Náklady rostou, konverzní poměry klesají a v Googlu se radují
Marketingová společnost LocaliQ vydala výroční zprávu o srovnávacím přehledu PPC reklam ve vyhledávání, ze které vyplývá, že inzerentům rostou náklady na potenciální zákazníky a kliknutí na reklamu, zatímco konverzní poměry klesají. Google i přes tuto skutečnost vykazuje rekordní zisky.
Ve výroční zprávě LocaliQ je uvedeno, že zvýšené náklady na reklamu jsou důsledkem „zvýšené konkurence a intenzivnější monetizace výsledků vyhledávání Google“. Nicméně je těžké ubránit se spekulacím, jaké kroky Google podniká v zákulisí, aby ospravedlnil vyšší ceny za reklamy, když současně neposkytuje odpovídající výši návratnosti investic pro své inzerenty.
Vývoj klíčových trendů
Míra konverze: Dochází k meziročnímu poklesu ve většině odvětví. Konverzní poměr vzrostl v 12 z 23 zkoumaných odvětví, přičemž průměrný konverzní poměr byl 6,96 %. Největší nárůst zaznamenalo odvětví Oděvy/móda (o 112,01 %), a naopak Peněžnictví a pojišťovnictví zaznamenalo pokles (o 32,40 %).
Tip pro vás: Chcete-li vylepšit svůj konverzní poměr, vyplatí se aplikovat CRO strategii.
Cena za proklik (CPC): Vzrostla v průměru o 10 % u 86 % odvětví. Její průměrná hodnota byla 109,13 Kč. Nejvyšší nárůst zaznamenala odvětví nemovitostí, sportu a rekreace a osobních služeb.
Míra prokliku (CTR): Průměrně vzrostla o 5 % u 70 % odvětví. Její průměrná hodnota byla 6,42 %. Meziročně stále roste. V roce 2022 dosahovala 5,91 %, v roce 2023 6,11 %.
Cena za potenciálního zákazníka (CPL): I zde se projevil růst o 25 % v 19 ze 23 odvětví. Oproti roku 2023 se jedná o mírný pokles tempa růstu. Průměrná CPL byla letos zatím 1 561,62 Kč. V roce 2023 dosahovala 1 253,23 Kč a v roce 2022 jen 1 046,81 Kč.
Jaký to má dopad na inzerenty a společnost Google?
Rostoucí náklady na CPL a CPC mají pro inzerenty negativní přínos, jelikož musejí vynaložit více peněz na získání potenciálního zákazníka, a reklama je tak stojí více peněz. Tento trend může vytvářet tlak na marketingové rozpočty. Situace je tedy nevýhodná zejména pro společnosti, které bojují s financemi.
Oproti tomu Google z této situace těží, jelikož vykazuje stále vyšší zisky, což vyvolává otázky, jaké kroky podniká k tomu, aby vyšší ceny za PPC reklamy odůvodnil. Za rostoucí náklady totiž neposkytuje inzerentům vyšší návratnost investic.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Gabriela Soukupová
Foto zdroj: pixabay.com