Propagujte svou kavárnu online
Správná propagace a marketing vaší kavárny vám pomohou předstihnout konkurenci a přilákat nové zákazníky z vašeho okolí. Jak na to?

Podnikat v dnešní době není jednoduché. A podnikat v gastronomii je ještě složitější. S mnoha podniky doslova zamávaly dva roky spojené s pandemií koronaviru. Nyní situaci nepřidá ani rostoucí inflace a neustálé zdražování. Přesto se však ještě najde spousta těch lidí, kteří si rádi posedí v příjemné kavárně u šálku lahodného černého moku. Nemáte-li však kavárnu v zapadlém kraji, kde široko daleko není žádný jiný podnik, potýkáte se pravděpodobně také s velkou konkurencí. Abyste ji předčili, potřebujete připravovat nejen luxusní kávu, nabídnout příjemné prostředí a ideálně něco sladkého na zub k tomu. Musíte také vědět, jak svůj byznys prodat – a jak o něm dát vědět co největšímu počtu lidí. S našimi tipy to hravě zvládnete.

Věděli jste, že káva patří hned po vodě k nejkonzumovanějším nápojům na světě? Za jednu minutu se vypijí celosvětově více než 2 miliony šálků. Mezi lety 2020 a 2021 pak bylo spotřebováno téměř 167 milionů 60kilogramových balení kávy. Tento nápoj navíc není jen stimulantem centrálního nervového systému, ale přináší i celou řadu dalších zdravotních benefitů.

Tip č. 1: Propagujte a nabízejte

Asi nemá smysl zabíhat do přílišných detailů s ohledem na samotnou propagaci vaší kavárny. Pokud se v oblasti byznysu již nějaký ten pátek pohybujete, jistě víte, že bez marketingu na sociálních sítích se neobejdete. Založte si proto účet na některém ze sociálních médií, pozvěte tam své přátele i současné zákazníky a propagujte své podnikání prostřednictvím lákavých příspěvků. Nezapomeňte do své marketingové strategie zahrnout i rozesílání e-mailových newsletterů, ve kterých můžete zákazníky informovat o novinkách ve vaší nabídce, zajímavostech ze světa kávy, nebo je můžete nechat nahlédnout do zákulisí vaší kavárny – sdělte jim, jakou kávu používáte, představte jim lidi, kteří ji pro ně připravují atd. Samotná propagace však nestačí – nabídněte vašim zákazníkům ještě něco navíc. Připravte pro ně nejrůznější online propagační akce – pošlete jim do e-mailu slevový kód, nabídněte jim slevu za registraci k odběru newsletteru. Zvýšíte tak svou viditelnost a přilákáte do vaší kavárny více lidí.

Tip č. 2: Optimalizujte web

Možná vás (ne)překvapí fakt, že téměř tři čtvrtiny uživatelů dnes využívají k vyhledávání na internetu mobilní telefony – a to zejména tehdy, hledají-li firmy ve svém okolí. Pokud váš web nebude optimalizován pro responzivní zobrazení na mobilních telefonech a stejně tak pro místní vyhledávání, budete každý den přicházet o řadu zákazníků. Ujistěte se proto, že jsou vaše záznamy ve službě Moje firma na Googlu a v dalších místních databázích přesné a aktualizované. Zkontrolujte svou adresu, telefonní číslo, adresu webových stránek a taktéž otevírací dobu – nic totiž nenaštve zákazníka víc, než když přijde před dveře vaší kavárny a zjistí, že máte zavřeno.

Pokud ještě nemáte účet Moje firma na Googlu, založte si jej bez prodlení. Zajistíte si tak, že se vaše kavárna bude zobrazovat v Mapách Google, a uvidí ji tak každý, kdo bude hledat kavárnu v blízkosti.

Tip č. 3: Akce jako lákadlo

Dalším způsobem, jak přilákat nové zákazníky, je dát jim něco zdarma – na to většina lidí slyší. Uspořádejte například ochutnávku vašich dezertů, které v kavárně nabízíte, udělejte ochutnávku speciální kávy, nabídněte slevu na speciální příchuť, zařaďte do nabídky limitovanou edici. Propagujte tyto události vytvářením reklam na sociálních sítích, které zacílíte na ty, jež žijí ve vaší oblasti. Můžete například spustit reklamu na Facebooku zaměřenou na lidi žijící ve vašem městě, kteří milují kávu.

Tip č. 4: Reklama na sítích

Jak už jsme zmínili výše, sociální média hýbou světem a bez nich jako byste snad ani nebyli. Jejich správa je navíc snadná a ovládání ještě snazší. Spouštějte proto sponzorované příspěvky na Facebooku, LinkedInu či Instagramu, které budou propagovat vaši kavárnu. Pořiďte zajímavé fotografie vašich produktů, speciálních káv či dezertů a vytvořte cílenou reklamu pro lidi ve vašem okolí. Nezapomeňte při nastavování reklamy nastavit cílení podle lokality – jen tak oslovíte opravdu ty lidi, kteří se nacházejí v daném místě. Nezapomeňte ve svých příspěvcích a popiscích fotografií také použít místní klíčová slova a fráze, které osloví lidi ve vašem okolí.

Tip č. 5: Motivujte k posezení

Nejtěžším úkolem je dostat návštěvníky fyzicky ke stolu ve vaší kavárně. Skvělým lákadlem jsou akce, které mohou využít opravdu jen na místě. Nebojte se nabídnout slevový kupon začleněný v místním periodiku, spusťte věrnostní program spojený s útratou. Prostě vymyslete cokoliv, díky čemu se lidem vyplatí se u vás zastavit v porovnání s konkurencí.

Kavárna

Tip č. 6: Zapojte influencery

Influencer marketing bez pochyby hýbe marketingovým světem. Mnohé firmy využívají celebrity ke zlepšení své důvěryhodnosti a podpoře podnikání. Pokud totiž vaši značku zastupuje někdo, komu zákazníci důvěřují, mohou vás vnímat příznivěji. Pro podporu kavárny jsou nejlepší místní influenceři, kteří jsou zároveň i cenově dostupnější. Před tím, než se však pustíte do hledání vhodného influencera, stanovte si cíle, kterých by měla vaše kampaň dosáhnout. Máte zájem oslovit konkrétní demografickou skupinu? Chcete zlepšit sledovanost na sociálních sítích? Nebo se chcete spojit se zájemci o speciální druhy kávy či místní dezerty? To vše jsou důležité otázky, na které je třeba znát odpověď – pokud totiž nevíte, co je vaším cílem, nemůžete ho dosáhnout. A pokud si přeci jen nebudete jisti, jak na to, můžete se obrátit na reklamní agenturu, která tato partnerství nastavuje. S vašimi cíli a rozpočtem v ruce s nimi můžete spolupracovat a najít toho správného zástupce pro vaši značku.

Tip č. 7: Naslouchejte zákazníkům

Aby byli zákazníci spokojení, musíte vědět, co chtějí. Čtěte si proto recenze či komentáře k vašim příspěvků, zjišťujte, s čím jsou spokojení a co jim naopak vadí. Na stoly ve vaší kavárně můžete umístit dotazníky s hodnocením, které návštěvníci anonymně vyplní a vhodí do připraveného boxu. Díky tomu zjistíte, co je potřeba zlepšit a na čem zapracovat. Vám se může zdát, že máte vše v pořádku, zákazník to ale může vidět úplně opačně.

Stejně tak můžete požádat zákazníky, aby vám sdělili, jakou kávu nebo jaké zákusky by rádi ve vaší kavárně vyzkoušeli. Získáte tak cennou inspiraci, díky které budete schopni vyniknout nad konkurencí.

Tip č. 8: Rozšiřte seznam adres

Už výše jsme se zmínili o tom, že newslettery jsou skvělým způsobem, jak být se zákazníky v kontaktu. Nebojte se proto přidat na účtenku odkaz na váš web, nebo přímo při placení požádejte zákazníka o uvedení e-mailové adresy, za což mu na oplátku nabídněte slevu.

Jakmile získáte e-mailovou adresu, nesmíte usnout na vavřínech a musíte svým zákazníkům posílat hodnotný obsah – vytvářejte takový, který je pro ně cenný, informujte o novinkách, tipech, přidejte zajímavosti ze světa kávy, recepty atd.

Tip č. 9: Využívejte příležitosti

V gastronomii více než kde jinde platí, že každá zajímavost je důvodem k oslavě. Přichystejte proto speciální akce k různým svátkům, světovým dnům či příležitostem, které se aktuálně odehrávají ve vašem okolí. Speciální vánoční káva se zahřívacím kořením podpoří návštěvnost během zimy, ledová káva schladí v těch největších vedrech, horká čokoláda s hromadou šlehačky za speciální cenu může být skvělou příležitostí, jak nalákat do kavárny rodiče s dětmi jako odměnu za vysvědčení či na den dětí. Sledujte proto kalendář i akce ve vašem okolí a informujte o svých speciálních nabídkách nejen na sociálních sítích, ale i v newsletteru či na letáčcích.

Shrnutí na závěr

Ať už jste v daném místě noví, nebo se snažíte přilákat zákazníky od konkurence, musíte vsadit na správnou propagaci. Marketingové tipy shrnuté v tomto článku vám mohou jen pomoci. Začněte optimalizací přítomnosti vaší kavárny na internetu a vytvořte si účet Moje firma na Googlu. Aktualizujte svůj název, adresu, telefonní číslo, webové stránky a otevírací dobu. Do nadpisů a popisů na vašem webu přidejte místní klíčová slova. Pořádejte speciální akce, nabízejte něco jedinečného, poskytněte slevu těm, kteří se zapojí do vašich aktivit. Udělejte vše z výše uvedených tipů pro to, abyste zvýšili svou viditelnost a přivedli lidi do vaší kavárny. Uvidíte, že se vám to rozhodně vyplatí.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Vlastimil Malík

Foto zdroj: pixabay.com

 

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Upgates
FastCentrik
Shoptet
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
ecomail
Mailchimp