Zlepšete SEO obrázků
Optimalizace pro vyhledavače, známá pod zkratkou SEO, se může zdát na první pohled jako komplikovaná vědecká disciplína, ale ve skutečnosti je to vlastně docela jednoduché.

Základní princip je takovýto: Všechno, co se nachází na internetu, je buď část obsahu, nebo odkaz mezi částmi obsahu. Části obsahu, které mají nejvíce příchozích odkazů z nejkvalitnějších stránek, získávají nejvyšší hodnocení ve vyhledavačích. To je princip, na kterém je Google postaven.

Stránka A obsahuje více příchozích odkazů ze stránek podobné kvality než stránka B; má tedy větší autoritu.

Kvalita a množství příchozích odkazů na stránce se nazývají off-page SEO, to znamená SEO mimo stránku. Kromě toho však existuje také celá řada on-page SEO faktorů (SEO na stránce), včetně image SEO (SEO pro obrázky). A to je právě tématem tohoto článku.

 

Co je to image SEO?

 

Image SEO je proces optimalizace obrázků na vašem webu, tak, aby je vyhledávací nástroje mohly snadno číst a vyhledávat a následně zlepšovat viditelnost a hodnocení vašeho obsahu v Googlu, Seznamu a dalších vyhledavačích. Image SEO zahrnuje prvky jako typ obrázku, velikost a doba načítání a také optimalizace alt textu a klíčových slov v názvech obrazových souborů.

Image SEO je jedním z nejčastěji přehlížených prvků on-page SEO, přesto že jde o jeho velmi důležitou součást. Pokud si na optimalizaci obrázků nedáte zaležet, může to velmi zhoršit schopnosti vaší stránky získat odkazy, lepší pozice ve vyhledávání a samozřejmě i návštěvnost z vyhledavačů. Dobrá zpráva je, že vaše image SEO můžete zlepšit pouhými několika snadnými kroky:

1. Pomocí kompresoru zmenšete velikost obrázku.

2. Zobrazujte obrázky v moderních formátech.

3. Zvolte velikost obrázků vhodnou pro práci s vaší webovou stránkou.

4. Vytvářejte originální a kvalitní obrazový obsah.

5. Optimalizujte názvy obrázků, titulky a alternativní texty.

6. Nechte své obrázky sdílet.

7. Zkuste líné načítání obrázků.

Teď si to probereme podrobněji. Zde je našich sedm nejlepších tipů pro implementaci image SEO, které zajistí, že vaše obrázky budou plně optimalizovány pro vyhledávání.

Co je to image SEO

 

1. Pomocí kompresoru zmenšete velikost obrázků

 

Jedním z nejdůležitějších faktorů on-page SEO je rychlost načítání webu. Rychlost webu ovlivňuje nejen schopnost uživatele přecházet ze stránky na stránku v rámci konverzní cesty, ale je to také aktivní faktor hodnocení. Pokud jsou vaše stránky pomalé, Google se na ně nebude dívat příznivě. Zkrátka, pokud se stránka nenačítá dostatečně rychle, návštěvníci odcházejí nespokojeni a to se promítá do hodnocení vyhledavačů. Jedním z hlavních faktorů, které zpomalují načítání stránek, jsou špatně optimalizované obrázky.

Skvělým a užitečným nástrojem ke zjištění rychlosti načítání je nástroj Google Pagespeed ​​Insights. Navíc je zcela zdarma. Zadejte libovolnou URL adresu vašeho webu a Google vám nejen změří rychlost načítání, ale poskytne i podrobné posouzení prvků, které stránku zbytečně zpomalují.

Nejčastějším důvodem zpomalení webu jsou příliš velké obrázky. A protože image SEO a rychlost stránky jsou neoddělitelně spojeny, komprese obrázků je klíčovým aspektem image SEO.

Jednoduše rozbalte požadovanou kartu v přehledech Pagespeed ​​Insights a uvidíte obrázky, které představují největší příčinu zpomalení na vaší stránce. Uvidíte také, kolik místa ušetříte, pokud je komprimujete. Obrázky můžete komprimovat pomocí různých grafických programů a utilit, nebo, v závislosti na vašem CMS, můžete použít různé pluginy či nástroje pro hromadné komprimování všech obrázků na vašem webu.

 

2. Nahrajte obrázky v moderních formátech

 

Další časté doporučení, které uvidíte v přehledu Pagespeed ​​Insights, je „Nahrávejte obrázky v moderních formátech“. Formáty, které má Pagespeed Insights na mysli, jsou JPEG 2000, JPG XR a WebP. Pokud jste o žádném z nich nikdy neslyšeli, je to přirozené – nejsou tak široce rozšířené jako JPG nebo PNG. Ale přestože jsou JPG a PNG stále dominantními obrazovými formáty, formáty nové generace, jako je JPEG 2000 a další, nabízejí nesporné výhody, zejména menší velikost výsledných souborů. Převedení obrázků do těchto formátů tak pomáhá zajistit rychlejší načítání a menší spotřebu dat v mobilních zařízeních.

Pokud chcete začít zobrazovat obrázky v moderních formátech JPEG 2000, JPG XR a WebP, existuje spousta bezplatných online převodníků, které vám k tomu pomohou.

 

3. Zvolte velikost obrázků vhodnou pro práci s vaší webovou stránkou

 

Správná velikost obrázku (a zde mluvíme o rozměrech, nikoli o velikosti souboru) se bude lišit v závislosti na vašem CMS a formátu stránky, na kterou obrázek nahráváte. Před nahráním svých obrázků vyhledejte doporučené postupy pro svůj CMS (například Shopify doporučuje použít 2048 × 2048 pixelů pro fotografie produktů). Získáte tak obrázek, který bude dobře zapadat do vašeho obsahu.

Pokud budete nahrávat na web větší obrázky, některé CMS je automaticky upraví tak, aby se vešly do designu stránky. Tato změna velikosti však opraví pouze rozměr zobrazení pomocí atributů „width“ a „length“ – ale nezmění velikost souboru. Obecně řečeno, čím více pixelů mají vaše obrázky, tím větší je velikost souboru.

To znamená, že nejjistějším způsobem, jak zajistit, že používáte správné velikosti obrázků, je zjistit optimální velikosti obrázku na vašem webu a poté obrázky zmenšit na požadovanou velikost ještě před jejich nahráním na web.

report z Pagespeed insights

 

4. Vytvářejte originální a kvalitní obrazový obsah

 

Obrázky na web lze snadno a levně získat ve fotobankách, jako je například Shutterstock. Tyto fotografie jsou sice hezké, ale nejsou tak efektivní jako vlastní originální tvorba. Nikoho příliš nezaujmou obrázky, které už mnohokrát viděl na jiných webech. Originální, nápadité obrázky jsou také mnohem častěji sdíleny na sociálních sítích a zobrazují se ve vyhledávání obrázků Google. Nejdůležitějším aspektem SEO je to, aby byly vaše stránky originální a hodnotné pro vašeho uživatele. K tomu vám originální a přesvědčivé obrázky výrazně napomohou.

Vytvářejte stránky, které jsou především hodnotné pro vaše publikum a přinášejí mu nové, důležité informace. To zahrnuje i použití originálního obrázkového obsahu, který uživatelům pomůže získat nejlepší možné zážitky z vašich stránek.


5. Optimalizujte názvy obrázků, titulky a alternativní texty

 

Když Google určuje, který obrázek má zobrazit ve vyhledávání obrázků na konkrétní dotaz, má přístup pouze k omezenému množství informací. V každém případě jde o mnohem méně informací, než které má k dispozici, když indexuje celé stránky. Pokud jde o image SEO, znamená to tedy, že musíte Googlu poskytnout co nejvíce informací o vašem obrázku způsobem, který máte k dispozici. Toto jsou tři hlavní příležitosti:

  • Alt text: Text v atributu „Alt“ je užitečný pro lidi, kteří používají čtečky obrazovky. Také v případě, že nelze obrázek z nějakého důvodu načíst, alt text se na stránce bude stále zobrazovat. Co se týče hodnocení vyhledavačů, alt text je primárním prostředkem, který umožňuje vyhledavačům pochopit, co se na obrázku nachází. Jeho význam pro image SEO je tudíž samozřejmě obrovský. Doporučujeme do Alt textu uvést cílové klíčové slovo na stránce a všechna pomocná klíčová slova, která se mohou vztahovat ke konkrétnímu obrázku.
  • Titulek (Title): Stejně jako „Alt“ je i atribut „Title“ pro vyhledavače důležitý pro pochopení smyslu a významu obrázku.
  • Popis obrázku: Krátký text, který se zobrazuje na stránce pod obrázkem. Google zjišťuje informace o tématu obrázku i z obsahu stránky, včetně titulků a názvů obrázků. V podstatě tedy umístění vašeho obrázku do blízkosti relevantního textu pomůže Googlu určit, co se na obrázku nachází. Použití popisu obrázku je skvělý způsob, jak zajistit, aby byl váš obrázek adekvátně a v kontextu popsán.

 

6. Nechte své obrázky sdílet

 

Aby bylo možné vaše obrázky bez problému sdílet na sociálních sítích, je potřeba použít v HTML kódu stránky značky Open Graph. Tyto značky zajistí, že když někdo sdílí vaši stránku na Facebooku nebo Twitteru, obrázky a všechny popisky se zobrazí správně. Použití těchto značek je velkou výhodou, pokud chcete, aby se vaše obrázky zobrazovaly na sociálních sítích správně a podpořily návštěvnost a silné sociální signály zpět na váš web. Během tvorby webu se ujistěte, že používáte značky Open Graph. Pokud si nejste jisti, zda vaše stránky obsahují značky Open Graph, můžete je zkusit vyhledat ve zdrojovém kódu. Hledejte například text <meta property="og:title".

Implementace značek Open Graph bude opět záviset na vašem CMS. Pokud používáte Wordpress, můžete značky Open Graph nastavit pomocí některého SEO pluginu, například Yoast.

Sdílejte obrázky na sociálních sítích


7. Vyzkoušejte líné načítání

 

Líné načítání (Lazy loading) může výrazným způsobem zrychlit načítání vaší stránky a tím výrazně zlepšit vaše SEO. Spočívá v tom, že se načítají nejprve oblasti stránky, které jsou viditelné na obrazovce, oblasti mimo viditelnou část obrazovky se načítají až tehdy, když se k nim uživatel přesune.

Líné načítání může výrazně urychlit načítání na dlouhých stránkách, které obsahují mnoho obrázků pod ohybem, a to tak, že je načtete podle potřeby nebo po dokončení načítání a vykreslení primárního obsahu.

Na doporučení aktivovat na stránce Lazy loading můžete narazit také v doporučeních, která vám dává Pagespeed Insights během analýzy rychlosti stránky na vašem webu. Pokud používáte Wordpress, je zde k dispozici množství skvělých pluginů, které vám líné načítání na vašem webu zprovozní.

 

Věnujte optimalizaci obrázků pozornost, jakou si zaslouží

 

Výše zmíněných 7 tipů představuje jednoduché a snadno proveditelné úpravy webu, které však ve výsledku dokážou dramaticky zlepšit vaše SEO. Základem optimalizace stránky je její co nejrychlejší načítání, kterého dosáhnete zmenšením velikosti a komprimací nahrávaných obrázků pomocí bezplatných nástrojů.

"Věnujte optimalizaci obrázků pozornost, jakou si zaslouží, a budete odměněni lepšími pozicemi ve vyhledávání a z toho plynoucím přílivem návštěvnosti."

 

 

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Vlastimil Malík

Foto zdroj: pixabay.com

 

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Upgates
FastCentrik
Shoptet
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
ecomail
Mailchimp