Marketingové strategie pro lokální byznys
Pokud chcete být ve vašem regionu vidět a uspět v konkurenci ostatních, lokální marketing je nezbytný.

Pokud chcete uspět v podnikání, musíte dát ostatním vědět o svých službách a produktech. To platí dvojnásobně pro firmy, které nabízejí své produkty zákazníkům v blízkém okolí. Pokud chcete být ve vašem regionu vidět a uspět v konkurenci ostatních, lokální marketing je nezbytný.

Bez lokálního marketingu se neobejdete

Nutnost propagace v blízkém okolí si jistě uvědomuje každý. Lokální marketing má ovšem mnohem větší dosah, než si možná myslíte. Přivede vám totiž nejen místní zákazníky do vaší provozovny, ale může také pomoci SEO vašeho webu. Vylepšením SEO se posunete výš ve výsledcích vyhledávání a získáte více návštěvníků pro váš web nebo e-shop.

Na lokálním marketingu není nic složitého. Cílem je informovat lidi o vaší nabídce a zvýšit povědomí o vaší značce v okolí, a zákazníci pak přijdou sami. Pokud to uděláte správně, můžete nejen získat nové zákazníky, ale také porazit okolní konkurenty.

Úspěšné strategie pro lokální marketing

Použijte správné komunikační kanály, abyste upozornili potenciální zákazníky v okolí na vaši nabídku. Zde je několik nejefektivnějších způsobů, jak zviditelnit svou značku a přilákat nové zákazníky.

„Mobilizujte“ svůj byznys

Stále více lidí používá k přístupu na internet mobilní telefony a tablety. Optimalizace webových stránek pro mobilní telefony by tudíž měla být základem každého marketingu. Pro lokální marketing to ale platí mnohonásobně. Zákazníci, kteří hledají firmu v blízkém okolí, to totiž často provádějí venku a mobilní telefon je jediné připojení k internetu, které mají k dispozici. Pokud optimalizujete stánku pro provoz na mobilu, pomůže vám to i v klasickém vyhledávání, jelikož Google tento typ stránek upřednostňuje. Základem optimalizace pro mobilní telefony je zrychlení načítání a responzivní design.

Jak zrychlit načítání stránky

  • Odstraňte z kódu veškerý zbytečný balast.
  • Komprimujte skripty, grafiku a obrázky tak, aby měly co nejmenší velikost.
  • Minimalizujte počet HTTP požadavků. Pokud máte na stránce více skriptů nebo CSS souborů, zkuste je spojit do jednoho, stejně tak to proveďte s obrázky.
  • Skripty, které nejsou podstatné pro uživatele (analytics a podobně), umístěte v kódu stránky tak, aby se načítaly až jako poslední.
  • Využijte možnost „Lazy loadingu“. Znamená to, že prvky viditelné části stránky se nahrávají okamžitě, zatímco obrázky, které se nacházejí mimo viditelnou část webu, se nahrávají až později.
  • Minimalizujte počet přesměrování.

Lidé, kteří přistupují na internet z mobilních zařízení, jsou na rychlost načítání extrémně citliví. I doba načítání v délce 1 sekundy dokáže snížit počet návštěvníků o 16 procent, pokud se stránka načítá déle než 3 sekundy, ztratíte více než 50 procent návštěvníků.

Responzivní design

Pro efektivní funkci stránek je nezbytně nutné, aby se zobrazovaly správně a čitelně na všech typech mobilních zařízení. Responzivní design zajistí, že vaše stránka bude čitelná na jakékoli velikosti displeje a bude obsahovat všechny prvky, které budou vaši zákazníci potřebovat. Není nic horšího, než když koupěchtivý zákazník nemůže najít příslušné akční tlačítko, které je díky špatnému designu schované mimo viditelnou část displeje.

Optimalizujte stránky pro lokální cílení

Pokud chcete oslovit zákazníky, kteří žijí ve vašem okolí, měli byste své stránky optimalizovat nejen na obecná klíčová slova. Optimalizace na slovní spojení, která popisují vaše zeměpisné umístění, by měla být nezbytnou součástí vašeho marketingu. Zkuste cílení na specifické místopisné výrazy, jako je název města, čtvrti nebo ulice, včetně neoficiálních místopisných názvů. Vytvořte speciální cílové stránky, šité na míru zákazníkům z vašeho blízkého okolí. Pište články a blog posty, které se budou týkat problémů a potřeb lidí ve vašem sousedství a propagovat váš produkt či službu.

Pokud používáte PPC, je výbornou příležitostí cílení reklamy pomocí zeměpisných údajů. V Adwords můžete zaměřit svou reklamu na váš kraj, okres, město nebo poštovní směrovací číslo. Můžete zobrazit reklamu na váš podnik i osobám, které se nacházejí v určité vzdálenosti od vaší provozovny.

V případě, že používáte reklamní systém Facebooku, můžete svými službami oslovit navíc i lidi, kteří v daném regionu žijí (ale momentálně se tam nenacházejí), i lidi, kteří se do vaší lokace chystají (například na dovolenou).

Hlavním cílem by mělo být propojení s reálnými lidmi a jejich potřebami ve skutečném světě.

Optimalizace stránky

Získejte kladné hodnocení

Většina zákazníků se dnes před definitivním nákupním rozhodnutím pídí po recenzích a zkušenostech předchozích zákazníků. Doporučení a kladné hodnocení je nejlepší reklama, kterou můžete získat. Obzvlášť pokud jde o hodnocení od člověka z blízkého okolí nebo od někoho, koho zákazník osobně zná.  Podobné doporučení výrazně posiluje důvěru zákazníka ve vaši značku a váš produkt.

Pokud uživatel ve svém hodnocení zmíní lokaci, pomůže to také vašemu umístění v lokálním vyhledávání. Dejte na svých stránkách zákazníkům příležitost k vyjádření jejich názoru na vaše služby. Motivujte je svým prozákaznickým přístupem k psaní pozitivních recenzí na vaši firmu. Pozitivní recenze nemusí být umístěny jen na vaší stránce, ale také na sociálních sítích, srovnávačích zboží, diskusních fórech a podobně.

Propagujte umístění vaší firmy na sociálních sítích

Při každé příležitosti byste měli ve svých postech na sociálních sítích označovat vaše zeměpisné umístění. Přidejte názvy vaší lokace do hashtagů, do vašeho profilu i do oblíbených témat. Čím více se bude vaše jméno či název vaší firmy objevovat v souvislosti s názvy vaší lokace, tím lépe vás vyhledávače umístí v lokálním vyhledávání.

Facebook umožňuje zadavatelům reklamy cílit na uživatele na základě zeměpisné lokace. Umístění cílového publika můžete definovat mnoha způsoby.

  • Státy
  • Regiony
  • Města
  • Poštovní směrovací čísla
  • Adresy
  • Vzdálenost od konkrétního místa

Můžete tak přesně definovat oblast, která vás zajímá, a nabízet své služby pouze zákazníkům, u kterých je pravděpodobnost, že si je opravdu koupí. Cílením pouze na oblast, ve které reálně nabízíte své služby, také ušetříte hodně peněz ze svého rozpočtu na reklamu.

Nedostatečně přesným geografickým cílením zbytečně utrácíte peníze na propagaci vašeho podnikání,jelikož zobrazujete reklamu lidem, kteří si u vás pravděpodobně nikdy nic nekoupí, protožežijí příliš daleko.

Lokalizujte PPC reklamy

Pokud používáte pro propagaci své firmy PPC reklamu, nezapomeňte zmínit vaši lokalitu ve vašich PPC inzerátech. Přidejte název města do nadpisu i textu inzerátu a nezapomeňte na přesné geografické cílení. V Adwords můžete také odkazovat na váš profil v Google My Business, takže zájemce o vaše služby ihned pozná, že jde o místní firmu.

Registrujte se

Říká se, že registrace do katalogů v dnešní době nemá smysl. Pokud však máte možnost registrovat svoji firmu do regionálního katalogu, který obsahuje firmy z vašeho okolí (například různé „zlaté stránky“ a podobně), neváhejte. Podobný katalog posílí spojení vaší značky s konkrétním regionem.

Jedním z nejdůležitějších míst, kam byste měli svou stránku zaregistrovat, je Google My Business.

Nejde sice o katalog v pravém slova smyslu, ale jeho význam pro lokální marketing je naprosto nepostradatelný. Profil vašeho podniku získá umístění v mapách Google, takže vás každý zájemce o vaše služby snadno najde.

Díky novému komunikačnímu nástroji, který Google My Business nabízí, můžete navíc váš záznam proměnit v live chat, pomocí kterého budete moci přímo komunikovat se svými zákazníky.

Registrace v Google My Business umožňuje uživatelům přímo kontaktovat vaši firmu pomocí mobilního telefonu a dává jim možnost recenzovat a hodnotit vaše služby. Kladné hodnocení pak ještě více přesvědčí uživatele o kvalitě vašich služeb a přivede vám další spokojené zákazníky.

Buďte více vidět mezi lidmi

Metody propagace z minulých století stále velmi dobře fungují. Můžete zkusit sponzorovat místní sportovní či kulturní akci nebo podpořit místní sportovní tým. Darujte předměty do tomboly na místním plese nebo si pronajměte stánek na kulturní akci, kde budete propagovat své produkty.

Je důležité, aby byla vaše značka co nejvíce vidět, hlavně mezi vašimi potenciálními zákazníky.

Propagujte svůj podnik v místních mediích

Nové zákazníky můžete získat propagací v lokálních mediích. Zaplaťte si reklamu, inzerujte v místních novinách, v místní kabelové televizi či lokálním rádiu. Zúčastňujte se internetových diskuzí na stránkách vašeho města nebo v diskusních skupinách, kde se scházejí lidé z vašeho okolí.

Uzavírejte strategická partnerství

Domluvte se na vzájemné propagaci s ostatními firmami v okolí, jež nabízejí produkty, které se s vašimi mohou doplňovat. Pokud prodáváte kuchyňské potřeby, zkuste domluvit vzájemnou propagaci s řezníkem či prodejcem zeleniny. Pokud prodáváte šperky, může být vaším partnerem prodejce oblečení. Vzájemná propagace vám umožní sdílet stejnou klientelu a zvýšit své tržby bez dodatečných finančních nebo časových nákladů.

Lokální byznys a e-commerce

Pokud kromě lokální firmy nabízející služby místnímu okolí vlastníte ještě například e-shop s celostátním, nebo dokonce mezinárodním dosahem, může se vám zdát, že tyto typy podnikání nemají mnoho společného. Přesto se však i tyto rozdílné byznysy mohou vzájemně podporovat a doplňovat.

Zkuste například na vašem e-shopu propagovat váš lokální obchod, popřípadě lokálním zákazníkům nabídněte osobní odběr na prodejně. V lokálním obchodě dávejte k nákupu vouchery na slevu v e-shopu.

Základem lokálního marketingu je poctivost a důvěryhodnost

Důvěryhodnost a dobré jméno vaší značky znamená v lokálním marketingu mnohem více než cokoli jiného. Pokud budou zákazníci s vašimi službami spokojeni, budou vás sami a rádi doporučovat ostatním. Tak si vybudujete komunitu spokojených zákazníků, kteří se k vám budou rádi vracet.

zdroj: searchengineland.com, seo.com, ppchero.com

Autor: Petr Hádek, Martina Rosenkrancová a kolektiv

foto zdroj: pixabay.com

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Upgates
FastCentrik
Shoptet
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
ecomail
Mailchimp