Migrace webových stránek je součástí přirozeného vývoje většiny firem. Jak vaše společnost roste, původní hosting přestává stačit a existuje i spousta dalších důvodů, proč musíte čas od času svůj web přesunout. Nicméně stěhování stránek je podobné jako stěhování v reálném světě, o kterém se říká, že je lepší dvakrát vyhořet, než se jednou stěhovat. Může při něm dojít k chybám, které poškodí vaše SEO a mohou vést ke ztrátě pozic a návštěvnosti.
Než začnete s migrací webu, proveďte důkladnou inventuru svých stránek. Pomůžou vám nástroje, jako je například Screaming Frog nebo Xenu. Cílem je mít seznam všech stránek, na který se můžete po dokončení migrace podívat a ověřit, zda je vše přestěhováno správně.
Jakmile máte seznam hotový, můžete pokračovat. Následuje 10 kroků, které vám pomohou k úspěšné migraci webových stránek.
1. Nastavení hostingu, DNS, CDN, pošty
Migrace webu má mnoho nezbytných částí. Nejprve si vytvořte zálohu webu a databáze. Pokud se něco pokazí, budete vděční za to, že máte zálohu pro obnovení webu. V ideálním případě si také vytvořte testovací web, na kterém migraci otestujete, abyste omezili zádrhele, které se mohou během stěhování vyskytnout.
Jakmile budete hotovi, budete chtít:
- Nastavit hostingové prostředí a přenést všechny soubory
- Nastavit informace DNS
- Změnit informace o CDN
- Změnit parametry pošty
2. Vytvoření seznamu přesměrování
Již před začátkem migrace webu byste měli mít seznam přesměrování, která je třeba vytvořit, a těch, která již existují. Na tento seznam se budete odvolávat, abyste zajistili, že všechna existující přesměrování budou na vašem novém webu zavedena správně.
Pokud nemáte mnoho přesměrování, ale měníte doménu, budete potřebovat jediné přesměrování, které web přesměruje.
3. Zkontrolujte strukturu SEO
Migrace webu je ideální příležitostí zkontrolovat a opravit problémy se SEO. Abyste se ujistili, že vaše SEO bude po migraci úspěšně fungovat, měli byste zkontrolovat následující položky:
- Prohledatelnost webu
- Strukturu URL adres
- Alt tagy u obrázků
- Kanonické značky
- Robots.txt
- Mapy stránek
- Interní odkazy
- Hreflang
- Strukturovaná data
- Nastavení pro mobilní zařízení
- Stránkování
Zkontrolujte strukturu SEO vašeho současného webu, abyste ji mohli po dokončení migrace zkontrolovat i u toho nového. Klíčem k úspěchu migrace webu je vytvoření seznamů a jejich opakovaná kontrola.
4. Proveďte srovnávací testy
Benchmarky vám o migraci a webu hodně napoví. Z technického hlediska byste měli změřit následující údaje:
- Rychlost načítání stránek
- Míra indexace stránek
- Chyby při procházení
- Umístění klíčových slov
K těmto srovnávacím údajům se budete v následujících týdnech opakovaně vracet. Pokud si všimnete, že rychlost webu je pomalá nebo jste ztratili pozice, budete chtít svůj web více prozkoumat, abyste zjistili problém. Pokud budete mít tato data k dispozici, bude pro vás mnohem snazší odhalit, kde vznikl problém.
5. Analyzujte klíčové stránky webu
Klíčové stránky vašeho webu jsou nejdůležitější stránky generující příjmy a měli byste se na ně zaměřit hned ze začátku. Analyzujte tyto stránky a ujistěte se, že fungují správně. I když máte více než 1 000 stránek, vyberte 5 % nejdůležitějších stránek a projděte je jednu po druhé.
Jedná se o stránky, které:
- mají vysoké umístění na důležitá klíčová slova,
- generují největší příjmy.
Během celého procesu migrace byste měli tyto stránky pečlivě sledovat.
6. Znovu spusťte procházení stránek a porovnejte výsledky
V tomto bodě je dobré znovu spustit procházení stránek. Většinu zdlouhavých kroků jste již absolvovali, ale nyní je čas porovnat staré procházení stránek s novým. Cílem je zkontrolovat následující:
- Nefunkční odkazy na stránky (chyby 404)
- Přesměrování
- Meta tagy Title
- Meta tagy Description
Porovnejte svá metadata, abyste se ujistili, že se vše správně přeneslo. Někdy se metadata během migrace ztratí, zejména pokud změníte systém správy obsahu, který se snaží vytáhnout data z neexistujícího sloupce nebo tabulky databáze.
7. Proveďte audit webu
Následuje audit, při kterém můžete využít i některá data získaná v posledním kroku. Váš audit by měl zahrnovat kontrolu:
- Přesměrování
- Interních odkazů
- Doby odezvy serveru
- Informace o indexovaných a neindexovaných souborech
►Budete také chtít vytvořit soubor robots.txt, nastavit kanonické značky a zajistit, aby vaše klíčové stránky fungovaly dobře.
8. Nastavení konzole pro vyhledávání a nástrojů pro webmastery
Pokud měníte domény, přidejte své stránky do konzoly Google Search Console a nástrojů pro webmastery Bing. Následně byste měli požádat o indexaci webu a odeslat mapy stránek ve formátu XML.
Konzola Google Search Console umožňuje změnit adresu webu. Změnu adresy můžete nastavit tak, že přejdete do nabídky Nastavení (ikona ozubeného kola) > Změna adresy.
Změna adresy v konzole pro vyhledávání umožňuje upozornit společnost Google na změnu adresy vašeho webu. Před odesláním změny adresy však musíte ověřit, že jste vlastníkem obou webů.
9. Proveďte testy použitelnosti
Použitelnost je jedním z aspektů migrace webu, který lidé často přehlížejí. Váš web si může udržet své pozice, přesto však přijdete o příjmy, pokud se jeho použitelnost sníží. Dalším krokem je proto ruční testování klíčových oblastí webu, které by se mělo provádět na mobilních i stolních zařízeních.
Zkontrolujte následující oblasti a ujistěte se, že fungují správně:
- Obsah ke stažení
- Formuláře
- Proces nákupu produktů
- Funkce živého chatu
- Seznamy adresářů
- Navigace
Chcete zajistit, aby všechny funkce vašeho webu fungovaly správně. Pokud narazíte na nějaké problémy, v případě potřeby je opravte.
10. Sledujte výkon webu a průběžně vychytávejte eventuální chyby
Dostali jste se k poslednímu kroku, ale je důležité uvědomit si, že se jedná o průběžný proces – stále ještě není vše hotovo. Postupem času byste se měli podívat do Google Search Console a zkontrolovat chyby a varování. Kontrolujte také metriky výkonu nebo pozice klíčových slov pro své nejlepší stránky. Měli byste kontrolovat stránky s nejvyšší návštěvností a zjistit, zda u nich nedošlo ke ztrátě návštěvnosti. Pokud k významné ztrátě pozic a návštěvnosti došlo, začněte analyzovat obvyklé problémy, jako např.:
- Nesprávné přesměrování
- Pomalé načítání
- Ztráta interních odkazů
- Chybějící meta tagy
►Pozorně sledujte záložku Pokrytí v konzole Google Search Console, která vám ukáže všechny kritické chyby a varování na vašich stránkách. Jakmile se tyto chyby objeví, projděte je jednu po druhé a opravte je.
Několik slov závěrem
Správné provedení migrace webových stránek vyžaduje hodně píle a času. I když k výše uvedenému seznamu můžete přidat několik kroků, které proces migrace ještě více zefektivní, tyto body jsou dobrým základem, ze kterého můžete vycházet.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com