
Zatímco ostatní nástroje používané ke zkoumání klíčových slov (KW) generují většinou jen obecné návrhy a odhadované údaje, Google Search Console (GSC) vám poskytne reálná data opravdových uživatelů pocházející přímo z vyhledávání. Podívejte se na návod, jak pomocí bezplatné služby GSC získat přístup k cenným statistikám a zajímavým poznatkům pro lepší hodnocení webu.
GSC: bezedná studnice klíčových slov
Proč používat Google Search Console pro výzkumy KW?
- Zdarma a bez předplatného: Za používání celé řady analytických nástrojů musíte platit, ovšem služba GSC je volně dostupná pro všechny od drobných živnostníků po velké průmyslové podniky.
- Skutečná data o výkonu KW: GSC dodává přesná data o vyhledávacích dotazech, které přivádějí uživatele na vaše webové stránky. Většina dalších nástrojů objem vyhledávání klíčových slov jen předpovídá.
- Rozpoznání klíčových slov pro optimalizaci: Díky analýze aktuálního hodnocení KW s vysokým potenciálem pro SEO můžete pomocí nenáročných úprav obsahu lépe zacílit a zvýšit viditelnost.
- Nedostatky v obsahu a nové příležitosti: GSC najde dotazy, které velmi pravděpodobně nejsou záměrně myšlené, ale přináší provoz. Z takových dotazů pak vytěžíte nové nápady pro obsah.
- Neustálý přehled o výkonu KW: V průběhu času sledujete, jak se mění hodnocení u jednotlivých klíčových slov, která jsou na vzestupu, a jak se vyvíjí chování vyhledávajících.
- Pochopení záměru: Analýza dotazů pomocí GSC vám dá podklady pro vyladění obsahu tak, aby více souzněl se skutečnými záměry uživatelů a přiměl je k zapojení.
- Statistiky pro různá zařízení: Výkon KW může být odlišný z provozu na mobilních přístrojích a počítačích. Služba GSC vám pomůže efektivně přizpůsobit SEO obojímu.
Používání Google Search Console v 5 krocích
1. Prozkoumejte, na co už jste hodnocení
Google Search Console se nezaměřuje pouze na hledání nových klíčových slov. Upozorní vás i na ta, která už využíváte, ale nedostatečně. Stačí drobná optimalizace a jejich výkon může růst.
Jak najít klíčová slova pro hodnocení
- Přihlaste se do GSC a zvolte web, který chcete řešit.
- Klepněte na Výkon > Výsledky vyhledávání.
- V části Dotazy najdete vyhledávací slova a fráze vedoucí uživatele na web.
Co chcete objevit
- Klíčová slova na pozicích 11 - 30 v SERP (2. a 3. stránka). Ty se mohou po menších úpravách dostat na stranu 1.
- Nečekaná klíčová slova v hodnocení bez záměrného cílení využitelná pro nové nápady a tvorbu souvisejícího obsahu.
- Klíčová slova s vysokým počtem zobrazení, ale nízkou mírou prokliku (CTR). Tu můžete zvýšit vylepšením názvů stránek a meta popisů.
- Sezónní trendy KW, podle kterých přizpůsobíte optimalizaci obsahu očekávaným obdobím mohutných nákupů.
- Dotazy s klesajícím CTR, signalizujícím větší konkurenci nebo změny v záměru vyhledávání.
2. Objevte nové náměty blogových příspěvků
Služba Google Search Console vám mimo jiné ukáže také dlouhé vyhledávací dotazy (long-taily), ve kterých najdete inspiraci pro témata na blog i další nápady.
Jak získat long-taily z GSC
- V přehledu výkonu vyhledejte dlouhé vyhledávací dotazy.
- Vyberte klíčové fráze, které nemáte začleněné ve svém obsahu.
- Tvořte samostatné blogové příspěvky, ve kterých odpovídáte přímo na tyto dotazy.
- Začleňte smysluplně a nenuceně nové dlouhé fráze i do současného obsahu.
- Propojte související články interními odkazy budujícími autoritu webu.
3. Najděte nesouvisející klíčová slova a vylučte je
Díky GSC odhalíte bezvýznamné (pro vás) hledané výrazy, které z vyhledávání na web přivádějí zbytečný provoz. Prokliky nepotřebných uživatelů bez dalších konverzí poškozují výsledky měření.
Jak spravovat irelevantní KW
- Definujte klíčová slova generující bezcenný provoz (žádné konverze ani zapojení).
- Změňte obsah a metadata takových stránek, abyste lépe objasnili jejich zaměření.
- Pokud se stejné výrazy vyskytují i v přehledech PPC, vylučte je z placených kampaní.
- Po provedených změnách sledujte návštěvnost a zapojení pro kontrolu, jestli opatření zabrala.
Když se například budete zabývat renovací koupelnových bytových jader a na vaše stránky budou chodit návštěvníci s dotazem jak vyčistit myčku nádobí, pravděpodobně od nich moc nových zakázek nezískáte.
Budete-li však o těchto případech vědět a minimalizujete jejich dopad, přilákáte na web jen ty uživatele, kteří vás opravdu potřebují.
4. Dohlížejte na výkon klíčových slov
Pro efektivní sledování úspěchů KW nemusíte utrácet peníze za externí marketingové nástroje. Podrobná analytická data máte i v GSC.
Stěžejní metriky hodnocení výkonu klíčových slov
- Počet zobrazení: Kolikrát se web ukázal ve výsledcích vyhledávání.
- Počet kliknutí: Všichni návštěvníci přicházející z výsledků vyhledávání.
- Míra prokliku (CTR): Procento uživatelů, kteří po zobrazení kliknou na odkaz vedoucí na web.
- Průměrná pozice: Příčka ve výsledcích vyhledávání (SERP).
- Značkové vs. neznačkové vyhledávání: Porozumění vlivu viditelnosti značky na získávání nového publika.
- Rozdíly v zařízeních: Přehled o klíčových slovech fungujících lépe na mobilech a na počítačích.
Google Search Console poskytuje na rozdíl od jiných nástrojů SEO limitujících počty sledovaných klíčových slov neomezené množství dat o výkonu webových stránek.
5. Průběžně kontrolujte a přizpůsobujte
Kvalitní a úspěšné SEO vyžaduje neustálý dohled a přizpůsobování novým okolnostem.
Trendy ve vyhledávání se mění, konkurence vystrkuje růžky a algoritmy Google ovlivněné AI vypadají jinak než včera.
S pravidelnou kontrolou dat v GSC se časem naučíte operativně vylepšovat obsahové strategie podle nejnovějších poznatků.
Rychlé SEO vítězí díky podpoře GSC
- Najděte a vylaďte stránky vykazující vysoký počet zobrazení, ale nízkou míru prokliku.
- Zaměřte se na přednostní aktualizaci obsahu u témat, která již generují návštěvnost.
- Opravte potíže technického SEO jako je pomalé načítání stránek nebo špatné fungování na mobilních zařízeních.
- Tvořte poutavý nový obsah vycházející z objevených klíčových slov.
- Zamezte kanibalizaci klíčových slov tím, že zajistíte hodnocení správné konkrétní stránky na příslušný dotaz.
- Smysluplně propojte obsah vnitřními odkazy pro posílení autority hlavních vstupních stránek.
Zajděte s GSC ještě dál
Postarejte se o to, aby váš web bezchybně fungoval z pohledu vyhledávacích robotů, i když to na první pohled přímo nesouvisí s analýzou klíčových slov. Jenže když stránky nebudou splňovat všechny potřebné náležitosti, nedojde k jejich indexaci. A pak můžete obsah upravovat třeba do nekonečna, ale nebudete mít co měřit, protože tyto stránky nikdo neuvidí.
Jak najít chyby indexace stránek v GSC
K pochopení toho, jak roboti prochází a indexují jednotlivé stránky, vám pomůže Kontrola adresy URL v Google Search Console.
- Otevřete GSC a jděte na Kontrola adresy URL.
- Zadejte URL stránky, kterou chcete prověřit.
- Klepněte na Enter a zobrazí se vám aktuální stav indexování.
Pečlivě zkontrolujte všechny důležité údaje:
- Stav indexace: Je stránka indexovaná, nebo není?
- Chyby procházení: Brání něco stránce zobrazovat se ve výsledcích vyhledávání?
- Kanonické URL adresy: Rozpoznají roboti správnou verzi stránky ke zobrazení?
- Poslední procházení: Kdy Google procházel stránku naposledy?
- Rendered page view: Jak stránku vidí Googleboti?
Když zjistíte, že stránka není indexovaná, klepněte na Požádat o indexaci, čímž Google vyzvete, aby zopakoval její procházení.
Při případném výskytu chyb postupujte podle doporučení a snažte se odstranit problémy jako jsou značky noindex, kanonické rivality nebo blokování souboru robots.txt.
Periodickými kontrolami URL adres zajistíte, že důležité stránky budou správně indexované a viditelné ve vyhledávání.
Jak na mezinárodní SEO
Provozujete-li web zacílený do více různých zemí, můžete díky pochopení principů geografického vyhledávání vylepšovat cizojazyčné SEO strategie a upravit obsah na míru zahraničním trhům.
Co udělat
- V GSC jděte na Výkon > Výsledky vyhledávání.
- Klikněte na kartu Země a uvidíte rozdělení provozu podle států.
- Zjistěte, ve kterých lokalitách máte největší organickou návštěvnost, a jak se mezi nimi liší trendy ve vyhledávání a chování uživatelů.
Vylepšete své SEO pomocí Google Search Console
Poměrně často přehlížená služba GSC je výkonným nástrojem nejen pro analýzu klíčových slov. Poskytuje skutečná data i přehled o výsledcích webu ve vyhledávání.
- Objevujte nové příležitosti pro trendová klíčová slova.
- Přicházejte na nové nápady díky reálným poznatkům z vyhledávání.
- Zbavte se zbytečného provozu bez konverzí.
- Sledujte vývoj a přizpůsobujte mu své SEO strategie.
Budete-li Google Search Console používat efektivně, otevřou se vám nové možnosti s velkým dopadem a dosáhnete zlepšení výkonu webu ve vyhledávání. Bez utrácení za nástroje pro analýzu klíčových slov.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Martin Kulhánek
Foto zdroj: pixabay.com