Jak dostat váš content marketing na špici?
Content marketing neboli obsahový marketing má jediný cíl – vytvořit hodnotný obsah, pomocí kterého přilákáte zákazníky a navýšíte své zisky. Vyniknout však mohou jen někteří. V tomto článku se dozvíte, jak na to, abyste se na špici dostali právě vy.

Nezáleží na tom, zda se pohybujete v B2B nebo B2C sektoru. Chcete-li přilákat pozornost, nalákat nové zákazníky a zvýšit své zisky, pak se neobejdete bez marketingové strategie nazývané content marketing – nebo česky jednoduše obsahový marketing. Tato strategie však není jen sehnání copywritera nebo o psaní ledajakých textů – je o budování vztahů, o vytváření brandu, navazování důvěry a autority. Content marketing neznamená jen tvořit prodejní texty, ale vytvářet obsah, který bude informativní, poučný a třeba i zábavný. Prostě takový, kterým získáte pozornost, kterým prokážete svou odbornost, jedinečnost, a který vám zároveň pomůže zlepšit obchodní výsledky vaší firmy.  

Obsah nejsou jen texty

Na internetu se denně objevují tisíce nových článků. Vyniknout mezi nimi není jednoduché. Možná máte dokonce pocit, že už bylo napsáno vše a nevíte, do jakého tématu byste se měli pustit. Nezoufejte, máme pro vás několik tipů, díky kterým zaujmete hodnotným a poutavým obsahem. Pojďte se společně s námi podívat na to, jak vytvářet kvalitní content marketing – tedy nejen texty na web, ale i příspěvky na blogy, sociální sítě, newslettery, e-maily, infografiky, videa a obrázky. Obsah, který vás odliší od konkurence.

Začněte používat nové nástroje pro výzkum klíčových slov

Používání klíčových slov je chápáno spíše jen jako záležitost SEO – aby byl web optimalizován pro vyhledávače a zobrazoval se na horních pozicích ve výsledcích vyhledávání. Podíváte-li se však na klíčová slova trochu hlouběji, zjistíte, že je můžete využít ve vašem obsahovém marketingu ještě jinak. Mohou vám totiž poskytnout hluboký vhled do zájmů vašeho publika, jejich problémů a dotazů. Pokud si takovou analýzu provedete, zjistíte, kdo je vaším publikem, co vaše publikum skutečně potřebuje a po čem touží. A na základě toho můžete vytvářet hodnotný content marketing.

Vyberte si správné nástroje

Abyste dokázali správně vyhodnotit ta nejfrekventovanější a nejzajímavější klíčová slova, je třeba pro jejich analýzu použít vhodné nástroje, které vám poskytnou desítky, stovky nebo dokonce možná tisíce výrazů, které uživatelé vyhledávají. Takových nástrojů je na trhu poměrně velké množství a rozhodně se vyplatí vyzkoušet jich více. Každý nástroj pro zpracování klíčových slov totiž využívá jiné zdroje dat, jiný výstup nebo jinou organizaci. Nahlédnutí na klíčová slova z různých úhlů pohledu vám tak přinese také spoustu nových nápadů na obsah. A jaké nástroje byste měli vyzkoušet? Zde vám přinášíme několik tipů:

Kparser

Tento nástroj pro výzkum klíčových slov vám poskytne vše, co potřebujete k vytvoření seznamu dobrých témat – nebo vás alespoň nasměruje tím správným směrem. Pomocí něj zjistíte, co vaši potenciální zákazníci nebo čtenáři hledají na Googlu, YouTube, eBay či Amazonu a na základě těchto informací budete moci přizpůsobit obsah na svém webu.

Kparser můžete využívat ve free verzi, kde není vyžadována ani registrace. Jeho používání je snadné, intuitivní a vygeneruje vám velké množství klíčových slov, včetně tzv. „long tail“, které jsou hodně konkrétní, ale méně vyhledávané. Díky tomu, že je tento termín přesný a víceslovný, nemá takovou konkurenci a vy tak můžete přesně cílit na uživatele, kteří hledají konkrétní věc, a u kterých je velká pravděpodobnost konverze.

Ve free verzi má Kparser méně funkcí, které jsou ale plně dostačující pro vaše účely. Pokud byste však chtěli pronikat do tajů klíčových slov detailněji, můžete si zaplatit prémiovou verzi za cenu 69 $ měsíčně.

Obsahový marketing

KeywordTool.io

KeywordTool.io je dalším nástrojem pro vyhledávání klíčových slov, který funguje i v češtině a vygeneruje vám seznam podobných slov k zadanému klíčovému slovu. Umožní vám přístup ke spoustě zdrojů dat, včetně Googlu, YouTubu, Amazonu, Instagramu či Twitteru. Můžete jej používat zdarma, analýzu klíčových slov a hledanost si však zobrazíte jen v placené verzi, která začíná od 69 $ měsíčně.

Answer the public

Tento nástroj je méně známý, ale pro obsahový marketing naprosto ideální. Není zrovna nejvhodnější na analýzu klíčových slov, ale má jednu skvělou vlastnost, a tou je automatická kategorizace klíčových slov. Ta pak zvládne ještě graficky vizualizovat klíčová slova do větví dle předem definovaných témat. Ke klíčovým slovům přidá i srovnávací a příbuzné výrazy a bude vám tak skvělou inspirací na nová témata pro váš obsah. Využívat jej můžete zdarma, nevýhodou je pouze to, že zatím není dostupný v češtině – toto mínus ale nahradí slovenština.

Využijte nápady svých zákazníků

Velmi užitečným způsobem, který můžete využít při tvorbě obsahu, je naslouchání zákazníkům. Jsou to přeci právě vaši současní a budoucí zákazníci, pro které tvoříte obsah, a který pro ně má být přínosem. Nechcete vytvářet obsah, který zaplní prázdné místo na webu, ale obsah, který budou lidé číst. Proto se nebojte zapojit své zákazníky, seznamte se s nimi a zjistěte, co chtějí. Jak to na to? Zde je několik tipů:

Proveďte výzkum

Oslovte zákazníky na svém webu či sociálních sítích. Položte do placu obecnou otázku týkající se například jejich životního stylu – díky ní zjistíte, s jakými zákazníky máte vlastně tu čest a jak na ně lépe zacílit. Poté můžete přidat konkrétní otázky zaměřené na vaši značku, například:

  • Co se vám honilo hlavou při procházení našich stránek/služeb?
  • Našli jste vše, co jste hledali?

Díky odpovědím, které dostanete, budete moci vylepšit výkon vašeho webu. A zároveň se vám díky tomuto průzkumu otevře nekonečný zdroj inspirace, která témata byste měli zpracovat, abyste vyšli vstříc svým zákazníkům a uspokojili jejich potřeby. Pokud navíc do svých průzkumů zapojíte nástroje pro vizualizaci dat, budete schopni získané údaje lépe vyhodnotit, odlišit důležité informace od zbytečných a díky grafické vizualizaci se vám s nimi bude mnohem lépe pracovat.

Komunikujte ve skupině

Dalším způsobem, jak zjistit, co vaši zákazníci chtějí, co postrádají, co by vylepšili a podobně, je zaznamenávání dotazů ze strany zákazníků. Zvolte vhodný komunikační kanál, pomocí kterého vám bude vaše publikum moci zasílat své dotazy, náměty a připomínky. Skvělým řešením, které vás propojí s vaším publikem, je Slack – uzavřená obchodní komunikační platforma, ve které můžete vytvořit tzv. komunikační textové místnosti, které lze uspořádat dle témat. Jedná se o aplikaci, která umožňuje komunikaci uvnitř skupiny, tedy jen mezi vámi a vašimi zákazníky, a je skvělou náhradou diskuzních fór či skupin na sociálních sítích. Verze zdarma vám pak umožňuje prohlížet a prohledávat až 10 tisíc nejnovějších zpráv. Informace, které z této komunikace získáte, vám budou opět skvělým vodítkem pro vytváření obsahu, na který vaše publikum čeká.

Ptejte se na sítích

Komunikaci využívejte i na sociálních sítích. Položte vašim sledujícím otázku, co je zajímá. Ptejte se často a zapojujte se do odpovědí, které dostanete. Na vašem webu nebo blogu pak vytvořte sekci „Lidé se ptají“ a zpracovávejte zde konkrétní, zajímavé dotazy s hodnotnými odpověďmi.

Pokud nevíte, jaké otázky byste měli pokládat, můžete využít nástroj Text Optimizer. V něm v části „Topic Ideas“ jednoduše zadáte požadované klíčové slovo a vyjede vám seznam otázek s ním spojených. Každá otázka je navíc hodnocena na základě toho, kolik lidí ji hledá a kolik webů ji řeší – takže budete mít skvělou analýzu poptávky a konkurence.

Sociální sítě

Analyzujte web

Další informace vedoucí k podpoře obsahového marketingu vám přinese analýza webu. K té můžete použít například nástroj Finteza, který zvládne zanalyzovat vaše publikum včetně geografické lokace a používaných zařízení, vypočte konverze v reálném čase či vám vytvoří trychtýře dle stránek či událostí. Navíc je tento nástroj schopen identifikovat spammery, podvodníky a hackery na vašich stránkách. Jednoduše řečeno, Finteza vám pomůže s porozuměním obsahu a prvků na stránkách, na které návštěvníci vašeho webu reagují nejlépe.

Poznání vašeho publika a komunikace s ním jsou nezbytnými faktory, na základě kterých můžete vytvářet jedinečný obsah, který posune vaši firmu na vrchol.

Zohledněte sezónní trendy

Dalším důležitým faktorem, na který byste neměli při tvorbě obsahu zapomínat, jsou nejrůznější svátky a sezónní aktivity. Zahrnete-li do svého redakčního plánu nějakou zajímavost přináležející k danému období, jistě vzbudí zájem – bude-li opravdu zajímavá, lidé ji mezi sebou začnou sdílet, bude mít spoustu nových sledujících, kliknutí a lajků a přivede vám nové zájemce o vaše zboží/služby.

Výhodou sezónních trendů je to, že si můžete naplánovat svůj redakční kalendář na rok dopředu – sedněte si k počítači, vytvořte si tabulku a do ní si zapište všechna důležitá data, která jsou relevantní pro vás i vaše zákazníky. Můžete zahrnout Vánoce, Velikonoce, svátek sv. Valentýna, Black Friday nebo různé posezónní výprodeje – nápaditosti se meze nekladou. Na sociálních sítích si tyto události můžete dokonce rozplánovat na rok dopředu, takže se pak samy zveřejní, i když vy budete zaneprázdnění.

Zvedněte se ze židle

Inspiraci pro svůj webový obsah většinou hledáme online. Ale ne nadarmo se říká, že nejlepší obsah získáme v reálném životě. Proto opusťte kyberprostor a vydejte se do světa. Nemusíte vyrážet nikam daleko. Stačí vyhledat nějakou událost v okolí, která souvisí s vaším oborem. Navážete tam kontakty s místní komunitou, otevřou se vám nové obzory a zjistíte, co lidé chtějí. Můžete se také spojit s dalšími značkami nebo firmami a vymyslet způsoby spolupráce. Pamatujte si, že lidé milují osobní příběhy – tak jim takové dejte!

Udělejte ze starého nový

Pokud už jste vytvořili spoustu obsahu, který ale nemá takovou návštěvnost, jakou byste chtěli, nebo je zastaralý, pusťte se do jeho obnovy. Jak vlít život starému obsahu? Zde je několik tipů:

  • Sesumarizujte texty a vytvořte e-book, který nabídnete vašim zákazníkům jako dárek zdarma – například k nákupu nebo za napsání recenze
  • Uspořádejte webinář a použijte v něm materiály, které jste už napsali/vytvořili
  • Vytvářejte newlettery a odkazujte na již publikovaný obsah
  • Nahrajte podcast a použijte v něm starý příspěvek
  • Natočte video s využitím starého příspěvku
  • Přeměňte informace z příspěvků do infografiky
  • Rozšiřte staré texty o nové poznatky a informace

Nebojte se a vyzkoušejte nové způsoby prezentace, ke kterým jste třeba dosud nenašli odvahu – například místo článku na blog natočte video nebo vytvořte infografiku. Přitáhnete tak nový druh publika.

Nové, staré, účinné

V tomto článku jste se seznámili s metodami, které vám pomohou při tvorbě vašeho obsahu. Jak jste zjistili, mnohdy stačí opravdu málo, abyste dali vašemu content marketingu novou tvář a posunuli se zase o kus výš. Vyzkoušejte naše tipy a oslovte mnohem širší publikum. Se správně zvoleným obsahovým marketingem totiž budete vidět.

 

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Vlastimil Malík

Foto zdroj: pixabay.com

 

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Upgates
FastCentrik
Shoptet
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
ecomail
Mailchimp