Optimalizujte CTR pro větší výkon PPC reklamy
Zjistěte, jaká hodnota míry prokliku je nejlepší a jak optimalizovat tu vaši, aby vám přinesla co nejvyšší zisk.

Při provozování PPC reklam je velmi důležité vědět, nakolik je vaše reklama výkonná. K tomu slouží různé statistické údaje, které můžeme vyčíst z Google Analytics nebo ze statistiky vašich reklam dostupných přímo v PPC platformě. Jednou z těchto důležitých metrik je i míra prokliku (CTR), uváděná v procentech, která může měřit úspěšnost vašeho reklamního úsilí. 

Co je to míra prokliku?

"Míra prokliku" označuje situaci, kdy uživatel vidí vaši reklamu (čemuž se říká imprese) a poté klikne a skončí na vaší cílové stránce. Je to jeden ze způsobů měření zájmu o to, co vaše reklama nabízí. Pokud by uživatel vaši reklamu pouze viděl, ale nekliknul na ni, počítalo by se to jako imprese, ale ne jako proklik. 

Ačkoli o vysoké CTR usiluje spousta firem, nemusí to být váš hlavní cíl. Optimalizací CTR však můžete ovlivnit cenu, kterou zaplatíte za PPC reklamu, a tím i výkon celého marketingového snažení.

Pojďme si ukázat, co je to míra prokliku, proč je důležitá, zda je vysoké CTR dobré nebo špatné a jak optimalizovat to vaše.  

Jak zjistíte míru prokliku?

Vzorec výpočtu míry prokliku je docela jednoduchý – jde o počet kliknutí na reklamu vydělený počtem zobrazení reklamy.

CTR = (počet kliknutí/počet zobrazení)

Co nám ukazuje hodnota CTR?

Míra prokliku měří, jak relevantní je pro uživatele vaše reklama k jejich vyhledávání. V podstatě jde o to, jak dobře reklama odpověděla na otázky, které si uživatel klade.

Jak to vypadá ve skutečnosti? Projděme si několik případů vysokého a nízkého CTR na jednoduchém příkladu. Představte si, že jste se dozvěděli o názvu exotického ovoce a chcete vědět, o co jde. Zadáte do vyhledávače "mangostan" a zobrazí se vám reklama na obchod Zelovoce, který má právě mangostany ve slevě.  

Vy si ale nechcete mangostan koupit, chcete se o něm něco dozvědět – váš záměr vyhledávání je tedy informační a to, co chcete najít, je stránka Wikipedie s heslem "mangostan". Reklama tedy neodpovídá vašemu záměru, takže na ni nekliknete. Tím se CTR obchodu sníží. To, co nabízel, bylo pro vás nerelevantní – nebylo to to, co jste hledali.

Na druhou stranu, pokud se zajímáte o určitou značku vlasových produktů a vyhledávali byste ji podle názvu, pravděpodobně narazíte alespoň na jednu PPC reklamu této značky. Pokud na ni kliknete, CTR této reklamy se zvýší. Znamená to, že reklama je relevantní, dobře umístěná a dokonale odpovídá vašemu záměru vyhledávání.

To neznamená, že byste měli vždy používat PPC reklamy s názvem značky a vyhýbat se reklamám na obecnější klíčová slova, jako je například "šampon", ale dává vám to přibližnou představu o tom, jak může CTR vypadat v obou případech. Nyní, když už trochu více rozumíme tomu, co je to CTR, podívejme se na to, co je vysoké a nízké CTR.

Jaká je správná velikost míry prokliku?

Hodnota CTR se liší nejen pro každou PPC kampaň, ale také pro každé odvětví či samotný produkt. Jediným smysluplným způsobem, jak určit, zdali je míra prokliku dostatečná, je její srovnání s mírou prokliku na stejné klíčové slovo z organického vyhledávání. Snažte se proto tuto hodnotu svými PPC reklamami dohnat a pokud možno i předehnat.

Jaká je správná velikost míry prokliku?

Proč je míra prokliku důležitá?

Sledovat míru prokliku je velmi důležité, jelikož tak můžete získat docela dobrou představu o tom, zda vaše PPC reklamy fungují a zda je cílíte na správné publikum.

Pokud nejste s velikostí svého CTR spokojeni, nemusí to nutně znamenat, že text vaší reklamy, prodejní nabídka nebo kampaň jako celek jsou špatné. Nedostatečnou míru prokliku může způsobovat nesprávné cílení. Pokud vaše reklama oslovuje zákazníky v jiné fázi jejich nákupní cesty, nebo oslovuje nesprávnou demografickou skupinu, může se to na míře prokliku negativně projevit.

Míra prokliku ovlivňuje umístění PPC reklamy i cenu za proklik

Přestože míra prokliku nezaručuje, že si návštěvníci něco na vaší stránce koupí, na její velikosti záleží. Dokáže totiž ovlivnit umístění vaší PPC reklamy i cenu, kterou za proklik zaplatíte.

Pořadí reklam ve výsledcích vyhledávání totiž nezávisí pouze na výdajích za reklamu, ale také na mnoha dalších faktorech. Google chce totiž nabízet nejrelevantnější a nejpřínosnější výsledky, i když jde o sponzorované výsledky. Google určuje pořadí na základě několika faktorů, mezi něž patří i vaše CTR.

  • Cena za proklik (CPC): zda vaše reklama dosáhne minimální ceny pro daný hledaný výraz.
  • Skóre kvality: hodnota založená na CTR, relevanci, kvalitě cílové stránky, textu inzerátu a na tom, jak dobře si v minulosti vedly vaše ostatní inzeráty.
  • Kontext vyhledávání: zařízení, na kterých uživatelé vyhledávají, denní doba a výrazy, které používají.
  • Chování reklamy: zda se reklama ukázala jako relevantní tím, že zachovala nebo zvýšila běžné CTR pro daný vyhledávaný výraz.

Co se tedy stane, pokud neustále spouštíte reklamy, na které lidé klikají málo nebo vůbec? Ovlivní to vaše skóre kvality a vaše reklamy se budou hůře umisťovat na prvních místech placených výsledků. Měli byste se proto snažit, aby vaše reklamy byly relevantní a odpovídaly standardům Google Ads – v opačném případě to může z dlouhodobého hlediska poškodit vaši firmu.

Je tedy důležité snažit se o co nejvyšší CTR?

I přesto, že vysoké CTR se pozitivně projeví na výkonu reklam, neměli byste zapomínat, že čím více prokliků budete mít, tím více za PPC reklamu zaplatíte. Nebude-li vysoké CTR doprovázeno také adekvátně vysokým konverzním poměrem, můžete splakat nad výdělkem. Získat vysokou míru prokliku nakonec není nijak obtížné, pokud dokážete reklamou zaujmout pozornost a přesvědčit o výhodnosti vaší nabídky. Pokud však návštěvník po kliknutí zjistí, že vaše nabídka jej z nějakého důvodu neoslovuje, odejde jinam a vy utratíte peníze za kliknutí zcela zbytečně.

Při nastavování klíčových ukazatelů výkonnosti kampaně (KPI) mějte proto vždy na paměti cíl, kterého chcete spuštěním reklamy dosáhnout.

Jak optimalizovat míru prokliku?

Přestože CTR není vždy nejdůležitější metrikou, v synergii s ostatními metrikami se pozitivně projeví na výkonu vaší PPC kampaně. Co pro vyšší CTR můžete udělat?

Zvyšte nabídku ceny za proklik

Čím výše se vaše reklama umístí, tím větší míru prokliku většinou získá. Je to tím, že lidé většinou klikají na odkazy odshora. Není to sice vždy pravidlem, ale vyšší cena za proklik vám pomůže získat vyšší pozici a vyšší míru prokliku.

Vylepšete svou výzvu k akci

Pokud uděláte reklamu dostatečně přitažlivou a lákavou, lidé na ni kliknou i přesto, že není na první pozici, jelikož prostě přitáhne jejich pohled. Dostatečně přesvědčivá výzva k akci to dokáže zajistit. Dbejte však na to, aby reklama odpovídala tomu, co uživatel hledá, i tomu, co uvidí po kliknutí.

Použijte rozšíření o umístění

Rozšíření o umístění vám umožní přidat do inzerátu adresu vaší firmy. To vám přinese několik výhod. Zaprvé dodá vaší firmě důvěryhodnost tím, že potenciálním klientům ukáže, že máte skutečnou kamennou provozovnu. Pro některé zákazníky to legitimizuje vaši firmu. Kromě toho dává lokálním uživatelům vědět, že jste poblíž a můžete jim rychle pomoci. Rozšíření navíc opticky zvýrazní vaši reklamu, což vám zajistí více prokliků.

Přidejte klíčové slovo do zobrazované URL adresy

Klíčem k maximálnímu využití PPC reklam je využití všech nástrojů, které vám Google Ads nabízí. Mezi ně patří i vaše zobrazovaná URL adresa. Optimalizujte zobrazovanou adresu URL tak, aby obsahovala vaše hlavní klíčové slovo, a budete překvapeni, jaký rozdíl to může mít na váš výkon. Nezapomeňte však na to, že viditelná URL adresa nesmí přesáhnout limit 35 znaků.

Vylepšete texty vašich reklam

V případě PPC reklam poskytuje text vaší reklamy potenciálnímu zákazníkovi první dojem o vaší firmě. Vaše gramatika, interpunkce a volba slov by tedy měly být naprosto bezchybné. Nestačí být pouze dobrý či průměrný – pokud není text vaší reklamy dokonalý, potenciální zákazník se může rozhodnout kliknout na reklamu vaší konkurence.

Dobrá gramatika je však jen prvním krokem. Musíte „mluvit jazykem“ své cílové skupiny, používat její výrazy a dát najevo, že rozumíte frustracím, potížím a potřebám uživatelů – a dokážete přinést jejich řešení.

Udělejte svou PPC reklamu dostatečně přesvědčivou a uvidíte, jak vaše CTR vzroste. Do textu reklamy umístěte klíčové slovo, které uživatel hledal, i další relevantní výrazy.

Začněte optimalizovat míru prokliků ještě dnes

Správné CTR může být u PPC reklamy pověstným jazýčkem na vahách, který rozhodne, zdali bude vaše reklamní kampaň úspěšná či nikoli. Snažte se proto dosáhnou takových hodnot, které jsou pro váš byznys nejvýhodnější. Nezapomeňte, není až tak důležité, kolik lidí na vaši PPC reklamu klikne, ale to, kolik si jich nakonec něco koupí.

 

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Vlastimil Malík

Foto zdroj: pixabay.com

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Upgates
FastCentrik
Shoptet
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
ecomail
Mailchimp