Nezanedbávejte údržbu SEO. Úkony, které je třeba dělat pravidelně

údržba SEO
Nepodceňujte průběžné servisní práce na SEO. Seznamte se s činnostmi, které musíte provádět, aby vaše optimalizace byla pořád ve skvělé kondici.

Úspěšnou optimalizaci pro vyhledávače definuje její propracovaná strategie, ale následně ji tvoří spousta úkolů na denní, měsíční, čtvrtletní i roční bázi. Jedná se o mnohostranný obor vyžadující pevnou taktiku, jasné obchodní cíle, širší propojení s digitálním marketingem a především značnou odpovědnost.

Máte-li správně nastavený přístup k SEO od strategie až po cíle, nic vám nebrání začít průběžně řídit jednotlivé kampaně a nasazovat nové taktiky, abyste posunuli váš byznys dále. Zapracujte pravidelné úkoly na údržbě SEO do svého plánu a dosáhněte kýženého úspěchu s co největší návratností investic.

Každý den

Sledujte novinky v oboru

Jedním z nejdůležitějších aspektů kvalitní optimalizace je ucelený přehled o nejnovějších trendech a aktualitách v oblasti SEO a jejich implementace do plánu řízení a údržby. Novinky přicházejí každý den, ať už se jedná o aktualizace vyhledávačů, kritická upozornění nebo zprávy z osvědčených zdrojů věnujících se problematice SEO.

Do hry navíc vstoupila umělá inteligence a je jasné, že SEO už není jen o Googlu a tradičních taktikách používaných doposud. Posuny související nejen s nástupem AI jsou nepřehlédnutelné a pokud změnám nevěnujete dostatečnou pozornost, ujede vám vlak. To platí také o postupech, které v minulosti fungovaly, ale dnes už mohou být zastaralé.

Doba i online prostředí se rychle mění, tak nebuďte pozadu a hlídejte si důležité novinky.

Kontrolujte metriky

Díky dohledu nad nejdůležitějšími metrikami výkonu SEO v reálném čase (minimálně jednou denně) včas odhalíte případná varovná znamení poukazující na to, že něco není v pořádku. Může to být třeba:

  • Pokles pozice pro konkrétní stránku nebo celý web,
  • Úbytek organické návštěvnosti,
  • Snížení prodejů a počtů potenciálních zákazníků.

Je velmi důležité rozpoznat problémy hned jak se objeví a vyřešit je dříve, než stihnou mít negativní dopad na vaše obchodní a marketingové cíle. Když budete mít průběžný každodenní přehled o reálném výkonu, můžete porovnávat různé hodnoty a porozumět tomu, co vám metriky říkají. Čím dříve při identifikaci případného problému zasáhnete, tím lépe.

Méně zásadní klíčové ukazatele výkonnosti (KPI) nevyžadující urychlené provedení akce můžete kontrolovat jednou týdně.

Vylepšete svoji taktiku

Aby byl váš marketingový plán se strategií SEO reálně uskutečnitelný, musí obsahovat vytyčené cíle, propracovanou taktiku k jejich dosažení, postupy měření a další zdokumentované kroky.

Bez konkrétního plánu a přesně daných procesů budete ztrácet čas hledáním jednotlivých SEO postupů s nízkým dopadem na výkon. Nespoléhejte se na doporučené ”osvědčené” taktiky, které nemusí zdaleka odpovídat záměrům vaší značky.

Naplánujte si na každý den konkrétní splnitelné úkoly a akce směřující k širšímu záběru SEO. Můžete mezi ně zařadit prvně prováděné úkony i položky v rámci opakovaných úprav.

Na denní plány by měly přirozeně navazovat plány měsíční, a následně roční, abyste se díky jasně definovanému seznamu činností na on-page, off-page i technickém SEO drželi pořád ve správném směru k cíli.

Nad úspěšnou optimalizací musíte uvažovat jako nad velkým celkem i z pohledu každodenních malých věcí.

Jednou za měsíc

Vytvořte report o výkonu SEO

Kromě denního a týdenního vyhodnocování KPI používejte pro ucelenější přehled o výkonu také měsíční výkazy. Díky delšímu časovému období máte k dispozici více dat a lépe vidíte změny.

Do měsíčních zpráv o výkonu zařaďte meziroční porovnání jednotlivých měsíců a také srovnání dostupných statistik od začátku kalendářního roku. Při měření buďte konzistentní a porovnávejte smysluplné skutečnosti. Mnohem lépe tak rozpoznáte různé trendy než v případě krátkodobých vzorků.

Přehled by měl obsahovat všechny prioritní kritické ukazatele či odchylky a metriky vybočující z původního plánu včetně návrhů na řešení.

Shrňte dokončené úkoly

Každý měsíc si udělejte čas na rekapitulaci akcí, které jste měli naplánované na měsíc předchozí.

  • Jsou dodělané všechny úkoly?
  • Došlo k odchylkám od plánu?
  • Jaké problémy se objevily?
  • Podařilo se překážky překonat?

Díky posouzení minulých úspěchů a neúspěchů se vám budou lépe tvořit věci budoucí. Kombinací nynějších taktik a akčních úkonů s informacemi o provozu dostanete ucelený přehled o realitě řízení výkonu SEO.

Vyhodnoťte a upravte plán

Přestože máte dopředu naplánované činnosti na celý rok, SEO se stále mění a nemusí vždy dosahovat požadovaného výkonu. Zvlášť v případech, kdy jsou některé práce na optimalizaci provedené prvně.

Měsíční přehledy vám dávají prostor k reakci a dotažení jednotlivých úkolů do zdárného konce. Na základě získaných dat můžete posilovat jednotlivé taktiky nebo rovnou upravovat celou strategii. Budete-li výkon vyhodnocovat pravidelně každý měsíc, vyhnete se unáhleným rozhodnutím a zároveň vám neutečou důležité trendy vedoucí k vašim cílům.

Dosáhněte proaktivním přístupem na rovnováhu mezi plánovanými činnostmi a potřebou momentálních zásahů a zůstaňte aktuální.

Každého čtvrt roku

Důkladně zkontrolujte technický provoz

Na konci každého kvartálu byste měli provést hloubkový audit technického fungování webu, i když se průběžně zabýváte minimalizací možných problémů a sledujete kritické signály v denních či týdenních přehledech.

Do čtvrtletní kontroly zahrňte prověření potíží nahlášených z Google Search Console a Bing Webmaster Tools. Nevynechejte benchmarking a porovnání se standardy pro rychlost webu, přezkoumejte použitelnost pro mobilní zařízení, ověřování strukturovaných dat i další položky.

Odhalte problémy na stránce

Na webových stránkách se bez vašeho vědomí mohou dít různé věci, na které nepřijdete ani při častém sledování provozu.

Při publikování nového obsahu, rozšiřování pomocí pluginů nebo aktualizaci kódu či databáze často dojde k vytvoření duplicitního obsahu a někdy mohou i chybět různé prvky na stránce. Tyto potíže objevíte pomocí čtvrtletního auditu.

K jeho provedení můžete využít celou řadu bezplatných i zpoplatněných nástrojů, z nichž některé umí sledovat každodenní procesy a upozorní vás na různé změny třeba v podobě smazání meta popisu.

I přes jejich občasné používání je potřeba zajistit kvalitní nástroje pro kvartální audit a především porovnání jeho výsledků s audity předchozími. Díky tomu budete mít přehled o potřebných opravách a jejich provedení zapracujete do dalšího plánu.

Ověřte funkčnost odkazů

Je součástí vaší SEO strategie linkbuilding v podobě odkazů na hostitelských stránkách, nebo se touto disciplínou online marketingu zabýváte hlouběji? Snažte se mít v odkazech pořádek a jednou za čtvrt roku zkontrolujte jejich funkčnost i přínos pro váš web.

Tyto údaje lze v případě potřeby uvádět také v měsíčních výkazech výkonu, ovšem kvartální analýza by měla být podrobnější. Určitě v ní vyhodnoťte:

  • Počet odkazů a jejich kvalitu,
  • Souvislosti propojeného obsahu,
  • Různorodost platforem a zdrojů,
  • Porovnání s konkurencí a benchmarky,
  • Rozdíly měřených období.

Díky důkladné kontrole odkazů odhalíte všechny snahy o narušení SEO nebo spamové odkazy, které vám v denních či měsíčních zevrubných přehledech mohou uniknout. Pokud je to nutné, od takových odkazů se pomocí příslušných kroků distancujte.

Místní a firemní zápisy

Přestože se základní firemní údaje, jako jsou název, adresa a telefon (NAP), v rámci místního SEO až tak často nemění, novinky mohou nastat kdykoliv. Proto se ve vlastním zájmu každé tři měsíce přesvědčte, že máte informace aktuální a správné a případné odkazy vedou tam, kam mají vést.

Odhalené nesrovnalosti lze většinou napravit rychle a jednorázově. Kontrola vám navíc ukáže, kde máte rezervy a potřebujete nad rámec NAP doplnit další obsah, recenze i jiné prvky firemních zápisů.

Sledujte své firemní údaje, i když nezavádíte žádné změny. Vinou nedostatečných relevantních zdrojů někdy dojde k jejich přepsání, což může v konečném důsledku znamenat i ztrátu důvěry zákazníků.

Jednou do roka

Komplexní hodnocení výkonu

Tvoříte-li plán SEO na následující rok, analyzujte si nejprve data za ten předchozí, zjistěte, jaké jste dosáhli návratnosti investic, a čerpejte z toho při dalším postupu.

Optimalizace je běh na dlouhou trať, v jehož cíli se nachází co nejlepší umístění a viditelnost webu ve vyhledávačích, přinášející kýžené konverze. Věnujte čas průzkumu výkonu za posledních 12 měsíců, porovnejte jej s údaji z minulých let a mějte radost z úspěchu.

Neberte náklady na SEO a výkon jako nutné výdaje, ale jako investici přinášející prospěch.

Plány a strategie

Neméně důležité než hodnocení vykonaných činností je také plánování, vytyčení cílů a příprava taktiky na příští rok. Bez jasného, průběžně dodržovaného taktického plánu se vám bude špatně měřit zlepšení a vzestup.

Využívejte poznatky z minula a dívejte se na celý proces realisticky, abyste pak nebyli zklamaní velkým rozdílem mezi očekáváním a dosaženými výsledky.

Závěrem

Prosadit se a být úspěšným je v dnešním světě online byznysu stále těžší.

Když budete mít propracovanou strategii, jasně definované cíle, taktiku a kvalitní aktiva v podobě webu či obsahu a zapojíte-li do plánu nové příležitosti, jako jsou změny související s AI a jiné novinky, dosáhnete svého.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Martin Kulhánek

Foto zdroj: pixabay.com

 

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Upgates
FastCentrik
Shoptet
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
ecomail
Mailchimp