Má SEO v době AI ještě význam? Nový výzkum tvrdí, že ano

Má SEO v době AI ještě význam? Nový výzkum tvrdí, že ano
Je v éře umělé inteligence pořád nezbytné pracovat na optimalizaci pro vyhledávače a má SEO ještě nějaký přínos? Podívejte se, co odhalil čerstvý výzkum.

Analýza 25 000 aktuálních vyhledávání uživatelů internetu provedená zakladatelem platformy ZipTide.dev Tomaszem Rudzkim prokázala, že v odpovědích nástrojů umělé inteligence se objevuje čtvrtina webových stránek umístěných na 1. příčce v tradičních výsledcích vyhledávání (SERP). Toto zjištění vyvrací časté tvrzení, že s nástupem AI začalo být SEO bezcenné. Naopak, svoji hodnotu pro weby stále má, jen je potřeba začít o něm trošku jinak přemýšlet.

Nejlepší výsledky v SERP = viditelnost pro AI

Údaje získané průzkumem prokazují, že když je váš web na nejvyšší pozici v SERP, s pravděpodobností 1:4 se objeví také ve výsledcích generovaných umělou inteligencí. Čím níže je web umístěný, tím se tato šance zmenšuje.

Tomasz Rudzki k tomu říká:

  • „Nejde o žádnou spekulaci, ale o fakta založená na skutečných dotazech skutečných uživatelů. Čím výše se umístíte v první desítce Google, tím větší je pravděpodobnost, že se objevíte ve výsledcích vyhledávání od umělé inteligence napříč platformami.“

Takový vzorec platí pro všechny největší vyhledávací nástroje s AI (ChatGPT, Perplexity, AI Overviews). To značí, že všechny se také při výběru zdrojů pro své odpovědi zaměřují na tradiční hodnocení webů.

Jak vyhledávače s AI upřednostňují zdroje

Rudzkeho analýza využila informace zveřejněné při jednom z antimonopolních procesů vedených proti společnosti Google. Vyhledávací proces podle těchto údajů sestává ze tří hlavních fází.

Předběžný výběr webů

V této chvíli algoritmy vyhledávače podobě jako při klasickém postupu procházejí internet a hledají webové stránky poskytující ten nejlepší obsah relevantní pro daný dotaz. Upřednostňují přitom takové stránky, které systém už hodnotí jako kvalitnější.

Sběr informací

Z užší skupiny nejlépe hodnocených stránek souvisejících s tématem následně umělá inteligence extrahuje nejdůležitější informace pro svoji odpověď, přičemž preferuje obsah, který přímo odpovídá na uživatelský dotaz.

Sestavení odpovědi

Získané informace nástroje AI sloučí do jedné srozumitelné a jasné odpovědi. Využívají přitom model Gemini od Google.

Z interních dokumentů Google z testovacího období vyplývá důležitá skutečnost, a to, že používání nejlépe hodnoceného obsahu v odpovědích AI zvyšuje jejich přesnost a relevanci. Proto je pro váš web tradiční hodnocení i dál velmi významné.

Efekt větvení dotazu

V některých případech se mohou v odpovědích umělé inteligence objevit i zdroje mimo první desítku SERP. Průzkum uvádí dva důvody, proč to tak je.

Personalizace

Ve výsledcích vyhledávání jsou rozdíly podle uživatelů. Pro jednoho se může stránka umístit vysoko, ale pro jiného už ne.

Rozdělení dotazů

Tento důvod je závažnější. Podle dokumentů od Google mohou jak AI Overviews tak AI Mode využívat při generování odpovědí takzvané rozdělování dotazů. To znamená, že umělá inteligence uskuteční více vyhledávání souvisejících s původní složitější otázkou, kterou si sama rozdělí na několik podtémat.

Když se třeba zeptáte na rozdíl SEO vs. SEM provede AI vyhledávání hned na několik dotazů:

  • Co je SEO?
  • Vysvětlení SEO?
  • Co je SEM?
  • Vysvětlení PPC?
  • A další související hledání.

Stránky, které mají dobré hodnocení pro tato dodatečná vyhledávání, se mohou v odpovědích objevit, i když se v SERP neumístí úplně nahoře na prvotní celý dotaz.

Změňte svou obsahovou strategii

Z výzkumu Tomasze Rodzkeho jasně vyplývá, že pokud chcete uspět v prostředí umělé inteligence, musíte začít o obsahu přemýšlet jinak.

Dosud jste se při tradiční práci na SEO soustředili na tvorbu ”nejlepších stránek” v podobě všestranného článku pokrývajícího komplexně celé téma na základě klíčových slov a frází. Jenže vyhledávání řízené AI potřebuje najít ”nejlepší odpověď”, tedy přesnou a užitečnou odpověď na konkrétní jasnou otázku.

Autor analýzy upřesňuje:

  • „Někdo se zeptá přímo na výdrž baterie iPhonu 15. Vy se můžete umístit na první pozici ve vyhledávání Google, ale umělou inteligenci to nebude zajímat, jestliže (ve svém obsahu) neposkytujete precizní a relevantní odpověď.“

Jako marketér se musíte od optimalizace klíčových slov posunout k odpovídání na opravdové otázky od opravdových lidí.

Jak postupovat při práci na SEO v době AI?

Podle zjištěných skutečností byste se měli soustředit na:

  • Pokračování optimalizace: Neházejte své SEO strategie do koše, protože umístění v první desítce pořadí SERP přímo ovlivňuje viditelnost webu pro nástroje umělé inteligence.
  • Úpravu struktury obsahu: ”Rozporcujte” dlouhé články, příspěvky a průvodce do segmentů (shluků) řešících konkrétní dotazy.
  • Související vyhledávání: Stejným způsobem strukturujte a optimalizujte obsah na další různé varianty svých hlavních klíčových slov.
  • Jasné vyjadřování: Systémy AI mají raději přímé odpovědi než sáhodlouhé texty nacpané klíčovými slovy.
  • Monitoring všeho: Sledujte neustále svou viditelnost v klasických výsledcích vyhledávání i v odpovědích generovaných AI.

Co bude dál?

Jakmile pochopíte, jak je vyhledávání řízené umělou inteligencí, které se mimochodem pořád velmi rychle vyvíjí, propojené s klasickým hodnocením v SERP, získáte výhodu. Podívejte se na to takto: Když se ve výsledcích vyhledávání s umělou inteligencí objevuje 25 % stránek z prvních pozic, tak jich tam 75 % ještě není. Což znamená příležitost pro marketéry, kteří se dokážou přizpůsobit.

Jak Tomasz Rudzki dodává:

  • „Místo toho, abyste se ptali, jak se můžete umístit výše, ptejte se raději, jak můžete co nejlépe posloužit uživatelům, kteří mají konkrétní otázky. Tato změna myšlení je klíčem k úspěchu v éře vyhledávání s umělou inteligencí.“

Díky znalosti těchto zjištění máte v oboru s velmi rychlým nástupem umělé inteligence kvalitní základ, abyste se mohli dál kvalifikovaně a strategicky rozhodovat. Důkazy odhalují, že místo zavrhnutí SEO taktik je lepší pořád budovat na tom, co už funguje. 

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Martin Kulhánek

Foto zdroj: pixabay.com

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Upgates
FastCentrik
Shoptet
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
ecomail
Mailchimp