Jak spustit PPC reklamu na Google Ads

PPC reklama
PPC reklama je efektivním zdrojem návštěvnosti, nad kterou máte absolutní kontrolu. Naučte se, jak z kampaní Google Ads získat co nejvíc.

Pokud jste inzerent, který chce začít těžit z astronomického počtu vyhledávání, která se denně odehrávají ve vyhledávání Google, a rychle získat návštěvnost, kterou potřebujete k růstu svých zisků, není lepší způsob, jak začít, než se zaregistrovat do služby Google Ads.

PPC platforma Google Ads umožňuje vytvářet online reklamy, které oslovují publikum, jež má zájem o produkty a služby, které nabízíte. Platforma Google Ads funguje na bázi PPC (pay-per-click) reklamy, tj. musíte zaplatit určitou částku pokaždé, když návštěvník na vaši reklamu klikne.

Jak začít?

Pokud začínáte s úplně čerstvým a novým účtem, začněte tím, že přejdete na stránku ads.google.com a kliknete na "Začít". Po nastavení účtu vás Google hned zkraje vyzve k nastavení kampaně Smart. To je lákavé pro inzerenty, kteří si chtějí ušetřit práci, ale věnovat čas sestavení vlastních PPC kampaní na míru se vyplatí.

Nevolte tedy "Hlavní reklamní cíl", jak vás Google žádá, a místo toho klikněte na možnost "Přepnout do expertního režimu". Ale nebojte se – nemusíte být expertem, abyste dokázali nastavit svou první PPC reklamu – od toho jsme tady my.

Vyberte si typ kampaně

Každá PPC kampaň je trochu jiná, není tedy divu, že existují i různé typy kampaní pro různé účely.

Jaké jsou typy kampaní?

  • Vyhledávání (typ kampaně, který budeme používat v tomto průvodci)
  • Zobrazení
  • Video
  • Nakupování
  • Aplikace
  • Discovery
  • Místní
  • Performance Max (maximální výkon)

Při výběru kampaně vás Google nejprve požádá o výběr cíle, kterého chcete svou PPC reklamou dosáhnout. V závislosti na cíli vám pak ukáže, které typy kampaní jsou k dispozici. Pro tento návod vytvoříme PPC reklamu ve Vyhledávání, takže zvolíme návštěvnost webových stránek.

Profesionální tip: Jak budete časem budovat svůj účet, neomezujte se pouze na jeden typ kampaně. Budete pravděpodobně chtít spustit kombinaci kampaní, které budou odpovídat různým kombinacím PPC cílů.

Nastavení kampaně

Nyní si můžete vybrat obecná nastavení kampaně, jako např. název kampaně. Může to být cokoli, protože to nemá vliv na výkon. Mělo by to být něco, co si snadno vybavíte a zařadíte v rámci svého PPC účtu, abyste se v tom později vyznali. Můžete se také rozhodnout, že se vaše reklamy budou zobrazovat i v partnerských sítích společnosti Google. Jedná se o dceřiné společnosti, které Google vlastní a které mohou vaši reklamu zobrazovat. To může rozšířit váš dosah za nižší náklady, ale bude obtížnější dosáhnout vysokého podílu zobrazení.

Nastavte plán reklam

Nyní je třeba Googlu říct, kdy má zobrazovat vaše reklamy, abyste utráceli peníze jen tehdy, když se vám to vyplatí. Můžete se například vyhnout zobrazování reklamy v ranních hodinách, kdy lidé nemusí mít takový zájem o konverze na vašem webu. Chcete-li nastavit plán, klikněte na "Zobrazit další nastavení" a vyberte datum začátku, konce a plán reklamy.

Profesionální rada: Dávejte si pozor! Rozvrh je ve výchozím nastavení nastaven na časové pásmo, ve kterém je nastaven váš účet, takže pokud máte v plánu inzerovat publiku v různých časových pásmech, budete muset trochu počítat.

Zadejte umístění a jazyk

Jelikož za návštěvníky z PPC platformy platíte, jistě chcete, aby na vaši reklamu klikali pouze ti, u kterých je šance, že si něco koupí. Je zbytečné ukazovat vaši reklamu lidem z celého světa – zde si proto nastavíte polohu a jazyk.

Vypočítejte svůj denní rozpočet

S rozpočty na PPC reklamy Google je to složité: utratíte příliš málo a nikdy se nedostanete z fáze učení. Utratíte příliš mnoho a měsíční rozpočet spálíte za týden.

Chcete-li vypočítat rozpočet, který je tak akorát, musíte nejprve odhadnout své měsíční výdaje. Začněte s průzkumem klíčových slov a podívejte se na referenční hodnoty Google Ads pro váš obor, abyste předvídali průměrnou CPC nebo CPA. Nyní toto číslo vydělte 30,4 (průměrný počet dní v měsíci) a získáte svůj denní rozpočet.

Několik tipů:

  • Pochopte, jak denní rozpočty fungují. Pokud například nastavíte denní rozpočet na 400 Kč, neznamená to, že 400 Kč je maximum. Google může v jeden den utratit 650 Kč, pokud to znamená více kliknutí a konverzí, a v jiný den utratit pouze 300 Kč, aby se náklady na měsíc vyrovnaly.
  • Neočekávejte však, že váš rozpočet zůstane navždy stejný. V PPC je flexibilita velmi důležitá. Není důvod zbytečně utrácet rozpočet za nevýkonné kampaně, protože očekáváte, že budou fungovat.
  • Svůj rozpočet zbytečně nesnižujte. I když je pochopitelné, že všichni inzerenti chtějí být nákladově efektivní, nízký rozpočet vás bude omezovat. Abyste vydělali peníze, musíte je utratit.
  • Používejte přehled o rozpočtu Google Ads a podívejte se na denní a měsíční předpokládané výdaje v rámci celého účtu.

Zvolte si strategii nabídky

Existují různé způsoby, jak Google může utratit váš rozpočet v závislosti na vašich cílech. Chcete-li si vybrat strategii nabídky, vyberte možnost "Nebo vyberte strategii nabídky přímo (nedoporučuje se)". Poté si můžete vybrat z možností, které máte k dispozici. Existují dvě kategorie nabídkových strategií:

  • Ruční nabízení: Pokud používáte ruční nabízení, sdělíte Googlu maximální nabídku ceny za proklik (CPC) pro každé klíčové slovo. To je maximální částka, kterou jste ochotni zaplatit za kliknutí na reklamu daného klíčového slova. Je důležité vědět, že to není nutně částka, kterou skutečně zaplatíte. Může to být méně, ale nikdy více. Tato strategie vám dává naprostou kontrolu, ale buďte opatrní, protože nastavení příliš nízké nabídky by mohlo omezit váš výkon.
  • Automatické přihazování: Při strategii automatického nabízení necháte Google, aby sám určil vaše maximální nabídky ceny za proklik. Stačí sledovat data, abyste měli představu o tom, kolik budou kliknutí stát.

Proč je užitečné použít automatizované nabízení? Představte si, že začínáte fotografovat – zatím ještě nevíte, jak nastavit čas, clonu a podobně. Lepších výsledků proto dosáhnete s automatikou. Teprve až získáte zkušenosti, budete chtít přejít na manuál – a s PPC reklamou je to stejné.

PPC

Nastavení klíčových slov

Další krok při spouštění reklam Google Ads je jedním z nejdůležitějších. Klíčová slova jsou slova a fráze, které vaše cílová skupina zadává do vyhledávače Google. V případě reklam ve vyhledávači Google přihazujete na klíčová slova, na která chcete, aby se vaše reklamy zobrazovaly.

Profesionální tipy pro klíčová slova PPC:

  • Použijte nástroje pro výzkum klíčových slov – jako je Plánovač klíčových slov v účtu Google Ads a naplánujte si hlavní výrazy na základě jejich měsíčního objemu vyhledávání a průměrné ceny za kliknutí.
  • Zaměřte se na klíčová slova s jasným obchodním záměrem. Patří mezi ně výrazy obsahující slova jako "cena", "prodej" a další. Pokud se zaměřujete na místní PPC, zaměřte se na klíčová slova založená na lokalitě, například "pizzerie v Hloubětíně".
  • Při nastavování klíčových slov nezapomínejte na bidding (k tomu se brzy dostaneme). I když nemusíte nastavovat maximální nabídku CPC pro každé klíčové slovo, cíle vaší strategie nabídek by mohly ovlivnit to, jak budete přistupovat ke klíčovým slovům a cílení.
  • Nezahlcujte svůj seznam klíčových slov nízkoobjemovými variantami svých klíčových slov. Díky správným typům shody si můžete ušetřit bolest hlavy a omezit počet klíčových slov na minimum.

Typy shody

Při zadávání klíčových slov musíte také uvést, jaký typ shody chcete. To proto, že existuje mnoho vyhledávání, která může člověk provést (tzv. dotazů), která nejsou totožná – ale přesto jsou pro vaše klíčová slova velmi relevantní. Typy shody pomáhají Googlu pochopit, pro které z těchto variant klíčového slova chcete, aby se vaše reklamy zobrazovaly.

Abyste si zajistili flexibilitu, budete chtít typy shod kombinovat. Zde jsou tři typy shody – od nejméně omezující po nejvíce omezující:

  • Široká shoda: umožňuje, aby se vaše reklama zobrazovala na jakýkoli dotaz, který se vztahuje k vašemu klíčovému slovu.
  • Frázová shoda: vybírá dotazy, které obsahují stejnou frázi jako vaše klíčové slovo.
  • Přesná shoda: umožňuje zobrazit vaši reklamu pouze v případě, že dotaz je stejný jako vaše klíčové slovo.

Profesionální tip: Neexistuje žádný správný nebo špatný typ shody, protože ty závisí na vašich cílech. Nejlepší radou je vyzkoušet všechny tři a zjistit, co při optimalizaci klíčových slov funguje nejlépe. Pokud si však nejste zcela jisti, frázová shoda je sázkou na jistotu. Je to zlatá střední cesta mezi širokým záběrem a zachováním relevance.

Eliminujte negativní klíčová slova

Negativní klíčová slova jsou vámi vybrané výrazy, u kterých nechcete, aby se vaše reklamy zobrazovaly. Například pokud inzerujete kurzy vaření, termín "kuchař" by se mohl snadno vztahovat i na lidi, kteří hledají práci v oboru. Můžete tedy negovat slova jako "pracovní místa", "pozice" a "volná místa", abyste se vyhnuli klikům od lidí, kteří hledají spíše práci než vzdělání.

Pro začátek byste měli mít několik negativních klíčových slov, a jakmile budete mít vše připraveno, můžete pomocí přehledu vyhledávaných výrazů zjistit, na které dotazy se zobrazují, a vytvořit si seznam negativních klíčových slov.

Vytvoření PPC reklamy

Psaní přesvědčivých reklamních textů může být náročné. Lidé stráví zobrazením prvních pěti výsledků vyhledávání v průměru 3,4 sekundy, takže pokud chcete pomocí svých placených reklam konvertovat potenciální zákazníky, musíte psát výjimečně dobře, abyste vynikli.

Naštěstí existuje několik kroků, kterými se můžete řídit při psaní a optimalizaci poutavých PPC reklam, které přilákají cílové publikum a zvýší konverze.

Proveďte důkladný průzkum

Udržet si náskok před konkurencí je zásadní pro konverzi zákazníků a růst vašeho podnikání. Musíte provádět důkladný průzkum, abyste mohli vytvářet účinné PPC reklamy ve vyhledávání, které vás udrží na špičce.

Vyhledávejte běžná klíčová slova a fráze a podívejte se, co se objevuje ve výsledcích. Organické vyhledávání zvýrazní to, co vidí vaši zákazníci, a ukáže vaše konkurenty a jejich taktiku reklamních textů.

Položte si otázky, jako např.:

  • Jakým způsobem konstruují reklamy?
  • Jaké výzvy k akci (CTA) používají?
  • Nabízejí slevy?

Poté, co zjistíte, jak zlepšit text PPC reklamy, se podívejte, jak se odlišit. Jaké jedinečné prodejní výhody (USP) vás odlišují od ostatních? Zařaďte je do svých reklam, abyste zákazníkům ukázali, proč by si měli vybrat právě vás a ne konkurenci.

Profesionální tipy pro texty PPC reklam

  • Dodržujte osvědčené postupy pro responzivní reklamy ve vyhledávání. Tyto reklamy jsou automatizované – strojové učení Google je skládá z různých částí textu, takže je třeba zajistit, aby každý řádek textu nebo obrázek byl dostatečně úderný.
  • Nezapomeňte na výzvu k akci – CTA. Vyzvat diváka k akci je koneckonců smyslem PPC reklamy. Ujistěte se, že máte vždy jasno v tom, jaký bude konečný cíl jeho kliknutí. Používejte výrazy jako "zaregistrujte se ještě dnes", "objednejte ihned" a další, které pomohou zvýšit konverze.
  • Nepřehánějte to. Přemýšlejte o svých reklamách jako o "tváři" své firmy. Stejně jako u prezentace ve výkladní skříni kamenného obchodu chcete, aby PPC reklama pěkně prezentovala vaši značku. Neobětujte tento aspekt svého copywritingu ve prospěch hromady agresivních CTA.

Přidejte na své reklamy rozšíření

Rozšíření reklamy jsou spíše čistě akční záležitostí než zastřešující strategií. Přesto jsou mocným nástrojem pro PPC reklamy, který mohou inzerenti využít k tomu, aby svým uživatelům poskytli více informací a zvýšili angažovanost i počet kvalifikovaných kliknutí.

Rozšíření reklam mohou plnit různé úkoly v závislosti na tom, jak se je rozhodnete použít. Mohou pomoci prodávat zájemcům různé související nabídky, poskytovat potřebné informace o cenách nerozhodnutým zákazníkům a dokonce zobrazovat různá místa a čísla rychlého volání pro firmy zaměřené na lokalitu, které chtějí segmentovat svůj provoz podle relevance a místa.

Bez ohledu na to, kterou cestou se vydáte, jsou rozšíření reklam snadným způsobem, jak si zajistit větší prostor pro práci s reklamním PPC textem.

Chcete-li do PPC inzerátů přidat rozšíření, přejděte do části Rozšíření v levém sloupci. Odtud vás platforma Google Ads vyzve k dalšímu postupu.

Nezapomeňte na vstupní stránku

Vstupní stránka je v PPC reklamě velice důležitá. Můžete mít ty nejlepší PPC reklamy na světě, ale pokud není vaše vstupní stránka optimalizovaná, nikdy neuvidíte výsledky. Přimět správného uživatele ke kliknutí je pouze polovina úspěchu – teprve vaše webová stránka je to, co ho přivede do cíle. Zde je několik osvědčených postupů pro vstupní stránky, kterými byste se měli řídit:

  • Pokryjte technické aspekty. Optimalizujte rychlost stránky a ujistěte se, že je responzivní a bezpečná.
  • Zaměřte se na CTA: Ujistěte se, že tlačítko, formulář nebo jakákoli jiná akce je jasná a snadno přístupná. Může se snadno stát, že se ztratíte, když budete mluvit o všech skvělých věcech, které vaše značka nabízí. Vaši návštěvníci ale přišli s určitým cílem, ujistěte se, že ho mohou rychle a snadno dokončit.
  • Mějte čistý, atraktivní design.

Spusťte reklamu

Jakmile máte vše nastaveno, můžete PPC reklamu spustit.  Zbytek je již o sledování výkonu. Abyste byli úspěšní, je třeba neustále sledovat výkon kampaně a průběžně ji upravovat pro co nejvyšší efektivitu. Seznamte se s klíčovými metrikami PPC, abyste našli oblasti, které je třeba sledovat a optimalizovat do budoucna. Ale ani s optimalizací PPC reklamy to ze začátku nepřehánějte. Dopřejte kampani čas, aby se nadechla a shromáždila data. Nejtěžší částí PPC je trpělivost! Snažte se neprovádět změny častěji než jednou za dva týdny až 30 dní a u nových kampaní může být tato doba třeba i delší. Takže směle do toho!  

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Vlastimil Malík

Foto zdroj: pixabay.com

Více článků z blogu