Co je to strojové učení
Implementace umělé inteligence a strojového učení do digitálního marketingu zajistí vyšší výkon, usnadní optimalizaci, umožní přesnější cílení a zvýší návratnost investic. Zjistěte, jak je můžete využít ve svůj prospěch i vy!

Ještě v minulém století byly pojmy jako umělá inteligence a strojové učení považovány za něco naprosto nepřirozeného, nepochopitelného a možná i lidskou rasu ohrožujícího. Ať se nám to líbí nebo ne, tak v současné době pronikly tyto technologie do našeho každodenního života a doprovázejí nás doslova na každém kroku. Když už je tu tedy máme, proč je nevyužít a nedotáhnout váš digitální marketing k dokonalosti? Pojďme se společně podívat, jak na to.

Co je to strojové učení

Mluvíme-li o strojovém učení, pak je dobré vědět, že se jedná o podskupinu umělé inteligence, která využívá nejrůznějších algoritmů a technik k analýze nejrůznějších dat. Na základě nich se nejen učí, ale zároveň z nich také identifikuje vzory, které použije k vytvoření datového modelu, na jehož základě dokáže formulovat prognózy. Díky tomu nachází uplatnění v nejrůznějších oblastech našeho života, včetně digitálního marketingu. V čem konkrétně vám může v této oblasti pomoci? Tak například:

  • Dokáže předvídat chování zákazníků.
  • Umí zlepšit zákaznickou zkušenost.
  • Díky automatizaci procesů zvládne uspořit náklady.
  • Poradí s obsahem – jaký vytvořit a kdy jej ideálně publikovat.
  • Zvládne zpracovat velké množství dat během velmi krátké doby a na základě nich identifikovat vzory a nabídnout řešení.

Chytré technologie jako součást vašeho marketingu

Strojové učení lze zapojit do všech aspektů digitálního marketingu, ať už se bavíme o optimalizaci pro vyhledávače, e-mailovém marketingu, sociálních sítích, placených reklamách nebo obsahovém marketingu. I když je pro mnoho lidí umělá inteligence tak trochu sci-fi a řada z nich se bojí do těchto systémů a technologií investovat čas i peníze, najde se dost společností, které si jsou vědomy přínosů, které pro ně tento, na první pohled složitý mechanismus má. I proto v roce 2020 využívalo už více než 30 % společností strojové učení alespoň v jedné části svého prodejního procesu. Výhledy jsou takové, že v letošním roce využije přibližně 80 % velkých společností alespoň jeden nástroj fungující na principu umělé inteligence. Pojďme se tedy podívat na několik způsobů, jak můžete integrovat některé aplikace a techniky založené na strojovém učení do vašeho marketingu i vy.

Lepší zákaznická zkušenost

Není snad třeba ani zdůrazňovat, že kvalitní a pozitivní zákaznická zkušenost je jedním z hlavních cílů každé firmy. Aby se zákazníci cítili na vašem webu či e-shopu vítaní, měli byste s nimi komunikovat a být jim k dispozici, kdykoliv to budou potřebovat. Jenže jak to zajistit? Přeci nemůžete být k dispozici 365 dní v roce, 24 hodin denně… Vy ne, ale chatbot ano! Integrací chatbotů se schopností strojového učení na váš web zajistíte, že o vaše zákazníky bude postaráno kdykoliv a kdekoliv.

Proč používat chatbota

Chatbot neboli chatovací robot je jakýmsi vaším virtuálním asistentem. Dokáže porozumět dotazům vašich zákazníků, na které reaguje na základě předem připravených scénářů. Zvládne tak být k dispozici jako podpora vašich zákazníků při standardních dotazech, ale budete-li jej nadále vzdělávat, zvládne také odesílat e-maily, informovat o stavu objednávky nebo změnit její doručení. To vše během chvíle a navíc současně s desítkami či stovkami zákazníků najednou. Pro vás to tedy znamená především velkou úsporu času a extrémní zlepšení zákaznické zkušenosti – věděli jste, že 80 % zákazníků odmítá na své odpovědi čekat delší dobu a raději odejdou ke konkurenci? Navíc implementace umělé inteligence do vašeho webu zajistí také to, že bude shromažďovat informace o chování spotřebitelů a výkonnosti produktu a umožní vám použít tyto metriky pro vývoj strategií do budoucna.

Pomocí chatbota můžete odbourat každodenní rutinu, získat důležitá data pro další rozvoj vašeho webu a především dosáhnout úspěchu díky spokojeným zákazníkům.

Proč používat chatbota

Dokonalé marketingové texty

Jedním z nejsilnějších marketingových nástrojů je stále obsahový marketing, který nejlépe zvládne propagovat váš produkt nebo službu. Vytváření poutavých a hodnotných textů však zabírá spoustu času, ať už z hlediska vymýšlení témat, nebo pak samotného psaní. I v tomto vám může pomoci umělá inteligence. Jednou z technologií strojového učení, kterou běžně používáte, aniž byste si to možná uvědomovali, jsou automatické opravy textů – ať už v mobilu nebo třeba ve Wordu. Ještě kdyby tak umělá inteligence zvládala celé psaní za vás, že? To sice ještě neumí, ale přesto spoustu věcí zvládne.

Úspora času a usnadnění práce

I když za vás umělá inteligence ještě neudělá veškerou práci z hlediska obsahového marketingu, přeci jen vám může hodně pomoci. K dispozici už je celá řada nástrojů, které vám pomohou spravovat váš obsah. Patří mezi ně například Curata, Flipboard, Pocket a Vestorly – nástroje, které můžete použít k vytváření poutavého obsahu. Pomohou vám s výběrem správného tématu, zoptimalizují své návrhy na základě vašich preferencí, údajů o publiku a historie interakcí s publikem. Díky nástrojům založeným na strojovém učení pochopíte, o jaký obsah mají vaši zákazníci zájem a jaká témata jsou pro ně nejdůležitější. Vytvoříte si tak obsah, který bude mít dopad na vaše prodeje i marketing. Zároveň vám tyto nástroje nabídnou nejrůznější šablony, možnosti rozvržení, naplánování publikace a další užitečné funkce, které vám ušetří čas i peníze. A pokud by vám to ještě bylo málo, můžete vyzkoušet nástroj Quill, který dokáže vytvořit popisky z velkého množství dat, nebo Frase, který vám zase pomůže s výzkumem a shrnutím dlouhých textů.

Zaměřte se na UI a UX

Dalšími oblastmi, na které byste se měli ve svém digitálním marketingu zaměřit, jsou UI/UX. Možná už jste se s těmito zkratkami setkali. Pojďme si je ale v rychlosti objasnit:

  • UI je zkratka anglického User Interface, tedy uživatelského rozhraní. Za UI se ukrývá vizuální podoba vašich produktů, služeb i prostředí, na kterém se prezentujete. Je to vše, s čím se zákazník dostává do styku a jak to na něj působí – tedy například použité barvy na webu, vyladění kontrastů, použité obrázky apod. Jde tedy o vzhled, nikoliv o funkčnost.
  • UX pak značí User Experience neboli uživatelskou zkušenost. U té je zase naopak velmi důležitá funkčnost – tedy aby váš web či e-shop sloužily zákazníkovi co nejlépe a poskytly mu co nejpříjemnější uživatelský zážitek. Patří sem především rozvržení webu, struktura hlavní nabídky, responzivita či rychlost načítání.

Z těchto krátkých definic je už každému jasné, že jedno nemůže fungovat bez druhého. A také to, že pokud jsou UI a UX nastaveny špatně, odradíte zákazníka. Se zlepšením designu a funkčnosti webu, tedy s UI/UX, vám mohou taktéž pomoci technologie strojového učení. Pomocí nástrojů strojového učení můžete zanalyzovat své stránky a zjistit cenné poznatky o chování vašich uživatelů a výkonu vašich webových stránek. Nejpoužívanější nástroje pro tvorbu webu, jako jsou WordPress, Wix či Weebly tyto technologie samozřejmě využívají a analýza z nich jim pomáhá vytvářet efektivní a užitečné webové stránky.

Nástroje založené na strojovém učení vám pomohou vytvořit web, který bude plně funkční, ale i praktický a užitečný pro uživatele.

Přepněte na automat

Chcete-li vytvořit výkonný marketingový systém, do kterého nebudete muset neustále zasahovat, a který za vás bude řešit kampaně, leady, aktualizace dat v CRM, personalizovaný e-mailing a další rutinní práce, které vám zabírají spoustu času, přejděte na marketingovou automatizaci. Nástroje pro marketingovou automatizaci jsou postavené na strojovém učení, dokážou dekódovat současné trendy a učit se z nich, navrhovat akce na základě historie chování a vytvořit analýzu, na základě níž můžete vyvinout strategie a podniknout akce, které budou mít skvělé výsledky. Váš marketing se tak posune zcela na novou úroveň, uspoří vám spoustu času a přinese větší zisky.

Začnete-li používat nástroje pro automatizaci marketingu, můžete během jednoho roku zaznamenat navýšení tržeb o 10 %. I z tohoto důvodu začalo více než 79 % renomovaných značek používat v uplynulých třech letech marketingovou automatizaci.

Přepněte na automat

Optimalizujte reklamy

Tradiční způsob reklamy zahrnuje nejen výběr správného obsahu, ale také výběr správného kanálu či platformy, na kterých budete reklamu prezentovat, a v neposlední řadě také správného termínu, kdy bude reklamu nejvhodnější spustit. Jedná se tedy o manuální a časově poměrně náročnou činnost, která s velkou pravděpodobností nesplní vaše očekávání. Využijete-li k plánování svých reklam nástroje založené na umělé inteligenci, které jsou k dispozici v Facebook Ads nebo Google Ads, podaří se vám:

  • Vyhledat správné publikum
  • Oslovit potenciální zákazníky optimálně přizpůsobenou reklamou
  • Zobrazovat reklamy v různých formátech
  • Zobrazovat reklamy v době, kdy je vaše publikum nejaktivnější
  • Výrazně snížit náklady na reklamu
  • Dosáhnout vyšší návratnosti

A to vše za podstatně kratší čas, mnohem sofistikovanějším způsobem, s jasně monitorovanými výsledky a nižšími výdaji.

Zamiřte na sociální sítě

Technologie založené na strojovém učení a umělé inteligenci jsou hojně využívány i na sociálních sítích. I proto jsou sociální média jedním z nejpoužívanějších marketingových nástrojů a firmy na ně přesouvají velkou část svých aktivit. Facebook, Instagram, Twitter a další sociální sítě jsou skvělým místem, kde můžete poskytovat své služby a nabízet produkty v reálném čase. Můžete zde sledovat zmínky o vaší značce, klíčová slova, hashtagy, oslovovat nové potenciální zákazníky, reagovat na nespokojené zákazníky, sledovat, jaký obsah má největší úspěch, v jakou dobu a mnoho dalšího. Aktivitu na vašich stránkách na sociálních sítích můžete díky nástrojům umělé inteligence neustále monitorovat a přijímat tak kroky, které povedou k vylepšení vašeho marketingu a zákaznické zkušenosti.

Analyzujte, personalizujte a optimalizujte

Jak jste se mohli přesvědčit, základem úspěšného digitálního marketingu jsou analýzy, personalizace a optimalizace. Díky nim jste schopni nabídnout kvalitní obsah a ten nejlepší uživatelský zážitek. Se všemi těmito oblastmi digitálního marketingu vám skvěle pomohou technologie založené na strojovém učení a umělé inteligenci. Proto se nebojte je používat. Ušetří vám čas, peníze a přivedou nové zákazníky.

 

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Vlastimil Malík

Foto zdroj: pixabay.com

 

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Upgates
FastCentrik
Shoptet
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
ecomail
Mailchimp