Marketingová strategie pro sociální média
Sociální média významným způsobem ovlivňují vzájemné vztahy firem a jejich zákazníků. Facebook, Twitter, Instagram, YouTube a další platformy sociálních médií slouží jako sdílený prostor pro značky, které zde předvádí svou jedinečnost, a pro zákazníky, aby zde našli to, co hledají.

Jakmile začnete používat sociální sítě k získávání nových zákazníků pro vaši malou firmu, otevřou se před vámi nové, dosud netušené možnosti, ale také spousta otázek, na které budete chtít znát odpovědi. Která ze sociálních platforem je pro váš byznys nejlepší? Jak si získáte fanoušky a followery? Jak nejlépe komunikovat se svými zákazníky? Jaký obsah vytvářet? Jaké nástroje k tomu budete potřebovat? A co je nejdůležitější, jak to vše provádět dostatečně efektivně?

Vypracování strategie pro marketing na sociálních sítích je pro efektivní způsob využití sociálních médií naprosto nezbytné. Marketingová strategie pro sociální sítě je podrobný plán všeho, co chcete dělat na sociálních sítích k dosažení stanovených cílů.

Pokud s marketingem sociálních médií teprve začínáte nebo se snažíte ze své stávající strategie vytěžit maximum, bude se vám hodit několik následujících klíčových bodů, které je třeba při vývoji silné a efektivní strategie pro vaše podnikání na sociálních médiích zvážit.

Vytvořte úspěšnou marketingovou strategii pro sociální sítě

Jednotlivé sociální sítě nabízejí firmám mnoho příležitostí k růstu a propagaci jejich byznysu. Jednak pomocí zvýšení povědomí o jejich produktech mezi cílovým publikem a také přímým spojením s potenciálními zákazníky.

Dobrá strategie vám může pomoci dosáhnout stanovených cílů, ovládat vaše sociální aktivity a maximalizovat užitek ze sociální sítě, kterou používáte.

Stanovte si konkrétní a měřitelné cíle

Začněte stanovením konkrétních a měřitelných cílů, které jsou v souladu s vašimi dlouhodobými obchodními plány. Můžete mít jeden nebo více cílů, které jsou pro vás dosažitelné, měřitelné a relevantní. Nejlepší je nastavit jeden větší cíl pro vše, co na sociálních sítích děláte, a menší cíle pro každou kampaň nebo aktivitu zvlášť.

Řekněme, že vaše firma nabízí sportovní oblečení a k propagaci vašich produktů používáte mimo jiné i e-mailový newsletter. Každý měsíc rozesíláte vylosovaným odběratelům vašeho newsletteru tři sportovní trička s vaším logem.

Vaším hlavním obchodním cílem je samozřejmě zvýšit prodej, ale jako vedlejší cíle plánujete pomocí sociálních médií získat více odběratelů vašeho newsletteru, zvýšit povědomí o vašem e-shopu a zvýšit popularitu soutěže o trička s vaším logem.

Začnete vytvořením PPC reklam na Facebooku za účelem získání potenciálních zákazníků (Lead Ads) a jejich propagací za účelem zvýšení dosahu a viditelnosti. Poté, kvůli zvýšení prodeje, vytvoříte na sociálních médiích obsah, který bude představovat vaše produkty jako cenově dostupné a pohodlné oblečení pro sport a volný čas, s důrazem na skvělý vzhled. Tento obsah budete sdílet na všech sociálních sítích, které používáte, a prostřednictvím newsletteru, do kterého získáte nové odběratele pomocí Lead Ads.

Ze statistik sociální platformy můžete poté zjistit následující údaje:

  • Míra konverze: procento lidí, kteří si vaši reklamu prohlédli a zaregistrovali se k odběru newsletteru.
  • Míra prokliku: jak často lidé klikli na tlačítko „přihlásit se k odběru“.
  • Míra okamžitého opuštění: jaké je procento lidí, kteří klikli na reklamu, ale odešli bez přihlášení k odběru.
  • Cena za proklik: částka, kterou zaplatíte za každé kliknutí na vaše PPC reklamy na sociálních sítích.
  • Míra zapojení: ukazuje, jak lidé s vašimi příspěvky interagují pomocí komentářů, sdílení, lajků nebo re-postů.

Sledování klíčových metrik sociálních médií vám dává jasný obraz o tom, jak vaše úsilí v oblasti sociálních médií funguje, zda jste dosáhli svého cíle, a napovídá, jak můžete svou online marketingovou strategii v budoucnu zlepšit.

Pochopte vaše cílové publikum

Pokud budete investovat čas do porozumění jedinečným vlastnostem vaší cílové skupiny, budete mít vyšší šanci přeměnit návštěvníky vašich sociálních médií na platící zákazníky.

Začněte vytvořením profilu, který popisuje typického zákazníka. Zahrňte vše od pohlaví, věkové skupiny, geografické polohy, zaměstnání, stylu utrácení až po všechno ostatní, co vám pomůže představit si vašeho typického zákazníka jako skutečného člověka.

Definování typického zákazníka vám pomůže odpovědět na klíčové otázky jako:

  • Které sociální sítě používá vaše cílové publikum?
  • O jaký druh obsahu se nejčastěji zajímá?
  • Jaké aktivity na sociálních sítích provozuje?

Získáte tak další cenné informace o chování vašeho publika. Jakmile pochopíte, kdo jsou členové vašeho cílového publika, bude mnohem snazší zjistit, kde je najít, jak s nimi mluvit a jak je zapojit do vašeho podnikání.

Pokračujme ve výše zmíněném příkladu obchodu se sportovním oblečením. Řekněme, že vaše aktuální publikum jsou pracující muži všech věkových skupin. Chcete však rozšířit své cílové publikum tak, aby zahrnovalo i ženy, které možná hledají dárky pro muže, a matky s dospívajícími syny.

Pomocí analytických nástrojů pro sociální sítě můžete hlouběji porozumět nákupnímu chování těchto pracujících mužů, žen a matek – nakupují online nebo hledají zboží v kamenných obchodech? Jaké sociální kanály používají? Hledají produkty online spíše podle názvu produktu nebo podle značky?

Pomocí analýzy můžete také zjistit, o jaké druhy výrobků je momentálně velký zájem, například určitý styl, značka, nízká cena, nebo jakákoli jiná kategorie, která se týká vašeho sortimentu.

Marketing pro sociální média

Ponořte se hlouběji, abyste pochopili, co vaše publikum trápí

Vadí jim vysoké ceny, nedostatek zboží ve správné velikosti, nedostatečně přehledné zadávání objednávky nebo existuje něco jiného, co ovlivňuje jejich nákupní rozhodnutí?

Pochopení potřeb vašeho publika vám pomůže vytvořit silnou a cílenou marketingovou strategii pro sociální média. Poté můžete najít nejvýhodnější sociální platformu pro vaše podnikání a začít vytvářet a propagovat reklamy, které osloví vaše zákazníky, a publikovat personalizovaný marketingový obsah, který dokáže vaše nové publikum oslovit.

Optimalizujte své profily na sociálních sítích

Vaše profily na sociálních sítích jsou obdobou kamenného obchodu nebo provozovny, kterou zákazníci navštíví, aby se o vás dozvěděli více a získali informace, které k obchodování s vámi potřebují. Pokud chcete, aby vás zájemci o vaše produkty dokázali najít a získat o vás správné informace, musíte zajistit, aby vaše profily na všech sociálních médiích byly aktualizované a přesvědčivé.

Optimalizujte své profily na sociálních sítích vyplněním potřebných informací, jako je obchodní jméno, kontaktní údaje, podrobnosti o produktu a všechny informace o vaší firmě, které jsou relevantní pro stávající i nové zákazníky.

Chcete-li zjistit, jak zákazníci vyhledávají vaše produkty, použijte nástroj pro výzkum klíčových slov, například plánovač klíčových slov v Google Ads nebo Sklik. Poté zakomponujte do popisů profilů na sociálních médiích relevantní klíčová slova, aby vás vaši zákazníci snáze našli. Optimalizace sociálních profilů pomocí správných klíčových slov vám pomůže dosáhnout lepších výsledků ve výsledcích vyhledávání.

Řekněme například, že zjistíte, že „cool tenisky“ je klíčové slovo s vysokým hodnocením. Poté můžete vkládat do nadpisů a textů vašich příspěvků na sociálních sítích věty jako: „Nejjednodušší způsob, jak si vybrat cool tenisky“ nebo „10 nejvíc cool tenisek pro letošní sezonu“.

Nakonec se ujistěte, že používáte správné velikosti obrázků pro každou platformu, pro svůj profilový obrázek a další obrázky, které potřebujete k vyplnění vašeho profilu.

Vytvořte přesvědčivý obsah

Je důležité pochopit, že každá sociální síť funguje jinak a pro každou budete potřebovat odlišnou strategii. Většina lidí chodí na Instagram kvůli hezkým obrázkům, zatímco LinkedIn používá k vyhledávání a vytváření kontaktů s profesionály a firmami ze svého oboru. Facebook je nejoblíbenější platformou pro spojení s lidmi a sdílení myšlenek a nápadů, zatímco YouTube je zdrojem informačních a zábavných videí.

V závislosti na tom, jakou sociální síť se rozhodnete použít, musíte vytvořit strategie, které vyhoví požadavkům těchto platforem, a vytvořit pro každou z nich přesvědčivý a relevantní obsah. Pokud například používáte k propagaci svého e-mailového newsletteru sociální sítě Twitter, Instagram a Facebook, budete muset vytvořit obsah a zprávy pro každý kanál zvlášť.

Vaše marketingová strategie pro Twitter se může zaměřit na budování obsahu prostřednictvím informativních příspěvků o výhodách registrace k odběru newsletteru, zatímco vaše aktivita na Instagramu by se soustředila spíše na představení vašich nových módních kousků oblečení pomocí kreativních videí a obrázků. Facebook můžete použít k získání více zákazníků prostřednictvím PPC reklam.

Zatímco celkovým cílem vaší strategie sociálních médií je zvýšení prodeje, typ obsahu, který vytvoříte pro každou jednotlivou sociální síť, bude záviset na jejích charakteristikách a na tom, čeho se konkrétně snažíte dosáhnout pomocí kampaní v rámci tohoto kanálu.

 

Publikování na sociálních sítích

Vytvořte podrobný publikační plán

Vytvoření publikačního plánu zajistí, že budete publikovat obsah pravidelně. V závislosti na počtu příspěvků, které plánujete sdílet za týden, vytvořte měsíční rozvrh s podrobnostmi o tom, co bude zveřejněno a kdy. Každá sociální síť má statistické nástroje, které vám mohou pomoci naplánovat vaše sociální aktivity. Pomocí těchto statistik můžete určit nejlepší čas pro zveřejnění obsahu, abyste upoutali pozornost publika a získali maximální množství interakce. Vytvoření podrobného kalendáře také umožňuje automatizovat proces sdílení příspěvků pomocí nástrojů pro plánování.

Rovněž vám poskytuje dostatek času na vytvoření více poutavých, kreativních a různorodých příspěvků na sociálních médiích, abyste byli efektivnější při stanovování časového rozvrhu příspěvků.

"Plánování publikace na sociálních sítích vám umožňuje publikovat rozmanitější obsah, čímž zvýšíte zájem o vaše produkty a e-mailový newsletter."

Neustále svou strategii vylepšujte

Mít publikační strategii je důležité, ale co je ještě důležitější, je snaha o její neustálé zlepšení. Trendy na sociálních sítích se neustále mění, stejně jako potřeby vaší cílové skupiny. Pomocí nástrojů sociálních médií pro sledování nejnovějších trendů se můžete seznámit s tím, co momentálně frčí, a udržet tak krok s tím, co vaše cílové publikum hledá. Přitom můžete znovu promýšlet svou strategii, aby co nejlépe sloužila zájmům a potřebám vaší cílové skupiny. Jak se sociální sítě a trendy mění, musí se také rozvíjet vaše strategie sociálních médií.

Možná budete chtít rozšířit své aktivity i na další sociální sítě, začít propagovat vaše příspěvky pomocí PPC reklam, nebo jednoduše zvýšit počet příspěvků, které každý měsíc publikujete. Cílem je neustále přemýšlet o nových způsobech, jak posílit vaši strategii sociálních sítí.

Rozšiřte své podnikání pomocí silné strategie pro sociální sítě

Každý, kdo chce v podnikání uspět, se snaží být na sociálních médiích co nejviditelnější. K vítězství a překonání konkurence je však potřeba čas, úsilí a správné zdroje. Podrobná strategie sociálních médií, která je v souladu s vašimi obchodními cíli, je založena na údajích o zákaznících a řeší potřeby a problémy vaší cílové skupiny, může vaši firmu vynést do popředí a zajistit vám úspěch.

 

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Vlastimil Malík

Foto zdroj: pixabay.com

 

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Upgates
FastCentrik
Shoptet
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
ecomail
Mailchimp