním.
 

2. Upravte sledování konverzí v Google Ads

Po nastavení vlastnosti GA 4 budete moci zobrazit data služby Analytics ve svém účtu Google Ads.
Pokud máte nastaveno sledování konverzí, měli byste importovat konverze z Analytics do Google Ads a odstranit všechny cíle Universal Analytics, aby nedocházelo k duplicitám.
Chcete-li importovat konverze ze služby Universal Analytics, přejděte v účtu Google Ads do nabídky Nástroje a nastavení > Konverze > Přidat novou akci konverze a vyberte možnost Importovat:
Tam můžete vybrat každou konverzní akci, kterou chcete importovat.
 

3. Export historických přehledů
 

Společnost Google umožní přístup k vašim datům služby Universal Analytics nejméně šest měsíců po 1. červenci 2023, během této doby byste měli exportovat data, která jsou pro vás důležitá. Existují tři způsoby exportu:

  • Můžete exportovat jednotlivé sestavy.
  • Použijte rozhraní API pro vytváření zpráv Google Analytics.
  • Exportovat do BigQuery.
     

Google Analytics 4 přichází


Neotálejte s přechodem na GA4. Zdá se sice že rok je dlouhá doba, ale uteče to jako voda. Čím dříve začnete, tím méně historických dat budete muset v červenci exportovat a tím dříve může strojové učení Google začít objevovat a zpracovávat data ve vašem účtu.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Vlastimil Malík

Foto zdroj: pixabay.com

 

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Upgates
FastCentrik
Shoptet
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
ecomail
Mailchimp